AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #1 Del Skrevet 17. august 2024 Vi står i en situasjon hvor vi vurderer hytte. Vi begge drømmer veldig om hytte. Så kommer spørsmålet om å være realistisk.. hvor mye bruker dere hytta som har barn? Vi har to barn (5&8), eldste spiller fotball så noe cup aktivitet vil det jo være i helgene. (tror kanskje barnet vil starte med annen aktivitet etter sesongen. Da barnet ikke har interessen.. Snakk om kanskje svømming, boksing) Det er jo en stor investering å kjøpe hytte, og jeg vil bare ha et realistisk syn på hvor mye man faktisk får brukt den. noen med barn i lignende alder som kan si noe om at dere får brukt det såpass at det er verdt det? Føler jo at nå er riktige tiden for ungene kan få mest glede av det, men dumt å betale masse for det om man får reist 1 gang pr mnd. Anonymkode: 65bf4...7df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #2 Del Skrevet 17. august 2024 Vi kjøpte hytte før vi fikk barn. Vi brukte den endel da barna var små, men etter at de begynte på skole er det for lite dessverre. Det er ofte noe i helgene, og begge spiller fotball. Vi bruker hytta fra mars-oktober (sommerhytte), max en helg i måneden og ofte et par uker i sommerferien. Altfor lite og vi vurderer å selge. Anonymkode: b5d14...e13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #3 Del Skrevet 17. august 2024 Ville i så fall hatt noe ikke langt unna, og som potensielt kan leies ut. Vi har hytte, men det er ikke ofte alle er med lenger (har en på 18 og en på 12). Det er alltid noe som skjer; en bursdag, cup, overnatting hos venner osv. osv. Deres er såpass små at dere har 3-4 år igjen, men da overtar som regel venner å være viktigst, i hvert fall for den eldste (selvfølgelig litt individuelt). Jeg leier ut innimellom på Airbnb slik at vi får dekket en del av utgiften. Vi har helårshytte, selv om det kan bli fryktelig kaldt der på vinteren. Her drar jeg alene om yngste er hos faren, eldste drar en sjelden gang alene med venner, yngste tar med en venn etc., blir kanskje en gang i mnd. og et par uker på sommeren. Har inntekt på 60-70 000 (ligger ikke på et veldig spennende sted, men nært Oslo). Er dere f.eks. skientusiaster og vurderer hytte ved er skianlegg vil det nok være mer attraktivt for ungene, og dere kan leie ut for mer. Om noen år, når ungene er store, vurdere jeg å bo på hytta fulltid større deler av året (mye hjemmekontor). Anonymkode: 9cbf6...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #4 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi står i en situasjon hvor vi vurderer hytte. Vi begge drømmer veldig om hytte. Så kommer spørsmålet om å være realistisk.. hvor mye bruker dere hytta som har barn? Vi har to barn (5&8), eldste spiller fotball så noe cup aktivitet vil det jo være i helgene. (tror kanskje barnet vil starte med annen aktivitet etter sesongen. Da barnet ikke har interessen.. Snakk om kanskje svømming, boksing) Det er jo en stor investering å kjøpe hytte, og jeg vil bare ha et realistisk syn på hvor mye man faktisk får brukt den. noen med barn i lignende alder som kan si noe om at dere får brukt det såpass at det er verdt det? Føler jo at nå er riktige tiden for ungene kan få mest glede av det, men dumt å betale masse for det om man får reist 1 gang pr mnd. Anonymkode: 65bf4...7df Avstand mellom hjem og hytte har en del å si. For oss er det ikke noe problem å reise på hytta fredag, og ned for aktiviteter lørdag formiddag forså å dra på hytta igjen. Spiller sånn sett ingen rolle om vi er hjemme eller på hytta… Da har vi ikke aktiviteter hver helg da. Vi bruker hytta kanskje annenhver helg + store deler av sommeren, alle ferier (høst, vinter, påske, jul/nyttår, sommer). Føler det er litt mer avslappende å være på hytta. Barna leker på en annen måte, de er mye ute og finner på ting i skogen, i hagen / uteområdet med forskjellige leker og aktiviteter, vi går på fjellturer, fisker, bader, griller på bål, på vinteren går vi på ski og aker. Ikke noe mas , ikke like mye støy fra naboer og biler😃 Jeg er selv vokst opp med å være med på hytta med mine foreldre og besteforeldre. Har bare masse gode minner fra skogstur, fjellturer, fisketurer, bærplukking, spilling av fotball, grilling på bål, sene kvelder om sommeren, bading i sjøen. Anonymkode: 37bf0...ba8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #5 Del Skrevet 17. august 2024 Det kommer litt an på hva dere må i helgene, og hvor langt det er til den ev hytta deres. Vi har hytte ved sjøen ca 1,5 time unna, selv med trafikk, og vi er der alt fra 2-3 helger i måneden til at det kan være ett par måneder vi ikke er der. Vi er der ca 4 uker i løpet av sommerferien, hele påsken, pinsen, noen dager i høstferien, og langhelger. Så kommer ev helger oppå der igjen. Hytta er helårs med innlagt vann og strøm så vi er der om vinteren også, og vi kan kjøre helt frem da det brøytes. Butikk er 10 min unna med bil, ev er det en sommeråpen kiosk 5 min gange unna med litt enkle butikkvarer om det skulle være melk og brød man plutselig mangler. Vi har og strand alt fra 2 min gange til 10 min gange, avhengig om vi vil på liten strand eller stor strand. Det er og stor lekeplass ved den største stranda. Det er mange hytter omkring, men vi ligger ganske skjermet, så vi kan være alene om vi vil. Ungene har alltid noe å finne på, enten sammen eller med unger fra de andre hyttene. Ungene våre er 6, 8 og 10 år 😊 Vi har og tilgang på hytte på fjellet, med litt over 3 timers reisevei. På vinteren må vi gå på ski ca 4 km inn, sommer (mai/juni-oktober) kan vi kjøre helt frem. Det er strøm fra solcelle, og vann må hentes fra pumpebrønn. Ikke mye annet å finne på enn å gå tur i området, og få hytter som ligger spredt. Butikk er 40 min unna, og du må gjennom betalingsbom, så innkjøp må planlegges bra. Den hytta brukes veldig sjeldent da det er mye mer styr med lang reisevei, unger som kjeder seg, ikke noe særlig å finne på ved dårlig vær, kjipt om man plutselig går tomt for brød eller annet viktig. Viktig å pakke nok tøy da man ikke får vasket, må ta med all søppel på vei hjem da nærmeste søppelkasser er 4 km unna, og du må gjennom betalingsbom der og. Morsomste ungene vet med den hytta er å hente vann i pumpebrønnen liksom. Anonymkode: d46fa...5f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 17. august 2024 #6 Del Skrevet 17. august 2024 Vi har brukt svigers sin. Og blitt ofte hele sommeren, jula,vinterferie og påske. Og så noen helger. Men her bruker og svigers hytta innimellom. Så er nå altid noen der minst 1 gang i uka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #7 Del Skrevet 17. august 2024 jegerrinne skrev (6 minutter siden): Vi har brukt svigers sin. Og blitt ofte hele sommeren, jula,vinterferie og påske. Og så noen helger. Men her bruker og svigers hytta innimellom. Så er nå altid noen der minst 1 gang i uka Oi! Sjenerøs svigers, og partner er enebarn…? Anonymkode: 197f7...af8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 17. august 2024 #8 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Oi! Sjenerøs svigers, og partner er enebarn…? Anonymkode: 197f7...af8 Har et søsken men de har aldri likt hytte livet. Så har vært mannen min og jeg med unger som har brukt hytta mest de siste 24 årene, og svigers innimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #9 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi står i en situasjon hvor vi vurderer hytte. Vi begge drømmer veldig om hytte. Så kommer spørsmålet om å være realistisk.. hvor mye bruker dere hytta som har barn? Vi har to barn (5&8), eldste spiller fotball så noe cup aktivitet vil det jo være i helgene. (tror kanskje barnet vil starte med annen aktivitet etter sesongen. Da barnet ikke har interessen.. Snakk om kanskje svømming, boksing) Det er jo en stor investering å kjøpe hytte, og jeg vil bare ha et realistisk syn på hvor mye man faktisk får brukt den. noen med barn i lignende alder som kan si noe om at dere får brukt det såpass at det er verdt det? Føler jo at nå er riktige tiden for ungene kan få mest glede av det, men dumt å betale masse for det om man får reist 1 gang pr mnd. Anonymkode: 65bf4...7df Tenker dere må kjøpe hytte fordi dere selv vil det, ikke for at barna skal ha glede av det. Kan hende de hater å dra dit. Om ikke lenge vil de bare være med venner… så kjøp for deres egen del! Snart blir barna store nok til å være alene hjemme mens dere drar på hytta om dere vil. Så planlegg dette for fremtiden heller enn for akkurat nå. Har DERE lyst op hytte inn i alderdommen (husk alt av vedlikehold og arbeid! Kjenner flere som har solgt hytta fordi hver gang de var der var det bare masse som måtte gjøres…akkurat som hjemme. Ikke så idyllisk som de trodde…), så kjøp dere hytte😊 vi har valgt å ikke ha hytte, av nettopp den årsak. Har sett hvordan mine foreldre har styrt med vedlikehold etc… vi gidder bare ikke. Leier heller fiiiine leiligheter i syden der alle kan slappe av, får sykt mange turer for prisen av en hytte. Så selv om jeg vokste opp med å være på hytte, velger vi å la være. Anonymkode: 43437...540 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 17. august 2024 #10 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi står i en situasjon hvor vi vurderer hytte. Vi begge drømmer veldig om hytte. Så kommer spørsmålet om å være realistisk.. hvor mye bruker dere hytta som har barn? Vi har to barn (5&8), eldste spiller fotball så noe cup aktivitet vil det jo være i helgene. (tror kanskje barnet vil starte med annen aktivitet etter sesongen. Da barnet ikke har interessen.. Snakk om kanskje svømming, boksing) Det er jo en stor investering å kjøpe hytte, og jeg vil bare ha et realistisk syn på hvor mye man faktisk får brukt den. noen med barn i lignende alder som kan si noe om at dere får brukt det såpass at det er verdt det? Føler jo at nå er riktige tiden for ungene kan få mest glede av det, men dumt å betale masse for det om man får reist 1 gang pr mnd. Anonymkode: 65bf4...7df Skjønner ikke at folk gidder å sitte på en hyttte og lar livet passere forbi. Jeg har vokst opp mef hytte ved sjøen de siste 30 årene. Det er dørgende kjedelig. Masse penger som går til vedlikehold og du blir en person med vaktmesteroppgaver. Nei, da er det bedre å dra på seilturer og oppleve verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #11 Del Skrevet 17. august 2024 Hytte er fint men du må regne med at barna vil på andre ferier også. Ikke bare hytta. Anonymkode: 0d0e8...2bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #12 Del Skrevet 17. august 2024 Serafin skrev (6 minutter siden): Skjønner ikke at folk gidder å sitte på en hyttte og lar livet passere forbi. Jeg har vokst opp mef hytte ved sjøen de siste 30 årene. Det er dørgende kjedelig. Masse penger som går til vedlikehold og du blir en person med vaktmesteroppgaver. Nei, da er det bedre å dra på seilturer og oppleve verden. Du blir jo ikke sittende på hytta og se livet passere hvis det er så mye å vedlikeholde? Mange syns jo det å fikse ting, skape ting, gjøre det fint og hyggelig ER selve livet. 🙂 Anonymkode: 7cbc7...ab6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #13 Del Skrevet 17. august 2024 Kan dere ikke prøve å leie en hytte feks 2 helger hver måned i et år i det området dere ønsker å kjøpe hytte? Er det like gøy etter et år så er hyttelivet noe for dere. Anonymkode: dd772...7e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #14 Del Skrevet 17. august 2024 Jeg har ikke barn selv, men har utrolig nok snakket mye med venner med barn om dette. De som har barn som driver med lagidretter får brukt hytta veldig lite i helgene, mens de som har barn med andre hobbyer får brukt hytta mye mer. Omtrent alle hobbyer kan innebære aktivitet i helgene, men fotball, håndball, hockey +++ tar absolutt mest tid. Som andre sier kan avstand ha betydning, men hvis det tar mer enn ca 1 time å kjøre dit, blir det i praksis ikke bare "å stikke på hytta i en fei" etter å ha stått i en idrettshall og stekt vafler en hel lørdag. Anonymkode: 03532...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #15 Del Skrevet 17. august 2024 Vi kjøpte vinterhytte når barna var 1,4,7år og er veldig fornøyd med den avgjørelsen. De er nå ungdommer og er med eller ikke og har med venner eller treffer venner som har hyttet i nærheten. Vi har brukt den mye i helger, romjul, vinterferie og påske. Lite i sommerhalvåret, men noen uker/helger i ny og ne gjennom årene har det blitt. Hytta er 1,5time hjemmefra så vi har flekset mange veier for å bruke den og reist opp og ned på alle tenkelige tidspunkter i løpet av helgene for å rekke aktiviter, turneringer, fremvisninger og bursdager. Vi har også delt familien opp slik at noen feks er hele helga mens andre kommer på lørdagen. Vi har en hytte som er stor nok for to familier, så vi har ofte hatt med oss venner. Andre fordeler er å alltid ha et sted å dra i skoleferiene. Å slippe å pakke alt utstyret til hver hyttetur er også helt fantastisk når man har 3barn. Anonymkode: 965ea...e27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #16 Del Skrevet 17. august 2024 Serafin skrev (17 minutter siden): Skjønner ikke at folk gidder å sitte på en hyttte og lar livet passere forbi. Jeg har vokst opp mef hytte ved sjøen de siste 30 årene. Det er dørgende kjedelig. Masse penger som går til vedlikehold og du blir en person med vaktmesteroppgaver. Nei, da er det bedre å dra på seilturer og oppleve verden. Livet passere forbi fordi en er på hytta? Hytta vi bruker vi som plass videre til ting vi liker av ting. Vi drar på steder rundt, går turer,jakter. Besøker forskjellige aktivitet steder. Har besøk av venner osv Anonymkode: 7bfb3...f71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #17 Del Skrevet 17. august 2024 Avstand har alt å si og alder på barna. Vi har hytte og ser alderen dere har på barna egentlig er noe av den beste. For når dei er tenåringer blir det mindre og mindre aktuelt. I mine øyne er det en no brainer om dere har økonomi til det og dere finner en plass dere liker å ha hytte. Selv har vi sjøhytte selv og disponerer en fjellhytte og en sjøhytte (men denne er 7-8 timer unna) men ser egen hytte blir helt klart brukt mest. Vi har også gjort ekstremt mye av byggingen på den selv så en har veldig ly eierskap til den. Anonymkode: 42bb8...7a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #18 Del Skrevet 17. august 2024 Vi har hatt hytte siden barna var 2-5 år, og med ca 45 min kjøring hjemmefra. Hytta har blitt mye brukt i alle år, nå er barna voksne og vi har fått vårt første barnebarn. Avstand har alt å si føler jeg…. Kort avstand betyr at man kan være på hytta i helga, men kjøre hjem pga kamp eller barnebursdag. Med kort avstand har også barnas venner blitt kjørt til og fra, slik at besøk er enkelt. I tenårene ble ungene med, men kun en natt som regel, og vi opplevde at ungene var knyttet til hytta og ville være med selv om venner trakk også. igjen: kort avstand tilsier mer bruk Anonymkode: 6eee2...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #19 Del Skrevet 17. august 2024 TS her Hytten vi har forelsket oss i er en veldig godt vedlikeholdt helårs hytte. 10 min til alpinanlegg, få meter til skiløyper, kort vei til fiske og badevann. Ca 1 mil til et ganske stort sentrum med bla bowling ++ så vi føler denne sjekker av mange av punktene vi vil ha. Vi er veldig aktive, og hele familien står på alpint, bortover ski. Er litt over en time å kjøre fra hvor vi bor, til hytten. Et av kravene hos oss er nettopp at det er god plass til besøk, og tar det som en selvfølge at vi må ha såpass med plass at ungene kan ha med seg en venn hver på hytten bare veldig vanskelig å være realistisk på hvor hektiske helgene vil bli når de blir litt større, men vi ønsker virkelig at hytten kan bli noe alle har gode minner fra, og barna kan fortsette å bruke når de selv er voksne. Anonymkode: 65bf4...7df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #20 Del Skrevet 17. august 2024 Vi har hytte nært hjemmet, og er på hytten i ferier, helger men også i ukedager. Iblant drar vi dit, lager middag der og drar hjem igjen. Anonymkode: 70d56...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå