Trudelutt1 Skrevet 14. august 2024 #101 Del Skrevet 14. august 2024 Har jeg sykemeldt meg selv om jeg egentlig kunne ha jobbet? Jepp!! Alle jeg kjenner sykemelder seg i hytt og pine fordi de "trenger en pause". Jeg hadde også lyst på pause. Var megadigg! Savnet ikke jobben i det hele tatt! Har mange som har blitt ung ufør også. Så lenge systemet er lagt opp for å utnyttes på den måten så... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 14. august 2024 #102 Del Skrevet 14. august 2024 Perine skrev (1 minutt siden): Ja, jeg skylder heller ikke på de ansatte. Handlingsplaner har lite for seg når de syke likevel ikke får hjelp når de skal, pga lange ventelister. Handlingsplaner er har ofte synt seg å bare vere en rekke med mange fagre ord som er vansker med å få omgjordt i praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym482 Skrevet 14. august 2024 #103 Del Skrevet 14. august 2024 Fordi vi kan... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 14. august 2024 #104 Del Skrevet 14. august 2024 (endret) Jeg ble sykemeldt under svangerskap. Først 2 uker av sykehuslege, deretter frem til termin av fastlege. Jeg ble litt overrasket. Jeg kunne nok jobbet litt, men legene ga meg bare 100% sykemelding med en gang. Noe som helst spørsmål om tilrettelegging i jobb var det ikke. Jeg koste meg hjemme de siste ukene jeg, altså. Men hadde forventet at det skulle være strengere! Endret 14. august 2024 av Kjempeliten 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eastenders Skrevet 14. august 2024 #105 Del Skrevet 14. august 2024 10 hours ago, Kausar said: Jeg tror det er mange årsaker, men noe som har endret seg drastisk i Norge er effektiviseringstankegangen i offentlig sektor. og i typiske jobber som krever at man er fysisk tilstede på jobb. Feks helsevesenet og skole hvor stadig færre folk skal gjøre mer-ofte også flere krevende oppgaver. Det er også i de bransjene sykefraværet er høyest. Arbeidslivet var på mange måter enklere før. Hardt arbeid mange steder, men ikke så komplekse oppgaver. Og de nå nektet å ansette vikariater og selv de få vikariater som blir ansattet er også begrenset i hvor mye de kan jobbe fordi arbeidsgiver vil ikke betale for mer enn tilsvarende 10-20%. De vil helst gå med underbemanning enn å ringe et vikariat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisse123 Skrevet 14. august 2024 #106 Del Skrevet 14. august 2024 Jobber i helse. Opplever at det er lav terskel for å være borte fra jobb for en del av gruppa. Ofte er det de samme det gjelder, og gjerne i høytider og om sommer. Vi er godt bemannet og lider ingen nød, men må innrømme at jeg blir ganske provosert av at noen stadig fraskriver seg ansvar slik at det alltid er de samme som må dra lasset. Det er rett og slett blitt for mange som ikke bidrar. De er mye borte fra jobb, og når de først er på jobb er det alltid noe som må tas hensyn til for at de skal ha en grei dag. Det ender jo opp med at de som står igjen blir utslitt til slutt de også. For all del, det skal være lov å være syk, men det får da være måte på. Noe i systemet er fryktelig galt. På tide at noen adresserer elefanten i rommet. Vi trenger folk på jobb, og vi trenger det nå. Jeg tror det må strengere rammer til for å på sikt endre holdninger og arbeidsmoral. Unge blir idag sendt ut i arbeidslivet med en forventning om at jobben skal tilpasses den enkelte. Det er en helt umulig oppgave for arbeidsgiver å møte alle kravene og forventningene som er idag. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 14. august 2024 #107 Del Skrevet 14. august 2024 Generøs sykelønn spiller nok en viss rolle, men jeg vet ikke om det er den største. Hvis jeg husker riktig er det hovedsakelig hos kvinner sykefraværet er høyt og da spesielt blant de som jobber i helsevesenet. Har en samboer som jobber der selv og vet at det kan være en veldig krevende jobb. Og jeg vil tro helsesektoren i Norge har vesentlig flere ansatte enn andre land da det offentlige i mye større grad tar på seg ansvaret for å ta vare på de eldre og psykisk syke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 14. august 2024 #108 Del Skrevet 14. august 2024 Trudelutt1 skrev (1 time siden): Har jeg sykemeldt meg selv om jeg egentlig kunne ha jobbet? Jepp!! Alle jeg kjenner sykemelder seg i hytt og pine fordi de "trenger en pause". Jeg hadde også lyst på pause. Var megadigg! Savnet ikke jobben i det hele tatt! Har mange som har blitt ung ufør også. Så lenge systemet er lagt opp for å utnyttes på den måten så... Men du har ikke noe moralsk kompass da? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 14. august 2024 #109 Del Skrevet 14. august 2024 Kassettspiller skrev (18 timer siden): I dag må man ofte gjennom to år med skole med inkludert noen unødvendige fag (eller unødvendig pensum), før man kan bli lærling. Jeg synes synd på dem som ikke passer inn i dagens skolesystem, og det gjelder ikke få. En kan gå rett ut i lære og. Og ta det som hetter 0-4 løp men det informerer de svært sjeldent om. Vet om flere som har gjort det fordi foreldre har kunnet regelverket. Da er du i bedrift 3 til 4 dager å jobber 1 til 2 dager for teori som gjøres i bedriften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 14. august 2024 #110 Del Skrevet 14. august 2024 (endret) jegerrinne skrev (12 minutter siden): En kan gå rett ut i lære og. Og ta det som hetter 0-4 løp men det informerer de svært sjeldent om. Vet om flere som har gjort det fordi foreldre har kunnet regelverket. Da er du i bedrift 3 til 4 dager å jobber 1 til 2 dager for teori som gjøres i bedriften. Det vet jeg og skrev om dette tidligere. Men tror da at man også må ta fellesfag, noe som kan virke unødvendig med tanke på pensumet i noen av fagene. Så er det dumt at det ikke informeres så mye om. Kassettspiller skrev (18 timer siden): Ja, finnes fag og mye opplæring som man bør gå igjennom. Men tenker for eksempel mye av pesumet i norsk er unødvendig for dem som går yrkesfaglig. 4 års lærligsløp er nok fornuftig for noen, men det krever at man tar opp fag som privatist også. Endret 14. august 2024 av Kassettspiller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 14. august 2024 #111 Del Skrevet 14. august 2024 (endret) Nisse123 skrev (1 time siden): Jobber i helse. Opplever at det er lav terskel for å være borte fra jobb for en del av gruppa. Ofte er det de samme det gjelder, og gjerne i høytider og om sommer. Vi er godt bemannet og lider ingen nød, men må innrømme at jeg blir ganske provosert av at noen stadig fraskriver seg ansvar slik at det alltid er de samme som må dra lasset. Det er rett og slett blitt for mange som ikke bidrar. De er mye borte fra jobb, og når de først er på jobb er det alltid noe som må tas hensyn til for at de skal ha en grei dag. Det ender jo opp med at de som står igjen blir utslitt til slutt de også. For all del, det skal være lov å være syk, men det får da være måte på. Noe i systemet er fryktelig galt. På tide at noen adresserer elefanten i rommet. Vi trenger folk på jobb, og vi trenger det nå. Jeg tror det må strengere rammer til for å på sikt endre holdninger og arbeidsmoral. Unge blir idag sendt ut i arbeidslivet med en forventning om at jobben skal tilpasses den enkelte. Det er en helt umulig oppgave for arbeidsgiver å møte alle kravene og forventningene som er idag. Hypokondere finnes nok i alle alle samfunnslag, / yrkesgrupper, og sanneleg ikkje enkelt å vera leger, og vera helsearbeidere alltid. Folk stiller heilt andre krav overfor helsevesenet idag en tidligere samtidig som helsekøene øker. En rekke bedrifter har idag bedrifshelsetjeneste som ledd i helseforbyggende tiltak, og er gode til å omplassere ansatta som har helseutfordringer for å unngå sykemeldinger. De har egne ansatta som har til oppgave å drive oppfølgende virskomhet overfor de sykemeldt. Det er kanskje grunn til å tru pandemien har endret noen holdninger i befolkningen i forhold til både sykdom, og sykemeldinger. Opplevde at det var slett ikkje vanleg å vera borte fra jobben om ein hadde sesongforkjølelse tidligere Dei fleste personer med brukbart immunforsvar skal kunne takle ein vanleg sesongforkjølelse nokså greitt. Vi blir igjennom media minnet om en rekke farlige sykdomer som er i omløp. Endret 14. august 2024 av Acer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 15. august 2024 #112 Del Skrevet 15. august 2024 Kassettspiller skrev (På 14.8.2024 den 2.33): Ja, finnes fag og mye opplæring som man bør gå igjennom. Men tenker for eksempel mye av pesumet i norsk er unødvendig for dem som går yrkesfaglig. 4 års lærligsløp er nok fornuftig for noen, men det krever at man tar opp fag som privatist også. Her vi bor så får de lov å ta fellesfagene på opplæringskontoret og ta prøve på den nærmeste skolen der de bor, slik at de slipper å gå som privatist. Vet ikke om det er kun vårt omeråde som gjør det på den måten De samler da 10 elever av gangen som går 0-4løp slik at de får fellesfagene som de ska. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 15. august 2024 #113 Del Skrevet 15. august 2024 jegerrinne skrev (6 timer siden): Her vi bor så får de lov å ta fellesfagene på opplæringskontoret og ta prøve på den nærmeste skolen der de bor, slik at de slipper å gå som privatist. Vet ikke om det er kun vårt omeråde som gjør det på den måten De samler da 10 elever av gangen som går 0-4løp slik at de får fellesfagene som de ska. Poenget er uansett at noen av fellesfagene inneholder mye unødvendig pensum og at det ikke bare holder med relevant opplæring. Er nok en mer passende for flere skoleleie å ta 4 års lærling, men synd at dem må ta noe unødvendige fag i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 15. august 2024 #114 Del Skrevet 15. august 2024 Kassettspiller skrev (1 time siden): Poenget er uansett at noen av fellesfagene inneholder mye unødvendig pensum og at det ikke bare holder med relevant opplæring. Er nok en mer passende for flere skoleleie å ta 4 års lærling, men synd at dem må ta noe unødvendige fag i tillegg. Her var i hvertfall matte i forhold til det de trengte i yrket. Sønnen drev med regning av rør lengder, hvor mye plater , osv hadde det stort sett matte i verkstedet. Naturfagene hans var og rettet mot yrke Jenta sim ska bli slakter hadde matte som gikk på i sitt fag og. O.gjøring gram til kilo. Hvordan en doblet oppskrifter, osv Så hvis en tar praksis matte ska det være ut fra yrkesretning en tar 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 15. august 2024 #115 Del Skrevet 15. august 2024 (endret) jegerrinne skrev (10 minutter siden): Her var i hvertfall matte i forhold til det de trengte i yrket. Sønnen drev med regning av rør lengder, hvor mye plater , osv hadde det stort sett matte i verkstedet. Naturfagene hans var og rettet mot yrke Jenta sim ska bli slakter hadde matte som gikk på i sitt fag og. O.gjøring gram til kilo. Hvordan en doblet oppskrifter, osv Så hvis en tar praksis matte ska det være ut fra yrkesretning en tar Det er noe bra pensum eller fag dem har som fellesfag. Praktisk matte er en av dem. Fellesfagene er norsk, samfunnsfag, naturfag, matte og engelsk. Mye har masse bra, men noe av pensumet virker bare som repetering fra ungdomsskolen eller/og ikke fører til for mye nytte. Sikter for eksempel på noe av kompetansemålet i norsk Endret 15. august 2024 av Kassettspiller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gammelsmurfen Skrevet 15. august 2024 #116 Del Skrevet 15. august 2024 Acer skrev (På 13.8.2024 den 20.02): Er det eit paradoks at verdens rikeste , og eit av de land hvor folk er lykkligst har eit av verdenes sykeste befolkning Er det på grunn av lange ventelister hos helseforetakene ? Er det fordi Norge har en lukrativ sykelønnsordning m/... bl.a I.A ? Er det på grunn av underbemanning ved mange bedrifter ? Er det på grunn av livsstilendringer i befolkningen ? Fordi staten har dype lommer, og politikerne forvalter og lover bort fellesskapets penger for på den måten å kjøpe seg stemmer. Og fordi de ikke har baller til å kalle en spade for en spade. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AntiPolitiker Skrevet 15. august 2024 #117 Del Skrevet 15. august 2024 Gammelsmurfen skrev (4 timer siden): Fordi staten har dype lommer, og politikerne forvalter og lover bort fellesskapets penger for på den måten å kjøpe seg stemmer. Og fordi de ikke har baller til å kalle en spade for en spade. Helt enig. De fleste av oss tenker mer på seg selv som ansatt enn som skattebetaler for alle offentlige ansatte som sniker seg unna jobb. Derfor har vi for rause sykelønnsordninger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 15. august 2024 #118 Del Skrevet 15. august 2024 AntiPolitiker skrev (2 timer siden): De fleste av oss tenker mer på seg selv som ansatt enn som skattebetaler Er ikke dette i bunn og grunn rasjonelt da? Uten jobb blir man jo ikke mye skattebetaler heller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AntiPolitiker Skrevet 15. august 2024 #119 Del Skrevet 15. august 2024 PeeWee skrev (1 time siden): Er ikke dette i bunn og grunn rasjonelt da? Uten jobb blir man jo ikke mye skattebetaler heller. Her er det ikke snakk om uten jobb, men uten full lønn ved sykefravær. Tipper det hadde lønt seg å heller betale av egen lomme, om resultatet var mindre skatt totalt. Rett til å være borte er essensielt. For akkurat som du sier - de fleste av oss er ansatte som slaver for noen velbemidlede eller for staten. Og våre kollektive interesser er vern. Problemet er vel at en ikke ville fått mindre skatt, en ville bare fått mindre sykelønn og samtidig mer skatt. Det er påfallende hvor lite flinke samfunnet er på å utjevne inntekt for de lavtlønnede f.eks. Alt skal gå via at man sparer på forbruk av tjenester staten tilbyr deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 16. august 2024 #120 Del Skrevet 16. august 2024 (endret) Partilederdebatten handlet mye om penger,og økonomi Norge har verdens beste, og sjenerøse velferdsordninge, og tanken bak er at ein skal ha et økonomisk nettverk når folk kommer i en livskrise, og ikkje at ordningene skal utnyttes eller missbrukes Ein kan ikkje bevilge seg utav en rekke utfordringer som landet står overfor, og ein får ikkje mer velferd når det er er mangel på ledige hender til å gjøre jobbene. Ja, det er bra med "full sysselsetting" men hva gjør egentlig alle desse folka som er i jobb. ? Kanskje sitter mange å syr klær som det forlengst er overflod av, eller de sitter å flytter på papir som skaper byråkrati, og irritasjon hos ein stor del av befolkningen. Vi får ikkje bedre politikere selv om de bevilger seg en lønn langt over igjennomsnittet av befolkningen. Folk blir ikkje mer effektive selv om ein gir dem feite lønnstillegg. Ein får ikkje mer helsetjeneste når det er mangel på sykepleiere og leger. Ein får ikkje mer vei for pengene når det meste går til administrasjon, byråkrati. Når kommune , stat, og private ikkje får pengene til å strekke til må ein begynne å sjå på prioriteringene. Norges bank bruker renter som eit virkemiddel å få ned forbruksveksten i Norge.og igjennbruk har langt større effekt på både klima-og miljøt en fornybarhet. Vi skal ikkje slutte å "tenke nytt" men ein må forvente at primerbehovene som strøm, mat, blir dyrere. All erfaring viser at når folk kommer i en livskrise, og blir allvorleg syke så er penger av underordnet betydning, Da er det den menneskelige omsorg, og omtanken som betyr aller mest, og den treng nødvendigvis ikkje koste så mye. Endret 16. august 2024 av Acer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå