Gå til innhold

Gravid sykepleier i spesialisering

halloissen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er sykepleier og skal på mandag begynne på drømmestudiet mitt, en videre påbygging av sykepleierutdannelsen min. Jeg og min samboer fant ut igår at jeg er gravid med vårt første barn. Jeg er 31 år, vi har snakket lenge om å starte vår familie så vi er forsåvidt glade over dette. Samme dag, altså igår fant jeg ut at jeg også får utdanningsstilling fra sykehuset jeg jobber ved. Dette betyr at jeg vil bli lønnet under utdanningen min.

Det står veldig tydelig i kontrakten at ved brudd eller frafall under studiet vil jeg være nødt til å tilbakebetale summen, men jeg syns det står meget vagt om hva det gjelder ift svangerskapspermisjon. Er det noen som har erfaring med dette? Kan forsåvidt komme med utklipp av kontrakten hvis noen er flinke til å tolke juridiske dokument!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du tar permisjon fra studiet, er ikke dette brudd eller frafall. Du blir jo da å gjenoppta studiet når du er ferdig i permisjon. 

Anonymkode: 5f854...7f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

halloissen skrev (8 minutter siden):

Hei!

Jeg er sykepleier og skal på mandag begynne på drømmestudiet mitt, en videre påbygging av sykepleierutdannelsen min. Jeg og min samboer fant ut igår at jeg er gravid med vårt første barn. Jeg er 31 år, vi har snakket lenge om å starte vår familie så vi er forsåvidt glade over dette. Samme dag, altså igår fant jeg ut at jeg også får utdanningsstilling fra sykehuset jeg jobber ved. Dette betyr at jeg vil bli lønnet under utdanningen min.

Det står veldig tydelig i kontrakten at ved brudd eller frafall under studiet vil jeg være nødt til å tilbakebetale summen, men jeg syns det står meget vagt om hva det gjelder ift svangerskapspermisjon. Er det noen som har erfaring med dette? Kan forsåvidt komme med utklipp av kontrakten hvis noen er flinke til å tolke juridiske dokument!

Vent til mandag og spør dem som kan svare deg. Hvilken type spesialisering er dette? Du gir så lite info at det er håpløst å svare.

Anonymkode: 86988...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vent til mandag og spør dem som kan svare deg. Hvilken type spesialisering er dette? Du gir så lite info at det er håpløst å svare.

Hvilken type spesialisering det er ønsker jeg ikke å utdype (ellers hadde jeg nevnt det) da jeg ikke anser det som relevant for spørsmålet. Det jeg lurer på er om det er noen her inne som har kjennskap i å ha utdanningsstilling, samtidig som de går ut i svangerskapspermisjon under studieforløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde akkurat det samme! Og vi har spart opp så sykt mye foreldrepermisjon fordi jeg klarte velsig fint å studere før jenta mi begynte p krabbe! Masteren er ferdig nå, lønnet hele studiet og jenta mi er 14 måneder. Nå er jeg i foreldrepermisjon 😂😍fantastisk! Jeg tok altså ingen pause fra studiene. 

Anonymkode: 061a5...ae9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

halloissen skrev (8 minutter siden):

Hvilken type spesialisering det er ønsker jeg ikke å utdype (ellers hadde jeg nevnt det) da jeg ikke anser det som relevant for spørsmålet. Det jeg lurer på er om det er noen her inne som har kjennskap i å ha utdanningsstilling, samtidig som de går ut i svangerskapspermisjon under studieforløpet.

Spør nettopp fordi det er relevant. Men da hopper jeg videre til en annen tråd. Lykke til

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det ikke er brudd med noe, du skal jo jobbe der etter permisjon og studier. Isåfall ikke noe problem der jeg jobber fordi som har utdanningsstilling. Hør med arbeidsgiver.

Anonymkode: 52e7a...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Spør nettopp fordi det er relevant. Men da hopper jeg videre til en annen tråd. Lykke til

Hun er sikkert redd for å bli gjenkjent🤣🤣

Anonymkode: 84a72...e31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hundre som starter videreutdanning som sykepleier i disse dager, så du blir ikke gjenkjent. Jeg-jobber på AIO-utdanningen, vi har gravide studenter på hvert eneste kull, så det er ganske vanlig. Permisjon tas som normalt og regnes ikke som brudd i utdanningen. Men alt etter hvilken utdanning du skal ta (som en annen over nevner) så kan det påvirke om du er i stand til å følge normal progresjon i praksis, og det kan igjen påvirke fremdriften i studiet og dermed utbetalingen fra helseforetaket. Det kan jeg ikke si så mye mer om med mindre du sier om du skal starte på anestesi, intensiv, operasjon eller jordmor (antar det er en av de siden du har utdanningsstilling).  

Anonymkode: 689eb...180

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

halloissen skrev (15 timer siden):

Det er jo relevant i forhold til om du blir jevnlig utsatt for røntgenstråling, noe du garantert vil bli hvis du skal begynne på anestesi eller operasjonssykepleie. Praksis som gravid er utfordrende ved disse studieretningene. 

Anonymkode: 74ae7...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
AnonymBruker

Hei! 

Fant du ut av hvordan det er med svangerskapspermisjon og utdanningsstilling?
Jeg går nå mitt andre semester på AIO utdanning, og fant ut for kort tid siden at jeg er gravid. Rekker akkurat ikke å fullføre studiene før termin.

Håper på svar!

Anonymkode: 30b05...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei! 

Fant du ut av hvordan det er med svangerskapspermisjon og utdanningsstilling?
Jeg går nå mitt andre semester på AIO utdanning, og fant ut for kort tid siden at jeg er gravid. Rekker akkurat ikke å fullføre studiene før termin.

Håper på svar!

Anonymkode: 30b05...c13

Jeg er 13 uker på vei og i andre semester AIO utdanning. Rekker å fullføre frem til sommeren, så tar jeg permisjon og hopper inn med kull 2025. Sjefen min setter stipendet på pause mens jeg får permisjonspenger fra nav, så starter det opp igjen neste år :)

Anonymkode: edd37...b42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...