AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #41 Skrevet 12. august 2024 Referanser burde og skal være noen som kjenner deg og har sett jobben du gjør, så du må bare velge noen andre? Anonymkode: 20a84...651
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #42 Skrevet 12. august 2024 Du sier ikke noe om hva du er utdannet, så det er vnaskelig å gi direkte råd relatert til det. Kan jo anta det er helse/sosial retningen siden du snakker om turnus, i så fall bør jo både praksis og lærere på utdanningsstedet kunne si noe om hvordan du fungerer faglig i alle fall. Jeg skjønner at referanser kan bli lei av å blir oppringt mange ganger, i alle fall når de ikke egentlig kan si det som er relevant for den som ringer. Dette er jo litt av problemet med ikke å ha en stabil deltidsjobb gjennom studiene, man får ikke en skikkelig referanse eller f.eks bekreftelse på lite fravær. Kanskje du kan forsøke å jobbe mye på ett sted som ekstravakt for å bygge referanse til videre jobbsøking? Anonymkode: 17097...502 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #43 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min siste avdelingsleder har aldri møtt meg, men det har vært et krav om å føre vedkommende opp som en av referansene. Ts Anonymkode: 9cc68...fc8 Men hvis du aldri har møtt en av referansene, troppet du ikke i det minste opp i person for å spørre/informere om at du ønsket henne/han som referanse? Jeg hadde selv syntes det var litt ubehagelig å bli satt opp som referanse uten å en gang ha møtt vedkommende. Anonymkode: d72ab...4fd 2
Maikos Skrevet 12. august 2024 #44 Skrevet 12. august 2024 Jeg har skummet gjennom hele tråden, beklager om dette tipset er gitt uten at jeg har fått det med meg, men du skriver du er nyutdannet med master. Kanskje veilederen din på masteren kan stille opp? Da jeg søkte meg dit jeg er i dag hadde jeg i tillegg til daglig leder og en kollega som referanse også en person fra organisasjonsarbeidet jeg driver med på fritiden. Hun ble ikke ringt, men kunne ha snakket om struktur, arbeidsmoral, samhandling, organisasjonsarbeid og utviklingsarbeid (pluss noen andre ting som gjaldt spesifikt meg og den arbeidsplassen som organisasjonsarbeidet har bidratt positivt til). Sier ikke at det er den beste løsningen, men det kan være et alternativ. Ellers vet jeg at ei venninne brukte ei annen venninne som referanse. Hun ble ringt og det gikk veldig bra. Masse lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #45 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har fortsatt noen eldre referanser, men de er ikke så relevante mtp jobbene jeg søker. Jeg jobbet innen et annet felt før jeg hoppet på en femårig utdannelse. Ts Anonymkode: 9cc68...fc8 Du kan spørre de på nytt. Si det er flere som er referanse da du vet de ikke har jobbet mye med deg, men at du håper de kan stille og svare på noe. Og heller være ærlig om de har spørsmål de ikke kan svare på. De kan jo bare si "beklager, det kan jeg ikke svare på da vi ikke har jobbet så mye sammen". Så ville jeg gitt beskjed på intervjuene at du har ulike referanser grunnet at du har jobbet med ulike, og aldri i en lengre periode med samme. Greit å forklare, ellers kan de tro du bare har flere for at det skal se bra ut på papiret. Men de skjønner også da hvis noen sier de ikke kan svare på X og y spørsmål, i stedet for at arbeidsgiver lurer på om noe skurrer. Anonymkode: 85bb0...063 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #46 Skrevet 13. august 2024 Jeg skjønner disse personene godt. Har også vært referanse for flere, problemet et er jo når den du er referanse for er på x antall intervjuer og en blir ringt opp flere ganger, Det er ikke alle som har tid eller lyst til det. Jeg har heller aldri blitt spurt om spørsmål jeg ikke kan gi godt svar på. Så høres jo merkelig ut Anonymkode: 387c9...a93 3
Fremmed fugl Skrevet 13. august 2024 #47 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Som jeg skriver, så har jeg jobbet deltid/ekstra under studiene, da ukurante arbeidstider med forskjellige mennesker på nesten hver vakt. Min siste avdelingsleder har aldri møtt meg, men det har vært et krav om å føre vedkommende opp som en av referansene. Fra potensielle arbeidsgivere er tilbakemeldingen at referansene mine gir et positivt inntrykk av meg, men det blir for tynt og generelt. Jeg spør altså om råd i denne situasjonen. Gjerne fra noen som har stått i en lignende situasjon. Ts Anonymkode: 9cc68...fc8 Bruk dine tidligere ledere. Spør dem du har vært på intervju med hva som var for tynt og generelt. Hva er det dem har ønsket å få avklart fra referanser. Kan ta litt tid å få første relevant utdanning etter en utdanning. Så stå på og lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #48 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg skjønner disse personene godt. Har også vært referanse for flere, problemet et er jo når den du er referanse for er på x antall intervjuer og en blir ringt opp flere ganger, Det er ikke alle som har tid eller lyst til det. Jeg har heller aldri blitt spurt om spørsmål jeg ikke kan gi godt svar på. Så høres jo merkelig ut Anonymkode: 387c9...a93 Ts har ikke jobbet noe særlig med referansene før for det er mange forskjellige kollegaer hun jobber med hver vakt. Her er eksempel på hva referansene kan bli spurt om: "Hvordan er TS som kollega?" Det er vanskelig å svare konkret på når de aldri eller har jobbet sammen minimalt. Anonymkode: 9103e...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #49 Skrevet 13. august 2024 Er jo litt rart at man først sier seg villig til å stille som referanse i utgangspunktet, for du har vel spurt dem en gang om det før de ble satt opp på lista? Hvis de sa ja den gangen, så virker det rart at de nå ikke vil gå god for deg i det hele tatt, kanskje de har blitt ringt for mange ganger? Anonymkode: bfc4a...aaa
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #50 Skrevet 13. august 2024 Jeg må være ærlig og si at det høres veldig merkelig ut. Hadde det vært sånn at du hadde fått kommet inn til et intervju og at det skjedde en gang så hadde jeg tenkt at det er grunnen. Men når du sier at du har vært på mange intervjuer så finner jeg det litt merkelig. Jeg ble ferdig med min master nylig og søker også jobber. Jeg har i løpet av de 5 siste årene jobbet som vikar i helsevesen. Jeg har utdannet meg innen noe helt annet. Jeg har blitt godt kjent med min leder via, sms, måten jeg fremstiller meg på, lite fravær etc. Selv om jeg stort sett har jobbet helger, ettermiddager og helligdager så kjenner hun meg veldig godt. Det hender jeg møter henne en sjelden gang også når jeg har jobbet dagvakter i ferier. Også er det kollegaer. De har jeg også blitt godt kjent med. Jeg snakker med de i pauser, er villig til å hjelpe, blitt kjent med dem. Jeg har som mine referanser oppgitt min leder, kollega og nærmeste venninne. Da kan en potensiell arbeidsgiver få kjennskap til meg fra 3 ulike synsvinkler. Jeg har nesten akkurat begynt å søke jobber og blitt tilbudt en stilling. Det var det 179 søkere, mange veldig godt kvalifiserte. De ringte ikke engang referanser. Etter 2 intervjuer var det ikke nødvendig mente de. Jeg kjenner flere som har opplevd det samme, at referanser ikke blir kontaktet. Vet ikke hva som er grunnen til at de ikke er tilfredsstilte med svarene de får hos deg. Hadde jeg vært deg så hadde jeg faktisk spurt dem og bedt dem være ærlige så du kan rette opp i det. Håper uansett det ordner seg, lykke til med jobbsøking Anonymkode: 2fb0f...02b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #51 Skrevet 15. august 2024 Hvilke jobber søker du? Jeg tenker at det kommer litt an på hvilke jobber du har hatt og hva du søker deg til. Ser for meg at referansesjekken er litt mer nøye til stillinger som krever master, og dermed oppleves for krevende for referansepersonene dine når de ikke kjenner deg så godt. Anonymkode: d1c76...349
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå