Gå til innhold

Dual sim/e-sim spørsmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å skille mellom jobb og privatliv og ikke lenger motta meldinger og anrop når jeg har fri (velge selv når jeg er tilgjengelig). Jeg vurderer enten å skaffe en ekstra telefon til jobb (må betale alt selv, så ønsker egentlig ikke det) eller å bruke dual sim/e-sim. 

Hvis jeg bruker sistnevnte løsning, kan jeg da velge om jeg vil motta anrop og sms, eller kommer alt inn som vanlig, bare at det står at det er sendt til det andre nummeret? 

Håper dere skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: 5d10c...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og bare så det er nevnt: Jeg er lærer og pålagt av skolen å bruke privat telefon og gi ut privat telefonnummer uten å få kompensasjon. Hvorfor fagforeningen tillater det, skjønner jeg ikke, hele ordningen suger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være en mulighet er å bruke to abonnement, med ulike telefonnummer pr abonnement.

Flere telefoner støtter to simkort, enten fysisk simkort eller eSIM. 

Oppgi jobbbummer på jobb og familie og venner kan også kjenne privat telefonnummeret. Unngå å føre opp privat telefonnummeret i telefonkatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ønsker å skille mellom jobb og privatliv og ikke lenger motta meldinger og anrop når jeg har fri (velge selv når jeg er tilgjengelig). Jeg vurderer enten å skaffe en ekstra telefon til jobb (må betale alt selv, så ønsker egentlig ikke det) eller å bruke dual sim/e-sim. 

Hvis jeg bruker sistnevnte løsning, kan jeg da velge om jeg vil motta anrop og sms, eller kommer alt inn som vanlig, bare at det står at det er sendt til det andre nummeret? 

Hvilken telefon har du?

Nå har jeg selv kun erfaring med dette på iPhone men der har jeg et fysisk SIM kort for den ene jobben, og et eSIM for den andre.

Når det kommer meldinger/samtaler inn så står det hvilken av abonnentene som det gjelder. Du kan og velge å slå av et eller begge etter ønske og behov. Da får den som ringer beskjed som om du hadde slått av telefonen (abonnementen er for tiden ikke tilgjengelig eller noe).

IMG_1871.thumb.jpeg.536578966769d74ce8a5c411a2326166.jpeg

Du kan og velge ulike ringelyder for de ulike abonnentene, men du kan ikke ha ulike meldingslyder. På iPhone altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Hvilken telefon har du?

Nå har jeg selv kun erfaring med dette på iPhone men der har jeg et fysisk SIM kort for den ene jobben, og et eSIM for den andre.

Når det kommer meldinger/samtaler inn så står det hvilken av abonnentene som det gjelder. Du kan og velge å slå av et eller begge etter ønske og behov. Da får den som ringer beskjed som om du hadde slått av telefonen (abonnementen er for tiden ikke tilgjengelig eller noe).

Du kan og velge ulike ringelyder for de ulike abonnentene, men du kan ikke ha ulike meldingslyder. På iPhone altså.

Omtrent sånn er det på Samsung også. Jeg kan så av/på sim kortene, og bestemme hvilket kort jeg skal bruke når jeg sender meldinger 

Screenshot_20240811_094118_Call settings.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (11 timer siden):

Det som kan være en mulighet er å bruke to abonnement, med ulike telefonnummer pr abonnement.

Flere telefoner støtter to simkort, enten fysisk simkort eller eSIM. 

Oppgi jobbbummer på jobb og familie og venner kan også kjenne privat telefonnummeret. Unngå å føre opp privat telefonnummeret i telefonkatalogen.

Ja, det er nettopp dette jeg ønsker. Men to ulike abonnement kan potensielt bli en del dyrere enn ønskelig. 

Snublefot62 skrev (10 timer siden):

Hvilken telefon har du?

Jeg har iPhone 12. Akkurat sånn kunne jeg tenke meg å gjøre det. Da får du to ulike nummer, ikke sant? Hva koster det for esim? Og kan du ha det fra to ulike leverandører? Kunne tenke meg å velge bare den billigste til jobbmobilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har iPhone 12. Akkurat sånn kunne jeg tenke meg å gjøre det. Da får du to ulike nummer, ikke sant? Hva koster det for esim? Og kan du ha det fra to ulike leverandører? Kunne tenke meg å velge bare den billigste til jobbmobilen. 

Du får et nummer pr abonnement ja.

eSIM koster stort sett det samme som et vanlig abonnement så vidt jeg vet. Og du kan ha ulike operatører uten problem.

Så ring til de du er kunde hos i dag og snakk med de hvilke pakker de har, og si at du kun ønsker eSIM. Da får du tilsendt en e-post med en QR kode som du skanner med kamera på mobilen. Så fikser mobilen resten selv.

Spør de om du kan få et rimeligere abonnementpakke på det abonnementet du har, og så bestiller du et nytt med det du trenger til privat bruk. Be de samtidig om at det nye nummeret IKKE listes i oppslagstjenestene. Da er det kun jobbnummeret som er søkbart.

Jeg har kun brukt Telenor i min mobil og dette har aldri vært et problem å få til hos de. Men alle norske operatører skal få dette til så lenge du er tydelig på hva du ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 12.57):

Spørsmålet er jo om telefonen din støtter to sim kort? Jeg har en gammeldags knappetelefon til «mas og tyt» og hemmelig nummer på dagligbruks telefonen. Kunne hatt to abn på iPhonen om jeg ville. Apple Watch har jeg tvillingsim på. 
Gå innom eller ring teleselskapet ditt. 

Anonymkode: 6d76f...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...