Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #1 Skrevet 19. februar 2006 Lurer på om det er mulig å levere inn masteroppgave etter bare et halvt år, altså ett semester, og ikke bruke 1,5 år på masterstudiet, som jo er det vanlige. Er det tillatt å kutte ned på tida? Bare spør rent hypotetisk.
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2006 #2 Skrevet 19. februar 2006 Du mener ETTER å ha tatt de obligatoriske kursene, sant? Et masterstudium består av mer enn oppgaven, den er bare en liten bestanddel (avhengig av fag, fra ett til to semesters arbeidsbelastning).
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #3 Skrevet 19. februar 2006 Jepp, jeg tenker på selve oppgaven, å skrive denne på et halvt år. Trodde standard prosedyre var å bruke 1,5 år på skrivingen, og et halvt år på kursene?
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2006 #4 Skrevet 19. februar 2006 (endret) Jepp, jeg tenker på selve oppgaven, å skrive denne på et halvt år. Trodde standard prosedyre var å bruke 1,5 år på skrivingen, og et halvt år på kursene? ← Jeg tok gammelt hovedfag, og da var det i hvertfall ett år med kurs (dvs 20 vekttall), og deretter 15 vekttall oppgave, pluss 5 vekttall muntlig. Men det varierer nok litt fra fag til fag. Det er ikke lurt å forhaste seg, for stryker du på oppgaven, må du i de fleste tilfeller levere helt ny oppgave. Endret 19. februar 2006 av Elphaba
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #5 Skrevet 19. februar 2006 Jeg tar master nå, og da er skrivingen normert til 1/2 år. Ett år med fordypningsfag og et halvt år med statistikk først.
Belit Skrevet 19. februar 2006 #6 Skrevet 19. februar 2006 Kjør på. Altfor mange sitter og ruger på oppgaven i sju lange og sju breie, og hever karakteren kanskje med en tiendel eller to. (Ja, jeg vet de har andre karakterer nå!) I arbeidslivet har du aldri tid til rådighet til å vente på at det perfekte resultatet er klart til levering, du må levere godt resultat på begrenset tid. Gjennomføringsevne er mye viktigere i det virkelige livet enn perfeksjon.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #7 Skrevet 19. februar 2006 Dette varierer. Jeg går et masterstudium der vi har fag ved siden av å skrive masteroppgave.
ashera Skrevet 20. februar 2006 #8 Skrevet 20. februar 2006 Det er stort sett ikke noe i veien for at du kan bruke kortere tid på masteroppgaven. Bare vær oppmerksom på at det ikke er sikkert at instituttet ditt kan stille med veileder med så korte intervaller som du kanskje trenger det. Det ville jeg ha avklart først. Det er ikke lurt å skrive oppgaven uten veiledning heller, uansett hvor kjapt du ellers har tatt studiet ditt.
Gjest Gjesten Skrevet 20. februar 2006 #9 Skrevet 20. februar 2006 Jeg tar master nå, og da er skrivingen normert til 1/2 år. Ett år med fordypningsfag og et halvt år med statistikk først. ← Samme her. Dei fleste fag eg har sjekka på Blindern har 30 studiepoengs oppgave, altså eit semester.
Gjest gjesten Skrevet 20. februar 2006 #10 Skrevet 20. februar 2006 Med en masteroppgave skulle det ikke være noe problem å skrive den på ett semester. Masteroppgaven er ikke så veldig lang, men alikevel vet jeg personlig om personer som var rene a-kandidater som slet med tidsaspektet for oppgaven. Problemene som medfører at "ting tar tid" er som følger: 1. at du ikke har klart for deg hva du vil skrive om før du kommer til det semesteret hvor oppgaven skal skrives (klar problemstilling med teori som skal brukes) 2. fremgangsmåte for å skrive selve oppgaven (selv om du har tatt alle metodekurs og lignende er det forskjell på teori og bruk av dette i praksis. I tillegg må du også vite hvor du skal gå for å hente materiale til oppgaven) 3. overholde eventuell prosjektbeskrivelse og fremdriftsbeskrivelse (om du ikke har gjennomført et slikt prosjekt tidligere, vil du mest sannsynlig møte på problemer på dette feltet i ulike former) Disse tre punktene tilsammen fører til at gjennomføringen av en masteroppgave kan ta mye mer tid enn du tror. Generelt skal masteroppgaven være en læringsprosess hvor du skal sette teori ut i praksis. Dersom du absolutt vil bruke kun ett semester på oppgaven må du ha tenkt gjennom punkt 1-3 tidlig i det semesteret du skal levere prosjektbeskrivelse (eller hva nå skolen din kaller det). I tillegg må du være heldig med veileder i den forstand at h*n er villig til å være med på et slikt hardkjør. Du må også være veldig klar overfor veileder at du vil dette og ha en stor porsjon selvdisiplin. Et siste tips er at du i samarbeid med veileder alltid setter opp en ny dato for neste veiledning før møter er over slik at du "pusher" deg selv og du får en fastere og klarere ramme rundt oppgaveskrivningen. Lykke til.
Gjest Gjesten Skrevet 25. februar 2006 #11 Skrevet 25. februar 2006 I tillegg må du være heldig med veileder i den forstand at h*n er villig til å være med på et slikt hardkjør. Du må også være veldig klar overfor veileder at du vil dette og ha en stor porsjon selvdisiplin. ← Men mange masterprogram i dag har jo bare lagt opp ett semester til oppgaveskriving, så veileder MÅ jo nesten være klar for dette. Ellers blir jo ikke deler av lånet til kandidaten omgort til stipend... Og universitetet tjener ikke på at folk blir forsinka.
Våken Skrevet 26. februar 2006 #12 Skrevet 26. februar 2006 Jeg har en en masteroppgave der det er forventet at jeg tar 1 år med kurs, et semester med praktisk arbeid og et semester til oppgaven... for meg hadde det vært umulig å gjøre selve oppgaven på et semester. Husk også at noe stoff tenger en del moding for at man skal se de store sammenhengene... Jeg skal levere nå til sommeren og er egentlig dritnervøs. Har hele tiden følelsen av at jeg aldri kommer til å bli ferdig.. hjelp :icon_frown: Men det fikser seg nok for min del Om du klarer å bli ferdig på et semester uten å gå altfor mye på akkord med deg selv så er jo det flott :D
Piglet Skrevet 26. februar 2006 #13 Skrevet 26. februar 2006 Min masteroppgave var normert til 6 månder, og jeg brukte 9, bl.a. pga. en del problemer med hun jeg skrev med. Har hørt at de fleste bruker mellom et halvt og et helt år på mitt studie, så det er med andre ord ikke umulig å gjøre det på et halvt år. Er også enig i at mange bruker alt for lang tid på masteroppgaven, og at studiene ofte stiller urimlig høye krav. Piglet
Gjest Revenka Skrevet 27. februar 2006 #14 Skrevet 27. februar 2006 På realfag er det 1 år fullpakket med fag og 1 år med oppgaven. Tror det er vanskelig å korte ned, man skal jo ha tid til å få resultater og det tar tid å skrive 100 sider. Jeg holder på å skrive på min master nå, som jeg skal levere i slutten av april.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå