Gå til innhold

Resier snart til Praha

Fremhevede innlegg

Gjest Primula
Skrevet

Neste uke reiser vi til Praha og gleder oss vanvittig. Vi har ikke vært der før, så det er noen småting jeg lurer på.

Flyet går tidlig på morgenen, så vi er fremme i 10- tiden. På hotellets sider står det at det er innskjekking kl.14.00. Hva gjør vi med bagasjen frem til da? Kjedelig å drasse rundt på den...

Fikk beskjed i banken om at det ikke går an å veksle tjekkisk valuta i Norge. Er det bra med minibanker/veksleautomater på flyplassen?

Hvordan kommer man seg enklest og billigst fra flyplassen til sentrum? ( hotellet ligger 5 min fra old town.) Hvor lang tid tar det?

Hvordan er det med åpne butikker og markeder på søndager?

Er det noen som har tips til hva vi bør se/ gjøre/ få med oss, så blir vi kjempeglade!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Neste uke reiser vi til Praha og gleder oss vanvittig. Vi har ikke vært der før, så det er noen småting jeg lurer på.

Flyet går tidlig på morgenen, så vi er fremme i 10- tiden. På hotellets sider står det at det er innskjekking kl.14.00. Hva gjør vi med bagasjen frem til da? Kjedelig å drasse rundt på den...

Fikk beskjed i banken om at det ikke går an å veksle tjekkisk valuta i Norge. Er det  bra med minibanker/veksleautomater på flyplassen?

Hvordan kommer man seg enklest og billigst fra flyplassen til sentrum? ( hotellet ligger 5 min fra old town.) Hvor lang tid tar det?

Hvordan er det med åpne butikker og markeder på søndager?

Er det noen som har tips til hva vi bør se/ gjøre/ få med oss, så blir vi kjempeglade!

:)

Kommer vel an på hotellet, men noen har egne rom hvor man kan ha bagasjen, eller så kan det jo hende dere får lov å sjekke inn tidligere. Det ordnes når dere dukker opp.

Er det noen som veksler penger i banken før de reiser lenger? Minibanker finnes det nok av på flyplassen.

Taxi er enklest og billig. Noen hoteller har egne hotelltaxier. Uansett er ikke taxi dyre greiene. Tar ca 20 min fra flyplassen med taxi. Det er ikke mange forretninger i sentrum som har søndagsstengt.

Staré Město

ymse steder forbundet med Franz Kafka

Malá Strana

Hradčany med Slottet i Praha og St. Vitus-katedralen

Karlsbroen

John Lennon-muren

Torget i gamlebyen og den astronomiske klokken

Jødekvarteret

Wenceslas-torget

Nasjonalmuseet

Vyšehrad slott

Skrevet

Var selv i Praha i høst og det er like flott som alle sier.

Vi fikk sjekke inn tidligere fordi rommet var ferdig, men det kan dere jo høre med hotellet om.

Vi vekslet ikke noen ting. Det er minbanker overalt. Men pass på og ta ut penger på flyplassen til drosje.

Vi ble huket tak i av en piratdrosje, litt skummelt, men ba om pris før vi sa ja. Hvit caravelle, med firmanavn på siden.

Kjempehyggelig kar.

Vi bodde fem min fra sentrum, ti min fra gamlebyen. Det tok ca en halvtime fra flyplassen og betalte 600 "chk kronar". Deler på fire så får du norske kroner. De sier kronar til alle summer du spør om.

Da vi kom til hotellet bestilte vi han når vi skulle hjem igjen, 600 "chk kronar".

Da kom kona hans. Kjørte som en gal, samtidig som hun styrte fire mobiler og en radio hun tydeligvis fikk beskjeder på.

Kjørte en litt merkelig vei, men vi hadde jo avtalt pris, så det var ok.

Det er bare en ting jeg må anbefale dere, godt med varmt tøy. Det er kjempekaldt der. Gode varme sko, skjerf, votter/vanter og en lue som dekker godt. Ellers får du kjøpt både lue og vanter overalt.

Jeg brukte strømpebukse, god tykk genser, vindtett jakke og en lue som dekket veldig godt. Og surret et skjerf rundt halsen.

Anbefaler på det varmeste hestedrosjene på torget. Da får dere se mye av sentrum av Praha dere ikke får med ellers.

Og ikke glem katedralen......helt fantastisk.

Mamma og pappa var ikke å så katedralen da de var der, men det er et must når du er i Praha.

Ønsker dere en riktig god tur!!!

Skrevet

Var i Praha rett før jul - en kjempeflott by, så gled deg :).

Dra til hotellet og hør om det er mulig å få rommet tidligere, hvis ikke lar du bare bagasjen stå igjen på hotellet og rusler litt rundt i byen.

Vi tok ut valuta inne på Gardermoen - greit å ikke ta ut altfor mye, og bruke kort når man kan ellers.

Veldig greit og raskt med taxi inn til byen - kostet ikke all verden og så er det deilig å slippe å drasse rundt på bagasjen.

Butikkene var åpne på søndag, men om det var fordi det var før jul eller om det alltid er slik, vet jeg ikke.

Av severdigheter så var vi ganske kjedelige - vi så det astronomiske uret og Karlsbroen. Ellers bodde vi i det jødiske kvarteret og bare tittet på folkelivet. Hvis dere ønsker å bruke litt penger på en bedre middag - så anbefaler jeg U Modre Ruske (Den blå rose) som er i en gammel kjeller under jorden - den ligger i sentrum. Her serveres det førsteklasses tsjekkisk mat (ikke bondekost).

God tur!

Skrevet

Glemte og nevne restauranten: U ZLATÈ KONVICE. Ligger på torvet, når du står med ansiktet mot klokka som er verdenskjent (alle står og ser på når den slår hver time, er visst en meget spesiell klokke), så snur du deg rundt og da ser du rett på en kjellerrestaurant.

Meget billig og meget god mat. Men du må være ute i god tid, veldig tidlig på kvelden eller bestille bord dagen i forveien.

Der sitter du langt nede i en kjeller. Det er ikke dekning på mobilen engang....

www.kvpgastro.cz

Skrevet

Bare et tips i forhold til taxi: En innfødt fortalte at de taxiene som tilhører selskapet AAA skal være rimelig trygge, og hvis du ringer sentralen deres og bestiller en bil skal det være godt gjort å bli lurt. (Husker ikke nummeret i farten, men se etter biler med AAA på siden - der står også telefonnummeret.) Uansett kan det være greit å avtale pris på forhånd, da, de fleste sjåførene er greie på det.

Hvis du går over Karlsbroen fra Stare Mesto og mot Mala Strana, så ligger det en veldig koselig kjellerrestarant rett ned til venstre for broen.

På Gardermoen er det forresten minibanker hvor du kan ta ut tsjekkisk valuta, men jeg dro ned uten noe som helst av kontanter, og det gikk finfint. Det er massevis av minibanker.

Hvis dere har tid burde dere også ta turen til Kutna Hora (litt utenfor Praha) og kikke på det meget spesielle kapellet de har der...

Et stort marked med mye fake merkevarer finner du ved metrostasjonen Vltavská (linje C). Når du kommer opp fra stasjonen går du til venstre og følger veien et stykke bortover... når du kommer til en høy mur er du på rett sted. :icon_smile:

Skrevet

Var i Praha for 2. gang nå i beg. av febr. Det blir nok ikke den siste!

Vi bodde på Hotel Rott , fin beliggenhet i gamlebyen. http://www.hotelrott.cz/

Er ikke såå veldig opptatt av severdigheter, vi gikk masse og det er en opplevelse i seg selv. Selvsagt er Karlsbroen, palasset og uret en selvfølge.

Her kan di lese litt om Praha:

http://www.altomreiser.no/destinasjon/154

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...