Gå til innhold

Ringe debit gi beskjed vi ikke bruker flybillettene? Null refusjon.


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste årene er jeg helt matt over rettighetene når du bestiller fly.

Du må krype og betale for hver minste ekstra tjeneste, spesielt avbestilling med rett til refusjon.

På grunn av en hendelse i familien er ferien avlyst.

Jeg får ikke en krone igjen på billettene.

Tar du deg bryet med å ringe selskapet som med glede beholder dine penger og selger billetten din videre med full fortjeneste?

På den annen side vil jeg ikke bli ropt opp på høytaler når det er gate closed.

Anonymkode: 00fd7...27f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De siste årene er jeg helt matt over rettighetene når du bestiller fly.

Du må krype og betale for hver minste ekstra tjeneste, spesielt avbestilling med rett til refusjon.

På grunn av en hendelse i familien er ferien avlyst.

Jeg får ikke en krone igjen på billettene.

Tar du deg bryet med å ringe selskapet som med glede beholder dine penger og selger billetten din videre med full fortjeneste?

På den annen side vil jeg ikke bli ropt opp på høytaler når det er gate closed.

Anonymkode: 00fd7...27f

*Ringe DE (Har ikke briller på).

Anonymkode: 00fd7...27f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper alltid billetter uten rett till refusjon, men tegner aldri avbestillingsforsikring da jeg har reiseforsikring. Jeg avbestiller billettene, og ber om refusjon av avgifter. Det har vare skjedd to ganger i løpet av noen hundre bilkettkjøp.

Dersom det er en situasjon som gjør at forsikring gjelder, kontakter jeg forsikringsselskap. De refunderer det som er betalt.

Anonymkode: 8ea47...0ad

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

 

På den annen side vil jeg ikke bli ropt opp på høytaler når det er gate closed.

Anonymkode: 00fd7...27f

Det gjør de nok ikke altså, for innen det punktet så skal du jo ha sjekket inn, enten i disk eller via nett/app, for å bekrefte at du kommer. Så når du verken har sjekket inn deg selv eller sjekket inn bagasje så "tar de hintet". 

Anonymkode: a0dd1...76c

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man blir ikke ropt opp uansett, så det er ikke noe jeg gidder tenke på. 

Men jeg avbestiller billetter jeg ikke får brukt ja. Får igjen på forsikring uansett, og tar meg ikke mange sekunder gå inn på nett å avbestille. Aldri vært borte i en situasjon hvor jeg ikke får reist og det ikke dekkes av forsikring. 

Anonymkode: 860c9...68c

  • Liker 1
Skrevet

Skatter och avgifter har man väl rätt på att få refundert även om det inte är avbokningsbar biljett?

 

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
qwerty123 skrev (1 time siden):

Skatter och avgifter har man väl rätt på att få refundert även om det inte är avbokningsbar biljett?

 

Du må spesifikt be om å få tilbake avgiftene, dessverre ingen automatikk, men de blir refundert 

Anonymkode: 8ea47...0ad

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har heldigvis reiseforsikring som har dekket når vi har måttet avbestille. 

Anonymkode: b3043...d79

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg selv velger å ikke bruke IKKE refunderbare billetter blir jeg veken matt eller irritert over at jeg ikke får refundert. Det var et valg jeg selv tok å bestille uten mulighet for refusjon. Jeg avbestiller billettene for å få refundert skatter og avgifter, samt gi flyselskapet mulighet til å selge billettene på nytt. Ofte utgjør skatter og avgifter opptil halvparten av billettene. Er det en hendelse som gjør at jeg kan benytte reiseforsikringen så gjør jeg selvsagt det. 

Anonymkode: a7861...669

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du må spesifikt be om å få tilbake avgiftene, dessverre ingen automatikk, men de blir refundert 

Anonymkode: 8ea47...0ad

Hos Widerøe får man automatisk igjen avgiftene når man avbestiller billetten. Trenger ikke å søke noe spesifikt om det. 

Anonymkode: 111d9...cec

AnonymBruker
Skrevet

Bruk forsikringen din. Min datter måtte avlyse ferien når pappaen hennes måtte på sykehuset. Hun kunne i utgangspunktet dra. Men hun ville ikke når hun viste han var der. Ingen problemer. Forsikringen dekket det. 

Anonymkode: 2c56d...b04

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

De siste årene er jeg helt matt over rettighetene når du bestiller fly.

Du må krype og betale for hver minste ekstra tjeneste, spesielt avbestilling med rett til refusjon.

På grunn av en hendelse i familien er ferien avlyst.

Jeg får ikke en krone igjen på billettene.

Tar du deg bryet med å ringe selskapet som med glede beholder dine penger og selger billetten din videre med full fortjeneste?

På den annen side vil jeg ikke bli ropt opp på høytaler når det er gate closed.

Anonymkode: 00fd7...27f

Men bruk reiseforsikring da. Det er da ikke flyselskapets problem at du kjøper ikke-refunderbare flybilletter. 
Avgifter får du refundert uansett årsak. 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo kjøpt ikke-refunderbare billetter. Da er de ikke refunderbare. 

Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor man må gjøre det, de må jo fly med fulle fly, og om alle bare kunne avbestille og ombooke i hytt og gevær hadde de risikert å flydd med masse tomme seter. Og måtte gamblet på å overbooke (enda mer enn de gjør) hele tiden - noe som resulterer i at du som kunde kan risikere å ikke komme med, om alle stiller.

Og til syvende og sist så er resultatet at alle, inkludert deg, må betale mer for flybilletten. Så la de som har penger til det og mener det er nødvendig (som oftest firmareiser) få betale flesk for billetter som kan ombookes og avbestilles gratis, så kan vi andre få litt billigere reiser.

Og heller risikere at disse tingene kan skje - men ofte er det jo noe man kan få igjen på forsikringen?

Anonymkode: 7d1ef...e92

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De siste årene er jeg helt matt over rettighetene når du bestiller fly.

Anonymkode: 00fd7...27f

Du velger ved bestilling om du vil ha mulighet for full refusjon ved avbestilling. Hva mener du med at du er matt over rettighetene når du bestiller fly?

Anonymkode: f1f5a...5ef

Skrevet

Dere som sier det er enkelt å få dekket utgifter via reiseforsikring - snakker dere da om hele beløpet, eller skatter og avgifter? Man får jo ikke igjen hele beløpet "bare fordi"? 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De siste årene er jeg helt matt over rettighetene når du bestiller fly.

Du må krype og betale for hver minste ekstra tjeneste, spesielt avbestilling med rett til refusjon.

På grunn av en hendelse i familien er ferien avlyst.

Jeg får ikke en krone igjen på billettene.

Tar du deg bryet med å ringe selskapet som med glede beholder dine penger og selger billetten din videre med full fortjeneste?

På den annen side vil jeg ikke bli ropt opp på høytaler når det er gate closed.

Anonymkode: 00fd7...27f

Skjønner du er skuffet over egen situasjon og tapte penger. Men er prismodeller med «no refund» som gjør at mange i det hele tatt har råd til å dra på tur. Det er ikke mye styr å velge refunderbar billett. Enten velger man den lave prisen, da VET du at du MÅ reise hvis ikke årsaken dekkes av reiseforsikring. Ellers velger man den høyere prisen for å reise uten risiko. Det er jo et aktivt valg.

Hvis flyselskapene skulle tatt høyde for alle endringer uten å sikre seg økonomisk, da hadde nok flytur vært uoverkommelig på pris for Ola Nordmann. Det er såpass mange som ikke blir med flyene at flyselskapene aktivt kan drive med dobbeltbooking uten å havne i nevneverdig mye bråk for det. Det sier noe om hvor mye folk som aldri blir med det flyet de har bestilt 🤷🏻‍♀️ Ville gitt håpløs økonomisk uforutsigbarhet for ethvert selskap.

AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (3 minutter siden):

Dere som sier det er enkelt å få dekket utgifter via reiseforsikring - snakker dere da om hele beløpet, eller skatter og avgifter? Man får jo ikke igjen hele beløpet "bare fordi"? 

Det må jo være en grunn som dekkes av forsikringen, sykdom feks. Ønsker man å få refundert billetten «bare fordi», bestiller man refunderbare billetter. Jeg synes ikke dette er noe ille i det hele tatt og forstår ikke ts.

Anonymkode: 3ec31...984

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (9 minutter siden):

Dere som sier det er enkelt å få dekket utgifter via reiseforsikring - snakker dere da om hele beløpet, eller skatter og avgifter? Man får jo ikke igjen hele beløpet "bare fordi"? 

Skatter og avgifter får du fra flyselskapet.  Avbestillingsforsikring du kan tegne når du bestiller billetter stiller samme krav for refusjon som en reiseforsikring, dvs sykdom, dødsfall etc. Så det må være en god grunn.

Anonymkode: 8ea47...0ad

AnonymBruker
Skrevet

Mette Marit, er det deg?

Anonymkode: e9d06...999

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Skatter og avgifter får du fra flyselskapet.  Avbestillingsforsikring du kan tegne når du bestiller billetter stiller samme krav for refusjon som en reiseforsikring, dvs sykdom, dødsfall etc. Så det må være en god grunn.

Anonymkode: 8ea47...0ad

 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det må jo være en grunn som dekkes av forsikringen, sykdom feks. Ønsker man å få refundert billetten «bare fordi», bestiller man refunderbare billetter. Jeg synes ikke dette er noe ille i det hele tatt og forstår ikke ts.

Anonymkode: 3ec31...984

 

Så bare ut som de som skrev det mente at det var null problem å få tilbake utgiftene, noe jeg stusset på (siden man må ha en grunn). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...