Gå til innhold

Trygt å reise til Australia

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I åpent landskap bør man passe seg for hoop snakes. Disse slangene har en unik jaktmetode som gjør dem i stand til å forfølge et bytte i høy hastighet, som vist i illustrasjonen under.

image.jpeg.18499c1a60a721a90b7cc6e78d82c93a.jpeg

Anonymkode: 29449...7a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, så lenge du ikke har som mål å klappe en krokodille og sove alene i mørke bakgater så er Australia akkurat like trygt som veldig mye annet. Bare følg lokale myndigheters råd og tips og kos dere på ferie :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sommerferien (dessverre…), fire uker. Det blir nok Queensland og Northern Territory pga årstiden, men skulle gjerne dratt til Western Australia også… 

Anonymkode: f3e49...6e0

Aa, vi drar i juleferien, så det blir litt omvendt for oss. Blir sørlige deler av Queensland, og sør på Great barrier reef for å unngå stingers. Skal innom regnskogen der før vi får med oss Sydney, og avslutter på Kangaroo Island. 
Jeg har vært i Australia før- var ikke så langt nord da heller. Men fikk med oss Whitehaven Beach, seile- og dykketur på revet, og camping på et par av øyene i nærheten. Magisk. 
Jeg kjenner jeg har lyst til å reise i juli for å reise lenger nord. Om du er glad i snorkling/dykking så er jo vannet klarere på vinteren, og det er også mantaray-sesong og hvalsesong, iallefall i sørlige deler av Australia. 

Anonymkode: 3d7fe...9ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd en periode i Geraldton (nære Perth) på vestkysten, helt fantastisk! Jeg var 16 ish, og bodde hos familie, men var mye rundt alene. Anbefales så absolutt!!

Anonymkode: b3f6a...804

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aa, vi drar i juleferien, så det blir litt omvendt for oss. Blir sørlige deler av Queensland, og sør på Great barrier reef for å unngå stingers. Skal innom regnskogen der før vi får med oss Sydney, og avslutter på Kangaroo Island. 
Jeg har vært i Australia før- var ikke så langt nord da heller. Men fikk med oss Whitehaven Beach, seile- og dykketur på revet, og camping på et par av øyene i nærheten. Magisk. 
Jeg kjenner jeg har lyst til å reise i juli for å reise lenger nord. Om du er glad i snorkling/dykking så er jo vannet klarere på vinteren, og det er også mantaray-sesong og hvalsesong, iallefall i sørlige deler av Australia. 

Anonymkode: 3d7fe...9ea

Jeg orker ikke reise til et kaldt sted når jeg har sommerferie, så lenger sør enn Queensland er dessverre utelukket… jeg har vært i Sydney i juli, og det er ok temp der altså, men ikke mer! Så det blir ikke prioritert. Så dermed utgår vel mange mantarays og hvaler også, selv om man kanskje kan få med seg noe sør i Queensland. 
Vi har alle (minus det yngste barnet) vært så langt nord som litt nord for Cairns tidligere, men det er mulig vi ender opp med å dra dit igjen. Og områdene rundt Darwin, jeg har kun vært i byen før, og ingen andre i familien har vært der. Den opprinnelige planen var også Alice Springs og Uluru, men har hørt fra flere at det egentlig er lang reise for ikke så veldig mye annet enn å se Uluru på lang avstand (særlig når vi har med oss et småskolebarn). Skulle gjerne vært ute på Great Barrier Reef også, men et av barna er ikke helt svømmedyktig, så det er neppe realistisk.
Misunnelig på dere som kan reise i juleferien, da skulle vi definitivt reist lengre sør! Og til Western Australia. Men med jobb og skolebarn er ikke den ferien lang nok for oss, dessverre. Dere får jo med dere noen av de flotteste delene av Australia. Inkludert Sydney, som jeg elsker. 😍 Jeg skulle gjerne ha tilbragt mer tid i Melbourne også, jeg var der i en ukes tid tidligere i år, og jeg likte byen veldig godt! Det får vel bli flere besøk senere. 🤣
Vi tenker å leie bil, men det er ikke helt enkelt å planlegge, når man må unngå veier som ikke er asfalterte, og også veier som er veldig øde - det tør jeg ikke med tre unger. Mye å tenke på! Australia er så svært, problemet er jo egentlig å klare å begrense seg - man rekker overraskende lite. 
Kos dere! Australia er fantastisk. ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres det ut som at jeg er misfornøyd med å reise til Australia i sommerferien altså, det er jeg selvsagt ikke! Jeg skulle vel ønske at jeg hadde et halvår fri, og masse penger, slik at jeg kunne oppleve både sommer og vinter ulike steder i landet. Jeg får vel spare til jeg blir pensjonist…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste problemet er at jeg er livredd for Edderkopper 😱🕷️🕸️

Får jo panikk om det plutselig er en edderkopp på soverommet. Og i Australia er de jo mye større og giftige også. Er det noe man må regne med å få inn på hotellrommet og på seg når man er ute? Grøsser ved tanken men har jo lyst til å reise dit likevel ☺️ Vet man må passe seg for slanger også, men jeg er mye mer redd for edderkopper.

Anonymkode: a6f63...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Eneste problemet er at jeg er livredd for Edderkopper 😱🕷️🕸️

Får jo panikk om det plutselig er en edderkopp på soverommet. Og i Australia er de jo mye større og giftige også. Er det noe man må regne med å få inn på hotellrommet og på seg når man er ute? Grøsser ved tanken men har jo lyst til å reise dit likevel ☺️ Vet man må passe seg for slanger også, men jeg er mye mer redd for edderkopper.

Anonymkode: a6f63...a20

Jeg har vært i Australia flere ganger, og kun én gang har jeg sett en giftig etterkopp… det var langt ute i bushen i Victoria. Ikke et sted de fleste frekventerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i Queensland, var livredd når jeg kom dit, men roet seg fort. Som det blir sagt, det er et annet dyreliv der, så man må ta litt andre hensyn, men bitt av slanger og edderkopper som du dør av skjer ekstremt sjeldent i Australia, selv om det er mye giftige dyr der. Man må ta hensyn til hai, og særlig krokodiller! Jeg bodde like ved en elvemunning hvor det var store saltvannskrokodiller. Så det er jo den typen ting man må ta hensyn til da, nå man kan ikke oppføre seg som om man er i Norge. I tillegg så er det utrolig mye ødemark, så skal man kjøre bil, sørg for å ha kunnskap, vann, en bil i god stand etc. Tipsene du har fått så langt har stort sett vært gode. 

Skal sies jeg hadde ikke et topp opphold i Australia av andre grunner enn hva landet har å by på, men sitter likevel igjen med et positivt inntrykk, og tenker det var synd at jeg ikke fikk nytt oppholdet der mer enn jeg gjorde. Det er et land hvor det er mye å se, med jevnt over trivelige folk. Men folk er også litt sære, f.eks er det mange plasser veldig dødt om kveldene, og folket er veldig "manjana-manjana". Kulturen er også en kul og merkelig blanding i mellom England og USA på mange måter. 

Et godt tips er å legge litt penger i flyreisen, slik at den blir en god opplevelse. Unngå trange fly, sørg for at det er noe å gjøre underveis. Flyreisen er LANG, og helt ærlig, så tror jeg ikke jeg hadde hatt ork til å gjøre den en gang til, har ikke tålmodighet til å sitte så lenge på et fly lengre. 

Men kjør på - det er en opplevelse for livet. 

Og ja - en ting til. Det er mye dyr der. Så firfirsler på badet er helt vanlig, og griser du litt når du lager mat, så har du fort en lang rekke med maur tvers igjennom leiligheten. På offentlige toaletter kan det være en liten botanisk hage - og du kan møte på wallabyer på de merkeligste plasser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...