AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #1 Skrevet 8. august 2024 Jeg er overvektig, typ 26kg overvekt. Overspiser, og spiser mye jeg ikke burde. Jeg har den siste tiden (4uker ca) slitt med veldig grøtete avføring, luft/oppblåst og noe vondt i magen. Tok blodprøver hos legen og ingen intoleranse funnet. Neste er avføringsprøve. Men kan jeg ha blitt slik pga all den maten jeg spiser og porsjonene? Ingenting annet å bemerke enn grøtete og noen ganger vandig avføring. Kan gjøre nummer 2 på morgenen før jeg har spist noe, men gjerne en times tid etter jeg har spist noe. Engster mye rundt dette da jeg syns det er vanskelig å være sosial. Voksen kvinne. Anonymkode: 2a5b1...ce6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #2 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er overvektig, typ 26kg overvekt. Overspiser, og spiser mye jeg ikke burde. Jeg har den siste tiden (4uker ca) slitt med veldig grøtete avføring, luft/oppblåst og noe vondt i magen. Tok blodprøver hos legen og ingen intoleranse funnet. Neste er avføringsprøve. Men kan jeg ha blitt slik pga all den maten jeg spiser og porsjonene? Ingenting annet å bemerke enn grøtete og noen ganger vandig avføring. Kan gjøre nummer 2 på morgenen før jeg har spist noe, men gjerne en times tid etter jeg har spist noe. Engster mye rundt dette da jeg syns det er vanskelig å være sosial. Voksen kvinne. Anonymkode: 2a5b1...ce6 Ja, tarmene (og kroppen ellers) blir påvirket av hva vi spiser og drikker. Drikker du sukkerfri brus? Spiser mye hvete og melkeprodukter? Sukker? Alt dette er ting som påvirker tarmen veldig når det blir for mye av det… Anonymkode: 4bf46...d1b 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #3 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, tarmene (og kroppen ellers) blir påvirket av hva vi spiser og drikker. Drikker du sukkerfri brus? Spiser mye hvete og melkeprodukter? Sukker? Alt dette er ting som påvirker tarmen veldig når det blir for mye av det… Anonymkode: 4bf46...d1b Cola zero hver dag gjennom døgnet. Sjokolade, Fettrik mat som mye sauser og diverse. Anonymkode: 2a5b1...ce6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #4 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Cola zero hver dag gjennom døgnet. Sjokolade, Fettrik mat som mye sauser og diverse. Anonymkode: 2a5b1...ce6 Ja da er det ikke rart du er dårlig i magen😂 Anonymkode: 4bf46...d1b 11 7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #5 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Cola zero hver dag gjennom døgnet. Sjokolade, Fettrik mat som mye sauser og diverse. Anonymkode: 2a5b1...ce6 Gud..dette er oppskriften på både overvekt og dårlig tarm, og tikkende bombe for dårlig helse. Anonymkode: 59d4c...59f 4 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #6 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Cola zero hver dag gjennom døgnet. Sjokolade, Fettrik mat som mye sauser og diverse. Anonymkode: 2a5b1...ce6 Ikke rart du har mageproblemer nei Anonymkode: 3e455...db8 7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #7 Skrevet 9. august 2024 Håper ikke du er seriøs? Selvfølgelig henger det sammen... Sunn og variert mat + masse vann = sunne tarmbakterier = sunn 💩 Anonymkode: ea162...f7b 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #8 Skrevet 9. august 2024 Kort svar: ja det du spiser påvirker avføringen din. Det er det du spiser som blir til avføring, derfor kan både form og farge endres. Mye fett kan lage bæsj som flyter eller grøtete bæsj, men det kan også kunstige søtningsmidler og stivelse (pasta, poteter, ris, hvitt mel). Spiser du noe fiber i løpet av dagen? Tarmene trenger fiber (frø, knekkebrød, grove kornprodukter). Det trengs også vann (ikke brus eller kaffe, men rent vann). Visste du forresten at noen ting passerer uskadet gjennom tarmene? Feks mais.. spiser du hel maiskorn kommer det like helt ut. Tygg maten din grundig slik at kroppen kan gjøre nytte av næringen i maten. Anonymkode: 0620d...8c9 1
Viktualia Skrevet 9. august 2024 #9 Skrevet 9. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Visste du forresten at noen ting passerer uskadet gjennom tarmene? Feks mais.. spiser du hel maiskorn kommer det like helt ut. Tygg maten din grundig slik at kroppen kan gjøre nytte av næringen i maten. Anonymkode: 0620d...8c9 Det er bare skallet på maisen som ikke brytes ned,. Ellers: selv om man har et kosthold som ikke er optimalt bør man absolutt reagere når fordøyelsen endrer seg uten at man har gjort endringer i kostholdet. Endret 9. august 2024 av Viktualia 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #10 Skrevet 9. august 2024 Selvsagt henger det sammen. Anonymkode: cc240...092 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #11 Skrevet 9. august 2024 Viktualia skrev (9 minutter siden): Det er bare skallet på maisen som ikke brytes ned,. Om du ikke tygger maisen vil hele maisen komme ut igjen like hel, så ja vi sier det samme, men poenget er at om du ikke tygger maten vil kroppen heller ikke ta til næring fra det på en god måte. Å spise hel mais er også en måte å se hvor fort maten du spiser bruker på å passere systemet. Anonymkode: 0620d...8c9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #12 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er overvektig, typ 26kg overvekt. Overspiser, og spiser mye jeg ikke burde. Jeg har den siste tiden (4uker ca) slitt med veldig grøtete avføring, luft/oppblåst og noe vondt i magen. Tok blodprøver hos legen og ingen intoleranse funnet. Neste er avføringsprøve. Men kan jeg ha blitt slik pga all den maten jeg spiser og porsjonene? Ingenting annet å bemerke enn grøtete og noen ganger vandig avføring. Kan gjøre nummer 2 på morgenen før jeg har spist noe, men gjerne en times tid etter jeg har spist noe. Engster mye rundt dette da jeg syns det er vanskelig å være sosial. Voksen kvinne. Anonymkode: 2a5b1...ce6 Eg har hatt veldig dårlig kosthald lenge, men har no fokusert på betre tarmhelse. Det eg gjer er: 2 stk stangselleri kvar morgon (har dei i blenderen med litt vatn, så det blir som ein juice. Fibera i stangselleria "skrubbar" tarmen. Litt kombucha kvar dag Enten 1 sylteagurk eller litt yoghurt naturell kvar dag Eg tenker ikkje at dette skal erstatte noko i kosthaldet. Tenker heller ikkje at det skal smake spesielt godt, men at desse 3 punkta er medisin for magen. Drikk forresten ikkje brus lenger heller, men utenom det har eg eit vanleg kosthald. Og vanleg avføring. Anonymkode: 70365...e75 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #13 Skrevet 9. august 2024 Les/hør boken til Marit Kolby. Hun skriver mye om akkurat dette Anonymkode: 9d104...477 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #14 Skrevet 9. august 2024 Ts her! Jeg spiser mest og verst til middag. Feks kyllingfilet, ris og saus. Spiser èn filet men riktignok lasser jeg på med saus og ris. Elsker å maule saus or ris. Kjøper jeg en plate sjokolade så er den borte iløpet av dagen eller morgendagen etter. Jeg spiser noe grove rundstykker og vanlig pasta. Anonymkode: 2a5b1...ce6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #15 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her! Jeg spiser mest og verst til middag. Feks kyllingfilet, ris og saus. Spiser èn filet men riktignok lasser jeg på med saus og ris. Elsker å maule saus or ris. Kjøper jeg en plate sjokolade så er den borte iløpet av dagen eller morgendagen etter. Jeg spiser noe grove rundstykker og vanlig pasta. Anonymkode: 2a5b1...ce6 Jeg får diaré og/eller forstoppelse bare av å lese dette. Anonymkode: ea162...f7b 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #16 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper ikke du er seriøs? Selvfølgelig henger det sammen... Sunn og variert mat + masse vann = sunne tarmbakterier = sunn 💩 Anonymkode: ea162...f7b Jeg er seriøs jo. Ellers hadde jeg ikke spurt. Spør også fordi jeg har vært redd for om det har vært noe alvorlig!! Anonymkode: 2a5b1...ce6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #17 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg er seriøs jo. Ellers hadde jeg ikke spurt. Spør også fordi jeg har vært redd for om det har vært noe alvorlig!! Anonymkode: 2a5b1...ce6 Dietten du beskriver vil bli alvorlig over tid. Til eldre du blir til mer utslitt blir tarmene dine. Kroppen din har nå begynt å gi deg signaler på at dette ikke er greit. Ønsker du å bedre det, så må du bedre kostholdet ditt. Halve middagstallerken din burde være minst tre forskjellige grønnsaker. Få i deg salat og grønt til de andre måltidene også. Eventuelt en smoothie med bær og youghurt naturell. Drikk masse vann. Bytt ut melkesjokolade med 70% sjokolade. Anonymkode: ea162...f7b 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #18 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dietten du beskriver vil bli alvorlig over tid. Til eldre du blir til mer utslitt blir tarmene dine. Kroppen din har nå begynt å gi deg signaler på at dette ikke er greit. Ønsker du å bedre det, så må du bedre kostholdet ditt. Halve middagstallerken din burde være minst tre forskjellige grønnsaker. Få i deg salat og grønt til de andre måltidene også. Eventuelt en smoothie med bær og youghurt naturell. Drikk masse vann. Bytt ut melkesjokolade med 70% sjokolade. Anonymkode: ea162...f7b Kjøp Rema 1000 sin fryste brokkoliblanding med blommkål, gulrøtter og brokkoli. Spis en halv pose til hver middag. Det tar 3 minutter å steame dem. Dynk dem i sausen din istedenfor risen. https://oda.com/no/products/8400-prima-lavpris-brokkoliblanding/ Anonymkode: ea162...f7b 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #19 Skrevet 9. august 2024 Det som kommer inn skal ut. Basic Anonymkode: de7a2...21f 2
exictence Skrevet 9. august 2024 #20 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eg har hatt veldig dårlig kosthald lenge, men har no fokusert på betre tarmhelse. Det eg gjer er: 2 stk stangselleri kvar morgon (har dei i blenderen med litt vatn, så det blir som ein juice. Fibera i stangselleria "skrubbar" tarmen. Litt kombucha kvar dag Enten 1 sylteagurk eller litt yoghurt naturell kvar dag Eg tenker ikkje at dette skal erstatte noko i kosthaldet. Tenker heller ikkje at det skal smake spesielt godt, men at desse 3 punkta er medisin for magen. Drikk forresten ikkje brus lenger heller, men utenom det har eg eit vanleg kosthald. Og vanleg avføring. Anonymkode: 70365...e75 Det er nok et veldig godt tips 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå