AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #1 Skrevet 10. august 2024 Får nevne at vi er blitt pensjonister, og kan reise når vi vil. Har også råd til det. Men etter at vi passerte 60, så trives vi egentlig best hjemme. Liker å legge oss i egen seng. Skal sies at vi bor særdeles fredelig til, dog ikke lang vei til alt vi trenger. Kjøre på dagsturer synes vi er trivelig, eller det går fint med en tur til f.eks. Gdansk hvis det begrenses til maks 3 overnattinger. Lange flyturer er no go. Men det kunne være artig å høre om det er flere som oss, eller om vi er noen særinger? Anonymkode: 50a83...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #2 Skrevet 10. august 2024 Trives hjemme, men ikke for lenge av gangen. Blir rastløs og må reise ofte. Men alltid godt å komme hjem. Så ja takk, begge deler, egentlig. Anonymkode: 6e504...b24 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #3 Skrevet 10. august 2024 Jeg er bare i 40-årene, men foretrekker også å være hjemme. 5-7 dager på ferie i utlandet kanskje hver 2-3. år er passe for meg. Anonymkode: f3e47...c0d 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #4 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Får nevne at vi er blitt pensjonister, og kan reise når vi vil. Har også råd til det. Men etter at vi passerte 60, så trives vi egentlig best hjemme. Liker å legge oss i egen seng. Skal sies at vi bor særdeles fredelig til, dog ikke lang vei til alt vi trenger. Kjøre på dagsturer synes vi er trivelig, eller det går fint med en tur til f.eks. Gdansk hvis det begrenses til maks 3 overnattinger. Lange flyturer er no go. Men det kunne være artig å høre om det er flere som oss, eller om vi er noen særinger? Anonymkode: 50a83...ff4 Hvorfor tror du folk kjøper feriebolig i andre land? Jo for å ha egen seng, og eget alt på bolig nummer to. Mange bor og 1/2 året i her bolig fordi de ikke orker reising frem og til bake. Når folk ikke orker å reise tilbake til Norge for å fornye reiseforsikringen sin etter 3 mnd. Så betaler de heller ekstra for å kunne bo i annet land nært opptil 180 dager. Anonymkode: 9f58c...9d6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #5 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvorfor tror du folk kjøper feriebolig i andre land? Jo for å ha egen seng, og eget alt på bolig nummer to. Mange bor og 1/2 året i her bolig fordi de ikke orker reising frem og til bake. Når folk ikke orker å reise tilbake til Norge for å fornye reiseforsikringen sin etter 3 mnd. Så betaler de heller ekstra for å kunne bo i annet land nært opptil 180 dager. Anonymkode: 9f58c...9d6 Kan forstå det, men alle har ikke råd til dette. Og noen har sykdom som gjør at de ikke kan bo lenge borte. Sikkert en del andre grunner også. Anonymkode: 50a83...ff4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #6 Skrevet 11. august 2024 Opplevde det samme med reise-glade foreldre. De kjøpte seg som allerede nevnt i tråden hus i utlandet, og bor nå to steder avhengig av sesong. Jeg er selv midt i 40-årene. Man blir jo mer satt med hus, hage og forpliktelser, så merker på en annen måte enn før at jeg gruer meg litt til å forlate alt, og at det er godt å komme hjem. Men når jeg er på reise er alt dette glemt. Så håper jeg beholder den gleden inn i pensjonsalder, da 6 ferieuker i året ikke er nok til å se alle stedene jeg vil oppleve. Anonymkode: c09af...692
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #7 Skrevet 11. august 2024 Kommer aldri til å forstå folk som trives best hjemme, vil dere ikke oppleve nye ting? Å kaste bort livet på å sitte på det samme stedet og oppleve de samme tingene år etter år etter år føles som å sitte i fengsel. Anonymkode: 0cd72...4d2 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #8 Skrevet 11. august 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: Kommer aldri til å forstå folk som trives best hjemme, vil dere ikke oppleve nye ting? Å kaste bort livet på å sitte på det samme stedet og oppleve de samme tingene år etter år etter år føles som å sitte i fengsel. Anonymkode: 0cd72...4d2 Du vet at folk er forskjellige? Og at vi som trives best hjemme åpenbart ikke ser på det som bortkastet tid eller som å være i et fengsel? Anonymkode: f3e47...c0d 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #9 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du vet at folk er forskjellige? Og at vi som trives best hjemme åpenbart ikke ser på det som bortkastet tid eller som å være i et fengsel? Anonymkode: f3e47...c0d Det er jo det jeg skriver? At jeg aldri kommer til å forstå det - åpenbart fordi vi er forskjellige. Eller leste du noe annet ut av de to setningene ettersom du må påpeke dette? Anonymkode: 0cd72...4d2 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #10 Skrevet 11. august 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er jo det jeg skriver? At jeg aldri kommer til å forstå det - åpenbart fordi vi er forskjellige. Eller leste du noe annet ut av de to setningene ettersom du må påpeke dette? Anonymkode: 0cd72...4d2 Du fulgte det opp med at man "kastet bort livet" og at det var "som et fengsel". Det er jo åpenbart at de som trives hjemme ikke ser på det som bortkastet tid eller være i et fengsel. Så forstår ikke hvorfor du tok det med. Eller hvorfor du ikke klarer å forstå at folk tenker annerledes om ting enn deg. Selv synes jeg det å reise ofte høres stressende og slitsomt ut. Jeg har likevel ingen problemer med å forstå at det finnes folk som trives med å reise mye. Anonymkode: f3e47...c0d 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #11 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du fulgte det opp med at man "kastet bort livet" og at det var "som et fengsel". Det er jo åpenbart at de som trives hjemme ikke ser på det som bortkastet tid eller være i et fengsel. Så forstår ikke hvorfor du tok det med. Eller hvorfor du ikke klarer å forstå at folk tenker annerledes om ting enn deg. Selv synes jeg det å reise ofte høres stressende og slitsomt ut. Jeg har likevel ingen problemer med å forstå at det finnes folk som trives med å reise mye. Anonymkode: f3e47...c0d Jeg beskrev hvordan det oppleves for meg. Må jeg virkelig presisere i hvert eneste setning at jeg snakker på egne vegne? Derfor er det ubegripelig for meg at noen velger å ha det sånn. De som opplever det annerledes vil naturligvis ikke se på det som verken å kaste bort livet eller å sitte i fengsel - såpass regner jeg med folk skjønner uten at man må skrive de i klartekst. Eller kanskje ikke... Jeg svarer på spørsmålet fra TS om det er flere som er som dem - det er det så klart mange som er, meg jeg er ikke sånn nei. Deretter forklarer jeg hvorfor. Anonymkode: 290f8...1c0
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #12 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer aldri til å forstå folk som trives best hjemme, vil dere ikke oppleve nye ting? Å kaste bort livet på å sitte på det samme stedet og oppleve de samme tingene år etter år etter år føles som å sitte i fengsel. Anonymkode: 0cd72...4d2 Har du sett programmet "der ingen kunne tru at noen kunne bo"? Jeg bor ikke fullt så vanskelig til, men likevel fredelig, landlig og stille. Oppfattet du folkene som bor på slike steder som ulykkelige, eller at de har kastet bort livet sitt? Tvert i mot! Jeg har friheten til å oppleve mine livskvaliteter rett utenfor trappa hver dag, mitt fengsel er den frie natur og den stillheten det gir. Alt dette uten å bruke masse CO2 i form av forurensning fra fly. Anonymkode: 50a83...ff4 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #13 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer aldri til å forstå folk som trives best hjemme, vil dere ikke oppleve nye ting? Å kaste bort livet på å sitte på det samme stedet og oppleve de samme tingene år etter år etter år føles som å sitte i fengsel. Anonymkode: 0cd72...4d2 Det er jo flott å trives hjemme. Det må jo være verre å føle at hjemmet er et fengsel. Da har man personlige problemer. Anonymkode: d725a...228 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #14 Skrevet 11. august 2024 Vi har både hytte og ferieleilighet i Norge og synes det er greit å skifte stue. I tillegg har vi voksne barn bosatt i utlandet som vi besøker. Charter/gruppereiser har vi aldri reist på, men skulle vi kun vært hjemme i samme hus ville det nok gitt oss brakkesyke. Anonymkode: e2256...33e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #15 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kommer aldri til å forstå folk som trives best hjemme, vil dere ikke oppleve nye ting? Å kaste bort livet på å sitte på det samme stedet og oppleve de samme tingene år etter år etter år føles som å sitte i fengsel. Anonymkode: 0cd72...4d2 Vi er forskjellige! Du vet det ? For meg er det nydelig å ha det forutsigbare og trygge hjemme. Å reise gjør meg bare stressa og sliten. Og det føles slett ikke som å kaste bort tida. Anonymkode: a71cb...984 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #16 Skrevet 11. august 2024 Å f.eks reise en helgetur til en storby langt ute i verden ville for meg være som en reise til månen. Og jeg begriper ikke at folk orker! Anonymkode: a71cb...984 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #17 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å f.eks reise en helgetur til en storby langt ute i verden ville for meg være som en reise til månen. Og jeg begriper ikke at folk orker! Anonymkode: a71cb...984 Jeg synes det er blitt verre å reise jeg også, pga kanselleringer og forsinkelser. Det er mye mer uforutsigbart enn før pandemien. Denne sommeren ble jeg hjemme og savnet ingenting. Anonymkode: d725a...228
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #18 Skrevet 11. august 2024 Jeg er buret fast her jeg bor fordi jeg har ikke råd til å reise på ferie. Ikke har jeg noen å reise med heller og jeg tør ikke å reise alene. Så jeg er kun hjemme år etter år etter år. Anonymkode: 9ae90...128
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #19 Skrevet 12. august 2024 Jo eldre jeg blir og jo mer jeg har sett av verden, dess mere pris setter jeg på å være hjemme, i mi trygge gode stue, uten vannmangel, tørke, skogbrann, krig, folkevandringer fordi det ikke finnes mat, vann eller medisiner. Jeg har opplevd, reist og vært på de fleste kontinenter i verden. Mer og mer forstår jeg hvor heldig vi er som er født i Norge, uten større bekymringer enn det vi har i hverdagen rundt vår egen sfære. Og mer og mer skjønner jeg at min reising også påvirker gutten på en stillehavsøy som holder på å oversvømmes, enten av at havet stiger, - eller oversvømmes av søppel, plast og dritt som vi med penger tenker at «er ikke så nøye». Jeg forstår at mine behov for å se og oppleve påvirker kloden som vi skal overlate til barnebarna våre. Jeg prioriterer heller en tur i skogen, på fjellet eller i båten, med telt, hengekøye, fiskestang og samvær med generasjonene under meg, sånn at de får sett verden med mitt blikk, nært og verdifullt. Anonymkode: eb5d2...ba7 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #20 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jo eldre jeg blir og jo mer jeg har sett av verden, dess mere pris setter jeg på å være hjemme, i mi trygge gode stue, uten vannmangel, tørke, skogbrann, krig, folkevandringer fordi det ikke finnes mat, vann eller medisiner. Jeg har opplevd, reist og vært på de fleste kontinenter i verden. Mer og mer forstår jeg hvor heldig vi er som er født i Norge, uten større bekymringer enn det vi har i hverdagen rundt vår egen sfære. Og mer og mer skjønner jeg at min reising også påvirker gutten på en stillehavsøy som holder på å oversvømmes, enten av at havet stiger, - eller oversvømmes av søppel, plast og dritt som vi med penger tenker at «er ikke så nøye». Jeg forstår at mine behov for å se og oppleve påvirker kloden som vi skal overlate til barnebarna våre. Jeg prioriterer heller en tur i skogen, på fjellet eller i båten, med telt, hengekøye, fiskestang og samvær med generasjonene under meg, sånn at de får sett verden med mitt blikk, nært og verdifullt. Anonymkode: eb5d2...ba7 Helt enig! Vi er blitt pensjonister og har også gleden av at alle våre 8 barne-barn bor i samme kommune som oss. Derfor ser vi de alle opptil flere ganger i uka. Da er det ingen ting ute i verden som kan glede oss mer en dette! Anonymkode: 50a83...ff4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå