Gå til innhold

Ditt forhold til å kaste

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er ditt forhold til å kaste?

Har du lett for å kaste ting, og hvor høy er terskelen din for å kaste hva som helst? Alt fra emballasje, tomme beholdere osv, til ting som gjerne fortsatt er brukelig.

Vet om folk som sparer på emballasje til ting fordi de ikke klarer å kaste det, mens andre jeg vet om kaster fullt funksjonelle ting fordi de ikke «har bruk for det».

Anonymkode: 29f43...389

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker å kaste ting.

Anonymkode: e12eb...174

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kaster så og si alt. Sorterer det da

Anonymkode: b6e58...f3c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kaster emballasje og sånt, men altså, hadde jeg bodd i en stor enebolig med mye oppbevaringsplass, så skal man ikke se bort i fra at jeg hadde spart på innpakningspapir og sånne ting, til å bruke om igjen... 

Er generelt dårlig på å kaste ting. 

• Liker 1
Skrevet

Tar i liten grad vare på emballasje. Når det gjelder å kaste ting, gjør jeg ikke det før det er blitt ubrukelig av slitasje eller alder. Kjøper heller ikke noe nytt før det gamle er utslitt. Det prinsippet gjelder alt fra biler og møbler til elektronikk og klær. 

Skrevet

Jeg har begrenset med oppbevaringsplass og tar derfor ikke vare på ting som ikke har noen funksjon for meg, men om det er ting som er fullt brukbare, kan det hende jeg prøver å få gitt dem bort før jeg evt velger å kaste.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ingen problem med å kaste plastemballasje som det har vært kjøtt og annet i. Hermetikkglass og metallbokser er likedan. Lett å kaste. Pair og papp også, særlig hvis jeg vet at jeg ikke skal sende noen pakker til familie  med det første. Plastposer gjenbruker jeg hvis mulig når jeg skal selge eller gi bort noe på Finn. Ting som skal selges eller gis bort og ikke blir gitt bort på finn, gir jeg til Bir gjenbrukshall. Alt annet går i søpla. Noen ting beholder jeg unødvendig lenge, mens andre ting går fort ut når jeg først har bestemt meg for at jeg hverken bruker tingen, har bruk for den eller kan gjenbruke det selv. Ting som er skadet og som er altfor personlig til å gi bort ødelegger jeg mer og kaster i søpla.

Hvis spørsmålet ditt handler om hvordan komme over dørstokken og kaste ting du vet er skrot, da kan du benytte deg av en egenlaget sjekkliste. Still deg spørsmål som, kommer jeg faktisk til å sørge for at dette prosjektet blir ferdig? Og når det er ferdig, kommer jeg faktisk til å bruke det selv? Og har jeg plass til å oppbevare dette? Blir jeg glad eller irritert når jeg ser på tingen? Hvorfor beholder jeg den? Er det fordi noen ga meg den i gave og at du føler at du "burde" beholde den selv om du misliker gaven sterkt? Kan jeg ha et eget område til å lagre et minimum av ting som er av den art? Kanskje kun en hylle inni overskapet på kjøkken eller gang?

Noen ting vil være lettere å kvitte seg med enn andre, men det viktigste er at du er ærlig mot deg selv ang hvorfor du har tatt vare på ting og hva det er som gjør at du tenker "godt å ha".

Anonymkode: 06237...d21

Skrevet

Nå er det ikke plass til meer 

Skrevet

Når ting har nådd slutten på levetiden sin, så kaster jeg uten noen kvaler. Er det ting jeg av en eller annen grunn ikke trenger lenger, men som er i god stand, så bruker jeg gjerne finn.no

Skrevet

Har liten leilighet og dårlig plass, så her kastes alt som er unødvenig å beholde. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kaster og gir bort lekende lett. Har ikke et spesielt nært forhold til materielle ting. 

• Liker 1
Skrevet

Tilpasser meg plassen jeg har. Alt skal være på sin plass, og i system, uten at det er overfylt. Og så dedikerer jeg plass etter hva jeg har lyst til å ha et utvalg av, og ikke. 

Har en skuff bukser treningsbukser, en stor trådskuff for handklær, en hylle for vannglass, samtidig tre dedikerte hyller i bod til krukker og utstyr for planting, hengeplass til 100 kjoler, med mer. 

Har et hjørne på loftet for litt bobleplast, innpakningspapir, og noen esker i passende størrelse. Men det handler kun om at jeg faktisk har plassen, og at det blir brukt. 

Anonymkode: 1d7ef...16d

Skrevet

Hvis du med emballasje mener pappesken som elektronikk kommer i så har jeg inntrykk av at det er veldig vanlig å beholde. Mange som reklamerer kommer med esken også. 

Anonymkode: f860c...48e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du med emballasje mener pappesken som elektronikk kommer i så har jeg inntrykk av at det er veldig vanlig å beholde. Mange som reklamerer kommer med esken også. 

Ser mange kaster slike esker, har ikke inntrykk av at det er noe som samles på i tilfelle støvsuger ryker om 5 år.

Anonymkode: 06237...d21

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg kaster.

Har reklamert noen ganger, da kommer jeg bare med produktet i et bærenett. 

Anonymkode: 1d7ef...16d

Skrevet

Da jeg var deprimert hadde jeg store problemer med å kaste ting, har hamstret noe voldsomt over mange år. Nå er jeg bedre og ELSKER å kaste ting 😄 

Anonymkode: af371...4d3

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg kaster, selger eller gir bort, mannen samler. Men han er enig med meg i at det er greit å «bli kvitt litt». Jeg kaster aldri hans personlige ting uten lov da.  

Anonymkode: 7facb...9e1

Skrevet

Tar bare vare på det jeg vet jeg får bruk for. Har samla på mer enn nok oppigjennom, er ikke lett å skalere ned. 

Skrevet

Mye hard emballasje tar jeg vare på og bruker å så frø i, fryse ned mat i , ha rester i. Kaster lite av slik, mye man får bruk for. Syltetøyglass, tacosausglass osv tar jeg vare på, de fyller jeg med eget syltetøy når sesongen er her. Blir aldri for mye! 

Kaster ting som er i stykker såklart. Unntatt klær, de syr jeg om, bruker som vaskekluter/pussefiller osv. Kaster aldri ting som er i orden , da selges det eller gis bort. 

Anonymkode: d8191...a8b

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...