Gå til innhold

Nye kostholdsråd - veldig mye mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det burde du være uenig i. Det er ingenting galt med råvaren rødt kjøtt.

Spis råvarebasert, så er du omtrent i mål allerede.

Anonymkode: 69594...bf6

Nei hvorfor stole på de som er forsket på det når en anonym person på Internett sier at det ikke stemmer…?

Anonymkode: 93138...32c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse rådene har jeg faktisk ikke råd til. Grønnsaker i Norge er dyrt, det samme gjelder fisk og frukt. De anbefaler og anbefaler, og samtidig lar prisene på varene de anbefaler, stige til himmels.

Anonymkode: 139b6...970

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei hvorfor stole på de som er forsket på det når en anonym person på Internett sier at det ikke stemmer…?

Fordi myndighetene når det gjelder kostholdsanbefalinger ikke bare tenker på den enkeltes helse men forsyningssituasjonen og nå også miljøhensyn..

Anonymkode: 29ece...7ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi myndighetene når det gjelder kostholdsanbefalinger ikke bare tenker på den enkeltes helse men forsyningssituasjonen og nå også miljøhensyn..

Det med klima var med i forslaget (basert på den fellesnordiske utredningen), men det er tatt vekk nå. De nye rådene er kun satt ut i fra helseeffekter. https://www.nrk.no/sorlandet/nye-nasjonale-kostrad-2024-1.17000882

(Ulempen med å bare se på helseeffekter er også at de da ikke kan vurdere hva som skal til for at flest mulig skal kunne følge rådene heller. )

Anonymkode: abb45...93b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde det vært en anonym person ville du hatt et poeng. Men stadig flere fagpersoner påpeker nå hvor ekstremt dårlig forskningsmessig belegg vi har for å si at kjøtt er skadelig. Her i Norge har blant andre professor Simon Dankel tatt til motmæle, og Marit Kolby har også demonstrert tydelig hvor svakt grunnlaget er. 

Så skal vi heller ikke glemme at det ikke er så lenge siden vi skulle unngå fett generelt, og så var det noen tiår da egg var skadelig - anbefalt av et samlet fagmiljø.

Men du trenger uansett ikke se til den ene eller andre fagpersoner for å vite hva mennesker er ment å spise. Svaret på det finner vi ved å se til naturen.

Anonymkode: 66e33...714

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan er det denne forskningen foregår, har du spurt deg selv om det? Forsker de på de som kun spiser rent kjøtt, altså uten tilsetningsstoffer, eller de som også spiser pølser, spekemat, salami, leverpostei, m.m? Hvordan spiser og lever de ellers?

Jeg tviler sterkt på at denne forskningen er gjort på folk som utelukkende spiser økologisk gressforet kjøtt (eller i verste fall ubearbeidet kjøtt fra industrien), hvor kostholdet ellers består av rene råvarer fra andre animalske kilder, frukt, bær, grønt, nøtter, frø, og lite korn, som ikke røyker, og er i normal aktivitet, får hjerteproblemer eller kreft. Jeg tviler dog ikke på at de som spiser kjøtt med e-stoffer og andre tilsetningsstoffer, og særlig kombinert med toro-sauser, mye stivelsesrik mat, og annen up mat, får problemer. 

Rødt kjøtt er en av de mest næringsrike råvarene vi har. 

Anonymkode: fc942...e25

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mye mat nei. Det du lister opp derimot er lite mat, og spesielt lite planter. Planter er som regel kcalorifattig og 800g grønnsaker/ bær/ frukt er ikke mye i energi. 

Anonymkode: d9d48...269

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Disse rådene har jeg faktisk ikke råd til. Grønnsaker i Norge er dyrt, det samme gjelder fisk og frukt. De anbefaler og anbefaler, og samtidig lar prisene på varene de anbefaler, stige til himmels.

Joda, kjøp frossent. Like næringsrikt og billig. Sesong er også billig. De som setter sammen rådene er ikke de samme som setter prisene i butikken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Joda, kjøp frossent. Like næringsrikt og billig. Sesong er også billig. De som setter sammen rådene er ikke de samme som setter prisene i butikken. 

Altså, å bare spise kokte frosne brokkoli og gulrøtter er verken variert, godt eller spennende. Det er noe eget i det å spise ferske grønnsaker som knaser på tennene. Det er derfor mange barn ikke spiser grønt - frosne grønnsaker er drittkjedelig. Det samme gjelder kokte grønnsaker. Her brukes grønnsakene i omeletter, i wok, i sauser, i tillegg til at barna får med seg rå grønnsaker i matboksen på skolen.

Bønner og linser styrer vi unna. Orker ikke masse magetrøbbel, luft og diare. Det er flere i tråden som skriver at de har fått ødelagt fordøyelsen av dette. Soya er det helt "nei" på, siden både jeg og eldstedatteren har lavt stoffskifte.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det svaret der ga ikke mening. Jeg responderte på en kommentar som sa at rødt kjøtt ikke var usunt, så jeg vet ikke hva du svarer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan er det denne forskningen foregår, har du spurt deg selv om det? Forsker de på de som kun spiser rent kjøtt, altså uten tilsetningsstoffer, eller de som også spiser pølser, spekemat, salami, leverpostei, m.m? Hvordan spiser og lever de ellers?

Jeg tviler sterkt på at denne forskningen er gjort på folk som utelukkende spiser økologisk gressforet kjøtt (eller i verste fall ubearbeidet kjøtt fra industrien), hvor kostholdet ellers består av rene råvarer fra andre animalske kilder, frukt, bær, grønt, nøtter, frø, og lite korn, som ikke røyker, og er i normal aktivitet, får hjerteproblemer eller kreft. Jeg tviler dog ikke på at de som spiser kjøtt med e-stoffer og andre tilsetningsstoffer, og særlig kombinert med toro-sauser, mye stivelsesrik mat, og annen up mat, får problemer. 

Dette, 100 %! 

Blir trist av å lese hvor hjernevasket folk har blitt.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper barnehageforeldre får med seg dette, så de kan droppe middagsrester og stole på at grove brødskiver, grønnsaker og frukt er absolutt næringsrik mat i bhg! Det ble nemlig hevdet i en tråd fra flere at det ikke var. 

Jeg spiser stort sett fisk, egg og grønnsaker pluss grovt brød med masse kjerner og iblant nøtter. Får ikke i men så mye melkeprodukter.

Anonymkode: d382b...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese her.https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kostradene-og-naeringsstoffer/kostrad-for-befolkningen

Under hvert råd er det et avsnitt med begrunnelse for rådet. Der finner du linker til de studiene det er basert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan lese her.https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kostradene-og-naeringsstoffer/kostrad-for-befolkningen

Under hvert råd er det et avsnitt med begrunnelse for rådet. Der finner du linker til de studiene det er basert på.

Begrunnelse for rådet om å ikke spise så mye rødt kjøtt, eller linkene, sier ingenting om hvordan forskningen er gjort. PDF dokumentet sier også at myndighetene anbefaler inntak av planteoljer som solsikke og raps. Det alene bør være nok til å være skeptisk til myndighetenes kunnskap. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Begrunnelse for rådet om å ikke spise så mye rødt kjøtt, eller linkene, sier ingenting om hvordan forskningen er gjort. PDF dokumentet sier også at myndighetene anbefaler inntak av planteoljer som solsikke og raps. Det alene bør være nok til å være skeptisk til myndighetenes kunnskap. 

Sitat: "Inntak av rødt kjøtt er assosiert med økt risiko for å utvikle tykk- og endetarmskreft, det kan også øke risiko for hjerte- og karsykdommer. Økningen i risiko ser ut til å være lineær for de fleste helseutfallene (Meinilä & Virtanen, 2024; Lescinsky et al., 2022; WCRF/AICR, 2018; ibid. NNR 2023, kapittel om rødt kjøtt)."

Du må søke opp og lese hver forskningsartikkel for å se hvordan de ulike studiene er foretatt. Dette er en oppsamling a  resultatetene fra en rekke ulike studier utført på forskjellige måter. Det er ikke hemmelig hvordan det er utført, men du må lese en del for å finne alle detaljene.

(Norske myndigheter støtter for øvrig produksjon og forbruk av rødt kjøtt. Helsemyndighetene går mot landbruksmyndighetene her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sitat: "Inntak av rødt kjøtt er assosiert med økt risiko for å utvikle tykk- og endetarmskreft, det kan også øke risiko for hjerte- og karsykdommer. Økningen i risiko ser ut til å være lineær for de fleste helseutfallene (Meinilä & Virtanen, 2024; Lescinsky et al., 2022; WCRF/AICR, 2018; ibid. NNR 2023, kapittel om rødt kjøtt)."

Du må søke opp og lese hver forskningsartikkel for å se hvordan de ulike studiene er foretatt. Dette er en oppsamling a  resultatetene fra en rekke ulike studier utført på forskjellige måter. Det er ikke hemmelig hvordan det er utført, men du må lese en del for å finne alle detaljene.

(Norske myndigheter støtter for øvrig produksjon og forbruk av rødt kjøtt. Helsemyndighetene går mot landbruksmyndighetene her.)

og det er det mange av oss har gjort, i stedet for å blindt stole på helsemyndighetenes tolkning av forskningen.

Som en nevnte tidligere i tråden så finnes det ingen skikkelig forskning som sammenligner et råvarebasert kosthold som inkluderer rent rødt kjøtt med et vegetarisk kosthold og som viser at kjøtt er skadelig.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg finner fortsatt ikke noe som forklarer hvordan forskningen er gjort. Med det, så mener jeg hva slags type rødt kjøtt de som ble syke spiste, og hva de ellers spiste. For det er enorm forskjell på å ha et kosthold med økologisk kjøtt, mye grønt, frukt, og bær, og ikke spise noe ultraprosessert mat/godteri/drikke brus osv, og å spise karbonader fra Gilde, salami, spekeskinke, frøoljer, og brødskiver med leverpostei.

"Rødt kjøtt øker risiko for kreft og hjertesykdom", sier meg ingenting. Hvis det er noe som er utdypet mer enn det jeg klarer å finne, så link gjerne til akkurat dette. 

Merk at det også at de påpeker at belgfrukter inneholder protein og mineraler, som da skal være en god grunn til å velge dette i kostholdet. Belgfrukter er ikke et høykvalitetsprotein slik kjøtt er, og inneholder stoffer som svekker opptak av mineraler. Denne glorifiseringen av belgfrukter er helt bak mål, og èn viktig grunn til at jeg ikke stoler på myndighetenes vurderinger og anbefalinger. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 6.15):

Enig, men samtidig ikke.

First price fryste grønnsaker er billig, fryste grønnsaker generelt er ofte rimeligere enn ferske. Mange butikker har også tilbud på salater med.kort.holdbarher.

Frukt og grønt i sesong er ofte billig. Potet, løk, sopp, er billig.

Fryst fisk, filet eller i blokk, er relativt rimelig sammenlignet med kjøtt og fugl og pålegg.

Store brett egg fra gård gir mye mat for pengene.

Bønner og linser i tørrvekt er nesten gratis. Quinoa, bulgur, byggkorn gir også mange måltider for pengene

Meieriprodukter derimot ... Der savner jeg gode og rimelige alternativer, men følger.man.med på ukestilbud kan en kjøpe inn større mengder når det er tilbud.

Anbefaler appen "kupp" - oversikt over alle butikker i nærområdet med deres ukestilbud 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bekymret for prisen da økonomien er god, men hvordan jeg i praksis skal få i meg den mengden frukt/grønt uten å redusere på øvrig mat. Jeg spiser en del frukt og grønt, men ligger nok under 500 gram per dag og langt fra 800 gram. 
Jeg prøver å ha frukt/grønt som tilbehør og ved siden av måltidene, men er jo bare middag det monner skikkelig.

Til frokost spiser jeg enten yoghurt med havregryn eller havregrøt. Kan sikkert få til et eple i grøten eller en banan i yoghurten, men en banan eller et eple er jo ikke 100 gram en gang.

Til lunch spiser jeg typisk to knekkebrød med pålegg, f eks egg eller fisk. Pyntet med grønt, men det blir jo ikke mye. Kan sikkert få ned en gulrot ved siden av. Blir kanskje da til sammen 100 gram.

Middag er det lettere, kanskje jeg får til 200 gram.  

Totalt er jeg da på 400 gram på en dag, og skal opp mot det dobbelte. Jeg har ikke plass til mer i magen utover det jeg allerede spiser. Da må jeg jo redusere på øvrig mat. Som voksen dame synes jeg det er underlig å gå fra to til et knekkebrød til lunch. Eller mindre enn en barneporsjon grøt. Dessuten vil det sikkert påvirke vekten negativt å erstatte med grønnsaker som inneholder mindre kcal.

Kan godt være enig i at man må spise mer frukt og grønt, mindre rødt kjøtt, mer fisk osv, og at sammensetningen de skisserer er å strebe etter. Men mengden blir jo totalt sett for stor. Er jo forskjell på en voksen mann på 100 kg og meg som voksen dame på 48 kg. Sier seg jo selv

Anonymkode: 695de...f6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke bekymret for prisen da økonomien er god, men hvordan jeg i praksis skal få i meg den mengden frukt/grønt uten å redusere på øvrig mat. Jeg spiser en del frukt og grønt, men ligger nok under 500 gram per dag og langt fra 800 gram. 
Jeg prøver å ha frukt/grønt som tilbehør og ved siden av måltidene, men er jo bare middag det monner skikkelig.

Til frokost spiser jeg enten yoghurt med havregryn eller havregrøt. Kan sikkert få til et eple i grøten eller en banan i yoghurten, men en banan eller et eple er jo ikke 100 gram en gang.

Til lunch spiser jeg typisk to knekkebrød med pålegg, f eks egg eller fisk. Pyntet med grønt, men det blir jo ikke mye. Kan sikkert få ned en gulrot ved siden av. Blir kanskje da til sammen 100 gram.

Middag er det lettere, kanskje jeg får til 200 gram.  

Totalt er jeg da på 400 gram på en dag, og skal opp mot det dobbelte. Jeg har ikke plass til mer i magen utover det jeg allerede spiser. Da må jeg jo redusere på øvrig mat. Som voksen dame synes jeg det er underlig å gå fra to til et knekkebrød til lunch. Eller mindre enn en barneporsjon grøt. Dessuten vil det sikkert påvirke vekten negativt å erstatte med grønnsaker som inneholder mindre kcal.

Kan godt være enig i at man må spise mer frukt og grønt, mindre rødt kjøtt, mer fisk osv, og at sammensetningen de skisserer er å strebe etter. Men mengden blir jo totalt sett for stor. Er jo forskjell på en voksen mann på 100 kg og meg som voksen dame på 48 kg. Sier seg jo selv

Anonymkode: 695de...f6d

Fatter ikke at noen er så fininnstilt i forhold til mengder mat. 500g frukt og grønt hver dag greier du vel?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...