Gå til innhold

Østrogen versus lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vite om man trenger østrogentilskudd? Jeg sover dårlig, er trøtt, legger på meg, lite overskudd, innimellom nedstemt og gråter lett, urolig....hva er hva?

Anonymkode: bebb4...0f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom det går ut over daglig fungering og livskvalitet, så er vel det god nok grunn til å begynne med hormoner. Er selv i overgangsalderen, og gjennomgår et helvete for tiden. Men det er laaaang ventetid hos gynekolog. Jeg vil ikke begynne med hormoner før jeg har vært hos gynekolog.

Anonymkode: 5148f...fda

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dersom det går ut over daglig fungering og livskvalitet, så er vel det god nok grunn til å begynne med hormoner. Er selv i overgangsalderen, og gjennomgår et helvete for tiden. Men det er laaaang ventetid hos gynekolog. Jeg vil ikke begynne med hormoner før jeg har vært hos gynekolog.

Anonymkode: 5148f...fda

Takk for svar. Kan jeg spør hvorfor gynekolog? Jeg har hormonspiral. Tenker det holder å gå til fastlegen å forklare dette? Tas det blodprøve for å måle østrogennivået?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan vite om man trenger østrogentilskudd? Jeg sover dårlig, er trøtt, legger på meg, lite overskudd, innimellom nedstemt og gråter lett, urolig....hva er hva?

Hva med å få tatt en blodprøve hos fastlegen og fått sjekket verdiene dine? 
Å spekulere i hva eller om noe er galt blir å Leite etter nåla i den berømmelige høystakken. Legen klarer å finne svar mye bedre og sikrere enn folk på nettet.

Anonymkode: e03f3...8d5

Skrevet

Jeg vil anbefale deg en tur til fastlegen først og fremst, for å utelukke andre ting. Om det er overgangsalder, så er nok gynekolog et bedre alternativ, for de kan sjekke eggstokker, livmor osv med ultralyd. Dette er et bedre alternativ enn å sjekke via blodprøver. Du har jo også hormonspiral, som vanskeliggjør vurdering med blodprøvene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette kan jo være alt annet enn hormonelt og stoffskifte. Det kan være b-12, d vitamin, jern, dårlig kosthold, m.m. Gå til lege og gynekolog for utredning. 

Anonymkode: e4f1a...b7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...