AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #1 Del Skrevet 14. august 2024 Hei. Jeg har en bunad som ble sydd til meg da jeg ble konfirmert. Oldemor spanderte den på meg. Det er en bunad som jeg har et hat/elsk forhold til. Den passer ikke min kroppsfasong. vesten er i et slikt stoff som gjør at det ser rart ut rundt brystene i og med de er gigantisk store og samtidig har jeg en smal midje. Jeg bruker den ikke og den henger kun i skapet. Samtidig har den en sentimental verdi. Det betød mye for oldemor at jeg skulle få den bunaden og at den ble kjøpt av henne. Hun døde for 3år siden. Jeg synes det er for ille å selge den og kjøpe en ny, samtidig er det bortkastet å ha en bunad til flerfoldige tusen hengende i skapet som ikke blir brukt? Hva er det rette å gjøre her? Jeg kunne trengt pengene til andre ting. For eksempel til babyutstyr da jeg har en liten en på vei. Det vil hvertfall bli brukt. Anonymkode: a30fd...e87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #2 Del Skrevet 14. august 2024 Ville enten fått sydd den skikkelig til slik at den passer kroppsfasongen eller solgt den og brukt pengene på ny bunad. Ville ikke solgt den og brukt pengene på noe annet Anonymkode: 9de29...b8c 12 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 14. august 2024 #3 Del Skrevet 14. august 2024 Hva med å sy den inn til din kroppsfasong hvis det er mulig og du har økonomi til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #4 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville enten fått sydd den skikkelig til slik at den passer kroppsfasongen eller solgt den og brukt pengene på ny bunad. Ville ikke solgt den og brukt pengene på noe annet Anonymkode: 9de29...b8c Den er sydd til min kroppsfasong ifjor. Det er selve vesten som er problemet. Jeg bør nok ha en bunad som er brodert hvor stoffet er likt som stakken. Slik som den til høyre Anonymkode: a30fd...e87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #5 Del Skrevet 14. august 2024 Laraa skrev (1 minutt siden): Hva med å sy den inn til din kroppsfasong hvis det er mulig og du har økonomi til det? Har gjort det. Vesten på bunaden er veldig lik trønderbunaden. Anonymkode: a30fd...e87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NinaLisa Skrevet 14. august 2024 #6 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg ville solgt den å brukt pengene på baby. Så kan noen som liker bunaden få glede av den. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #7 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg har arvet to bunader. Den ene henger fortsatt i skapet. Har tenkt at den kan brukes som konfirmasjonsbunader for nieser etterhvert. Jeg har ikke barn selv. Men hadde jeg hatt det ville jeg følt enda sterkere for dette, tenk å involvere avdøde slektninger på den måten i livets høydepunkter, selv om det kun er for få år, om hun heller ikke passer inn i den på sikt. Andre har jeg sydd om. Ikke den beste passformen, men symbolikken betyr mer enn at den er perfekt for meg. Anonymkode: bcad0...85a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #8 Del Skrevet 14. august 2024 Slik det er nå, så er den jo mer frustrasjon for deg enn du har glede av den. Kan du ikke tenke at hvis du selger den, og kjøper deg en som kler deg bedre, brukt, for de samme pengene. Så er det i prinsippet fortsatt "bunaden Oldemor spanderte på deg". Eller er det en mulighet for at kroppsfasongen din endrer seg når du blir eldre, og vil passe bedre i bunaden da? (Se på mor, bestemor og tanter, om du har samme kroppsfasong som noen av dem.) I så fall er det bare å beholde og vente. Anonymkode: bd732...458 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #9 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har arvet to bunader. Den ene henger fortsatt i skapet. Har tenkt at den kan brukes som konfirmasjonsbunader for nieser etterhvert. Jeg har ikke barn selv. Men hadde jeg hatt det ville jeg følt enda sterkere for dette, tenk å involvere avdøde slektninger på den måten i livets høydepunkter, selv om det kun er for få år, om hun heller ikke passer inn i den på sikt. Andre har jeg sydd om. Ikke den beste passformen, men symbolikken betyr mer enn at den er perfekt for meg. Anonymkode: bcad0...85a Ser jeg skrev det som at det er en selvfølge at alle har det slik. For meg har sentimentale og arvede gjenstander stor verdi. Når jeg dekker på med sølvtøy er det gaver fra slektninger som ikke er her lenger. Når jeg velger smykker om morgenen velger jeg nesten hver dag noe fra mamma, som har gått bort. Hver jul brukes samme dessertservice, som også alltid stod på bordet hos besteforeldre. Selv om mye av det er noe jeg kunne fått en del penger for ved salg, så kan det ikke settes en pris på noe av dette. Anonymkode: bcad0...85a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #10 Del Skrevet 14. august 2024 Er du fremdeles i tvil, ville jeg beholdt den til du var 100 % klar for salg så ikke angeren tar deg totalt. Er mye sentimental verdi i slikt, og du får aldri akkurat det plagget tilbake. Men selg gjerne når du er sikker, når bunaden har totalt mistet både verdi og bruk for deg, så er jo salg heilt innafor, men virker på meg som om du er helt klar enda Bunad er uansett arvegods, den er jo like fin om 20-30 år Anonymkode: 03cde...196 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 14. august 2024 #11 Del Skrevet 14. august 2024 Hvis du antagelig ikke er ferdig med å få barn, ville jeg tatt vare på den frem til du vet om du får døtre som kan arve den. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #12 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg tenker at det er forskjell på om hun sydde den til deg selv, eller «bare» kjøpte den. Om hun sponset, men ikke har sydd noe av den ville jeg nok solgt den og kjøpt en bunad som passet bedre. Jeg ville ikke brukt det på babyutstyr. Sett ev. pengene i fond til babyen heller (i ditt navn), utstyr kan man finne billig brukt. Behold og bruk ev. sølvet fra den gamle som minne. Sydde hun den ville jeg nok minimum sjekket om det er andre i familien (hennes) som vil overta den. Anonymkode: 9fc92...cc4 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #13 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Den er sydd til min kroppsfasong ifjor. Det er selve vesten som er problemet. Jeg bør nok ha en bunad som er brodert hvor stoffet er likt som stakken. Slik som den til høyre Anonymkode: a30fd...e87 Er det Finnmarksbunad du har? Kan du ikke selge den og heller velge Altabunaden. Den er utrolig fin og sitter ofte penere på Anonymkode: 9de29...b8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #14 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hei. Jeg har en bunad som ble sydd til meg da jeg ble konfirmert. Oldemor spanderte den på meg. Det er en bunad som jeg har et hat/elsk forhold til. Den passer ikke min kroppsfasong. vesten er i et slikt stoff som gjør at det ser rart ut rundt brystene i og med de er gigantisk store og samtidig har jeg en smal midje. Jeg bruker den ikke og den henger kun i skapet. Samtidig har den en sentimental verdi. Det betød mye for oldemor at jeg skulle få den bunaden og at den ble kjøpt av henne. Hun døde for 3år siden. Jeg synes det er for ille å selge den og kjøpe en ny, samtidig er det bortkastet å ha en bunad til flerfoldige tusen hengende i skapet som ikke blir brukt? Hva er det rette å gjøre her? Jeg kunne trengt pengene til andre ting. For eksempel til babyutstyr da jeg har en liten en på vei. Det vil hvertfall bli brukt. Anonymkode: a30fd...e87 Du vil ihbertfall, garanter, angre senere om du selger den og bruker pengene på noe ikke varig. Skal du selge, så må formålet være å kjøpe ny bunad, enten fra samme sted, slik at du kan bruke sølvet, eller noe helt annet. Jeg solgte sølv og bunad hver for seg og fikk dermed bedre betalt, når jeg brukte pengene og kjøpte ny bunad. Anonymkode: 1256e...f71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #15 Del Skrevet 14. august 2024 Når du har barn på vei, dersom det er jente, kan du og spare på bunaden og la barnet får den? Anonymkode: 1256e...f71 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 14. august 2024 #16 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ser jeg skrev det som at det er en selvfølge at alle har det slik. For meg har sentimentale og arvede gjenstander stor verdi. Når jeg dekker på med sølvtøy er det gaver fra slektninger som ikke er her lenger. Når jeg velger smykker om morgenen velger jeg nesten hver dag noe fra mamma, som har gått bort. Hver jul brukes samme dessertservice, som også alltid stod på bordet hos besteforeldre. Selv om mye av det er noe jeg kunne fått en del penger for ved salg, så kan det ikke settes en pris på noe av dette. Anonymkode: bcad0...85a Men det er jo ting du kan bruke. Utfordringen til TS er jo at det er snakk om en ting hun ikke kler, og som derfor ikke blir brukt. Du hadde sikkert ikke brukt disse tingene du nevner hvis de medførte ulemper for deg, f.eks. bestikk som satte vond smak på maten, smykker du fikk utslett av, servise som har altfor små/store deler osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 14. august 2024 #17 Del Skrevet 14. august 2024 Omsøm er en fin ting. Jeg har gjort det med min bunad. To ganger... Puppene slutter visst aldri å vokse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Følermeddeg Skrevet 14. august 2024 #18 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hei. Jeg har en bunad som ble sydd til meg da jeg ble konfirmert. Oldemor spanderte den på meg. Det er en bunad som jeg har et hat/elsk forhold til. Den passer ikke min kroppsfasong. vesten er i et slikt stoff som gjør at det ser rart ut rundt brystene i og med de er gigantisk store og samtidig har jeg en smal midje. Jeg bruker den ikke og den henger kun i skapet. Samtidig har den en sentimental verdi. Det betød mye for oldemor at jeg skulle få den bunaden og at den ble kjøpt av henne. Hun døde for 3år siden. Jeg synes det er for ille å selge den og kjøpe en ny, samtidig er det bortkastet å ha en bunad til flerfoldige tusen hengende i skapet som ikke blir brukt? Hva er det rette å gjøre her? Jeg kunne trengt pengene til andre ting. For eksempel til babyutstyr da jeg har en liten en på vei. Det vil hvertfall bli brukt. Anonymkode: a30fd...e87 Jeg hadde tatt vare på den og ikke solgt før jeg hadde fått alle barna jeg skulle få. Kanskje får du en jente som vil bruke den. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #19 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg syntes du kan selge den du har og kjøpe deg en som du trives bedre i. På den måten har du fortsatt fått en bunad. Også er det fint å kunne føle seg fin og stolt i bunaden sin. Om noen spør hvorfor du har solgt den kan di mee stolthet si. At det var på tide, siden fasongen ikke passet deg lengre. Men at du setter stor pris på at salget ga mulighet til ny bunad med bedre passform Anonymkode: e88d9...ccc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet 14. august 2024 #20 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg hadde aldri i livet solgt en arvet oldemorsbunad! Om den ikke hadde passet til meg, hadde den kanskje passet til døtre eller barnebarn, og jeg ville også vurdert å gi den videre til andre i familien før jeg solgte den. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå