Gå til innhold

Elg koteletter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hjelp!! Jeg har elgkoteletter som jeg har tatt opp av fryseren, eller jeg tror det er det det er... Tjukke kjøtt"skiver" med bein i.. tenkte kanskje å lage en variant av viltgryte, for syns de ser for tykke ut til å kunne stekes som vanlige koteletter..

Noen som kan hjelpe meg ut her?? Jeg er IKKE vant til å lage vilt mat... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hvor i landet elgen er fra og hvor på dyret disse "kotelettene" har sittet?

Skrevet

Elgen er fra Sørlandets indre bygder men hvor på elgen aner jeg dessverre ikke... Har så langt kommet frem til at det er en ide å renskjære kjøtte fra beina, koke kraft p¨å beina, og så lage en slags elg gryte...?

Skrevet

Hvor elgen kommer fra??? Hvorfor i all verden har det noe å si? Smaker trønderelgen annerledes enn Bærumselgen liksom? :ler:

Skrevet

Det har faktisk litt å si hvor dyret kommer fra. F. eks rein fra Finnmark er magrere enn rein fra Røros, og det utgjør faktisk ganske stor forskjell i smak og tilbredning.

Skrevet

Ofte lager jeg ¨sosekjøtt¨, det er fett og tungt, men god norsk mat... :ler: Freser kjøtt (kuttet i biter)som er vendt i mel/salt/pepper, lager saus med basis i det som er igjen i pannen av smør og rester, lar det koke et par timer, serveres med poteter og grønnsaker.

Skrevet

Er du usikker kan du brune dem raskt i pannen og deretter putte dem i en gryte og helle på vann til det dekker. La dem stå og småputre en times tid, ta opp kotelettene og plukk av kjøttet. Jevn kraften med hvetemel el. maizenna, tilsett litt melk el. fløte, et par skiver brunoskt og krydre med salt og pepper og annet krydder etter smak.

Server med ris eller kokte poteter.

Skrevet
Hvor elgen kommer fra??? Hvorfor i all verden har det noe å si? Smaker trønderelgen annerledes enn Bærumselgen liksom? :ler:

Le så mye du vil, men trønderelgen har faktisk en mye mer distinkt viltsmak enn elgen i Akershus. Sikkert mye her i verden jeg ikke har greie på, men viltkjøtt kan jeg... :sjarmor:

Skrevet

Jeg bøyer meg i støvet for ekspertene :bukke: , jeg har ikke peiling! Jeg tilhører den rasen som tror at koteletter vokser i frysedisken :ler:

Mange takk for gode tips, jeg tar dem med meg inn på kjøkkenet så får vi se hva det blir av min aller første elgemiddag!! :tronderbart:

:):):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...