Gå til innhold

Jeg er muligens autist og sliter

Anbefalte innlegg

Gjest .Daniel.
Skrevet (endret)

Hei! Mulig autist her (atypisk autisme) skal til utredning i 2024 eller 2025. Er 33 år. Jeg føler meg ekstremt ensom hver dag, har nesten ingen familie selv om dem lever. Ingen venner. Jeg er en del på Skansen aktivitet men til og med der føler jeg meg ensom, spesielt siden jeg ikke klarer å være sosial. Å se på at andre klarer det mens jeg nesten ikke klarer det i det hele tatt, det er vondt. Å være så selvbevisst at jeg vet at det er noe galt med meg (medfødt) og at jeg ikke kan gjøre noe med det og det finnes ingen kur, ... 🥺Om det faktisk viser seg at jeg har atypisk autisme, da vet jeg ikke hvordan leve videre. Skulle ønske jeg ikke ble født i det hele tatt.

Endret av .Daniel.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så mange autister som sliter, burde det ikke finnes møtested hvor man kan møte andre autister som faktisk forstår hverandre? De jeg kjenner med autisme har alle flotte kvaliteter. Forstår at det er tungt å føle at man ikke passer inn, men ikke gi opp ♥️ Når du er under utredning kan du høre litt om muligheter og tilbud.

Anonymkode: debd0...249

• Liker 1
Skrevet
.Daniel. skrev (8 minutter siden):

Hei! Mulig autist her (atypisk autisme) skal til utredning i 2024 eller 2025. Er 33 år. Jeg føler meg ekstremt ensom hver dag, har nesten ingen familie selv om dem lever. Ingen venner. Jeg er en del på Skansen aktivitet men til og med der føler jeg meg ensom, spesielt siden jeg ikke klarer å være sosial. Å se på at andre klarer det mens jeg nesten ikke klarer det i det hele tatt, det er vondt. Å være så selvbevisst at jeg vet at det er noe galt med meg (medfødt) og at jeg ikke kan gjøre noe med det og det finnes ingen kur, ... 🥺Om det faktisk viser seg at jeg har atypisk autisme, da vet jeg ikke hvordan leve videre. Skulle ønske jeg ikke ble født i det hele tatt.

Hvorfor tar du sorgen på forskudd?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest .Daniel.
Skrevet
Kassettspiller skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tar du sorgen på forskudd?

Fordi jeg kjenner det på meg at det er noe alvorlig galt med meg og jeg ble midlertidig diagnotisert med atypisk autisme når jeg var 22-23...

Skrevet
.Daniel. skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg kjenner det på meg at det er noe alvorlig galt med meg og jeg ble midlertidig diagnotisert med atypisk autisme når jeg var 22-23...

Alvorlig galt fordi du kan ha autisme? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
.Daniel. skrev (12 minutter siden):

Kjære deg ❤️ 

Å føle seg ensom er vondt, det vet jeg alt om. Verden og samfunnet er dessverre ikke tilpasset så godt for autister eller de som er annerledes og har andre behov, hvor man ikke klarer å innfri forventninger. 

Se på dine positive sider, jeg er helt sikker på at du har mange av dem. Skriv dem ned. 
Å få diagnosen vil ikke endre noe, for du er den du er uavhengig av diagnose. Det som er viktig, er å forstå deg selv. Forstå behovene dine. Hva trigger deg, hva blir du sliten av? Hva roer deg og gjør deg glad? 

Kan det være at du ville følt deg mindre ensom hvis du la vekk forventningene om at mennesker må være sosiale og ha venner? Jeg tror mange føler seg ensomme nettopp fordi samfunnet har uskrevne regler om at man skal ha masse venner og gjøre mye sosialt. Derfor tror jeg også at det er viktig å frigjøre seg litt fra dette, og lære seg å trives i eget selskap. Det er også viktig å dyrke hobbyer og interesser, slik at du føler at hverdagen har en mening. Slike hobbyer kan du gjøre på egehånd, eller du kan oppsøke miljø hvor du kan treffe andre som deler samme interesser.

Ikke vær lei deg hvis du opplever avvisning fra nevrotypiske. Enten betyr det at de trenger litt mer tid på å bli kjent med deg, eller så er de ikke riktige mennesker for deg. 

Og du? Det er IKKE noe galt med deg. Du er annerledes og unik, med masse å tilby verden på din egen måte. 

Anonymkode: 0bf73...3dd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Kassettspiller skrev (4 minutter siden):

Det er jo slik han føler det. Du vet vel også at autisme kommer i flere grader med funksjnivå og utfordringer, og det kan være at han strever veldig også med senvirkninger fra å kanskje ha blitt mobbet/ekskludert for å være "rar". Å stå på utsiden av samfunnet og ønske seg "inn", men samtidig ikke klare det, er ikke så lett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er IKKE noe galt med deg.

Autisme er en utviklingsforstyrrelse og da er det noe galt. 

Bedre å fokusere på hvordan man kan håndtere og akseptere det

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er jo slik han føler det. Du vet vel også at autisme kommer i flere grader med funksjnivå og utfordringer, og det kan være at han strever veldig også med senvirkninger fra å kanskje ha blitt mobbet/ekskludert for å være "rar". Å stå på utsiden av samfunnet og ønske seg "inn", men samtidig ikke klare det, er ikke så lett. 

Det vet jeg. Har snakket med han før om dette. Har autisme selv, så vet en del om dette og lest meg opp. 

Kommentaren var ment til å spørre om det var mer fokus på autisme eller PTSD (noe som han også har og snakket om før i andre tråder.)

Endret av Kassettspiller
  • Hjerte 1
Skrevet
Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

Autisme er en utviklingsforstyrrelse og da er det noe galt. 

Bedre å fokusere på hvordan man kan håndtere og akseptere det

Jeg vet at det er en utviklingsforstyrrelse, og jeg vet utmerket godt hva autisme er. Men da er det noe GALT med alle som har adhd også da, fordi de har en hjerne som fungerer annerledes. Det er destruktiv tankegang å bruke ordet "galt". "Jeg har utfordringer" er mindre aggressivt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
.Daniel. skrev (34 minutter siden):

Jeg tror du kan tenke litt mer på at du sikkert vil leve bedre dersom du får en diagnose fordi du da kan få mer hjelp til de tingene du nå ikke får hjelp med ❤️ 

Anonymkode: 8e148...ce3

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet at det er en utviklingsforstyrrelse, og jeg vet utmerket godt hva autisme er. Men da er det noe GALT med alle som har adhd også da, fordi de har en hjerne som fungerer annerledes. Det er destruktiv tankegang å bruke ordet "galt". "Jeg har utfordringer" er mindre aggressivt. 

Det har skjedd noe galt om man har fått en utviklingsforstyrrelse, men trenger ikke å være ille nødvendigvis. 

Å si at det ikke er noe galt kan få TS til å føle seg mindre forstått og det er rart å ikke kunne bruke riktig definisjon. 

Forvirrende at man sier det motsatte av hva det er. 

Endret av Kassettspiller
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er ingenting som er galt med deg selv om du kanskje har autisme, men du har andre utfordringer som andre ikke har. Men det finnes tilbud og hjelp å få (f.eks fra Habiliteringstjenesten og Autismeforeningen). Det handler om å lære seg å leve med diagnosen, som mange andre gjør med sine lidelser. Hvis du sliter med å forstå sosiale koder, så finnes det verktøy som man kan bruke for å øve på sosiale situasjoner, lære om ulike følelser og kroppsuttrykk osv. Så du kan bli mye bedre, men det krever øving.

Jeg har selv en utviklingsforstyrrelse i spesifikke ferdigheter (ikke autisme), men har funnet mine mestringsstrategier. Kjipt å må øve seg på ting som andre jevnaldrende lærte seg som barn, men jeg får ikke gjort så mye med det 😅 Jeg har heldigvis klart å ta høyere utdanning, men er ung ufør.

Anonymkode: ba66d...244

Skrevet
Kassettspiller skrev (8 minutter siden):

Det har skjedd noe galt om man har fått en utviklingsforstyrrelse, men trenger ikke å være ille nødvendigvis. 

Å si at det ikke er noe galt kan få TS til å føle seg mindre forstått og det er rart å ikke kunne bruke riktig definisjon. 

Poenget mitt er at det er destruktivt å se på seg selv som "noe som er galt". Ja det er en utviklingsforstyrrelse, men det hadde ikke vært så ille hvis samfunnet var tilrettelagt for mennesker som ikke er nevrotypiske. 

Jeg sa forøvrig ikke at det ikke er noe galt, men ville ta vekk det faktum at han ser på seg selv om noe som er galt. For det er to veldig forskjellige ting. 

Skrevet
Kassettspiller skrev (16 minutter siden):

Hva syns du føles bedre:

"Hun er autist, det er noe veldig galt med henne"

"Hun er autist, og har utfordringer pga det"

Forståelsen ligger i diagnosen, ikke i destruktive og negative synonymer. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 19.25):

Poenget mitt er at det er destruktivt å se på seg selv som "noe som er galt". Ja det er en utviklingsforstyrrelse, men det hadde ikke vært så ille hvis samfunnet var tilrettelagt for mennesker som ikke er nevrotypiske. 

Nei, men når en diagnose påvirker livet  mye så er det forståelig at noen kan føle at det er noe galt med dem.

Tror det er bedre å formulere at man må akseptere det og det å være noe galt ikke er nødvenigvis ille. Kan sammenlignes med mutasjon.

Sistnevnte er jeg delvis enig i.

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 19.25):

Jeg sa forøvrig ikke at det ikke er noe galt, men ville ta vekk det faktum at han ser på seg selv om noe som er galt. For det er to veldig forskjellige ting. 

To forkjellige ting som kan henge mye sammen.

Jeg må også nevne at jeg har hatt mye samtaler om autisme med TS og etter min forståelse påvirker det ham i stor grad på en negativ måte og det har en betydelig innvirkning på livet hans.

Har bedt TS tidligere om sjekke ut autismeforeningen for å lære mer om diagnosen. Har også nevnt at det finnes positive sider han kan ha. Han må bare få riktig behandling på plass og noen å snakke med.

Endret av Kassettspiller
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva syns du føles bedre:

"Hun er autist, det er noe veldig galt med henne"

"Hun er autist, og har utfordringer pga det"

Forståelsen ligger i diagnosen, ikke i destruktive og negative synonymer. 

Begge to betyr det samme?

Jeg synes det ikke er negative synonymer av det du har nevnt. Isåfall så sliter jeg med å vite hvem som er mest negativt av "utfordring" eller "galt".

Men om TS (eller andre) foretrekker noe så respekterer jeg det. Vi er alle ulike og det samme gjelder med autisme.😊

• Hjerte 1
Skrevet
.Daniel. skrev (1 time siden):

Om det faktisk viser seg at jeg har atypisk autisme, da vet jeg ikke hvordan leve videre.

Sjekk ut  Autismeforeningen og takk ja til behandling fra habiliteringstjenesten. Vi har snakket om før hva slags behandling jeg fikk tilbud om og at det har hjulpet for mange.

Kanskje spørre om det du lurer på og om erfaringer+ triks fra andre autister.

Du venter på psykolog og har klart å gjort flere tiltak. Fortsett med dette og ta imot råd du har fått i de andre trådene,

Gjest .Daniel.
Skrevet
Kassettspiller skrev (1 time siden):

Det er det jeg føler om meg selv ja.

Skrevet
.Daniel. skrev (2 minutter siden):

Det er det jeg føler om meg selv ja.

Det er en vond følelse å ha.:klem3:

Men ikke ta sorgen på forskudd, fordi det er ikke nødvendigvis slik at du har det. Og om du har det så finnes det hjelp til å takle slike følelser. Det har hjulpet flere.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...