AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #1 Skrevet 14. august 2024 Jeg har lenge vært streng på mitt barn og sykling alene, men ser mange får lov til å sykle alene til skolen fra 1. klasse. Det synes jeg selv er for tidlig, men det kan jeg ikke blande meg i. Vurderer å la 9 åringen sykle alene til skolen nå, men er litt usikker. Tenkte at vi følger noen dager fra avstand for å se at han husker det vi har lært han. Det er jo ikke en farlig vei hvis man bare følger trafikkreglene, så jeg synes det er litt for strengt å vente helt til ham er 12 år, selvom det forsåvidt er det som er anbefalt… https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/JxnMXb/barn-feilbedoemmer-fart-i-trafikken-seksaaringer-har-problemer-med-aa-forstaa-hoeyere-fart-enn-gange Hva praktiserer dere? Anonymkode: 55638...a21
Hjerte Skrevet 14. august 2024 #2 Skrevet 14. august 2024 Ja, de sykler jo den veien hele tiden på fritiden. Det virker idiotisk å ikke la de sykle til skolen. De har syklet siden de var 8 og 9. 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #3 Skrevet 14. august 2024 Ja, her har barna syklet til skolen siden 2 klasse. Men er 100% avhengig av skoleveien om jeg ville latt barna sykle eller ikke. Anonymkode: 52bb3...48b 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #4 Skrevet 14. august 2024 Kommer jo helt an på barnet og skoleveien. Jeg er ikke så hysterisk at ungen min ikke får sykle. Barnet mitt har gang/sykkelvei hele veien til skolen utenom et kryss Anonymkode: bf07e...a39 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #5 Skrevet 14. august 2024 Syklet siden andre klasse. Har 1,8 km sykkelvei. Noe som er helt normalt her. Er dette også øvd på i mange år før de får lov. Anonymkode: 6f986...b2c 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #6 Skrevet 14. august 2024 Ja, selvfølgelig. De sykler jo på fritiden. Anonymkode: af6ec...b68
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #7 Skrevet 14. august 2024 Det kommer an på skoleveien. Det er gangvei her det meste av veien, men så er det noen uoversiktlige steder der bilistene kommer fryktelig brått på. Så det er ikke aktuelt å la tredjeklassingen sykle uten voksne ennå. Jeg har ikke satt en aldersgrense, 10-11 kanskje. Anonymkode: c1792...67e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #9 Skrevet 14. august 2024 Vi syklet en del sammen med dem, så vi var sikre på at de visste hvordan de skulle oppføre seg. Og så lot vi dem sykle selv. Observerte dem ved veikryssinger noen ganger uten at de visste det, og så at de oppførte seg som vi hadde avtalt. Anonymkode: 1ddad...5f9
Paulinetta Skrevet 14. august 2024 #10 Skrevet 14. august 2024 Jeg er enig i at det kommer an på skoleveien, men jeg kan vanskelig forestille meg en skolevei jeg hadde latt en førsteklassing sykle alene. Jeg er skeptisk til å la dem sykle alene også i andre klasse, men problemet hos oss er at veldig mange andre ikke er skeptiske. Da har det ikke vært lett for våre barn å holde følge til fots med venner på sykkel. Dermed ble vi «presset» til å si ja før vi egentlig var komfortable dessverre, rundt 9 år. Jeg ser at anbefalingen er 12 år, den var jeg ikke kjent med. Jeg tenker rundt 10 år ville vært ok med god margini tilfellet med akkurat vår skolevei. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #11 Skrevet 14. august 2024 dette må jo komme på skoleveien. Mine barn må krysse bilvei bare en gang på vei til skole. Og der vet de å gå av sykkelen, krysset er også veldig oversiktlig, og bilene vet at der er det mange barn. Min femteklassing har syklet i et par år allerede, i tredje og i fjerde klasse. Tror kanskje de har smått begynt på slutten av andre klasse men usikker. Min andreklassing har ikke fått lov å sykle til skolen ennå, og viser heller ikke interesse for det for alle venninnene går. Anonymkode: fe6d7...a5e
Arkana Skrevet 14. august 2024 #12 Skrevet 14. august 2024 De to eldste ønsket ikke å sykle til skolen før de gikk i 4. eller 5. tror jeg mens yngste ville sykle til skolen fra tredje klasse og det fikk hun lov til. Vi har syklet mye med dem så vi stolte på at hun syklet på en trygg måte og sistnevnte tenker jeg er avgjørende for når de får sykle alene.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #13 Skrevet 14. august 2024 Javisst. Vi pakker ikke ungene inn i bomull. Anonymkode: 5b0bf...868 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #14 Skrevet 14. august 2024 ♥ skrev (2 timer siden): Ja, de sykler jo den veien hele tiden på fritiden. Det virker idiotisk å ikke la de sykle til skolen. De har syklet siden de var 8 og 9. ?? TRYGG TRAFIKK SIER DE SKAL VÆRE 10.5 ÅR FØR DE VURDERER TRAFIKKEN BRA! Anonymkode: 869e2...5d0
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #15 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi syklet en del sammen med dem, så vi var sikre på at de visste hvordan de skulle oppføre seg. Og så lot vi dem sykle selv. Observerte dem ved veikryssinger noen ganger uten at de visste det, og så at de oppførte seg som vi hadde avtalt. Anonymkode: 1ddad...5f9 ?? Et barn kan glemme seg! De er 10.5 før faktisk trygg trafikk sier at de kan vurdere trafikken!! Anonymkode: 869e2...5d0
Stor pike Skrevet 14. august 2024 #16 Skrevet 14. august 2024 Han fikk sykle etter sykkeltesten på skolen. Der sjekket de hvordan de syklet, kjegler etc. Samt at sykkelen var i god stand.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #17 Skrevet 14. august 2024 Paulinetta skrev (2 timer siden): Jeg er enig i at det kommer an på skoleveien, men jeg kan vanskelig forestille meg en skolevei jeg hadde latt en førsteklassing sykle alene. Jeg er skeptisk til å la dem sykle alene også i andre klasse, men problemet hos oss er at veldig mange andre ikke er skeptiske. Da har det ikke vært lett for våre barn å holde følge til fots med venner på sykkel. Dermed ble vi «presset» til å si ja før vi egentlig var komfortable dessverre, rundt 9 år. Jeg ser at anbefalingen er 12 år, den var jeg ikke kjent med. Jeg tenker rundt 10 år ville vært ok med god margini tilfellet med akkurat vår skolevei. Presset?? Så om barnet ditt dør i en trafikkulykke så må du hver dag i fremtiden tenke at" jammen barnet ville det"?????? Anonymkode: 869e2...5d0
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #18 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Syklet siden andre klasse. Har 1,8 km sykkelvei. Noe som er helt normalt her. Er dette også øvd på i mange år før de får lov. Anonymkode: 6f986...b2c ??? Dummeste og farligste jeg hører!! Et barn kan ikke vurdere trafikken før de er 10.5 år sier trygg trafikk!!! Anonymkode: 869e2...5d0
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #19 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, her har barna syklet til skolen siden 2 klasse. Men er 100% avhengig av skoleveien om jeg ville latt barna sykle eller ikke. Anonymkode: 52bb3...48b ?? Barn kan ikke vurdere trafikken før de er 10.5 år sier trygg trafikk!!! Uansvarlige foreldre!!! For sent når ulykken skjer!!!!! Anonymkode: 869e2...5d0
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #20 Skrevet 14. august 2024 Her syklet de når de startet i 2 klasse når de ikke tok taxi Anonymkode: ed076...f54
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå