Gå til innhold

Organisering av oppskrifter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger tips til hvordan jeg organiserer oppskrifter jeg finner på nett. Da tenker jeg i stort sett på oppskrifter jeg lagrer på Instagram, Facebook osv. Hvordan gjør dere det? Skulle gjerne ha dem jeg liker samlet et sted, ikke så nøye om det er digitalt eller ikke. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker excel. Legger inn hva retten er, type måltid, kategori (jul/påske/kos), hovedingrediens, stikkord, kjøkken.. Og link. Da kan jeg filtrere og sortere.

Ulempen med link er om oppskriften blir fjernet. Men de få gangene det skjer googler jeg retten og finner en lik oppskrift. De fleste oppskrifter er kopiert igjen og igjen på nett.

Fordelen med link kontra å lagre til pdf og slik er at det er veldig tidsbesparende. Og også at du kan klikke deg videre om retten kommer med anbefalt tilbehør og slikt. 

Anonymkode: a304b...768

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker excel. Legger inn hva retten er, type måltid, kategori (jul/påske/kos), hovedingrediens, stikkord, kjøkken.. Og link. Da kan jeg filtrere og sortere.

Ulempen med link er om oppskriften blir fjernet. Men de få gangene det skjer googler jeg retten og finner en lik oppskrift. De fleste oppskrifter er kopiert igjen og igjen på nett.

Fordelen med link kontra å lagre til pdf og slik er at det er veldig tidsbesparende. Og også at du kan klikke deg videre om retten kommer med anbefalt tilbehør og slikt. 

Så smart! Jeg har bare lagret, også har det blitt helt borte for meg. Så jeg har sjeldent lagd noe av det jeg har lagret. Skal prøve dette tipset😊

Skrevet

Hjemmearkiv er for meg helt unødvendig så lenge jeg har nettilgang.

Hva er vitsen?

Anonymkode: 0b57e...006

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hjemmearkiv er for meg helt unødvendig så lenge jeg har nettilgang.

Hva er vitsen?

Så man vet hvor man har funnet oppskriftene, og så er det jo kjekt å ha dem litt sortert.

Skrevet

hørt om bokmerker? finnes vel både på Mac og pc😄

Anonymkode: 733a1...982

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hørt om bokmerker? finnes vel både på Mac og pc😄

Selvfølgelig, men det hjelper lite om man skal huske om jeg har lagret det på Insta, Facebook, funnet det på en nettside eller noe annet 🙂

Skrevet
Joyful skrev (17 minutter siden):

Så man vet hvor man har funnet oppskriftene, og så er det jo kjekt å ha dem litt sortert.

Høres fryktelig tungvint og unødvendig ut i 2024. Men om du liker det så kjør på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres fryktelig tungvint og unødvendig ut i 2024. Men om du liker det så kjør på.

Man har prøvd ut oppskrifter som svikter, og oppskrifter som fungerer veldig bra. Da er det greit å finne tilbake.

Skrevet

Jeg har egen mappe på iPaden med oppskrifter som jeg lagrer ting der, egen mappe på facebook også, men er ikke så rutinert på Instagram, men vet det går der også. Der bare lagrer jeg. Hender jeg søker opp oppskriften på Pinterest og har mye lagret der også. 
Ellers skjermbilder som en kan lagre i både dokument, og/eller mappe i album. Jeg har mye plass på iPaden så det er hovedsaklig der jeg gjør sånt, og ikke på mobilen. Prøver å unngå bilder da, men om det er noe spesielt så gjør jeg det. 

Jeg har erfart at noen spesielle oppskrifter fortjener å bli skrevet ned. Det finnes webarkiv for å finne innhold på slettede sider, men mye mer tidkrevende. Så spesielle ting blir skrevet ned her. Jeg lagrer det i egen mappe i notater. 

• Nyttig 1
Skrevet
Joyful skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig, men det hjelper lite om man skal huske om jeg har lagret det på Insta, Facebook, funnet det på en nettside eller noe annet 🙂

på insta lagrer jeg det i appen i en mappe som heter mat. mesteparten av oppskriftene blir lagret i et bokmerke som heter mat😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...