AnonymBruker Skrevet 7. august #1 Del Skrevet 7. august Vi skal kjøpe en ATV, men har absolutt ingen peiling, og trenger derfor litt tips. Først av alt: hvilke prisklasser snakker man? Jeg klarer ikke vurdere om noe er dyrt eller billig når jeg ikke vet om en «vanlig» ATV koster 16.000kr, 160.000kr eller 1.600.000kr. Jeg er ikke på jakt etter tips om konkrete merker eller modeller, jeg er på jakt etter tips slik at jeg blir mer kjent med hva jeg bør tenke på nå som jeg skal begynne jakten og prøvekjøringer m.m. Bruker blir hovedsaklig meg (ett lite kvinnfolk på 164cm), tenker at den helst bør være behagelig for meg å kjøre (altså fysisk sett). Er det noe å tenke på eller er alle like breie i styret f.eks? Hovedbruk blir på traktor-/skogsveier av den «gjengrodde» typen og utenfor vei (i natur). Men den må også kunne kjøres på offentlig vei. Bør ha mulighet for å dra ATV henger Må ha fysisk mulighet for passasjer, men trenger ikke være godkjent for passasjer på offentlig vei. Og siden mange menn sikkert sluttet å lese når det ble nevnt at jeg er ett kvinnfolk (og bare svarer på grunnlag av det), så la jeg dette til nederst, og bryr meg bare om svarene fra dem som viser at dem leste helt hit: Jeg er yrkessjåfør og bonde, kjører både tungtransport (kl. C) og traktor. Når jeg sier at jeg må klare å håndtere den, mener jeg at jeg må kunne sitte behagelig og rekke frem til alt uten problemer. Å håndtere diverse kjøretøy i alle størrelser er null problem. Har AM, B, BE, C og T. En fordel om den er kjørbar på B, sånn at mannen og kan kjøre den, men ikke ett absolutt krav. Anonymkode: c984c...291 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Del Skrevet 8. august For å ta det siste først, alle kan kjøres på B. Det andre er at der du mener du skal kjøre, uteom vei, er ikke lov. Der må du sette deg inn i regelverket om motorferdsel i utmark. Skal du ha en som er lett å styre, kjøp en med servostyring. Styr unna kinavare, de er ikke pålitetlige. Anonymkode: 91982...6ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (34 minutter siden): For å ta det siste først, alle kan kjøres på B. Det andre er at der du mener du skal kjøre, uteom vei, er ikke lov. Der må du sette deg inn i regelverket om motorferdsel i utmark. Skal du ha en som er lett å styre, kjøp en med servostyring. Styr unna kinavare, de er ikke pålitetlige. Anonymkode: 91982...6ae Dette er feil. Men det handler jo da om hva den registreres som. En atv registrert som traktor kan kun kjøres hvis du har T. Den eldre garde fikk vell kanskje T automatisk ved B, men jeg som for eksempel er født i 95 har fikk kun AM ved B og kan dermed ikke kjøre en traktor registrert atv. Anywho lite relevant for ts det da. Du kan kjøpe neste "hva som helst" ts. Og det stemmer som den over påpeker ifht kjøring i utmark. Vi har flere ulike merker og modeller i familien og jeg som kvinne 160 cm, 55 kg har aldri opplevd noe problem med hverken håndtering eller kjøring på utmark, vei. Det kan høres ut som du bør prioritere en med vinsj og evt se om noen leveres ferdig med skjær også ( ufattelig snopt og ha). Finnes nok mye greit brukt, som typisk har stått på en hytte og vært i bruk en håndfull ganger. Men får nok helt kurrant eske ny til ditt bruk i prisklassen 120 - 200000. Eksempel https://can-am.brp.com/off-road/no/no/modeller/atv/outlander.html https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=364632826 Anonymkode: 797c6...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #4 Del Skrevet 9. august Har TS hatt førerkortet fra før 1 juni 2007 kjøres atv på B. Anonymkode: 91982...6ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #5 Del Skrevet 13. august On 8/8/2024 at 12:32 AM, AnonymBruker said: Vi skal kjøpe en ATV, men har absolutt ingen peiling, og trenger derfor litt tips. Først av alt: hvilke prisklasser snakker man? Jeg klarer ikke vurdere om noe er dyrt eller billig når jeg ikke vet om en «vanlig» ATV koster 16.000kr, 160.000kr eller 1.600.000kr. Jeg er ikke på jakt etter tips om konkrete merker eller modeller, jeg er på jakt etter tips slik at jeg blir mer kjent med hva jeg bør tenke på nå som jeg skal begynne jakten og prøvekjøringer m.m. Bruker blir hovedsaklig meg (ett lite kvinnfolk på 164cm), tenker at den helst bør være behagelig for meg å kjøre (altså fysisk sett). Er det noe å tenke på eller er alle like breie i styret f.eks? Hovedbruk blir på traktor-/skogsveier av den «gjengrodde» typen og utenfor vei (i natur). Men den må også kunne kjøres på offentlig vei. Bør ha mulighet for å dra ATV henger Må ha fysisk mulighet for passasjer, men trenger ikke være godkjent for passasjer på offentlig vei. Og siden mange menn sikkert sluttet å lese når det ble nevnt at jeg er ett kvinnfolk (og bare svarer på grunnlag av det), så la jeg dette til nederst, og bryr meg bare om svarene fra dem som viser at dem leste helt hit: Jeg er yrkessjåfør og bonde, kjører både tungtransport (kl. C) og traktor. Når jeg sier at jeg må klare å håndtere den, mener jeg at jeg må kunne sitte behagelig og rekke frem til alt uten problemer. Å håndtere diverse kjøretøy i alle størrelser er null problem. Har AM, B, BE, C og T. En fordel om den er kjørbar på B, sånn at mannen og kan kjøre den, men ikke ett absolutt krav. Anonymkode: c984c...291 Jeg vet ikke hva en vanlig atv er, men vår 6-hjuling kosta over 200 000 ny. Kommer seg fram nærmest hvor som helst. Tror den er traktorregistrert, jeg kan vel egentlig ikke kjøre den, men det er ingen andre enn meg i skauen... Anonymkode: 7bfbf...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #6 Del Skrevet 13. august Er behovet for det meste lystkjøring? Anonymkode: 8ad50...187 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå