Perine Skrevet 17. august 2024 #1 Skrevet 17. august 2024 Jeg prøver en oppskrift jeg fant på nettet: 400 gram frosne bær kokes i 2 minutter med 2 dl vann. Tilsett 1 dl chiafrø. Rør godt og kok opp igjen. Sukker eller søtning etter ønske. Ha på glass. Kan holde en uke i kjøleskap eller fryses. Chiafrøene gjorde syltetøyet fastere. Jeg likte det, og porsjonen passet nøyaktig til et tomt Lerum jordbærsyltetøyglass jeg hadde. 2 2
Daisy-love Skrevet 17. august 2024 #2 Skrevet 17. august 2024 Jeg er veldig glad i chiasyltetøy. Har jeg bær som blir litt most på vei hjem fra butikken så får de en omgang med gaffel, og jeg strør over chiafrø og vipps har jeg godt syltetøy. Også laget med fryste bær uten å koke, men det er anbefalt å koke importerte bær, særlig til barn. Jeg har laget med rabarbra fra hagen og rester av jordbær. Veldig god kombinasjon 😋 Om jeg vil ha søtning så tar jeg av og til steviadråper med lønnesirupsmak og det er helt fantastisk i til alle variasjoner med syltetøy jeg har prøvd 🥰😋 Jeg har små bokser med chiasyltetøy i fryseren. Det er perfekt i matpakken. Fungerer som et kjøleelement, og så godt til f.eks yoghurt eller kjøleskapsgrøt, og er passe tint til lunsjen, men enda kaldt. Jeg liker best kalde bær til særlig yoghurten, for da holder yoghurten seg kald også, så disse små «puckene» med chiasyltetøy er særlig fantastisk i sommerhalvåret 😊 1 1
Frøkenfryden Skrevet 17. august 2024 #3 Skrevet 17. august 2024 Enig! Supert! Laget i dag med skogsbærblanding og sukrin gold 1
Perine Skrevet 17. august 2024 Forfatter #4 Skrevet 17. august 2024 Det var en morsom anvendelse av chiafrø 😊. Nytt for meg. 1
Frøkenfryden Skrevet 18. august 2024 #5 Skrevet 18. august 2024 Jeg kunne kanskje lagt ved min oppskrift også. En pose frossen skogsbærblanding på 400 g rett i gryte. Varme opp til det koker lett. Mose bjørnebæra litt. Oppi 50 g sukrin gold. Røre et par minutter så det «smelter». Ta av gryta. Ha oppi 30 g chiafrø. Rør. Avkjøl og putt i tett boks. 1
Frøkenfryden Skrevet 27. august 2024 #6 Skrevet 27. august 2024 (endret) I sesongens ånd laget jeg syltetøy med plommer i dag. Oppskrift fra Linda Stuhaug som jeg justerte litt. 580 g plommer delt i biter med skall på. Fjernet bare steinene. Kokt uten lokk med jevnlig røring sånn 20 min, og litt koking til med 60 g sukrin gold. Moste litt med potetstapper. Tok av plata og tilsatte 30 g chia. Avkjøl. Endret 27. august 2024 av Frøkenfryden
Frøkenfryden Skrevet 5. januar #7 Skrevet 5. januar Laget med en pose frosne kirsebær (300 g) fra Rema i helga. Jeg tinte og kokte de et par minutter i en kjele. Moste de sammen, hadde oppi 50 g sukker, 30 g chia og 1 teskje vaniljesukker. Godt! 😍 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar #8 Skrevet 7. januar Jeg har veldig lyst til å prøve dette. Dere som bruker frosne bær, fryser dere syltetøyet igjen etterpå…? Anonymkode: 18971...296 1
Frøkenfryden Skrevet 7. januar #9 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har veldig lyst til å prøve dette. Dere som bruker frosne bær, fryser dere syltetøyet igjen etterpå…? Anonymkode: 18971...296 Jeg gjør ikke det, har det i tett boks 3-4 dager og syns det er så godt på kjøleskapsgrøt og yoghurt at det går med. Dermed ikke vært aktuelt. Men ser ingen grunn til at man ikke skal kunne fryse ned små porsjonet av det. Mener å huske Linda Stuhaug blogget om at hun gjør det. Da trenger man jo ikke koke opp på ny heller, da har det jo alt kokt litt mtp bakterier.
Frøkenfryden Skrevet 7. januar #10 Skrevet 7. januar Ser over her at @Daisy-love gjør det også, fryser det☺️ 1
Daisy-love Skrevet 7. januar #11 Skrevet 7. januar Frøkenfryden skrev (1 time siden): Ser over her at @Daisy-love gjør det også, fryser det☺️ Ja stemmer, jeg gjør det og det fungerer fint 😊 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar #12 Skrevet 7. januar Jeg koker opp mye og fryser ned for noen dager av gangen. Bruker honning og kkke vann i blandingen, blir mye væske av å koke opp fryste bær. Anonymkode: 0457f...e87
Frøkenfryden Skrevet 7. januar #13 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg koker opp mye og fryser ned for noen dager av gangen. Bruker honning og kkke vann i blandingen, blir mye væske av å koke opp fryste bær. Anonymkode: 0457f...e87 Enig i det, bruker heller ikke væske. ☺️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå