AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #1 Skrevet 15. august 2024 Altså.. det siste året har jeg hatt herpesutbrudd i ansiktet. Aldri hatt de tidligere. Hovedsaklig på kjaken, men har hatt inni nesen og på kinnet ved munnen også. Hver måned rundt mensen så begynner det og murre og så kommer blemmene. Har spurt legen om råd flere ganger, og han sier at jeg må behandle med zovirax så snart symptomene oppstår. Dette har fungert så som så. Som oftest rekker jeg det ikke i tide fordi det skjer om natten eller mens jeg trener ol. jeg er forundret over at det ikke finnes andre medisiner mot dette. Er det noen som vet? gode tips? Jeg holder på å bli gal av disse utbruddene. Fikk mast meg til zovorax tabletter, men de fungerer på samme måte sier legen, Anonymkode: 90e56...fac 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #2 Skrevet 15. august 2024 Prøvd akupunktur mot dette? Kanskje du kan forsøke sjølv med desse: akupressur-punktene: Trykk jevnt (med 1 fingertupp) i cirka 1 minutt. Gjenta på andre handa. ❤️ Anonymkode: b0977...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #4 Skrevet 15. august 2024 Hvor ofte har du utbrudd? Om man har mer enn 6 i året, kan man få Valtrex på blå resept og ta forebyggende for å forhindre utbrudd. Jeg var ekstremt plaget, men har ikke hatt utbrudd på 10 år nå, med en tablett daglig. Anonymkode: 1611f...762 1
rinne Skrevet 15. august 2024 #5 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Altså.. det siste året har jeg hatt herpesutbrudd i ansiktet. Aldri hatt de tidligere. Hovedsaklig på kjaken, men har hatt inni nesen og på kinnet ved munnen også. Hver måned rundt mensen så begynner det og murre og så kommer blemmene. Har spurt legen om råd flere ganger, og han sier at jeg må behandle med zovirax så snart symptomene oppstår. Dette har fungert så som så. Som oftest rekker jeg det ikke i tide fordi det skjer om natten eller mens jeg trener ol. jeg er forundret over at det ikke finnes andre medisiner mot dette. Er det noen som vet? gode tips? Jeg holder på å bli gal av disse utbruddene. Fikk mast meg til zovorax tabletter, men de fungerer på samme måte sier legen, Anonymkode: 90e56...fac Hvis du har så hyppige anfall, er det grunnlag for å vurdere forebyggende behandling, dvs Valtrex-tabletter hver dag for å redusere risiko for nye anfall. Med månedlige anfall oppfyller du faktisk krav til å få dette dekket på blå resept også. Se info om Valaciklovir (valtrex) på denne siden: https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/kapittel-5-stonad-ved-helsetjenester/vedlegg-1-til--5-14-legemiddellisten/virkestoffer/valaciklovir Anbefaler at du kontakter legen din igjen, for drøfting om dette kan være et alternativ verdt å forsøke.
rinne Skrevet 15. august 2024 #6 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor ofte har du utbrudd? Om man har mer enn 6 i året, kan man få Valtrex på blå resept og ta forebyggende for å forhindre utbrudd. Jeg var ekstremt plaget, men har ikke hatt utbrudd på 10 år nå, med en tablett daglig. Anonymkode: 1611f...762 Bare en liten presisering: Det er månedlig for HSV-1 (typisk munn) og annenhver måned for HSV-2 (typisk genitalt).
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #7 Skrevet 16. august 2024 rinne skrev (11 timer siden): Hvis du har så hyppige anfall, er det grunnlag for å vurdere forebyggende behandling, dvs Valtrex-tabletter hver dag for å redusere risiko for nye anfall. Med månedlige anfall oppfyller du faktisk krav til å få dette dekket på blå resept også. Se info om Valaciklovir (valtrex) på denne siden: https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/kapittel-5-stonad-ved-helsetjenester/vedlegg-1-til--5-14-legemiddellisten/virkestoffer/valaciklovir Anbefaler at du kontakter legen din igjen, for drøfting om dette kan være et alternativ verdt å forsøke. ah! Tusen takk ❤️ Anonymkode: 90e56...fac
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #8 Skrevet 16. august 2024 rinne skrev (12 timer siden): Bare en liten presisering: Det er månedlig for HSV-1 (typisk munn) og annenhver måned for HSV-2 (typisk genitalt). Ja, stemmer, takk for presisering! Anonymkode: 1611f...762
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #9 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, stemmer, takk for presisering! Anonymkode: 1611f...762 men må en ta disse tablettene hver dag for alltid, eller hver dag i en periode? Anonymkode: 90e56...fac
rinne Skrevet 16. august 2024 #10 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): men må en ta disse tablettene hver dag for alltid, eller hver dag i en periode? Anonymkode: 90e56...fac Man kan enten ta det som en kur, med en gang man kjenner symptomer. Eller man kan bruke det fast over tid for å forebygge. Det kan være fornuftig å prøve noe tid uten etterhvert, f.eks etter et år, for å se om behovet for forebyggende fortsatt er der. Mange blir stående på det i flere år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå