Gjest GreenSky Skrevet 19. februar 2006 #2 Skrevet 19. februar 2006 Glamorøs: Artisjokker. Oliven? Litt vanskelieg å svare på, siden jeg er veganer.
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2006 #3 Skrevet 19. februar 2006 Mat som er sær og "spennende" og som smaker møkk for oss vanlig dødelige
Brunhilde Skrevet 19. februar 2006 #4 Skrevet 19. februar 2006 Det må vel bli omtrent som følger: * Kaviar og champagne * Østers * Gåselever og Sauternes Jeg må være lite glamorøs, for jeg er ikke glad i noe av det jeg har nevnt.
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2006 #5 Skrevet 19. februar 2006 Det må vel bli omtrent som følger: * Kaviar og champagne * Østers * Gåselever og Sauternes Jeg må være lite glamorøs, for jeg er ikke glad i noe av det jeg har nevnt. ← Jeg var på et sted på fredag som serverte gåselever og sånn, fryktelig
Gjest piaf Skrevet 19. februar 2006 #6 Skrevet 19. februar 2006 (endret) Jeg ville aldri funnet på å kalle mat "glamorøs", men kanskje ekslusiv, som feks hvite trøfler? (For the record: Har aldri smakt ). Når det gjelder "kul": Sushi? Det finnes trender i matverdenen som overalt ellers, og jeg er av dem som synes det først og fremst er positivt, faktisk, for da får jeg stadig vekk høre om nye gode og/eller sunne ting som jeg kan teste ut. Jeg har ikke fordommer mot hverken snobbete eller harry mat (hvis det finnes) - smaken og næringsinnholdet avgjør. Endret 19. februar 2006 av piaf
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #7 Skrevet 19. februar 2006 Glamorøs og kul er to ord jeg aldri har brukt om mat, gitt.
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2006 #8 Skrevet 19. februar 2006 (endret) Glamorøs og kul er to ord jeg aldri har brukt om mat, gitt. ← Enig. Det høres litt overpretensiøst ut å lete etter glamorøs og kul mat igrunn.. Men glamorøs mat :tenke: Det må jo bli ordentlig flott champagne, jordbær og sjokolade? Ser for meg litt sånn homespatrulje-stil kanskje? Kul mat? Da tenker man kanskje på hva som er "in". På 70-tallet var det sånne skjell med fiskepudding i hvit saus Sushi har vel vært "in mat" en stund, men er kanskje litt yesterdays news? :klø: Men trådstarter: Hva oppfatter du selv som kul og glamorøs mat? Endret 19. februar 2006 av Kosemose
Gjest Vinga Skrevet 19. februar 2006 #9 Skrevet 19. februar 2006 Enig. Det høres litt overpretensiøst ut å lete etter glamorøs og kul mat igrunn.. Men trådstarter: Hva oppfatter du selv som kul og glamorøs mat? ← Jeg startet tråden for moro skyld, for å se hva folk (les: dere) oppfatter som glamorøs, eller kul, mat. Jeg oppfattet taco som kul mat for minst sju år siden, men nå er det nesten i andre enden av skalaen, så og si. Sushi er kult enda, i mitt hode. Mat som jeg oppfatter som så spesiell på en eller annen måte, at jeg tenker at kun folk som er spesielle på en eller annen måte spiser det?
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2006 #10 Skrevet 19. februar 2006 Sånn organisk mat eller (hva heter det nå da?) "smart mat" er kanskje litt kult? (husker ikke hva det heter..)
Gjest Vinga Skrevet 19. februar 2006 #11 Skrevet 19. februar 2006 Jeg synes ikke organisk mat er utpreget kult, selv om en hel bransje prøver å fortelle meg det. Sikker u-kult å innrømme dette.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #12 Skrevet 19. februar 2006 Glamorøs mat må være eksklusive kanapeer og champagne. Ellers er kul mat den jeg får servert som middagsgjest. Da tenker jeg "Kult! Dette hadde jeg ikke laget selv! Spennende!"
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2006 #13 Skrevet 20. februar 2006 Jeg synes ikke organisk mat er utpreget kult, selv om en hel bransje prøver å fortelle meg det. Sikker u-kult å innrømme dette. ← Lage en ny kategori da: ukul mat: Organisk mat fiskeboller! Pizza Grandiosa må vel også være utpreget ukult. (kanskje så døllt at det nesten er litt kult snart, litt sånn retro/ironisk mat?)
Gjest Vinga Skrevet 20. februar 2006 #14 Skrevet 20. februar 2006 Retro-mat! Taco er ukult. Lørdagskylling også.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #15 Skrevet 20. februar 2006 Sånn organisk mat eller (hva heter det nå da?) "smart mat" er kanskje litt kult? (husker ikke hva det heter..) ← Eh, antar at du mener økologisk mat. Jeg håper ikke det er kult, for kule ting blir per definisjon ukule en gang. Det ligger på et helt annet nivå enn kult og ukult, for å si det sånn. Når det gjelder "smart" mat, regner jeg med at du mener mat tilsatt diverse vitaminer eller bakterier. Og det er noe HELT annet faktisk. Men det markedsføres unektelig som litt kult, ja. Kul og glamorøs er ikke mine kriterier når jeg velger mat, nei Men hvis man først skal si at noe er kult må det vel være ting som er litt uvant og "nytt". Taco var ikke kult for 7 år siden som du skriver, Vinga, men for ... tenke-tenke... 12-13 år siden. Husker jeg smakte det hos en venninne da, og oppfattet det som ganke avansert. Godt derimot, det er det enda:)
Gjest LoisLane Skrevet 21. februar 2006 #16 Skrevet 21. februar 2006 Er ikke slow food og grytemat på vei inn. Høres ikke spesielt kult ut, men... Gult er jo kult.
Gjest Vinga Skrevet 21. februar 2006 #17 Skrevet 21. februar 2006 (endret) Tror grytemat er på vei inn, ja. Så i alle fall en veldig fristende storfegryteoppskrift på VGNett eller hvor det var, med bønner i og greier. Den skulle koke i timesvis mens man så på OL. (Noe som forteller meg at grytemat er poppis når det er OL?) Endret 21. februar 2006 av Vinga
Gjest LoisLane Skrevet 21. februar 2006 #18 Skrevet 21. februar 2006 A-ha! Vi har hatt lapskaus i dag - jeg er endelig bekreftet kul.
skrue Skrevet 22. februar 2006 #19 Skrevet 22. februar 2006 Jeg synes vel det meste av ferdigmat ikke er spesielt kult. Ferdigpizza spesielt. Bannlyst. All mat som noen har tatt seg bryet med å lage selv fra bunnen er kult. Hjemmelagede fiskeboller, fiskekaker, levepostei osv er helt flott synes jeg.
Piglet Skrevet 22. februar 2006 #20 Skrevet 22. februar 2006 Synes det er to litt forskjellige ting jeg. Glamorøs mat ser jeg som kaviar, østers, trøfler, foie gras etc. Dyre, ekslusive ting (som jeg forøvrig ikke liker spesielt godt). Kul mat er vel mere mat som er trendy. Tapas og andre småretter, å lage mat fra bunnen, økologisk/organiske råvarer (gjerne fra markeder eller små produsenter), fusion food, functional food osv. Det var en tråd om dette for en stund siden, tror jeg. Mange som ble "fornærmet" over at man kunne mene at det var trender innen mat. Piglet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå