Gjest Sabia Skrevet 19. februar 2006 #1 Skrevet 19. februar 2006 Hjelp!! Jeg har elgkoteletter som jeg har tatt opp av fryseren, eller jeg tror det er det det er... Tjukke kjøtt"skiver" med bein i.. tenkte kanskje å lage en variant av viltgryte, for syns de ser for tykke ut til å kunne stekes som vanlige koteletter.. Noen som kan hjelpe meg ut her?? Jeg er IKKE vant til å lage vilt mat...
Leo Skrevet 19. februar 2006 #2 Skrevet 19. februar 2006 Vet du hvor i landet elgen er fra og hvor på dyret disse "kotelettene" har sittet?
Gjest Sabia Skrevet 19. februar 2006 #3 Skrevet 19. februar 2006 Elgen er fra Sørlandets indre bygder men hvor på elgen aner jeg dessverre ikke... Har så langt kommet frem til at det er en ide å renskjære kjøtte fra beina, koke kraft p¨å beina, og så lage en slags elg gryte...?
Gjest Sabia Skrevet 19. februar 2006 #4 Skrevet 19. februar 2006 Hvor elgen kommer fra??? Hvorfor i all verden har det noe å si? Smaker trønderelgen annerledes enn Bærumselgen liksom?
Gjest gjest1 Skrevet 19. februar 2006 #5 Skrevet 19. februar 2006 Det har faktisk litt å si hvor dyret kommer fra. F. eks rein fra Finnmark er magrere enn rein fra Røros, og det utgjør faktisk ganske stor forskjell i smak og tilbredning.
Gjest vimse Skrevet 19. februar 2006 #6 Skrevet 19. februar 2006 Ofte lager jeg ¨sosekjøtt¨, det er fett og tungt, men god norsk mat... Freser kjøtt (kuttet i biter)som er vendt i mel/salt/pepper, lager saus med basis i det som er igjen i pannen av smør og rester, lar det koke et par timer, serveres med poteter og grønnsaker.
Leo Skrevet 19. februar 2006 #7 Skrevet 19. februar 2006 Er du usikker kan du brune dem raskt i pannen og deretter putte dem i en gryte og helle på vann til det dekker. La dem stå og småputre en times tid, ta opp kotelettene og plukk av kjøttet. Jevn kraften med hvetemel el. maizenna, tilsett litt melk el. fløte, et par skiver brunoskt og krydre med salt og pepper og annet krydder etter smak. Server med ris eller kokte poteter.
Leo Skrevet 19. februar 2006 #8 Skrevet 19. februar 2006 Hvor elgen kommer fra??? Hvorfor i all verden har det noe å si? Smaker trønderelgen annerledes enn Bærumselgen liksom? ← Le så mye du vil, men trønderelgen har faktisk en mye mer distinkt viltsmak enn elgen i Akershus. Sikkert mye her i verden jeg ikke har greie på, men viltkjøtt kan jeg...
Gjest Sabia Skrevet 19. februar 2006 #9 Skrevet 19. februar 2006 Jeg bøyer meg i støvet for ekspertene :bukke: , jeg har ikke peiling! Jeg tilhører den rasen som tror at koteletter vokser i frysedisken Mange takk for gode tips, jeg tar dem med meg inn på kjøkkenet så får vi se hva det blir av min aller første elgemiddag!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå