Gå til innhold

Utredes for autisme i voksen alder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal utredes for autisme. Jeg har mange blandede følelser og tanker, men føler meg litt alene om det. Er det noen her som har blitt utredet for autisme i voksen alder og vil dele sine erfaringer? Eller noen som har noen tanker eller innspill generelt? Takk!

Anonymkode: b24ed...844

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til privat psykiater for å utredes for autisme (kvinne i 40 årene), og endte opp med at terapeut mente jeg hadde adhd. Og det stemte nok bedre, er en del likhetstrekk. 

For meg har ingen diagnose noen praktisk nytte, men det handlet mer om å forstå seg selv. Glad jeg gjorde det, og glad jeg gikk privat (ga opp å få hjelp av det offentlige).

Anonymkode: d96d2...76d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk til privat psykiater for å utredes for autisme (kvinne i 40 årene), og endte opp med at terapeut mente jeg hadde adhd. Og det stemte nok bedre, er en del likhetstrekk. 

For meg har ingen diagnose noen praktisk nytte, men det handlet mer om å forstå seg selv. Glad jeg gjorde det, og glad jeg gikk privat (ga opp å få hjelp av det offentlige).

Takk for svar! Vet du hva som gjorde at du fikk adhd i stedet for autisme? Kan du si noe spesifikt?

Jeg er allerede diagnostisert med adhd-u og når jeg leser om komboen autisme/adhd (audhd) relaterer jeg ekstremt. Jeg skal utredes offentlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor omfattende og langvarig ble utredninga? 

Jeg bor oppi gokk, langt fra alle psykiatriske tilbud, så det må en del logistikk til for å kunne gjennomføre en utredning  😑

Anonymkode: cf293...ff3

AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er at du møter forberedt! Ta gjerne både AQ testen og RAADS-R på forhånd og ta med deg resultatene når du kommer til utredning.

I tillegg kan det være lurt å skrive ned en slags tidslinje med hvordan de ulike symptomene har vært tilstedeværende gjennom livet. Jeg hadde i tillegg med videoer av meg selv som liten hvor jeg bl.a stimmet, hvor jeg ikke responderte på navnet mitt og en video av en meltdown som barn.

De er veldig opptatt av hvordan du var som barn i og med at trekkene må ha vært til stede hele livet for å kunne sette diagnose.

I tillegg bør du høre med dine nærmeste om noen kan stille som livsvitne. Mine foreldre nektet å stille, så min mann steppet inn og bekreftet hvordan jeg er å leve med i all min rigiditet.

Utredning tok ca 3 mnd ved DPS, men da hendte det at det var et par uker mellom timene.

Anonymkode: ecb66...334

Skrevet

Ikke les for mye om hva testene vil omhandle, da det er viktig at du ikke overtenker hva du bør gjøre. De ønsker nok å se hvordan du håndterer uforutsigbarhet og stress.

Noen må fylle ut skjemaer før de møter opp (eller kanskje under timene), og hvis dette gjelder deg så fyll ut.

Det er en god idé å ta med en nærperson som kjente deg godt som barn, siden dem er interessert i din barndom. Sjekk henvisningen din for å se om dette er relevant og når personen skal komme.

Utfør evnetestene og ikke vær redd for å vise reaksjonene dine, da handlingene dine kan gi viktig informasjon til behandlerne.

Møt opp, vær deg selv, og les henvisningen din nøye for å se om det er noe spesifikt du skal gjøre. Husk å unngå å lese for mye om hvilke evnetester du kan få (med mindre behandlerne gir andre råd), og følg dere det som du blir bedt om.

For min del var utredningen veldig ubehagelig, men ikke alle opplever det på samme måte.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg gikk til psykolog på DPS, og ble utredet for personlighetsforstyrrelser og autisme. De kom til at jeg ikke hadde noen av delene, men at det lignet ganske mye på adhd. Jeg fikk ikke noen utredning for dette fordi jeg tross alt er i jobb og «holder hodet over vannet». 
Senere fikk jeg adhd-diagnose hos privat psykiater. 

Anonymkode: 39412...538

Skrevet

Jeg er også voksen og skal til utredning snart. Er veldig spent, både på utredning, utfall og hvordan jeg vil takle diagnose eller ikke diagnose. 

Anonymkode: 04af4...a62

Skrevet
Kassettspiller skrev (8 timer siden):

Ikke les for mye om hva testene vil omhandle, da det er viktig at du ikke overtenker hva du bør gjøre. De ønsker nok å se hvordan du håndterer uforutsigbarhet og stress.

Noen må fylle ut skjemaer før de møter opp (eller kanskje under timene), og hvis dette gjelder deg så fyll ut.

Det er en god idé å ta med en nærperson som kjente deg godt som barn, siden dem er interessert i din barndom. Sjekk henvisningen din for å se om dette er relevant og når personen skal komme.

Utfør evnetestene og ikke vær redd for å vise reaksjonene dine, da handlingene dine kan gi viktig informasjon til behandlerne.

Møt opp, vær deg selv, og les henvisningen din nøye for å se om det er noe spesifikt du skal gjøre. Husk å unngå å lese for mye om hvilke evnetester du kan få (med mindre behandlerne gir andre råd), og følg dere det som du blir bedt om.

For min del var utredningen veldig ubehagelig, men ikke alle opplever det på samme måte.

Lykke til!

Hva om man ikke klarer evnetester på grunn av stress? Jeg er redd for å bli vurdert som psykisk utviklingshemmet. Har høyere utdanning, men kan blokkere helt i veldig stressende situasjoner med tester dom jeg finner meningsløse og kjedelige.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mitt beste tips er at du møter forberedt! Ta gjerne både AQ testen og RAADS-R på forhånd og ta med deg resultatene når du kommer til utredning.

I tillegg kan det være lurt å skrive ned en slags tidslinje med hvordan de ulike symptomene har vært tilstedeværende gjennom livet. Jeg hadde i tillegg med videoer av meg selv som liten hvor jeg bl.a stimmet, hvor jeg ikke responderte på navnet mitt og en video av en meltdown som barn.

De er veldig opptatt av hvordan du var som barn i og med at trekkene må ha vært til stede hele livet for å kunne sette diagnose.

I tillegg bør du høre med dine nærmeste om noen kan stille som livsvitne. Mine foreldre nektet å stille, så min mann steppet inn og bekreftet hvordan jeg er å leve med i all min rigiditet.

Utredning tok ca 3 mnd ved DPS, men da hendte det at det var et par uker mellom timene.

Anonymkode: ecb66...334

Må man ha livsvitne for å få diagnose? Isåfall må jeg trekke meg. Jeg kommer ikke til å fortelle foreldrene mine. De synes det er irriterende og skamfullt at jeg ikke er som alle andre og de har uansett aldri forsøkt å forstå meg som barn. Synes bare det var irriterende at jeg ikke var a4

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan arter adhd seg for deg?

Anonymkode: 14516...ca5

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg bor oppi gokk, langt fra alle psykiatriske tilbud, så det må en del logistikk til for å kunne gjennomføre en utredning  😑

Min sønn ble utredet i voksen alder, og det tok ca 6 måneder. Husker ikke hvor ofte vi hadde time, men stort sett en gang i uka, noen ganger kunne det gå to uker mellom hver pga psykologen hadde sykefravær. Var innom 4 spesialister i løpet av utredningen, samme sted, DPS. Fikk diagnosen Asperger syndrom på autismespekteret.

Anonymkode: 830bc...717

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for svar! Vet du hva som gjorde at du fikk adhd i stedet for autisme? Kan du si noe spesifikt?

Jeg er allerede diagnostisert med adhd-u og når jeg leser om komboen autisme/adhd (audhd) relaterer jeg ekstremt. Jeg skal utredes offentlig.

Det er visse forskjeller mellom autisme og adhd. Man kan selvsagt også ha begge. 

ADHD+vs.+Autism-2.png

Skrevet

Jeg fullførte aldri utredningen. Da ADHD ble påpekt så gikk det opp så mange lys for meg, og endelig ga alt mening. Det er mulig jeg fortsetter utredningen senere hvis jeg føler at medisiner blir absolutt nødvendig. 

Skrevet

Jeg ville kontaktet Espen Anker og høre hva som er praktisk. https://klinikktoppetasjen.no/vare-spesialister/espen-anker/

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan arter adhd seg for deg?

Anonymkode: 14516...ca5

Innvaderende tvangstanker/ocd fra jeg var lite barn. Utagerende. Intens. Manglet sosiale antenner og forstod ikke sosiale koder før jeg ble godt voksen (tillært). Ekstremt var for avvisning og kritikk. Angst, depresjon, og søvnvansker. Misofoni, reagerer sterkt på både spiselyder og kroppslyder. Manglende impulskontroll og dårlig dømmekraft. 

Problemer med igangsetting og holde fokus. Hyperfokuserer når noe er interessant. Veldig lett distrahert fra det jeg holder på med. Som voksen har jeg isolert meg i veldig stor grad, og har gått fra dårlig impulskontroll til å ikke klare å ta avgjørelser. 

Skrevet

Må man ha livsvitne for å få diagnose? Isåfall må jeg trekke meg. Jeg kommer ikke til å fortelle foreldrene mine. De synes det er irriterende og skamfullt at jeg ikke er som alle andre og de har uansett aldri forsøkt å forstå meg som barn. Synes bare det var irriterende at jeg ikke var a4

Nei, man må ikke det. De foretrekker det, men de forstår jo at det ikke alltid er mulig. Snakk med psykiateren i forkant. 
Noen foreldre egner seg heller ikke som livsvitner. 

Skrevet

Innvaderende tvangstanker/ocd fra jeg var lite barn. Utagerende. Intens. Manglet sosiale antenner og forstod ikke sosiale koder før jeg ble godt voksen (tillært). Ekstremt var for avvisning og kritikk. Angst, depresjon, og søvnvansker. Misofoni, reagerer sterkt på både spiselyder og kroppslyder. Manglende impulskontroll og dårlig dømmekraft. 

Problemer med igangsetting og holde fokus. Hyperfokuserer når noe er interessant. Veldig lett distrahert fra det jeg holder på med. Som voksen har jeg isolert meg i veldig stor grad, og har gått fra dårlig impulskontroll til å ikke klare å ta avgjørelser. 

Glemte å ta med; store problemer med følelsesregulering. Mye sinneutbrudd og konflikter. Reaktiv, dårlig evne til å tenke før snakker. Dette har blitt mye bedre, men det har preget oppvekst og deler av voksenlivet i stor grad. Grunnen til at jeg trodde jeg hadde asperger, var tvangstankene, isoleringen, manglende antenner, veldig direkte/oppleves som frekk, mental helse, utslitt av sanseinntrykk, blir veldig stresset når noen kommer for nære i butikk, og hyperfokuseringen.

Men lærte at det er mye likhetstrekk mellom disse to, og mtp tidligere utageringer, mye behov for endring og nye omgivelser tidligere, så var det relativt lett for psykiater å skille. Det var ikke i mine tanker at jeg kunne ha ADHD, siden alle jeg kjenner som har diagnosen har hyperaktivitet. ADHD er langt mer sammensatt enn jeg forstod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva om man ikke klarer evnetester på grunn av stress? Jeg er redd for å bli vurdert som psykisk utviklingshemmet. Har høyere utdanning, men kan blokkere helt i veldig stressende situasjoner med tester dom jeg finner meningsløse og kjedelige.

Slike evnetester har vanligvis ikke noen fasit, så du kan egentlig ikke gjøre noe feil. De ønsker å se hvordan du tenker.

Hvis du ikke klarer å gjennomføre testene på grunn av stress, vil de nok ta det med i vurderingen. Mange med autisme er mer sårbare for stress og kan ha lignende reaksjoner.

De ser også på en rekke andre faktorer, som din historikk fra barndommen, nåværende situasjon, sykehistorikk, og andre verktøy som brukes i utredningen.

Dette er nok gode kvalifiserte helsepersonell du skal møte. Ikke bekymre deg for mye. :papirfly:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du trenger ikke nødvendigvis å ta med noen til utredningen. Ofte tar de kontakt med kommunen for å få dokumenter fra skolen og andre om hvordan du var som barn.

Det kan likevel være nyttig å ha med en nærperson som kan gi ekstra informasjon. Det trenger ikke å være foreldre, fordi du kan ta med noen andre hvis det føles riktig for deg. Jeg tok med storebroren min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...