Vampyrina Skrevet 11. august #1 Del Skrevet 11. august Jeg har nettopp funnet gleden i å jogge, og trenger tips til klær og sko man kan bruke til utendørs jogging om vinteren. Jeg kommer ikke til å gidde å dra på treningsstudio, da dette ligger litt for langt unna her jeg bor. Lettere å bare knyte på seg skoa å løpe i skogen. Og ellers, hvordan kler man seg for jogging på vinteren? Hvor mange lag osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #2 Del Skrevet 11. august Vampyrina skrev (2 minutter siden): Jeg har nettopp funnet gleden i å jogge, og trenger tips til klær og sko man kan bruke til utendørs jogging om vinteren. Jeg kommer ikke til å gidde å dra på treningsstudio, da dette ligger litt for langt unna her jeg bor. Lettere å bare knyte på seg skoa å løpe i skogen. Og ellers, hvordan kler man seg for jogging på vinteren? Hvor mange lag osv? Klær etter vær? Ull på det kaldeste. Tipper å google "vinterløping" gir nok å lese på. Løping er min hobby også 🙂 Anonymkode: ec99b...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #3 Del Skrevet 11. august Etter min erfaring trenger man mindre klær enn man tror. Hvis du løper gjennom høsten vil du nok gradvis tilpasse deg til temperaturene og justere det etter hva som funker for deg og hva som blir for kaldt. Nå er jeg riktignok litt varm av meg til vanlig, og på de kaldeste dagene har jeg på meg dette: - Tights med fôr (type billig en fra HM) - Ulltrøye - Vindjakke eller en treningsjakke med litt padding (sistnevnte blir ofte for varm til meg) - Hansker, buff og pannebånd Veldig ofte er vinterturene iskalde til å begynne med, deretter blir de ganske så komfortable. Må ofte ta av hanskene for å regulere temperaturen underveis. Faktisk så synes jeg at vinterløping når man kommer inn i vanen med det er enklere enn sommerløping fordi man ikke trenger å tenke på solkrem, varme/stort væsketap og sånt. Viktig å tenke at man raskt blir kald når man er svett, så mens jeg om sommeren gjerne kan gå en tur, bade eller gjøre et ærend på butikken rett etter løpetur så er det rett hjem og inn som teller på vinteren. Varm dusj og så rett i ullundertøy er den beste følelsen i verden. Det viktigste utstyret er likevel det som går på sikkerhet. Jeg har endelig investert i piggjoggesko, men har også løpt mange turer med et par løpebrodder som jeg kjøpte på sportsbutikk, og de funket helt greit, bortsett fra at stabiliteten blir hakket bedre med piggsko. God refleks er også viktig, samt lykt hvis du skal løpe utenfor lysløype. Anonymkode: 06581...167 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 11. august Forfatter #4 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Etter min erfaring trenger man mindre klær enn man tror. Hvis du løper gjennom høsten vil du nok gradvis tilpasse deg til temperaturene og justere det etter hva som funker for deg og hva som blir for kaldt. Nå er jeg riktignok litt varm av meg til vanlig, og på de kaldeste dagene har jeg på meg dette: - Tights med fôr (type billig en fra HM) - Ulltrøye - Vindjakke eller en treningsjakke med litt padding (sistnevnte blir ofte for varm til meg) - Hansker, buff og pannebånd Veldig ofte er vinterturene iskalde til å begynne med, deretter blir de ganske så komfortable. Må ofte ta av hanskene for å regulere temperaturen underveis. Faktisk så synes jeg at vinterløping når man kommer inn i vanen med det er enklere enn sommerløping fordi man ikke trenger å tenke på solkrem, varme/stort væsketap og sånt. Viktig å tenke at man raskt blir kald når man er svett, så mens jeg om sommeren gjerne kan gå en tur, bade eller gjøre et ærend på butikken rett etter løpetur så er det rett hjem og inn som teller på vinteren. Varm dusj og så rett i ullundertøy er den beste følelsen i verden. Det viktigste utstyret er likevel det som går på sikkerhet. Jeg har endelig investert i piggjoggesko, men har også løpt mange turer med et par løpebrodder som jeg kjøpte på sportsbutikk, og de funket helt greit, bortsett fra at stabiliteten blir hakket bedre med piggsko. God refleks er også viktig, samt lykt hvis du skal løpe utenfor lysløype. Anonymkode: 06581...167 Takk for gode tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #5 Del Skrevet 11. august Et tips er å pigge om sommerskoene til vintersko, og heller kjøpe nye sommersko når snøen og isen forsvinner. Ellers løp jeg stort sett i vintertighs, tynn ull og lett skijakke i vinter. Pluss hansker og pannebånd eller lue. Bor i nærheten av Oslo. Anonymkode: 2333d...e4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #6 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Et tips er å pigge om sommerskoene til vintersko, og heller kjøpe nye sommersko når snøen og isen forsvinner. Ellers løp jeg stort sett i vintertighs, tynn ull og lett skijakke i vinter. Pluss hansker og pannebånd eller lue. Bor i nærheten av Oslo. Anonymkode: 2333d...e4d Tja jeg bruker med pigg og uten pigg om hverandre på vinterstid. Bor på sentrale Østlandet og der er det både isglatt og bart om hverandre. Hadde jeg ikke hatt muligheten til å variere mellom pigg uten pigg hadde jeg gått glipp av mange fine turer vinterstid. Syns ikke pigger er stas på barmark og spesielt ikke bar asfalt. Så for meg passer det klart bedt å ha både sko med og uten pigger tilgjengelig hele vinteren. Ellers enig i påkledningen 😊. Vil legge til tynn hals i ull til de kaldeste dagene, refleks og pannelykt. Anonymkode: 6f7f2...cbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 11. august #7 Del Skrevet 11. august Ull og sko med brodder. Skoene på vinterstid kan du trolig kaste i februar, mars, så ikke vits i å investere i dyre piggsko. Rimelige sko med brodder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #8 Del Skrevet 11. august Det er stor forskjell på om du løper ett sted hvor det knapt er minusgrader på vinteren, og det holder med en litt tykkere tights og vindtett jakke, om du løper ett sted hvor det er -25 grader store deler av vinteren, eller om du løper ett sted hvor det er gjennomsnittlig to meter snø hele vinteren... Jeg begynte løpe i fjor, jeg er absolutt ikke i god nok form til å klare puste jevnt i -25 grader, det er smertefullt bli andpusten i så kaldt vær... Anonymkode: 9ccad...3e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 11. august Forfatter #9 Del Skrevet 11. august Takk for svar igjen. Jeg bor på det sentrale Østlandet med innenlandsklima, som vil si at det kan både være kaldt og hålkeføre om hverandre 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #10 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tja jeg bruker med pigg og uten pigg om hverandre på vinterstid. Bor på sentrale Østlandet og der er det både isglatt og bart om hverandre. Hadde jeg ikke hatt muligheten til å variere mellom pigg uten pigg hadde jeg gått glipp av mange fine turer vinterstid. Syns ikke pigger er stas på barmark og spesielt ikke bar asfalt. Så for meg passer det klart bedt å ha både sko med og uten pigger tilgjengelig hele vinteren. Ellers enig i påkledningen 😊. Vil legge til tynn hals i ull til de kaldeste dagene, refleks og pannelykt. Anonymkode: 6f7f2...cbd Det er ikke en motsetning mellom å pigge om gamle sko og ha et annet par i tillegg. Poenget var å slippe å kjøpe piggsko når man kan bruke et eldre par som man får pigger på til et par hundelapper. De fleste bør uansett variere mellom to par sko, både vinter og sommer. Anonymkode: 2333d...e4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august #11 Del Skrevet 12. august Viktigste er å pigge sko/kjøpe piggsko/løpe med brodder. Jeg har med suksess variert med alle disse i 12 år som løper ute gjennom hele året. Pigger gir en bedre løpsfølelse, men jeg har løpt med brodder også opp og ned bakker på vinterstid. Vinter er uansett mengdetrening. Man perser ikke i distanser på vinteren. Så innfinn deg med å løpe roligere. Bekledning er ikke så viktig som sko. Jeg klarer meg med lette lag. Tynne ullplag er genialt. Har en vintertights, og en tynn vinterløpejakke (ikke finn på å pakke deg inn i dun!!!, det blir altfor varmt). Bruker et pannebånd i merinoull ved mange minusgrader, men aldri lue eller hansker. Det blir for varmt. Har også løpt i shorts på vinteren med en gang det blir et par plussgrader 😄 Løping genererer ekstremt med varme. Anonymkode: 3a291...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 12. august #12 Del Skrevet 12. august Skijakke og bukse, ullundertøy, bøff, lue/pannebånd, hansker, refleks, og sko for føret. Nord-norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august #13 Del Skrevet 12. august On 8/11/2024 at 3:00 PM, Vampyrina said: Jeg har nettopp funnet gleden i å jogge, og trenger tips til klær og sko man kan bruke til utendørs jogging om vinteren. Jeg kommer ikke til å gidde å dra på treningsstudio, da dette ligger litt for langt unna her jeg bor. Lettere å bare knyte på seg skoa å løpe i skogen. Og ellers, hvordan kler man seg for jogging på vinteren? Hvor mange lag osv? Så bra! Løping er den beste "rus". Jeg bruker en bukse fra Swix. Tror den ble kalt skibukse, men fungerer like greit til løping. Ikke helt tettsittende, men nesten. Superundertøy under når det er minusgrader. Anonymkode: 01c7f...8ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 13. august Forfatter #14 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så bra! Løping er den beste "rus". Jeg bruker en bukse fra Swix. Tror den ble kalt skibukse, men fungerer like greit til løping. Ikke helt tettsittende, men nesten. Superundertøy under når det er minusgrader. Anonymkode: 01c7f...8ae Takk for tips! For aller første gang i mitt 44 årige liv, har jeg klart å løpe både 3 og 5 k 😍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 13. august #15 Del Skrevet 13. august Vinterløping ble veldig forandret for meg etter at jeg begynte med løpe-piggsko framfor brodder. Før løp jeg en og annen tur om vinteren, mens nå holder jeg løpingen i gang hele vinteren (veksler på det og langrennsturer). Vintertights, tynn ullgenser, tynn løpejakke, tynn ullbuff, tynt pannebånd i ull, tynne ullvanter. Legger på et ekstra lag med tynn ull om det er veldig kaldt, eller en lett vest over løpejakka, og langrennshansker over ullvantene, kanskje lue i stedetfor pannebånd. Men det siste er hvis det er under 10 minus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #16 Del Skrevet 13. august Jeg løper hver dag og bruker bare brodder slik at jeg kan rotere alle skoene mine også om vinteren. Yaktrax pro er spiralbrodder som fungerer fint på omtrent alt av vinterføre. Er det veldig isete bruker jeg yaktrax run som er brodder med en kombinasjon av pigger og spiral. Er det kaldt og god friksjon kan man ofte løpe uten brodder eller piggsko. Jeg synes pigger er hardt for legger og akillessene, og unngår det om jeg kan. Anonymkode: ca710...a69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #17 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 19.23): Det er ikke en motsetning mellom å pigge om gamle sko og ha et annet par i tillegg. Poenget var å slippe å kjøpe piggsko når man kan bruke et eldre par som man får pigger på til et par hundelapper. De fleste bør uansett variere mellom to par sko, både vinter og sommer. Anonymkode: 2333d...e4d Men sparer man egentlig noe på lang sikt ved å pigge sommerskoene? Da må man uansett kjøpe nye uten pigger og piggsko koster sånn ca det samme som gode løpesko. Er skoene gamle/utslitte er det på tide å pensjonere dem og ikke fortsette bruken bare med pigger. Anonymkode: 6f7f2...cbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #18 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg løper hver dag og bruker bare brodder slik at jeg kan rotere alle skoene mine også om vinteren. Yaktrax pro er spiralbrodder som fungerer fint på omtrent alt av vinterføre. Er det veldig isete bruker jeg yaktrax run som er brodder med en kombinasjon av pigger og spiral. Er det kaldt og god friksjon kan man ofte løpe uten brodder eller piggsko. Jeg synes pigger er hardt for legger og akillessene, og unngår det om jeg kan. Anonymkode: ca710...a69 Tror man må prøve litt og finne det som fungerer for en selv. Løpebrodder (med eller uten spiral eller kombo av disse) får jeg ikke til fungere for meg mens pigger er supert. Anonymkode: 6f7f2...cbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 15. august Forfatter #19 Del Skrevet 15. august Vera Vinge skrev (På 13.8.2024 den 19.53): Vinterløping ble veldig forandret for meg etter at jeg begynte med løpe-piggsko framfor brodder. Før løp jeg en og annen tur om vinteren, mens nå holder jeg løpingen i gang hele vinteren (veksler på det og langrennsturer). Vintertights, tynn ullgenser, tynn løpejakke, tynn ullbuff, tynt pannebånd i ull, tynne ullvanter. Legger på et ekstra lag med tynn ull om det er veldig kaldt, eller en lett vest over løpejakka, og langrennshansker over ullvantene, kanskje lue i stedetfor pannebånd. Men det siste er hvis det er under 10 minus. Hvilke piggsko bruker du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 15. august #20 Del Skrevet 15. august Vampyrina skrev (3 timer siden): Hvilke piggsko bruker du? Icebug. Syns de har vært gode. Litt små i størrelsen, bare, men det er vel de fleste joggesko(?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå