AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #1 Skrevet 13. august 2024 Datteren min blir snart 14 år. Det er 11 jenter i klassen, og hun vil bare invitere 9 i bursdagen sin. Dette er jeg veldig motstander av. Men dilemmaet er som følger: Hun vil ikke invitere x fordi x har sagt mye stygt til henne og andre. Min datter har sikkert ikke vært helt uskyldig i dette, hun heller. Men det er helt fastlåst. X har begynt å orientere seg mot elever i andre klasser, og har noen venner der. Hun vil ikke invitere y fordi de aldri er sammen. Y er nesten bare med andre jenter i andre klasser, og har mange venner. Min datter er redd for reaksjoner fra de andre jentene hvis x blir invitert. Noen kommer trolig ikke i bursdagen hvis x kommer, og det kan bli lite hyggelig hvis x faktisk kommer. Min datter har vært en del alene i vår, men har blitt mer noe mer sosial i det siste. For henne er det viktig sosialt å feire bursdagen sin. Men hun sier at hun vil droppe feiring hvis hun må invitere x. Jeg er egentlig veldig opptatt av at man i en slik situasjon må invitere alle. Man kan ikke utelate bare to. Men da blir resultatet at hun nekter å feire bursdagen sin. Og det er sosialt veldig uheldig for henne. Hun er ikke så mye med venner. Da er det bare å droppe feiring? Jeg syns dette er så vanskelig!!!! Anonymkode: 306bc...90e
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #2 Skrevet 13. august 2024 Kan de ikke snakke sammen og skvære opp? Ikke at jeg vet hva man skal gjøre, har mindre barn selv. Anonymkode: 8f629...a41 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #3 Skrevet 13. august 2024 De har prøvd. Vi har også snakket med foreldrene. Det er helt fastlåst, dessverre. Anonymkode: 306bc...90e
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #4 Skrevet 13. august 2024 Uansett grunn er det håpløst å utelukke to av 11. Jeg ville invitert alle og kanskje antatt at noen, muligens x og y, ikke kom. Som mor kan jeg ikke se på så åpenbar utestengelse. Anonymkode: 89583...0bc 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #5 Skrevet 13. august 2024 Etter barneskolen mener jeg man kan slutte med å invitere alle og heller bare invitere de nærmeste vennene/vennekrets uavhengig av klasse. Anonymkode: c1c28...64d 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #6 Skrevet 13. august 2024 Ser ingen grunn til å ikke invitere y? Om hun ikke har gjort noe galt, bare hatt andre venner er det direkte slemt. Syns forøvrig x skulle blitt invitert også, men skjønner bedre argumentet der. Anonymkode: c1ae9...2b0 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #7 Skrevet 13. august 2024 X fortjener å bli utestengt. Y sier nok nei uansett og om ikke så blir de sikkert kjent i bursdag. Anonymkode: e01ad...a5d
Queen94 Skrevet 13. august 2024 #8 Skrevet 13. august 2024 14 åring? Går på ungdomsskolen ikke sant? Da tenker jeg det er helt innafor å kun inviterer de hun like. 2
fru Alving Skrevet 13. august 2024 #9 Skrevet 13. august 2024 (endret) Synes det er uholdbart å ikke invitere to av 11 jenter i klassen. Skikkelig gift for klassemiljøet Enten droppe hele greiene eller så kan hun få lov å be de to/tre beste venninnen med og spise pizza for eksempel. Endret 13. august 2024 av fru Alving 5 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #10 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Datteren min blir snart 14 år. Det er 11 jenter i klassen, og hun vil bare invitere 9 i bursdagen sin. Dette er jeg veldig motstander av. Men dilemmaet er som følger: Hun vil ikke invitere x fordi x har sagt mye stygt til henne og andre. Min datter har sikkert ikke vært helt uskyldig i dette, hun heller. Men det er helt fastlåst. X har begynt å orientere seg mot elever i andre klasser, og har noen venner der. Hun vil ikke invitere y fordi de aldri er sammen. Y er nesten bare med andre jenter i andre klasser, og har mange venner. Min datter er redd for reaksjoner fra de andre jentene hvis x blir invitert. Noen kommer trolig ikke i bursdagen hvis x kommer, og det kan bli lite hyggelig hvis x faktisk kommer. Min datter har vært en del alene i vår, men har blitt mer noe mer sosial i det siste. For henne er det viktig sosialt å feire bursdagen sin. Men hun sier at hun vil droppe feiring hvis hun må invitere x. Jeg er egentlig veldig opptatt av at man i en slik situasjon må invitere alle. Man kan ikke utelate bare to. Men da blir resultatet at hun nekter å feire bursdagen sin. Og det er sosialt veldig uheldig for henne. Hun er ikke så mye med venner. Da er det bare å droppe feiring? Jeg syns dette er så vanskelig!!!! Anonymkode: 306bc...90e Etter 6 klasse her har barna "kun" invitert de som de omgås og er med - ikke alle av samme kjønn i klassen. Når de er 14 år er det etter min mening helt ok å ikke invitere personer de ikke omgås eller går overens med. En eventuell løsning for å ikke utelate 2 stk - hun får kun invitere noen få - aller nærmeste eller lignende. Anonymkode: 78af1...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #11 Skrevet 13. august 2024 Max to eller tre, du utelukker ikke bare tre stykker i klassen uansett hvilket drama disse jentene driver med på fritiden. Mye foregår på snap så du kan banne på at disse filmer og sender det til de tre som ikke er invitert. At man ikke kommer overens med alle er jo greit, men ikke la 3 stykker stå igjen å bli vitne til noe de ikke får "lov" til å være med på er mitt tips. Anonymkode: e8337...770 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #12 Skrevet 13. august 2024 Jeg har aldri vært noen stor fan av å invitere alle etter en viss alder. I fra 5. klasse har de fleste sluttet med dette, noe jeg tenker er ok. Men, da blir det invitert 3-4 stk av 15 for eks. Disse jentene er 14 år, og jeg tenker at det selvfølgelig er helt ok og ikke invitere alle. Men, 9 av 11 hadde ikke en gang jeg gått med på. Er helt innafor og ikke invitere de hun ikke liker, men jeg hadde kuttet ned til de 2-4 aller nærmeste. Anonymkode: cb139...09f
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #13 Skrevet 13. august 2024 Man inviterer selvfølgelig ikke 9 av 11 jenter. Jeg gir blaffen i hva slags argumenter du og datteren din har, sånt gjør man bare ikke. Anonymkode: 6d914...cd0 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #14 Skrevet 13. august 2024 Helt uakseptabelt å invitere 9 av 11. Enten får hun ta bare 2-3, eller så må hun ta alle. Anonymkode: e798f...2fa
vea Skrevet 13. august 2024 #15 Skrevet 13. august 2024 Vil ikke akkurat kalle det barnebursdag, de er tenåringer/ungdommer og da feirer en gjerne med en avslappa jentekveld eller lignende og ikke "bursdag" i den forstand? Helt vanlig å invitere de en henger med mest tenker nå jeg. På ungdomsskolen var vi to klikker å det skjedde aldri at alle var samlet på fritiden. Med et sagt så praktiseres jo feiringer ulikt fra sted til sted og fra person til person. Med det sagt så skjønner jeg godt at hun ikke vil invitere X, men kanskje ta en prat på ekskludering av Y. Kanskje Y har vanskelig for å få innpass? En invitasjon er alltid godt å få, så kan en heller velge å avslå. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå