AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #1 Skrevet 8. august 2024 De siste årene er jeg helt matt over rettighetene når du bestiller fly. Du må krype og betale for hver minste ekstra tjeneste, spesielt avbestilling med rett til refusjon. På grunn av en hendelse i familien er ferien avlyst. Jeg får ikke en krone igjen på billettene. Tar du deg bryet med å ringe selskapet som med glede beholder dine penger og selger billetten din videre med full fortjeneste? På den annen side vil jeg ikke bli ropt opp på høytaler når det er gate closed. Anonymkode: 00fd7...27f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #2 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De siste årene er jeg helt matt over rettighetene når du bestiller fly. Du må krype og betale for hver minste ekstra tjeneste, spesielt avbestilling med rett til refusjon. På grunn av en hendelse i familien er ferien avlyst. Jeg får ikke en krone igjen på billettene. Tar du deg bryet med å ringe selskapet som med glede beholder dine penger og selger billetten din videre med full fortjeneste? På den annen side vil jeg ikke bli ropt opp på høytaler når det er gate closed. Anonymkode: 00fd7...27f *Ringe DE (Har ikke briller på). Anonymkode: 00fd7...27f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #3 Skrevet 8. august 2024 Jeg kjøper alltid billetter uten rett till refusjon, men tegner aldri avbestillingsforsikring da jeg har reiseforsikring. Jeg avbestiller billettene, og ber om refusjon av avgifter. Det har vare skjedd to ganger i løpet av noen hundre bilkettkjøp. Dersom det er en situasjon som gjør at forsikring gjelder, kontakter jeg forsikringsselskap. De refunderer det som er betalt. Anonymkode: 8ea47...0ad 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #4 Skrevet 8. august 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: På den annen side vil jeg ikke bli ropt opp på høytaler når det er gate closed. Anonymkode: 00fd7...27f Det gjør de nok ikke altså, for innen det punktet så skal du jo ha sjekket inn, enten i disk eller via nett/app, for å bekrefte at du kommer. Så når du verken har sjekket inn deg selv eller sjekket inn bagasje så "tar de hintet". Anonymkode: a0dd1...76c 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #5 Skrevet 8. august 2024 Man blir ikke ropt opp uansett, så det er ikke noe jeg gidder tenke på. Men jeg avbestiller billetter jeg ikke får brukt ja. Får igjen på forsikring uansett, og tar meg ikke mange sekunder gå inn på nett å avbestille. Aldri vært borte i en situasjon hvor jeg ikke får reist og det ikke dekkes av forsikring. Anonymkode: 860c9...68c 1
qwerty123 Skrevet 8. august 2024 #6 Skrevet 8. august 2024 Skatter och avgifter har man väl rätt på att få refundert även om det inte är avbokningsbar biljett? 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #7 Skrevet 8. august 2024 qwerty123 skrev (1 time siden): Skatter och avgifter har man väl rätt på att få refundert även om det inte är avbokningsbar biljett? Du må spesifikt be om å få tilbake avgiftene, dessverre ingen automatikk, men de blir refundert Anonymkode: 8ea47...0ad 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #8 Skrevet 8. august 2024 Har heldigvis reiseforsikring som har dekket når vi har måttet avbestille. Anonymkode: b3043...d79
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #9 Skrevet 8. august 2024 Om jeg selv velger å ikke bruke IKKE refunderbare billetter blir jeg veken matt eller irritert over at jeg ikke får refundert. Det var et valg jeg selv tok å bestille uten mulighet for refusjon. Jeg avbestiller billettene for å få refundert skatter og avgifter, samt gi flyselskapet mulighet til å selge billettene på nytt. Ofte utgjør skatter og avgifter opptil halvparten av billettene. Er det en hendelse som gjør at jeg kan benytte reiseforsikringen så gjør jeg selvsagt det. Anonymkode: a7861...669 7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #10 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du må spesifikt be om å få tilbake avgiftene, dessverre ingen automatikk, men de blir refundert Anonymkode: 8ea47...0ad Hos Widerøe får man automatisk igjen avgiftene når man avbestiller billetten. Trenger ikke å søke noe spesifikt om det. Anonymkode: 111d9...cec
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #11 Skrevet 8. august 2024 Bruk forsikringen din. Min datter måtte avlyse ferien når pappaen hennes måtte på sykehuset. Hun kunne i utgangspunktet dra. Men hun ville ikke når hun viste han var der. Ingen problemer. Forsikringen dekket det. Anonymkode: 2c56d...b04
newman01 Skrevet 8. august 2024 #12 Skrevet 8. august 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: De siste årene er jeg helt matt over rettighetene når du bestiller fly. Du må krype og betale for hver minste ekstra tjeneste, spesielt avbestilling med rett til refusjon. På grunn av en hendelse i familien er ferien avlyst. Jeg får ikke en krone igjen på billettene. Tar du deg bryet med å ringe selskapet som med glede beholder dine penger og selger billetten din videre med full fortjeneste? På den annen side vil jeg ikke bli ropt opp på høytaler når det er gate closed. Anonymkode: 00fd7...27f Men bruk reiseforsikring da. Det er da ikke flyselskapets problem at du kjøper ikke-refunderbare flybilletter. Avgifter får du refundert uansett årsak. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #13 Skrevet 8. august 2024 Du har jo kjøpt ikke-refunderbare billetter. Da er de ikke refunderbare. Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor man må gjøre det, de må jo fly med fulle fly, og om alle bare kunne avbestille og ombooke i hytt og gevær hadde de risikert å flydd med masse tomme seter. Og måtte gamblet på å overbooke (enda mer enn de gjør) hele tiden - noe som resulterer i at du som kunde kan risikere å ikke komme med, om alle stiller. Og til syvende og sist så er resultatet at alle, inkludert deg, må betale mer for flybilletten. Så la de som har penger til det og mener det er nødvendig (som oftest firmareiser) få betale flesk for billetter som kan ombookes og avbestilles gratis, så kan vi andre få litt billigere reiser. Og heller risikere at disse tingene kan skje - men ofte er det jo noe man kan få igjen på forsikringen? Anonymkode: 7d1ef...e92 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #14 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De siste årene er jeg helt matt over rettighetene når du bestiller fly. Anonymkode: 00fd7...27f Du velger ved bestilling om du vil ha mulighet for full refusjon ved avbestilling. Hva mener du med at du er matt over rettighetene når du bestiller fly? Anonymkode: f1f5a...5ef
nordlending Skrevet 8. august 2024 #15 Skrevet 8. august 2024 Dere som sier det er enkelt å få dekket utgifter via reiseforsikring - snakker dere da om hele beløpet, eller skatter og avgifter? Man får jo ikke igjen hele beløpet "bare fordi"? 1
Diskulis Skrevet 8. august 2024 #16 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De siste årene er jeg helt matt over rettighetene når du bestiller fly. Du må krype og betale for hver minste ekstra tjeneste, spesielt avbestilling med rett til refusjon. På grunn av en hendelse i familien er ferien avlyst. Jeg får ikke en krone igjen på billettene. Tar du deg bryet med å ringe selskapet som med glede beholder dine penger og selger billetten din videre med full fortjeneste? På den annen side vil jeg ikke bli ropt opp på høytaler når det er gate closed. Anonymkode: 00fd7...27f Skjønner du er skuffet over egen situasjon og tapte penger. Men er prismodeller med «no refund» som gjør at mange i det hele tatt har råd til å dra på tur. Det er ikke mye styr å velge refunderbar billett. Enten velger man den lave prisen, da VET du at du MÅ reise hvis ikke årsaken dekkes av reiseforsikring. Ellers velger man den høyere prisen for å reise uten risiko. Det er jo et aktivt valg. Hvis flyselskapene skulle tatt høyde for alle endringer uten å sikre seg økonomisk, da hadde nok flytur vært uoverkommelig på pris for Ola Nordmann. Det er såpass mange som ikke blir med flyene at flyselskapene aktivt kan drive med dobbeltbooking uten å havne i nevneverdig mye bråk for det. Det sier noe om hvor mye folk som aldri blir med det flyet de har bestilt 🤷🏻♀️ Ville gitt håpløs økonomisk uforutsigbarhet for ethvert selskap.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #17 Skrevet 8. august 2024 nordlending skrev (3 minutter siden): Dere som sier det er enkelt å få dekket utgifter via reiseforsikring - snakker dere da om hele beløpet, eller skatter og avgifter? Man får jo ikke igjen hele beløpet "bare fordi"? Det må jo være en grunn som dekkes av forsikringen, sykdom feks. Ønsker man å få refundert billetten «bare fordi», bestiller man refunderbare billetter. Jeg synes ikke dette er noe ille i det hele tatt og forstår ikke ts. Anonymkode: 3ec31...984 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #18 Skrevet 8. august 2024 nordlending skrev (9 minutter siden): Dere som sier det er enkelt å få dekket utgifter via reiseforsikring - snakker dere da om hele beløpet, eller skatter og avgifter? Man får jo ikke igjen hele beløpet "bare fordi"? Skatter og avgifter får du fra flyselskapet. Avbestillingsforsikring du kan tegne når du bestiller billetter stiller samme krav for refusjon som en reiseforsikring, dvs sykdom, dødsfall etc. Så det må være en god grunn. Anonymkode: 8ea47...0ad
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #19 Skrevet 8. august 2024 Mette Marit, er det deg? Anonymkode: e9d06...999 3
nordlending Skrevet 8. august 2024 #20 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Skatter og avgifter får du fra flyselskapet. Avbestillingsforsikring du kan tegne når du bestiller billetter stiller samme krav for refusjon som en reiseforsikring, dvs sykdom, dødsfall etc. Så det må være en god grunn. Anonymkode: 8ea47...0ad AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det må jo være en grunn som dekkes av forsikringen, sykdom feks. Ønsker man å få refundert billetten «bare fordi», bestiller man refunderbare billetter. Jeg synes ikke dette er noe ille i det hele tatt og forstår ikke ts. Anonymkode: 3ec31...984 Så bare ut som de som skrev det mente at det var null problem å få tilbake utgiftene, noe jeg stusset på (siden man må ha en grunn).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå