Gå til innhold

Høres dette ut som ADHD?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis barnet kan sitte stille og konsentre seg på t.d samlingsstunder i bhg og på skole, så kan jeg neste garantere at barnet ikke har adhd. 

Det er nettopp sånne ting barn med adhd ikke kan. Snakker av erfaring. Har en datter med adhd. Og sånne ting er mest utfordrende og forstyrrende for andre.

Klarer ikke å konsentrere seg m.m det er noe som interessert mye. Da kommer hyperfokus inn. 

Anonymkode: 24e23...c3e

Hvordan vet man at de konsentrerer seg? Det kan se sånn ut, så lenge de ikke avbryter eller forstyrrer med atferd. 

Jenter som dagdrømmer kan se veldig konsentrerte ut. Sånn går de gjerne under radaren. 

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Barnet mitt har alltid vært veldig aktiv og glad i å bruke kroppen, men har aldri tenkt at det kan dreie seg om ADHD da h*n kan sitte lenge å perle , tegne, fargelegge i ro, samt kan sitte stille og konsentrere seg (hvertfall foreløpig ) i samlingsstunder i bhg og nå på skolen. Sitter også rolig i måltider (stort sett,), i typisk bryllup og barnedåp kan h*n sitte helt stille i kirken hele løpet ut (!) , har alltid kunne det.. sitter rolig foran tv.

Likevel er h*n alltid på farten , roter masse rundt seg, man må gjenta omtrent alt, kan være uoppmerksom og miste fokus i fritidsaktiviteter (kan jo også handle om litt dårlig interesse..) . Er blitt bekymret for at dette kan dreie seg om ADHD. Merker at h*n kan bli mer urolig ved endringer i livet som overganger. H*n har altså roligere og mer harmoniske perioder. 

erfaringer , dere som har barn med ADHD?

Anonymkode: 9aa57...a38

Ikke adhd, men en annen tilstand man kaller barn! Les om det, du finner mye om du googler:)

Anonymkode: 8260f...59b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ditt svar beroliger meg. 

Var glad jeg kom på dette med dåp og bryllup, for det er vel ganske indikator på at det ikke kan være adhd. Når jeg tenker meg om kan h*n være veldig fokusert med tanke at h*n får med seg detaljer i noe folk har sagt, eller poeng som jeg ikke alltid får med meg. 

Det som jeg etterhvert har blitt litt bekymret for er : en veldig aktiv væremåte, alltid på farta (men her Er jo folk ulike), og dette med rot (kan også handle om litt sløv oppdragelse fra vår side altså..), og dette med ganske enorm skravling, intens (med tanke på hvis vi sier noe, eks : den og den kommer på besøk så skjer det ikke, eller vi skal ha det til middag, så skjer det ikke, da går verden i knas), mer enn mine andre barn. Men har til nå tenkt at det kan handle om personlighet (litt rigiditet..) og dette med at beskjeder må gis om og om igjen, til tider sinneutbrudd , skriking det kan være vanskelig å nå inn, høyt tempo .. men som sagt har sinne og følelser blitt mer uttalt i det siste halve året (startet akkurat på skole..), så har tenkt det har vært nerver i forhold til det. 

Et siste innspill fra meg er å lese om barn med høy intelligens. De kan også ha såkalt "atferdsproblemer". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Barnet mitt har alltid vært veldig aktiv og glad i å bruke kroppen, men har aldri tenkt at det kan dreie seg om ADHD da h*n kan sitte lenge å perle , tegne, fargelegge i ro, samt kan sitte stille og konsentrere seg (hvertfall foreløpig ) i samlingsstunder i bhg og nå på skolen. Sitter også rolig i måltider (stort sett,), i typisk bryllup og barnedåp kan h*n sitte helt stille i kirken hele løpet ut (!) , har alltid kunne det.. sitter rolig foran tv.

Likevel er h*n alltid på farten , roter masse rundt seg, man må gjenta omtrent alt, kan være uoppmerksom og miste fokus i fritidsaktiviteter (kan jo også handle om litt dårlig interesse..) . Er blitt bekymret for at dette kan dreie seg om ADHD. Merker at h*n kan bli mer urolig ved endringer i livet som overganger. H*n har altså roligere og mer harmoniske perioder. 

Nei det høres ikke ut som ADHD. Har du i det hele tatt lest littegrann om ADHD?

Anonymkode: 27211...e86

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Nå virker det i TS ikke som om barnet har noen utfordringer som peker på ADHD, så jeg er enig I at i dette tilføre trenger det ikke være ADHD. 

Samtidig så er ikke det at man greier å sitte stille I dåp og sammlingstunder noe som utelukker ADHD. Kreves det egentlig konsentrasjon i det helle tatt å følge med i en dåp? Man får jo ikke en test på slutten akurat.... Barne må bare sitte i ro, og det kan være utfordrende for noen med ADHD men ikke alle. Uroen trenger ikke å vise seg i fysisk aktivitet i det helle tatt. 

Jeg har ikke barn med ADHD selv, men jeg jobber med barn og har derfor møtt på mange barn med ADHD i jobb sammenheng. Selv om det fines en sterotyisk oppfatning av at de aldri kan sitte i ro, så er ikke det tilfelle! 

Men nå er det ikke sånn at uroen med ADHD kan forklare så lett som at dette er forårsaket av manglende konsentrasjon. Og selvsagt er ingen med ADHD like og det er graden av symptomer som avgjør om man har en diagnose eller ikke, men om et barn klarer å sitte rolig i alle situasjoner som krever nettopp dette så kan man med veldig stor sannsynlighet konkluderer med at dette barnet ikke har ADHD. Å nei uroen trenger ikke å vise seg i fysisk aktivitet i form av at ungen beveger seg urolig på stolen etc., men det vil alltid foregå en form av motoriske bevegelser. Eksempel fikle med hendene, tuklet med en tråd på genserermet, leke med glidelåsen på jakka og så videre. 

Og som du sier selv så har du ikke barn med ADHD og det er forskjell på å ha jobbet med barn som har ADHD versus og ha en jobb hvor arbeidsoppgavene er spesifikt rettet mot barn med ADHD og man har tatt ulike utdanninger/ etc. slik at man har mer dybdekunnskap.

Anonymkode: 27211...e86

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Høres ut som et helt normalt barn. 

Anonymkode: 74a56...ee3

• Nyttig 1
Skrevet

Slutt...

Anonymkode: 6166d...986

Skrevet
klarinetta skrev (1 time siden):

FEIL. Adhd handler om mangel på evne til å konsentrere seg om det man *skal* konsentrere seg om, selv om det er kjedelig. Adhd kan fint fordype seg med fullt fokus, men da er det interessebasert. 

Når du ikke vet hva du snakker om, burde du legge til at dette er noe du tror. Også må du oppdatere deg så du slutter å spre denne feiloppfatningen som hindrer mennesker i å få hjelp. 

Det du skriver «mangel på evne til å konsentrere seg om det man skal konsentrere seg om» er jo nettopp KONSENTRASJONSVANSKER! Jeg har aldri skrevet at man ikke kan ha hypermobil eller fokusere fult på noe, det har jeg til og med skrevet i et innlegg. Men det må foreligge en eller annen form for vanske med konsentrasjonen / KONSENTRASJONSVANSKE, hvis man skal ha ADHD.

Jeg er svært oppdatert om temaet, og vet mye om dette! 

Jeg har heller ikke skrevet noe om hvorvidt barnet til TS har konsentrasjonsvansker eller ikke. 

Anonymkode: ff93c...7ef

• Liker 1
Skrevet
klarinetta skrev (1 time siden):

Ikke alle har hyperfokus! 

Uff, så slitsomt med folk som uttaler seg om ting de ikke kan. 

Nei, men man må ha en konsentrasjonsvanske (i en eller annen form) for å ha ADHD. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, men man må ha en konsentrasjonsvanske (i en eller annen form) for å ha ADHD. 

Hva svarer du på nå, egentlig? 

Jeg svarte på påstanden om at adhd må ha hyperfokus. Det er feil. Men konsentrasjonen er *interessebasert. Det er helt feil at *de med adhd kan ikke konsentrere seg.* 

Jeg har allerede skrevet et par innlegg i tråden. Og jeg vet hva jeg snakker om når det kommer til adhd, så jeg må kommentere det som er feil. 

Endret av klarinetta
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det du skriver «mangel på evne til å konsentrere seg om det man skal konsentrere seg om» er jo nettopp KONSENTRASJONSVANSKER! Jeg har aldri skrevet at man ikke kan ha hypermobil eller fokusere fult på noe, det har jeg til og med skrevet i et innlegg. Men det må foreligge en eller annen form for vanske med konsentrasjonen / KONSENTRASJONSVANSKE, hvis man skal ha ADHD.

Jeg er svært oppdatert om temaet, og vet mye om dette! 

Jeg har heller ikke skrevet noe hvorvidt barnet til TS har konsentrasjonsvansker eller ikke. 

Jeg svarte på påstanden

"ADHD betyr at man ikke kan konsentrere seg"

Hvilket er feil. 

Hypermobil er sikkert skrivefeil. 

Noen skrev at adhd også innebærer hyperfokus, men det er også feil - ikke alle har det, typ inattentiv/uoppmerksom, altså tidligere ADD 

Jeg har ikke uttalt meg om hvirvidt du har påstått at ts sitt barn har adhd.....

Jeg er for ordens skyld også oppdatert om adhd, så jeg vet godt hva jeg snakker om. Du virker å misforstå det jeg skriver, noe jeg ikke kan påta meg ansvar for. 

Endret av klarinetta
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men har til nå tenkt at det kan handle om personlighet (litt rigiditet..) og dette med at beskjeder må gis om og om igjen, til tider sinneutbrudd , skriking det kan være vanskelig å nå inn, høyt tempo .. men som sagt har sinne og følelser blitt mer uttalt i det siste halve året (startet akkurat på skole..), så har tenkt det har vært nerver i forhold til det. 

Såvidt jeg har lest meg frem til, blir denne alderen ofte kalt en mini-pubertet utviklingsmessig. Det skjer en "ommøblering" i hjernen. De ser verden og seg selv på en annen måte nå enn før, mer utenfra. Det i seg selv, at verden viser seg så være annerledes enn de hittil har trodd, kan være overveldende nok. Kombiner dette med overgangen til skole, hvor de må sitte stille lenger, ta inn masse nye inntrykk, og lekser ... Så både store følelser og redusert evne til å ta imot og huske beskjeder, takle dårlig overganger, brutte forventninger og forandring i planer etc, er visst ganske vanlige måter dette gir utslag på. Vår åtteåring har alltid hatt litt temperament og alltid vært en dårlig taper, men jeg har sett at det er heftige følelser i sving og gjentatte beskjeder hos guttene i klassen hennes også.

Anonymkode: c4118...b99

Skrevet
klarinetta skrev (7 minutter siden):

Jeg svarte på påstanden

"ADHD betyr at man ikke kan konsentrere seg"

Hvilket er feil. 

Hypermobil er sikkert skrivefeil. 

Noen skrev at adhd også innebærer hyperfokus, men det er også feil - ikke alle har det, typ inattentiv/uoppmerksom, altså tidligere ADD 

Jeg har ikke uttalt meg om hvirvidt du har påstått at ts sitt barn har adhd.....

Jeg er for ordens skyld også oppdatert om adhd, så jeg vet godt hva jeg snakker om. Du virker å misforstå det jeg skriver, noe jeg ikke kan påta meg ansvar for. 

Jeg har ikke skrevet at «ADHD betyr at man ikke kan konsentrere seg». Jeg har skrevet at man må ha en form for konsentrasjonsvansker for å ha ADHD. Attention deficit (de to første bokstavene) gjenspeiler det. Og selv om konsentrasjonsvansker kan se ulikt ut, alt fra vanskelig å oppdage, til åpenbar hyperaktivitet, til dagdrømming, til hyperfokus og annet, så kommer man ikke utenom at det må være en VANSKE MED KONSENTRASJONEN.

Hvorvidt jeg misforstår deg eller ikke, vet jeg ikke. Det er flere anonyme brukere i tråden, så kanskje du bør se hvem som skriver hva av oss. Og om jeg misforstår, så kan det jo være meg, deg eller begge.

• Liker 2
Skrevet
klarinetta skrev (15 minutter siden):

Jeg svarte på påstanden om at adhd må ha hyperfokus. Det er feil. Men konsentrasjonen er *interessebasert. Det er helt feil at *de med adhd kan ikke konsentrere seg.* 

Jeg har allerede skrevet et par innlegg i tråden. Og jeg vet hva jeg snakker om når det kommer til adhd, så jeg må kommentere det som er feil. 

Jeg har ikke skrevet at man må ha hyperfokus. Det var noen andre som skrev som svar til meg på at jeg skrev om konsentrasjonsvansker. Ja, noen har hyperfokus, men ikke alle. Hyperfokus i enkelte settinger utelukker ikke ADHD. Men om man ikke har et eneste problem med noe aspekt av konsentrasjon, så har man ikke ADHD

• Liker 2
Skrevet
klarinetta skrev (16 minutter siden):

Tror du blander hvem som skriver hva av anonyme brukere.

Jeg har aldri skrevet at man må ha hyperfokus. Jeg har heller aldri skrevet at de som har ADHD ikke kan konsentrere seg. Jeg har skrevet at de må ha en (eller annen) vanske med konsentrasjonen (altså i en eller annen form).

Jeg blir altså litt oppgitt når du siterer mine svar, og svarer på andres påstander

Jeg er svært oppdatert på tema (både jobb og privat) selv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at man må ha hyperfokus. Det var noen andre som skrev som svar til meg på at jeg skrev om konsentrasjonsvansker. Ja, noen har hyperfokus, men ikke alle. Hyperfokus i enkelte settinger utelukker ikke ADHD. Men om man ikke har et eneste problem med noe aspekt av konsentrasjon, så har man ikke ADHD

Jeg har svart på påstander, mens du er opptatt av *hvem som la fram påstanden og ikke.

Jeg har ikke kommet med feilopplysninger om adhd, jeg har holdt meg til sak, ikke person. Så at du skal gå etter meg, blir usaklig. Jeg har sagt mitt i tråden uansett. 

Skrevet
klarinetta skrev (9 minutter siden):

Jeg har svart på påstander, mens du er opptatt av *hvem som la fram påstanden og ikke.

Jeg har ikke kommet med feilopplysninger om adhd, jeg har holdt meg til sak, ikke person. Så at du skal gå etter meg, blir usaklig. Jeg har sagt mitt i tråden uansett. 

Det er lurt å sitere rett person, så slipper man å havne i diskusjoner som denne. Det blir fort forvirring og avsporing, selv om intensjonen er god ☺️

Uansett, så er det fint at du deler av din kompetanse, og jeg av min. 

Skrevet

Uenig med dere som sier barn med ADHD ikke kan sitte stille i såp/bryllup etc. Min nevø har sterk ADHD, men han forstyrrer aldri andre. Han bare zoomer ut, men det ser jo ikke folk, de ser bare at han tilsynelatende sitter som et tent lys… Men han får ikke med seg ting, skjønner ikke beskjeder, og får sterke raserianfall hjemme i trygge omgivelser.

Anonymkode: 00e7e...ba9

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Uenig med dere som sier barn med ADHD ikke kan sitte stille i såp/bryllup etc. Min nevø har sterk ADHD, men han forstyrrer aldri andre. Han bare zoomer ut, men det ser jo ikke folk, de ser bare at han tilsynelatende sitter som et tent lys… Men han får ikke med seg ting, skjønner ikke beskjeder, og får sterke raserianfall hjemme i trygge omgivelser.

Anonymkode: 00e7e...ba9

Da har han fortsatt en konsentrasjonsvanske

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det kan være adhd og det kan være at det ikke er det. Jeg var sånn du beskriver som barn, og har adhd. Mine problemer ble verre jo eldre jeg ble, og symptomene økte med alderen. Dette har ofte med økt ansvar, vanskeligere oppgaver, folk krever mer, hormoner osv. å gjøre. Jeg ser tilbake på egen barndom og tenker at jeg fungerte så godt som jeg gjorde pga. gode rammer og trygge hjemmeforhold. Jeg er samvittighetsfull og har respekt for voksne, derfor turte jeg ikke annet enn å sitte stille… Men så fort jeg var hjemme, eller i trygge omgivelser så var jeg veldig aktiv. Jeg måtte få det ut på en arena. Jeg slapp også unna sfo, og hadde derfor mye «fri» mellom skole og fritidsaktiviteter. Jeg måtte ikke så tidlig opp, og fikk nok roligere dager pga. det. Nå i voksen alder føles hverdagen ofte overveldende… Mye stress og kaos gjør meg helt utslitt, og en 8-timers arbeidsdag føles fortsatt ganske umulig… 

Se an når barnet blir eldre. Det skal bli mange problemer ut av atferden, før det er naturlig å finne ut av noe sånt. Kjøp deg en bok om adhd, og les den. 

Man kan ikke ha litt adhd. Man har det eller ikke, men for å få diagnosen må det være så problematisk å leve med symptomene at det skaper funksjonssvikt/funksjonsnedsettelse. Det betyr at man må slite på jobb/skole, sosialt etc. og dersom det ikke er problemer på flere områder får man ikke diagnosen. Alle symptomer på adhd er ting man kan finne hos alle i ulik grad, derfor tenker mange at de kan ha det. Men det handler om hvor mye av det man har! Jeg har f.eks. så mye indre uro at jeg sliter med søvn pga. det, jeg klarer ikke slutte å bekymre meg og kan la enkelte ting ta så mye overhånd at jeg føler meg helt hjelpesløs. Jeg er ekstremt sliten fordi jeg kompenserer, og har vært mye syk på grunn av det. Så det skal være symptomer i ekstreme grader. Å være konsentrert er bra, men når jeg sitter i ti timer og perler hama-perler i stedet for å spise, drikke, vaske meg, sove… da blir det et problem ikke sant? Det er jo ikke hensiktsmessig for en mamma som er i full jobb og legge så mye innsats i noe som da ender med å ta tid fra andre ting som er mye mer prekære… men jeg klarer innimellom ikke å stoppe, eller glemmer meg bort og plutselig er tiden gått… 

Så, du må se det i sammenheng. Et barn som er aktivt i mange timer er ikke nødvendigvis unormalt, men kanskje bare veldig frisk?

Anonymkode: 3f6f2...20b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...