Gå til innhold

1200 kalorier om dagen, erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, først og fremst kommer jeg til å prøve dette selv. Uavhengig av svar, men søker gjerne litt erfaringer. Jeg har fått kostholds plan på senter for sykelig overvekt på 1200 kalorier, så dette blir gjort under oppfølging. 

Jeg lurer på:

Gikk kroppen i spare modus? 
Hvor mye gikk du ned over hvor lang tid? 
Syntes du det var greit og leve på under vektnedgang? 
Gjerne generelle erfaringer også. 

Anonymkode: 413e7...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei, først og fremst kommer jeg til å prøve dette selv. Uavhengig av svar, men søker gjerne litt erfaringer. Jeg har fått kostholds plan på senter for sykelig overvekt på 1200 kalorier, så dette blir gjort under oppfølging. 

Jeg lurer på:

Gikk kroppen i spare modus? 
Hvor mye gikk du ned over hvor lang tid? 
Syntes du det var greit og leve på under vektnedgang? 
Gjerne generelle erfaringer også. 

Er usikker på om kroppen gikk i sparemodus. Kanskje den er det nå for akkurat nå står det stille. Jeg har gått ned 22 kg på 5,5 måneder. Syns det er helt greit å leve slik. Har tatt blodprøver hos lege flere ganger og har ingen mangler og klarer meg fint på jobb

Anonymkode: ff498...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt det flere ganger, var vel nærmere 1300, kcal men. Gikk i knekkebrød, skinke, salat, grovbrød, kylling, cottage cheese, og litt snask, så lenge jg holdt meg innenfor 1300. Funka ikke før jeg begynte på en diett som besto av kylling, laks, salat, grønnsaker, og bær, det var banan og litt eple og. Da gikk jeg ned over en kg i uka. Skal sies at denne kuren også inkluderer kryddere for å stimulere metabolismen, ingefær, kanel, gurkemeie, etc. 

Anonymkode: 5f266...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er usikker på om kroppen gikk i sparemodus. Kanskje den er det nå for akkurat nå står det stille. Jeg har gått ned 22 kg på 5,5 måneder. Syns det er helt greit å leve slik. Har tatt blodprøver hos lege flere ganger og har ingen mangler og klarer meg fint på jobb

Oi, så bra! Har du da hatt cheat days? Mye utskeielser? Eller har du holdt deg hver dag til dette kostholdet? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Oi, så bra! Har du da hatt cheat days? Mye utskeielser? Eller har du holdt deg hver dag til dette kostholdet? ☺️

Har hatt cheat days ja. Ta en dag av gangen. Selv om du skeier ut så har du ikke ødelagt hele opplegget. Begynn på nytt dagen etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort dette og gått ned 17 kg siden begynnelsen av mars. Har vært stabil i sommer. Første uka er krevende, men bit tennene sammen og finn motivasjon, så blir det lettere. Etterhvert som kiloene forsvinner er jo det også motiverende. Fokuserte på å spise nok proteiner og fylte opp med grønnsaker som vokser over bakken. Jeg brukte hjemmelaget rømmedressing og kremost som dressing/sauser for å ha noe fett i maten. Sluttet med sukker selvfølgelig. Brukte en app for å telle kalorier. Gikk ikke i spare modus, fikk i stedet mer energi og trener mer. Har hatt cheat dager ved reise og i sommer,  men er bare å begynne på igjen neste dag. Jeg har også en vannfastet dag i uka som liksom resetter alt. Det er bare å hive seg rundt og begynne, dette klarer du!

Anonymkode: 2739b...577

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring var å utvikle en spiseforstyrrelse og konstant null energi 🥰

Anonymkode: de2ad...b65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hoppet over frokost (drakk bare kaffe) og spiste første måltid til lunsj med en stor porsjon havregryn, skyr/kesam og bær. Middag var masse mager proteinkilde og grønnsaker pluss litt stivelse (potet, ris, pasta). Kvelds var en knekkebrød med pålegg som hummus, kyllingfilet, tomat, paprika, kål, pluss en frukt og en skyr.

Brukte sukkerfri brus og tyggis som hjelpemiddel når jeg ble skikkelig sugen på noe. Hadde veldig få «utskeielser» da jeg syntes det var vanskelig å bli kvitt søtsuget etterpå, så det var bedre for meg å for eksempel spise en større middagsporsjon og noe ekstra frukt hvis jeg skulle unne meg noe. Eller hvis jeg spiste noe søtt så var det bare noen få biter.

Min erfaring er at det var enklere å gjøre dette en å holde på med med en liten kaloriunderskudd.

Anonymkode: bf51a...8b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev over her. «sparemodus» finnes ikke i den forstand folk bruker det begrepet. Ellers hadde det ikke fantes sultkatastrofer i verden. Men kroppen tilpasser seg lavere kalori inntak ved å gjøre deg mindre motivert for bevegelse og kanskje man lettere rettferdiggjør små unntak i kosthold som gjør at man får mindre kaloriunderskudd en det man trur. Men fordelen med å gå på lavt med kalorier (og virkelig være sikker på at du spiser det du trur du spiser) er at selv om du ikke klarer å estimere dagsinntaket perfekt så har du såpass stor margin å spille med at du blir veldig sannsynlig å gå ned i vekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hoppet over frokost (drakk bare kaffe) og spiste første måltid til lunsj med en stor porsjon havregryn, skyr/kesam og bær. Middag var masse mager proteinkilde og grønnsaker pluss litt stivelse (potet, ris, pasta). Kvelds var en knekkebrød med pålegg som hummus, kyllingfilet, tomat, paprika, kål, pluss en frukt og en skyr.

Brukte sukkerfri brus og tyggis som hjelpemiddel når jeg ble skikkelig sugen på noe. Hadde veldig få «utskeielser» da jeg syntes det var vanskelig å bli kvitt søtsuget etterpå, så det var bedre for meg å for eksempel spise en større middagsporsjon og noe ekstra frukt hvis jeg skulle unne meg noe. Eller hvis jeg spiste noe søtt så var det bare noen få biter.

Min erfaring er at det var enklere å gjøre dette en å holde på med med en liten kaloriunderskudd.

Takk, føler meg helt lik som du! Jeg selv kan ikke skeie ut, for da sliter jeg veldig med å komme meg opp på hesten igjen. Men velger epler med sukrin og kanel som er erstatning. Virker som jeg også har veldig likt kosthold. Har du gått ned mye på dette? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg som skrev over her. «sparemodus» finnes ikke i den forstand folk bruker det begrepet. Ellers hadde det ikke fantes sultkatastrofer i verden. Men kroppen tilpasser seg lavere kalori inntak ved å gjøre deg mindre motivert for bevegelse og kanskje man lettere rettferdiggjør små unntak i kosthold som gjør at man får mindre kaloriunderskudd en det man trur. Men fordelen med å gå på lavt med kalorier (og virkelig være sikker på at du spiser det du trur du spiser) er at selv om du ikke klarer å estimere dagsinntaket perfekt så har du såpass stor margin å spille med at du blir veldig sannsynlig å gå ned i vekt. 

Jeg teller alt fra taco krydderet, grønnsaker, salat osv. Fordi jeg vet at mye av det det er lite av kan bli mye kalorier. Men jeg har lite mosjon generelt pga kronisk syke, så føler dette er det som gir meg en grei vektnedgang når jeg forbrenner så lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om det er tenkt st du skal bevege deg når du er på et så lavt kcal-inntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Kan jeg spørre om det er tenkt st du skal bevege deg når du er på et så lavt kcal-inntak?

Neppe. Det er en kostplan fra et senter for sykelig overvektige. Tipper at denne planen er midlertidig, og så kommer bevegelse inn når belastningen på skjellett er mindre :) 

Anonymkode: f4c24...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (8 minutter siden):

Nei med trening/gåing skal jeg heller ligge på kostholdsplan på 1500 kalorier minst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei med trening/gåing skal jeg heller ligge på kostholdsplan på 1500 kalorier minst. 

Takk for svar. Det høres fornuftig ut. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 hours ago, AnonymBruker said:

Takk, føler meg helt lik som du! Jeg selv kan ikke skeie ut, for da sliter jeg veldig med å komme meg opp på hesten igjen. Men velger epler med sukrin og kanel som er erstatning. Virker som jeg også har veldig likt kosthold. Har du gått ned mye på dette? 😊

Jeg har gått ned i underkant av 10 kg, men har tatt jevnlige pauser (1-2 uker per måned) der jeg spiser det jeg trenger for å beholde vekta. Egentlig samme mat men bare mere av det. Blir så sykt sulten og godtesyk rundt mensen at da er det bedre for meg å være på vedlikehold en lavkalori. Selv om det går saktere så har det gjort at jeg har ikke hatt noen «sprekk». Ser også at jeg må spise denne type mat resten av livet (men med litt mer fett og karbohydrater) for å beholde vekta så det er like greit for min del å øve på den delen også hver måned.

Jeg er ikke sykelig overvektig og deler bare min erfaring. Din opplevelse kan være annerledes så ikke mist motet hvis det som funker for meg ikke funker for deg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg går opp i vekt.

Anonymkode: 7507c...038

Jeg også. Spiser jeg 1200 kalorier om dagen, må jeg ha en løpetur for å ikke gå opp i vekt. Har lavt stoffskifte og tydeligvis lav forbrenning.

Anonymkode: 76185...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg også. Spiser jeg 1200 kalorier om dagen, må jeg ha en løpetur for å ikke gå opp i vekt. Har lavt stoffskifte og tydeligvis lav forbrenning.

Anonymkode: 76185...68c

Samme her. Lavt stoffskifte er noe dritt

Anonymkode: 7507c...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...