Gå til innhold

Sykt barn og sur arbeidsgiver

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har to små barn i bhg alder. Alle med barn vet at det tidvis kan være mye sykdom. Min samboer har nå permisjon (men kun 1 dag i uken). Vi måtte gjøre det sånn for å få det til å gå opp og fordi det var best for samboer og hans arbeidsgiver, de kom altså frem til dette felles. 

Jeg jobber 100% i det offentlige og har som alle andre sykt barn dager. Samme har min samboer. Det ene barnet vårt er kronisk syk og blir derfor fortere syk av småting enn ellers. Vi prøver selvsagt så godt det lar seg gjøre å få barnepass av sykt barn før en av oss evt må bli hjemme. Men nå har jeg altså blitt kalt inn på teppet av min sjef som mener at siden samboer er i permisjon så er det han som må være hjemme med sykt barn og ikke jeg. Selv om han bare har permisjon 1 dag i uken. Stemmer dette? synes det er veldig rart og finner egentlig ikke så mye dokumentasjon som bekrefter den påstanden. Han er jo like mye på jobb han som det jeg er, han har trossalt bare permisjon 1 dag i uken. Kjente jeg ble litt provosert. Ikke det at jeg gjerne vil være hjemme med barnet, det er faktisk mer ´´ferie´´å være på jobb enn hjemme med sykt barn. Men noen ganger må jeg jo være hjemme og synes da det er vanskelig å melde fra om dette til sjefen min når hun mener at jeg ikke kan det. Noen som vet? 

Anonymkode: cf025...ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tilfellet det var uklart så bytter vi på å være hjemme når vi ikke får barnepass 

ts 

Skrevet

Tror ikke de kan kreve det. Er din arbeidsgiver klar over at far kun har en dag perm i uka?

For alt sjefen din vet er jo mannen din syk og. Man kan bli hjemme ved syk barnepasser og. 

• Liker 5
Skrevet

Det er bare vås fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 1da76...219

• Liker 3
Skrevet
Anjatapinjata skrev (1 minutt siden):

Tror ikke de kan kreve det. Er din arbeidsgiver klar over at far kun har en dag perm i uka?

For alt sjefen din vet er jo mannen din syk og. Man kan bli hjemme ved syk barnepasser og. 

Ja, hun er klar over det. Har sagt det flere ganger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, hun er klar over det. Har sagt det flere ganger. 

Da får du bare fortelle hun det igjen, at dere bytter på å ta sykt barn dager og at far har perm en dag i uka. 

Ja det er dritt når folk blir syke, men sånn er det. Lite å få gjort noe med.

• Liker 3
Skrevet

Det er opp til dere hvordan dere fordeler sykt barn dagene. Men dersom barnet er sykt på den dagen samboeren har permisjon er det jo naturlig at han er hjemme, men din arbeidsgiver bestemmer jo uansett ikke hvilken dag han tar. 

Anonymkode: 4146a...c04

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke alltid ledere er oppdatert på reglene i arbeidslivet, og av og til blir det nok også litt synsing fra den kanten. Anbefaler deg å ta kontakt med tillitsvalgt så fort som mulig, slik at dere kan sjekke opp regelverk pluss at tillitsvalgt er oppdatert på saken dersom det skal bli noe mer fra lederen din. 

Antar også at dere har utvidet antall omsorgsdager siden det ene barnet har en kronisk sykdom? Hvis ikke bør dere søke om det snarest.

PS - Jeg synes også det er litt trist å lese at dere leter etter barnepass når ungene er syke, da jeg synes at så små barn bør være med sine nærmeste omsorgsgivere når de er syke. Men det er mye om arbeidssituasjonen du ikke skriver noe om, så det kan gjerne være snakk om noen få timer mellom turnusvakter osv. Poenget mitt er at du aldri skal skamme deg eller ha dårlig samvittighet for å være hjemme med syke barn!

Anonymkode: 3e3c5...2fd

• Liker 3
Skrevet

Har du utvidet rett på sykt barn dager? Altså flere enn 10 ettersom du skriver du har kronisk sykt barn. 

Anonymkode: 43873...bb4

• Liker 5
Skrevet

Her hadde jeg bedt HR/verneombud eller tillitsvalgt/fagforening tatt en prat med sjefen din.

Hun har INGENTING med hvordan dere fordeler sykt barn-dager, og som noen andre her skriver så synes jeg også det er trist at du dere føler på presset om å finne barnevakt ved sykt barn - når så små barn er syke trenger de foreldrene sine.

Her må du bare stå på krava og sette dine barn flest. Om sjefen ikke gir seg, begynn å se etter ny jobb.

Anonymkode: 79a51...7fd

• Liker 2
Skrevet

Har han en fast dag i uka med perm? Eller velger han selv når det passer han? Nå er det jo ikke slik at barnet blir syk akkurat den dagen han er hjemme.. 

Arb giver skal ikke blande seg i hvem som er hjemme, for alt din arb giver vet kan jo far ha vært hjemme veldig mye. Det er ikke slik at du melder fra til din sjef at du har sykt barn og far er hjemme, når du selv er på jobb.. 

lov å prøve seg, men hennes jobb er å skaffe vikarer når det er sykdom i personalgruppen, ikke å bli snipete mot ansatte 

Anonymkode: 02af5...ead

• Liker 2
Skrevet

Arbeidsgiver har ikke noe å si. Man har et visst antall dager ut fra hvor mange barn en har, og de disponerer man som man vil.

Høres ut som om ts og mannen deler likt, så da bør ingen ha noe å si på det.

Mange kvinner har en tendens til å ta alle sine sykt barn sagene før mannen må bruke sine. Det er fullt lovlig, men det skaper ofte en del irritasjon blant andre ansatte som får mer å gjøre. For det er ikke alle steder det er mulig å sette inn en vikar. På min arbeidsplass tar det lang tid å lære opp noen til å kunne utføre jobben. Ved fravær blir det da dels mer å gjøre på de andre og dels mer å gjøre på den som er borte når vedkommende er tilbake.

Vi har heldigvis lavt fravær, men jeg har registrert noe misnøye over et par ansattes noe høye fravær på grunn av syke barn. Har blant annet tre trebarnsmødre i 50-åra som knapt tok en eneste sykt barn dag da de hadde små barn som mener noen unge kolleger er alt for mye hjemme med syke barn. 

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (6 timer siden):

Arbeidsgiver har ikke noe å si. Man har et visst antall dager ut fra hvor mange barn en har, og de disponerer man som man vil.

Høres ut som om ts og mannen deler likt, så da bør ingen ha noe å si på det.

Mange kvinner har en tendens til å ta alle sine sykt barn sagene før mannen må bruke sine. Det er fullt lovlig, men det skaper ofte en del irritasjon blant andre ansatte som får mer å gjøre. For det er ikke alle steder det er mulig å sette inn en vikar. På min arbeidsplass tar det lang tid å lære opp noen til å kunne utføre jobben. Ved fravær blir det da dels mer å gjøre på de andre og dels mer å gjøre på den som er borte når vedkommende er tilbake.

Vi har heldigvis lavt fravær, men jeg har registrert noe misnøye over et par ansattes noe høye fravær på grunn av syke barn. Har blant annet tre trebarnsmødre i 50-åra som knapt tok en eneste sykt barn dag da de hadde små barn som mener noen unge kolleger er alt for mye hjemme med syke barn. 

Da bør noen ta en prat med de som viser misnøye. Jeg har også hatt lite fravær, men da har heller ikke mine barn vært mye syke. Jeg har derimot venner som har hatt barn med mye sykdom og dermed max fravær. 

Anonymkode: 4146a...c04

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
6 hours ago, Brunello said:

Hvorfor er sladringen på jobben din relevant i denne tråden? 

Anonymkode: d610e...462

• Liker 1
Skrevet

Den diskusjonen skal du slett ikke ta med din sjef. Du skal ta kontakt med tillitsvalgt eller din fagforening som kan ta denne praten. Det er fullstendig uhørt å mase på at foreldre ikke kan være hjemme med sykt barn - det er en rettighet, ikke noe arbeidsgiver bestemmer. 

Skjønner for så vidt sjefen er frustrert om mannen har fleksibelt uttak, men sykdom = sykt barn dag. Det må respekteres.

Anonymkode: 81f1b...e07

Skrevet

Da regner jeg med at du har utvidet omsorgsdager? 

Altså 20 dager? 

Arbeidsgiveren din kan ikke bestemme at far skal være hjemme med barnet, men oppfordre til å fordele det. Og det gjør dere jo allerede. 

Far er heller ikke pålagt til å ta barnet på permisjonsdagen heller, da han er i permisjon, ikke omsorgsdag. 

Anonymkode: 6b66d...85e

Skrevet

Nei arbeidsgiver kan ikke kreve dette. 

Er barnet sykt den dagen far er i perm - så er det naturlig at far er den som er hjemme. 

Utover det kan ikke arbeidsgiver nekte deg å benytte sykt barn dager når barnet er sykt. 

Dette er ikke en sak det er noe poeng å diskutere ned sjefen din. Kontakt tillitsvalgt og be om møte. Lovverket er veldig tydelig og enkelt og arbeidsgiver bør ta seg en bolle og holde seg for god for slikt. 

Anonymkode: 9492c...b58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...