Gå til innhold

Høres dette ut som ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har alltid vært veldig aktiv og glad i å bruke kroppen, men har aldri tenkt at det kan dreie seg om ADHD da h*n kan sitte lenge å perle , tegne, fargelegge i ro, samt kan sitte stille og konsentrere seg (hvertfall foreløpig ) i samlingsstunder i bhg og nå på skolen. Sitter også rolig i måltider (stort sett,), i typisk bryllup og barnedåp kan h*n sitte helt stille i kirken hele løpet ut (!) , har alltid kunne det.. sitter rolig foran tv.

Likevel er h*n alltid på farten , roter masse rundt seg, man må gjenta omtrent alt, kan være uoppmerksom og miste fokus i fritidsaktiviteter (kan jo også handle om litt dårlig interesse..) . Er blitt bekymret for at dette kan dreie seg om ADHD. Merker at h*n kan bli mer urolig ved endringer i livet som overganger. H*n har altså roligere og mer harmoniske perioder. 

erfaringer , dere som har barn med ADHD?

Anonymkode: 9aa57...a38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som et helt vanlig barn. 

Anonymkode: fe78a...4d6

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis barnet ikke har konsentrasjonsvansker, så har det jo ikke ADHD

Anonymkode: ff93c...7ef

• Liker 2
Skrevet

Har en andreklassing som utredes for ADHD nå. Og slik du beskriver et barn hadde vært en drøm.

Anonymkode: a776a...577

• Liker 6
Skrevet

Ja høres ut som et helt vanlig aktivt barn..

Anonymkode: db3ca...e65

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barn med ADHD kan også hyper fokusere, så det å sitte stille og pærle eller føllge goodt med på noe trenger ikke utelukke ADHD. 

Men jeg får ikke helt takk I hva det er som er utfordringen til barne dit TS? Jeg får ikke intryk av at barne har noen utfordringer som tyder på ADHD, men det kan jo være ting som ikke er så lett å formidle på KG. KG er uanset ikke kvalifisert til å svare på disse tingene. Så kannsje du skal snake med kontakt læreren? Fortele hva som er utfordringen, og si du bekymrer deg for om barne utvikler seg vanlige. Læreren kan nok gi bedre råd en oss!

• Liker 3
Skrevet

Hvis barnet kan sitte stille og konsentre seg på t.d samlingsstunder i bhg og på skole, så kan jeg neste garantere at barnet ikke har adhd. 

Det er nettopp sånne ting barn med adhd ikke kan. Snakker av erfaring. Har en datter med adhd. Og sånne ting er mest utfordrende og forstyrrende for andre.

Klarer ikke å konsentrere seg m.m det er noe som interessert mye. Da kommer hyperfokus inn. 

Anonymkode: 24e23...c3e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (13 minutter siden):

Barn med ADHD kan også hyper fokusere, så det å sitte stille og pærle eller føllge goodt med på noe trenger ikke utelukke ADHD. 

Men jeg får ikke helt takk I hva det er som er utfordringen til barne dit TS? Jeg får ikke intryk av at barne har noen utfordringer som tyder på ADHD, men det kan jo være ting som ikke er så lett å formidle på KG. KG er uanset ikke kvalifisert til å svare på disse tingene. Så kannsje du skal snake med kontakt læreren? Fortele hva som er utfordringen, og si du bekymrer deg for om barne utvikler seg vanlige. Læreren kan nok gi bedre råd en oss!

Står jo at barnet kan konsentrere seg, eksplisitt i samlingsstund og i mange andre settinger, inkludert settinger mange andre barn ikke mestrer (dåp). selv om barn med ADHD kan ha hyperfokus innen for noen områder, så er ikke hyperfokus deres generelle fungering på alle eller mange områder. Konsentrasjonsvansker er et kjernesymptom på ADHD, og det foreligger ikke beskrivelser av det i innlegget, heller tvert i mot

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Feil de kan bli hyper opptatt av ting. Vårt barn kunne sitte timesvis med perler,mens tung ho ikke likte ble ho urolig og begynte å fikle, riste på  einet osv. Og de kan ga kaos i hodet som en ikke ser

Anonymkode: 9b643...52e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Står jo at barnet kan konsentrere seg, eksplisitt i samlingsstund og i mange andre settinger, inkludert settinger mange andre barn ikke mestrer (dåp). selv om barn med ADHD kan ha hyperfokus innen for noen områder, så er ikke hyperfokus deres generelle fungering på alle eller mange områder. Konsentrasjonsvansker er et kjernesymptom på ADHD, og det foreligger ikke beskrivelser av det i innlegget, heller tvert i mot

Ditt svar beroliger meg. 

Var glad jeg kom på dette med dåp og bryllup, for det er vel ganske indikator på at det ikke kan være adhd. Når jeg tenker meg om kan h*n være veldig fokusert med tanke at h*n får med seg detaljer i noe folk har sagt, eller poeng som jeg ikke alltid får med meg. 

Det som jeg etterhvert har blitt litt bekymret for er : en veldig aktiv væremåte, alltid på farta (men her Er jo folk ulike), og dette med rot (kan også handle om litt sløv oppdragelse fra vår side altså..), og dette med ganske enorm skravling, intens (med tanke på hvis vi sier noe, eks : den og den kommer på besøk så skjer det ikke, eller vi skal ha det til middag, så skjer det ikke, da går verden i knas), mer enn mine andre barn. Men har til nå tenkt at det kan handle om personlighet (litt rigiditet..) og dette med at beskjeder må gis om og om igjen, til tider sinneutbrudd , skriking det kan være vanskelig å nå inn, høyt tempo .. men som sagt har sinne og følelser blitt mer uttalt i det siste halve året (startet akkurat på skole..), så har tenkt det har vært nerver i forhold til det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis barnet kan sitte stille og konsentre seg på t.d samlingsstunder i bhg og på skole, så kan jeg neste garantere at barnet ikke har adhd. 

Det er nettopp sånne ting barn med adhd ikke kan. Snakker av erfaring. Har en datter med adhd. Og sånne ting er mest utfordrende og forstyrrende for andre.

Klarer ikke å konsentrere seg m.m det er noe som interessert mye. Da kommer hyperfokus inn. 

Anonymkode: 24e23...c3e

Skjønner. 

Nyttig med sånne svar,. Er akkurat det jeg er ute etter. Foreldre til barn med adhd - det står at fungering kan være veldig ulik fra person til person, men er liksom ute etter kjernesymptomene og hva folks erfaringer er med det

ts

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Barnet mitt har alltid vært veldig aktiv og glad i å bruke kroppen, men har aldri tenkt at det kan dreie seg om ADHD da h*n kan sitte lenge å perle , tegne, fargelegge i ro, samt kan sitte stille og konsentrere seg (hvertfall foreløpig ) i samlingsstunder i bhg og nå på skolen. Sitter også rolig i måltider (stort sett,), i typisk bryllup og barnedåp kan h*n sitte helt stille i kirken hele løpet ut (!) , har alltid kunne det.. sitter rolig foran tv.

Likevel er h*n alltid på farten , roter masse rundt seg, man må gjenta omtrent alt, kan være uoppmerksom og miste fokus i fritidsaktiviteter (kan jo også handle om litt dårlig interesse..) . Er blitt bekymret for at dette kan dreie seg om ADHD. Merker at h*n kan bli mer urolig ved endringer i livet som overganger. H*n har altså roligere og mer harmoniske perioder. 

- "Normale" barn skal være aktive og bruke kroppen. Barn i utvikling skal lære motoriske ferdigheter og bli kjent med verden. De skal være på farten, være nysgjerrige, de skal jo oppdage hele verden! 

- Barn, både med og uten adhd kan fint sitte stille og konsentrere seg om aktiviteter de liker, som stimulerer hjernen og gir dem dopamin. Så om barnet liker å perle, så er det ingen indikator hverken for eller imot. Det samme gjelder TV. 

- En samlingsstund, måltider, dåp og bryllup er derimot sjeldent stimulerende nok, og her vil et barn med adhd raskt bli rastløst og vil sjeldent bli sittende i ro i lengre perioder. Eller i det minste miste konsentrasjonen helt og dagdrømme seg bort.

Og noen ganger er barnet slitent, og det mister konsentrasjonen. Kanskje har det hatt en lang skoledag, og har blitt utsatt for mange inntrykk der, og dermed faller det litt ut i fritidsaktivitetene. Det skjer oss voksne også, du merker helt sikkert selv at konsentrasjonsevnen blir redusert når du er sliten. 

- Å måtte gjenta beskjeder er også helt normalt. Det å motta og huske på beskjeder er noe man må øve på, faktisk, selv om de færreste tenker på det som "øving". En god måte å øve på, er å få barnet til å gjenta beskjeden tilbake til deg, gjerne med egne ord. Da vet du om beskjeden er mottatt og forstått. 

(Kan også omhandle nedsatt hørsel, hvis dere opplever at dere må gjenta alt, og ikke bare beskjeder.) 

- La oss være ærlige, vi kjenner alle noen som roter, uten diagnoser. Igjen, så er dette noe som barn må øve på. Noen foreldre har ryddestund med barna sine før leggetid, andre øver på at når man starter med en ny leke, så skal den forrige ryddes.. Finn noe som passer for dere :)

- Alle barn, kanskje spesielt de med enkelte diagnoser, men alle barn likevel, liker det som er trygt og forutsigbart. Overganger i livet, som det å starte på skolen, er nytt og fremmed, og igjen så er det å bli utsatt for nye situasjoner og utfordringer noe barna må "øve" på. Vi voksne foretrekker som oftest også det som er kjent. Tenk på hvor mange matvarer du velger på matbutikken, bare fordi det er det du pleier å ha. 

Så lenge barnet ditt ikke har vansker og utfordringer med det faglige eller sosiale i livet sitt, så ville jeg tatt det helt med ro. ❤️

Anonymkode: ee4f3...e1c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Feil de kan bli hyper opptatt av ting. Vårt barn kunne sitte timesvis med perler,mens tung ho ikke likte ble ho urolig og begynte å fikle, riste på  einet osv. Og de kan ga kaos i hodet som en ikke ser

Anonymkode: 9b643...52e

De må jo ha konsentrasjonsvansker også, i tillegg til hyperfokus. Hvis de aldri har konsentrasjonsvansker, bare ekstremt gode til å konsentrere seg, så har de ikke ADHD

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå virker det i TS ikke som om barnet har noen utfordringer som peker på ADHD, så jeg er enig I at i dette tilføre trenger det ikke være ADHD. 

Samtidig så er ikke det at man greier å sitte stille I dåp og sammlingstunder noe som utelukker ADHD. Kreves det egentlig konsentrasjon i det helle tatt å følge med i en dåp? Man får jo ikke en test på slutten akurat.... Barne må bare sitte i ro, og det kan være utfordrende for noen med ADHD men ikke alle. Uroen trenger ikke å vise seg i fysisk aktivitet i det helle tatt. 

Jeg har ikke barn med ADHD selv, men jeg jobber med barn og har derfor møtt på mange barn med ADHD i jobb sammenheng. Selv om det fines en sterotyisk oppfatning av at de aldri kan sitte i ro, så er ikke det tilfelle! 

Skrevet

Barnet høres ut som et helt vanlig barn med litt «mark i ræva» som vi ville sagt når jeg var liten :) I mine øyne høres ikke dette ut som ADHD.

Men husk at svarene du får her er rein synsing fra ukvalifiserte personer som bare sitter å gjetter. Er du oppriktig bekymret så snakk med barnehagen og hør om de mener at jenta de trenger en utredning 🥰

Lykke til!

• Liker 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (36 minutter siden):

Nå virker det i TS ikke som om barnet har noen utfordringer som peker på ADHD, så jeg er enig I at i dette tilføre trenger det ikke være ADHD. 

Samtidig så er ikke det at man greier å sitte stille I dåp og sammlingstunder noe som utelukker ADHD. Kreves det egentlig konsentrasjon i det helle tatt å følge med i en dåp? Man får jo ikke en test på slutten akurat.... Barne må bare sitte i ro, og det kan være utfordrende for noen med ADHD men ikke alle. Uroen trenger ikke å vise seg i fysisk aktivitet i det helle tatt. 

Jeg har ikke barn med ADHD selv, men jeg jobber med barn og har derfor møtt på mange barn med ADHD i jobb sammenheng. Selv om det fines en sterotyisk oppfatning av at de aldri kan sitte i ro, så er ikke det tilfelle! 

Selvsagt utelukker det ikke ADHD, men poenget mitt hele veien har vært at man må ha konsentrasjonsvansker for å ha ADHD. (Med eller uten hypefokus i tillegg). Hvorvidt barnet til TS har konsentrasjonsvansker eller ikke, vet ikke vi, men det foreligger ikke beskrivelser av det i innlegget i alle fall

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

ADHD kan komme i flere variasjoner. Noen er hyperaktive i kroppen, sånn at det vises godt. Andre kan se rolige ut, men at det hyperaktive foregår inne i hjernen. Altså kan man skille mellom adhd hyperaktiv type, eller adhd uoppmerksom type. Ev. en kombinasjon av disse to. Og det er grader av det. Noen har lese- og skrivevansker. Andre har ikke disse utfordringene i det hele tatt. 
Jeg har et barn med adhd, som ingen på barnehage eller skole mistenkte hadde adhd. Og når de er barn, er det ganske mye som er «typisk barn», så vanskelig å vite hva som er hva. Det er først når du ser at de har et betydelig strev/funksjonstap utover det man kan forvente for alderen, at det kan være greit med en utredning. 

Jeg ville sett på dette:

• Sliter barnet med søvn? Altså enten innsovning, eller oppvåkning.

• Angst eller overdreven redsel på grunn av tankekjør?

• Vanskelig med overganger. Altså fra en aktivitet til en annen?

• Lett overveldet. For eksempel i folkemengder, eller i bursdager. 

• Sensitiv for lys, lyd og lukt

• Rart forhold til mat. Veldig kresen. 

• Veldig justice sensitivity. Altså reagerer kraftig mot alt som oppleves som urettferdig. 

• Veldig rigid eller svart-hvitt i tankegangen. 

Anonymkode: 9f238...f04

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

FEIL. Adhd handler om mangel på evne til å konsentrere seg om det man *skal* konsentrere seg om, selv om det er kjedelig. Adhd kan fint fordype seg med fullt fokus, men da er det interessebasert. 

Når du ikke vet hva du snakker om, burde du legge til at dette er noe du tror. Også må du oppdatere deg så du slutter å spre denne feiloppfatningen som hindrer mennesker i å få hjelp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Helt umulig å si

Å stille diagnosen krever utredning av fagfolk, så det er ikke mulig å få et sikkert svar på et forum.

På bakgrunn av hva du skriver kan man ikke svare 100% nei. Men det behøver ikke være adhd av den grunn. 

Endret av klarinetta
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De må jo ha konsentrasjonsvansker også, i tillegg til hyperfokus. Hvis de aldri har konsentrasjonsvansker, bare ekstremt gode til å konsentrere seg, så har de ikke ADHD

Ikke alle har hyperfokus! 

Uff, så slitsomt med folk som uttaler seg om ting de ikke kan. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...