Gå til innhold

Hvordan steke laks i airfryeren??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde samme laks for noen dager siden..men den var frossen.  På toppen ble den godt stekt. Men når jeg skulle spise så var den fortsatt iskald inni. Det betyr at den ikke ble stekt ordentlig. 

Hvordan gjør dere det? Hvor mange grader og hvor lenge??

Jeg har cuisine airfryer fra europris

20240808_160519.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

190 grader i 15 minutter. Jeg pleier å ha skinnsiden opp, den pensler jeg med smør å drysser på litt salt å pepper. Da blir den deilig sprø å laksen er saftig å passe stekt.

Skrevet
NinaLisa skrev (På 9.8.2024 den 16.26):

190 grader i 15 minutter. Jeg pleier å ha skinnsiden opp, den pensler jeg med smør å drysser på litt salt å pepper. Da blir den deilig sprø å laksen er saftig å passe stekt.

Spiser du skinnet også?

Skrevet
Ayesh skrev (2 timer siden):

Spiser du skinnet også?

Ja jeg elsker sprøstekt lakseskinn 🥰🥰

Skrevet

Jeg tiner alltid laks før steking/ovnsbaking og vil tro det er lurt ved bruk av airfryer også?

Anonymkode: 52312...59c

• Liker 2
Skrevet
Ayesh skrev (På 8.8.2024 den 16.08):

Hadde samme laks for noen dager siden..men den var frossen.  På toppen ble den godt stekt. Men når jeg skulle spise så var den fortsatt iskald inni. Det betyr at den ikke ble stekt ordentlig. 

Hvordan gjør dere det? Hvor mange grader og hvor lenge??

Jeg har cuisine airfryer fra europris

20240808_160519.jpg

Når du bruker papir så kan du ikke forvente noe bedre resultat. Uten papir blir det både lukt og fett i hele airfryeren. Temmelig vanskelig å vaske fettet bort i toppen av airfryeren, så laks steker vi her i steikepanne eller i komfyren med lokk på formen.

Men, du kan få et noe bedre resultat om du ved halvgått tid, snur fisken.

Anonymkode: bdeab...57f

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tiner alltid laks før steking/ovnsbaking og vil tro det er lurt ved bruk av airfryer også?

Anonymkode: 52312...59c

Nei, start med mye lavere varme som tiner laksen raskt, ville satt ned mot 100 grader, og så når den er tint igjennom sett den på 175 grader 10 min. Da blir den god uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når du bruker papir så kan du ikke forvente noe bedre resultat. Uten papir blir det både lukt og fett i hele airfryeren. Temmelig vanskelig å vaske fettet bort i toppen av airfryeren, så laks steker vi her i steikepanne eller i komfyren med lokk på formen.

Men, du kan få et noe bedre resultat om du ved halvgått tid, snur fisken.

Har aldri opplevd det, det spruter veldig lite fett i en airfryer fordi du ikke trenger tilsette noe fett der. Har du papir brenner den seg ikke fast. Og skulle det bli gris inne i airfryreren ? Vask beholderen og så kjør på med sterkeste varme inne i toppen, det svir vekk alt av slikt og det blir til aske. Akkurat som i ovnen når du renser den med pyro funksjonen.

Skrevet

Ikkeno problem med laks i airfryer, og jeg bruker ikke papir heller. Men jeg foretrekker å tine fisken.

Anbefaler at du melder deg inn i en eller flere airfryer-grupper på f.eks FB, der kan du søke opp masse tips og triks om all mulig slags mat. 

Skrevet
TomKrus skrev (22 minutter siden):

Har aldri opplevd det, det spruter veldig lite fett i en airfryer fordi du ikke trenger tilsette noe fett der. Har du papir brenner den seg ikke fast. Og skulle det bli gris inne i airfryreren ? Vask beholderen og så kjør på med sterkeste varme inne i toppen, det svir vekk alt av slikt og det blir til aske. Akkurat som i ovnen når du renser den med pyro funksjonen.

Kanskje svaret på dette spørsmålet er ulike airfryeren, og ulike krav/syn på hvordan airfryeren ser ut etter steking av feit fisk?

I vår Philips så ligge varmeelementet i toppen som en snurr, og der samler det seg et hav av fett etter både steiking av laks/ørret og grillbein. Vasker en kurvene men ikke elementet og tale inne i airfryeren, for så å bake neste gang, så blir ikke det bakverket noe å skryte av, smaksmessig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje svaret på dette spørsmålet er ulike airfryeren, og ulike krav/syn på hvordan airfryeren ser ut etter steking av feit fisk?

I vår Philips så ligge varmeelementet i toppen som en snurr, og der samler det seg et hav av fett etter både steiking av laks/ørret og grillbein. Vasker en kurvene men ikke elementet og tale inne i airfryeren, for så å bake neste gang, så blir ikke det bakverket noe å skryte av, smaksmessig. 

I min Philips er ikke dette et problem, har den snurren der jeg også, ikke noe setter seg fast.. har sterkt ribbe, laks og alt mulig i den..

Anonymkode: 5cd23...8d6

Skrevet

Stek laks på 180 grader i 15 min ( tiden kan nok variere fra merkene ) jeg bruker papir, ikke noe problem, men jeg jeg har tint fisken på forhånd. 

Anonymkode: 5cd23...8d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...