AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #1 Del Skrevet 14. august 2024 Hvordan fungerer det med egenmeldinger og IA bedrift? Jeg var syk mandag til torsdag (4 dager) for to uker siden. Følte meg litt bedre og dro på jobb på fredag i samme uke (jobbet hele fredagen). Ble igjen dårlig, burde kanskje ikke dratt på jobb den fredagen. Og var derfor borte mandag til onsdag uken etter. Jobbet torsdag og fredag. Fikk beskjed av leder om at jeg vil bli trukket i lønn på neste lønning. Kort oppsummert jobbet jeg 1 dag uken jeg ble syk og 2 dager uken etter. Skulle jeg helst vært sykemeldt da jeg var syk? Har ikke erfaring med bruk av egenmeldinger og skjønner ikke hvor jeg har gjort feil. Ble den fredagen feil? Sånn er reglene sier leder. Anonymkode: 34430...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinen Skrevet 17. august 2024 #2 Del Skrevet 17. august 2024 Hei, hvor lenge var du på jobb på fredagen? Siden du var syk i flere dager etter det tror jeg det var feilvurdering av deg å gå på jobb på fredagen og så gå fra jobb igjen da du ikke var frisk. Tilsammen brukte du 10 egenmelding dager på dette sykefraværet så da er det nok 2 dager du blir trukket, da IA gjelder for 8 kalenderdager om gangen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #3 Del Skrevet 17. august 2024 Maskinen skrev (3 minutter siden): Hei, hvor lenge var du på jobb på fredagen? Siden du var syk i flere dager etter det tror jeg det var feilvurdering av deg å gå på jobb på fredagen og så gå fra jobb igjen da du ikke var frisk. Tilsammen brukte du 10 egenmelding dager på dette sykefraværet så da er det nok 2 dager du blir trukket, da IA gjelder for 8 kalenderdager om gangen Var borte man, tirs, ons og tors. Jobbet hele dagen på fredag. Men var igjen borte man, tirs og ons. Og på jobb alle dager etter det. Anonymkode: 34430...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #4 Del Skrevet 17. august 2024 Totalt har du 24 dager i året. Dette gjelder et år tilbake i tid fra dagens dato. Du kan bruke 8 dager innenfor en 16 dagers periode. Dersom man er borte fredag og påfølgende mandag teller helga med i disse 8 dagene. Hvis du har vært syk kun 7 arbeidsdager skal du ikke trekkes i lønn. Men spørs om arbeidsgiver tenkte du var borte fredag også? Eller har du annet sykefravær som før den første dagen som er innenfor de siste 16 dager? Anonymkode: a5032...6a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #5 Del Skrevet 17. august 2024 Leder har feil ettersom du var på jobb fredag. Dermed har du hatt 7 egenmeldingsdager. Leder hadde hatt rett hvis du var syk fredag også ettersom fridager (i ditt tilfelle helg) telles med. Anonymkode: 0aaba...5bc 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #6 Del Skrevet 17. august 2024 Kontakt fagforbundet ditt og tillitsvalgt. Så får du det svart på hvitt at du skal ha lønn. Men sett deg godt inn i systemet til neste gang du blir skikkelig syk. Anonymkode: cf81e...786 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #7 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Leder har feil ettersom du var på jobb fredag. Dermed har du hatt 7 egenmeldingsdager. Leder hadde hatt rett hvis du var syk fredag også ettersom fridager (i ditt tilfelle helg) telles med. Anonymkode: 0aaba...5bc Sist jeg var borte var 1 dag i mars, etter det har jeg vært på jobb hele veien. Det vet leder. Nå ble jeg syk og benyttet meg av egenmelding. Leder vet at jeg var på jobb 7,5 timer den fredagen. Har ikke vært borte mer enn 3 dager tilsammen gjennom en 12 måneders periode før disse 7 dagene jeg var syk. Mener at det er leder som tar feil. Anonymkode: 34430...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #8 Del Skrevet 17. august 2024 Det må gå rundt 14 dager eller noe slikt mellom 2 egenmeldinger. Med IA bedrift kan man være syk i opp til 8 dager sammenhengende, men slik du gjorde det, 4 dager egenmelding, 1 dag jobb, for så å være syk og borte etter helgen igjen. Da måtte du hatt tak i en sykemelding. Anonymkode: 27109...ee7 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #9 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det må gå rundt 14 dager eller noe slikt mellom 2 egenmeldinger. Med IA bedrift kan man være syk i opp til 8 dager sammenhengende, men slik du gjorde det, 4 dager egenmelding, 1 dag jobb, for så å være syk og borte etter helgen igjen. Da måtte du hatt tak i en sykemelding. Anonymkode: 27109...ee7 Lurer på om du tar litt feil nå. Man kan være borte opptil 8 dager ila. 16 kalenderdager. Jeg var borte i 7 dager ila. 16 dager. Som nevnt var sist borte 1 dag i mars og på jobb hele veien etter det. Hvor mange dager skal jeg bli trekt i lønn? Anonymkode: 34430...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #10 Del Skrevet 17. august 2024 Noe av poenget med ia er å redusere sykemeldinger for filleting. Å trekke deg i lønn er helt idiotisk av sjefen. Han sier med andre ord at man bør ikke komme på jobb før man er 100% sikker på friskhet. Som medfører mer fravær (som han betaler for) Anonymkode: f904c...8b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #11 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Lurer på om du tar litt feil nå. Man kan være borte opptil 8 dager ila. 16 kalenderdager. Jeg var borte i 7 dager ila. 16 dager. Som nevnt var sist borte 1 dag i mars og på jobb hele veien etter det. Hvor mange dager skal jeg bli trekt i lønn? Anonymkode: 34430...874 Hmm. Jeg er usikker på hvor jeg har lest dette med opphold mellom 2 egenmeldinger. Klarer ikke å finne det nå. Men jeg var syk lignende, og skaffet sykemelding når jeg ble syn igjen etter såpass kort tid, for ja, jeg vet jeg leste at det måtte gå rundt 2 uker mellom bruken av 2 egenmeldinger. Ta det opp med HR ol. på jobb om du er uenig. Men slik jeg har forstått reglene så er de dagene etter helgen, dager du ikke kan bruke egenmelding for, men måtte hatt sykemelding til. Godt mulig jeg tar feil 🤷🏼♀️ Anonymkode: 27109...ee7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #12 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det må gå rundt 14 dager eller noe slikt mellom 2 egenmeldinger. Med IA bedrift kan man være syk i opp til 8 dager sammenhengende, men slik du gjorde det, 4 dager egenmelding, 1 dag jobb, for så å være syk og borte etter helgen igjen. Da måtte du hatt tak i en sykemelding. Anonymkode: 27109...ee7 «Innenfor en 16 - dagers periode kan det ikke benyttes mer enn 8 egenmeldingsdager, enkeltvis eller samlet. Det må da gå minst 16 kalenderdager, før det igjen kan benyttes egenmelding.» https://ehandboken.ous-hf.no/document/109874 Anonymkode: 0aaba...5bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #13 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): «Innenfor en 16 - dagers periode kan det ikke benyttes mer enn 8 egenmeldingsdager, enkeltvis eller samlet. Det må da gå minst 16 kalenderdager, før det igjen kan benyttes egenmelding.» https://ehandboken.ous-hf.no/document/109874 Anonymkode: 0aaba...5bc Å det var godt, da slipper jeg lønnstrekk for ingenting. Anonymkode: 34430...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #14 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å det var godt, da slipper jeg lønnstrekk for ingenting. Anonymkode: 34430...874 Mulig du finner en bedre kilde hvis du leter, men OUS er en stor bedrift og har naturligvis rett. Hadde gått videre med dette hvis sjefen ikke gir seg. Anonymkode: 0aaba...5bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #15 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Noe av poenget med ia er å redusere sykemeldinger for filleting. Å trekke deg i lønn er helt idiotisk av sjefen. Han sier med andre ord at man bør ikke komme på jobb før man er 100% sikker på friskhet. Som medfører mer fravær (som han betaler for) Anonymkode: f904c...8b9 Enig. Derfor har arbeidsgiveren min sagt at de bryr seg ikke om denne grensen, de teller heller dager ila et år. Å gå på jobb syk er idiotisk for bedriften, både fordi man ofte blir dårligere igjen og får mer fravær totalt, men også pga smitte som fort sprer seg så er det viktig at man holder seg hjemme ved sykdom. Anonymkode: 0b958...0a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 17. august 2024 #16 Del Skrevet 17. august 2024 Det er en misforståelse at noen bedrifter er IA bedrifter og andre ikke og at de som er det har 8 egenmeldingsdager. Alle bedrifter i Norge er IA bedrifter og noen har avtale om 8 egenmeldingsdager, andre ikke. Hva er inkluderende arbeidsliv? IA-avtalen 2019–2024 omfatter hele det norske arbeidslivet. https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/aid/dokumenter/2018/ia-avtalen-2019-2022.pdf For TS’ del kan det virke som hun jobber et sted med avtale om 8 dagers egenmelding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #17 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Leder har feil ettersom du var på jobb fredag. Dermed har du hatt 7 egenmeldingsdager. Leder hadde hatt rett hvis du var syk fredag også ettersom fridager (i ditt tilfelle helg) telles med. Anonymkode: 0aaba...5bc Fredagen blir regnet som en egenmeldingsdag, på lik linje med lørdag og søndag. 16 dagersperioden teller om du er tilbake på jobb en dag eller ikke. Om hun derimot er tilbake frem til 16 dager er passert fra første egenmelding, så er det en ny arbeidsgiverperiode. Det ts kan gjøre, er å snakke med leder, evt fagforening om at hun bør få betalt uten trekk. Da leder skal informere ansatt om at hun ikke kan bruke flere egenmeldinger, og dermed må få sykemelding fra lege. Uansett viktig for alle ansatte å tenke over, blir du syk mer enn et par dager, kontakt lege. Om du da trenger sykemelding, kan den tilbakedateres til dagen du hadde kontakt med lege. Anonymkode: b0278...149 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #18 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Fredagen blir regnet som en egenmeldingsdag, på lik linje med lørdag og søndag. 16 dagersperioden teller om du er tilbake på jobb en dag eller ikke. Om hun derimot er tilbake frem til 16 dager er passert fra første egenmelding, så er det en ny arbeidsgiverperiode. Anonymkode: b0278...149 Kan du vise til hvor dette står? For jeg lurer på om du blander egenmeldingsdager og egenmeldingsperiode/arbeidsgiverperiode. De 16 dagene som er arbeidsgiverperioden starter første dag i første runde selv om ts var tilbake på jobb, og hvis du er syk fredag og mandag så teller lørdag og søndag også så du får fire dager, men her har ts vært på jobb. Så hun er 10 dager inn i arbeidsgiverperioden, men har bare brukt 7 egenmeldingsdager. Jeg lurer på om det har vært en regelendring, men vet at tidligere var det dumt å prøve seg på jobb en dag for tidlig, om du ikke jobbet for Ia-bedrift, fordi da hadde du fire egenmeldingsperioder på maks 3 dager per periode, og en dag på jobb avsluttet en periode. D.v.s hvis du var syk tirsdag, prøvde på jobb onsdag og syk torsdag så hadde du brukt to egenmeldingsperioder og bare hatt to igjen på 12 mnd. Hadde du derimot vært hjemme onsdag også hadde du brukt en periode og hatt 3 igjen. Anonymkode: 89190...33d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #19 Del Skrevet 18. august 2024 Jeg hadde kontaktet fastlegen for veiledning her faktisk. Min fastlege kjenner meg og min helse godt, og kunne ordnet sykemelding «tilbake i tid». Anonymkode: bdc1f...923 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #20 Del Skrevet 18. august 2024 Aldri vært syk så kan ikke hjelpe dessverre Anonymkode: e0053...1ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå