Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å lære meg programmering. Jeg er rimelig god på det digitale, og har drevet med det i mange, mange år. Jeg bruker litt databaser og koding i Notion, men det ender da med at jeg finner andre som har løst noe på ca den måten jeg vil det skal løses, også tilpasser jeg. 
Så jeg er absolutt ikke "selvgående". 

Det finnes jo en del gratis-ressurser (eller som koster en liten sum) på nett, men jeg ramler litt av etter 1-2 leksjoner, for det er så innmari basis. Jeg har ikke bruk for å lære meg å få en figur til å gå fra A til B, eller få en "God morgen" melding hver dag kl 08. Litt satt på spissen. 

Grunnen til at jeg vil lære det er pga jeg har interesse innen arkiv og historie. Pr i dag tar jeg en BA i historie, men jeg er ufør. Drømmen er å kunne jobbe litt etterhvert, og jeg ser for meg arkiv, lage databaser, samle informasjon og lage systemer er noe som kan funke. Men, da må jeg kunne litt mer enn jeg kan i dag. 

Jeg ser det finnes BA i IT, som kan taes på nett, men det er uansett ikke aktuelt pr i dag, samt at det var en god del i det løpet jeg ikke trenger også. Jeg er avhengig av at ting kan gjøres hjemmefra i enda noen år. (Syke barn/ungdommer som bor hjemme)

Noen tips til hvordan jeg kan lære, på en litt fornuftig måte?

Anonymkode: bc35b...484

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta enkeltemner innen teknologi? Man må jo ikke gå et komplett studieløp.

Anonymkode: f9576...c2d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enkelte universiteter har gratis programeringskurs: Grunnleggende programmering med Python

Anonymkode: 0c59a...518

Ps, dette er nettbasert, så det gjøres hjemmefra. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk, dette var midt i blinken! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Støtter denne anbefalingen veldig. Jeg har tatt et tilsvarende fag med Finn Aakre Haugen tidligere, og det var min inngangsbillett til å kunne bruke python aktivt i mitt yrke. Du lærer ikke alt, men du lærer litt om nok forskjellig til at du kan finne ut av resten på egenhånd. 

Skrevet

Bare et tips. Selv om du ikke tenker at målet med oppgaven er relevant for deg, så vil all bruk og skriving av kode gi deg erfaring over tid og gjøre deg bedre og tryggere i språket.

Selv etter mange tiår med programmering og mange prosjekter bak meg så kan jeg fortsatt følge en guide i å lage en "Hello, world!" applikasjon.

Skrevet
strilamann skrev (11 timer siden):

Støtter denne anbefalingen veldig. Jeg har tatt et tilsvarende fag med Finn Aakre Haugen tidligere, og det var min inngangsbillett til å kunne bruke python aktivt i mitt yrke. Du lærer ikke alt, men du lærer litt om nok forskjellig til at du kan finne ut av resten på egenhånd. 

Ser at det ikke kreves andre forkunnskaper enn generell studiekompetanse, tenker du at det er nok for å få utbytte av kurset? Alle fag innen teknologi på mitt nærmeste universitet krever også matematikk og fysikk, og det har ikke jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 10.53):

…men det ender da med at jeg finner andre som har løst noe på ca den måten jeg vil det skal løses, også tilpasser jeg. 

Anonymkode: bc35b...484

Det er stort sett det vi andre gjør og, selv etter 10+ år med programmering 🤭

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser at det ikke kreves andre forkunnskaper enn generell studiekompetanse, tenker du at det er nok for å få utbytte av kurset? Alle fag innen teknologi på mitt nærmeste universitet krever også matematikk og fysikk, og det har ikke jeg.

Jeg tenkte ikke at det var noe særlig matematikk utover vanlig ungdomsskolemattematikk i det faget som jeg tok. (Som het "python for beregninger", men som ikke finnes lenger.) Jeg har veldig mye matematikk fra universitetet, så kan hende jeg ikke er den rette til å svare, men jeg tror du får godt utbytte av dette også uten matematikkbakgrunn.

Anonymkode: 10d03...352

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...