Diana Skrevet 7. august 2024 #1 Del Skrevet 7. august 2024 (endret) Jeg vurderer å bytte ut min 2011 Ford focus. Er egentlig veldig fornøyd med den, men det er rust her og der, litt bulker og div deler som jeg har måtte byttet årlig. Jeg ønsker meg suv. Stor bil, god plass. Må være hengerfeste, ikke eldre en 2015 og helst ikke gått mer en 150K. Pga barn som øvelseskjører må det også være manuell gir. Har dere noen anbefalinger? Endret 7. august 2024 av Diana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #2 Del Skrevet 7. august 2024 Diana skrev (17 minutter siden): Jeg vurderer å bytte ut min 2011 Ford focus. Er egentlig veldig fornøyd med den, men det er rust her og der, litt bulker og div deler som jeg har måtte byttet årlig. Jeg ønsker meg suv. Stor bil, god plass. Må være hengerfeste, ikke eldre en 2015 og helst ikke gått mer en 150K. Pga barn som øvelseskjører må det også være manuell gir. Har dere noen anbefalinger? Færre og færre biler har manuelt gir. I løpet av årets første kvartal ble det bare solgt 21 biler i Norge med manuelt gir. At barnet vil ta lappen på bil med manuelt gir er egentlig likevel forståelig, men kanskje ikke nødvendig. Og at det derfor skal ha noe å si for bilvalget ditt gjør at du får færre muligheter å velge mellom. Anonymkode: 68312...7a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #3 Del Skrevet 7. august 2024 En maks 9 år gammel bil med manuelt gir ja, lykke til du... Anonymkode: 95ef7...4e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana Skrevet 7. august 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Færre og færre biler har manuelt gir. I løpet av årets første kvartal ble det bare solgt 21 biler i Norge med manuelt gir. At barnet vil ta lappen på bil med manuelt gir er egentlig likevel forståelig, men kanskje ikke nødvendig. Og at det derfor skal ha noe å si for bilvalget ditt gjør at du får færre muligheter å velge mellom. Anonymkode: 68312...7a9 Jeg stilte krav om manuell gir når vi skulle bestille kjøretimer. Fordi selv om dagens biler gjerne kommer med automat gir, har mange arbeidsgivere biler med manuell gir, og det gir han en fordel hvis han kjøre begge deler 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #5 Del Skrevet 7. august 2024 2 minutter siden, Diana said: Jeg stilte krav om manuell gir når vi skulle bestille kjøretimer. Fordi selv om dagens biler gjerne kommer med automat gir, har mange arbeidsgivere biler med manuell gir, og det gir han en fordel hvis han kjøre begge deler Nei, veldig få arbeidsplasser har en bilpark med kun manuellgir i dag. De fases også ut overalt så er minimalt med fordel av den grunnen. Eneste du gjør med og få hen til og ta på manuell gir er A) betaler mer for lappen da de fleste bruker langt mer på lappen når de velger manuell foran automat B) Låser bort veldig mange biler du kunne kjøpt med automat Anonymkode: 48e86...6ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Del Skrevet 7. august 2024 SUVer er tunge, dyre, vanskelige å holde ved like med en smal lommebok. Sjekk ut rimelige alternativer fra Korea og Japan. Anonymkode: 33b61...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Del Skrevet 7. august 2024 Diana skrev (2 timer siden): Jeg stilte krav om manuell gir når vi skulle bestille kjøretimer. Fordi selv om dagens biler gjerne kommer med automat gir, har mange arbeidsgivere biler med manuell gir, og det gir han en fordel hvis han kjøre begge deler Det er alltid greit å kunne kjøre med manuelt gir, men som debattanten over her sier så blir det færre og færre av disse bilene. For mange blir manuelt gir veldig utfordrende og fører til mange kjøretimer ekstra. Men... dette her er jo egentlig ikke tema. Anonymkode: 68312...7a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 7. august 2024 #8 Del Skrevet 7. august 2024 Beholde bilen frem til førerkortet er på plass? Da kan også automatgir biler være et alternativ, og utvalget blir større? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana Skrevet 8. august 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 8. august 2024 Ja jeg ønsker egentlig å beholde bilen. Er utrolig fornøyd med den. Men, jeg vet ikke om det lønner seg i forhold til utgifter som kommer pga reparasjoner og sånt. Sånn som bilen er nå, tørr jeg ikke legge ut på langtur feks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #10 Del Skrevet 8. august 2024 Diana skrev (1 time siden): Ja jeg ønsker egentlig å beholde bilen. Er utrolig fornøyd med den. Men, jeg vet ikke om det lønner seg i forhold til utgifter som kommer pga reparasjoner og sånt. Sånn som bilen er nå, tørr jeg ikke legge ut på langtur feks. Du tror det er noe billigere å kjøpe en ny gammel bil som også må vedlikeholdes, enn å reparere den du har? Anonymkode: 95ef7...4e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 8. august 2024 #11 Del Skrevet 8. august 2024 Her er 878 biler med manuelt gir, fra 2015 eller nyere, kjørt mindre enn 150 000 med pris fra 50 000 til 150 000 kr. Biler med lav pris har ofte lav pris av en grunn, men en kan ha flaks også. https://www.finn.no/car/used/search.html?mileage_to=150000&price_from=50000&price_to=150000&sort=RELEVANCE&transmission=1&year_from=2015 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana Skrevet 9. august 2024 Forfatter #12 Del Skrevet 9. august 2024 TBL12 skrev (10 timer siden): Her er 878 biler med manuelt gir, fra 2015 eller nyere, kjørt mindre enn 150 000 med pris fra 50 000 til 150 000 kr. Biler med lav pris har ofte lav pris av en grunn, men en kan ha flaks også. https://www.finn.no/car/used/search.html?mileage_to=150000&price_from=50000&price_to=150000&sort=RELEVANCE&transmission=1&year_from=2015 Selvfølgelig har jeg gjort det der. Sett gjennom finn i flere dager på utvalgte kriterier. Men jeg ønsker å høre om dere hadde en spesifikk bil dere ville anbefale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana Skrevet 9. august 2024 Forfatter #13 Del Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 9.01): Du tror det er noe billigere å kjøpe en ny gammel bil som også må vedlikeholdes, enn å reparere den du har? Anonymkode: 95ef7...4e4 Tenker jeg får en nyere bil enn det jeg har nå, uten rust og som er ferdig EU godkjent i 2 år. Så ja, jeg tenker det vil lønne seg å bytte ut bilen jeg har med en nyere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #14 Del Skrevet 9. august 2024 Diana skrev (2 timer siden): Selvfølgelig har jeg gjort det der. Sett gjennom finn i flere dager på utvalgte kriterier. Men jeg ønsker å høre om dere hadde en spesifikk bil dere ville anbefale. Samme utvalg redusert til 22 biler: https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.771&mileage_to=150000&model=1.772.2000102&model=1.777.2000064&model=1.784.7795&price_from=50000&price_to=150000&sort=RELEVANCE&transmission=1&year_from=2015 Da har jeg pent ignorert ønsket ditt om stor bil som ikke står i stil med budsjett og krav om god tilstand. Men her er 4 som kan funke, med hengerfeste: https://www.finn.no/car/used/search.html?car_equipment=23&mileage_to=150000&model=1.777.1119&price_from=50000&price_to=150000&sort=RELEVANCE&transmission=1&year_from=2015 Anonymkode: 33b61...18f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #15 Del Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (På 7.8.2024 den 10.48): Nei, veldig få arbeidsplasser har en bilpark med kun manuellgir i dag. De fases også ut overalt så er minimalt med fordel av den grunnen. Eneste du gjør med og få hen til og ta på manuell gir er A) betaler mer for lappen da de fleste bruker langt mer på lappen når de velger manuell foran automat B) Låser bort veldig mange biler du kunne kjøpt med automat Anonymkode: 48e86...6ff Du kan kjøre automat selv om du kjører opp med manuell. Omvendt går ikke Anonymkode: b00b8...4f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 9. august 2024 #16 Del Skrevet 9. august 2024 Diana skrev (På 8.8.2024 den 7.26): Ja jeg ønsker egentlig å beholde bilen. Er utrolig fornøyd med den. Men, jeg vet ikke om det lønner seg i forhold til utgifter som kommer pga reparasjoner og sånt. Sånn som bilen er nå, tørr jeg ikke legge ut på langtur feks. Men det du kan gjøre er å beholde den og kjøpe ny med automat. I prinsippet da skal vedlikeholdskostnadene gå ned på bilen siden den blir mye mindre brukt, og du kan velge billigst forsikring (husk rett aldersgrense på sjåføren når den tid kommer). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #17 Del Skrevet 9. august 2024 Snublefot62 skrev (29 minutter siden): Men det du kan gjøre er å beholde den og kjøpe ny med automat. I prinsippet da skal vedlikeholdskostnadene gå ned på bilen siden den blir mye mindre brukt, og du kan velge billigst forsikring (husk rett aldersgrense på sjåføren når den tid kommer). Kan ikke se for meg hvordan to biler skal være rimelig. Trafikkforsikringsavgift, forsikring, lagringskostnader...det blir jo dyrt! Anonymkode: 33b61...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 9. august 2024 #18 Del Skrevet 9. august 2024 (endret) To biler høres kostbart ut. Slik jeg tenkert er det tre alternativ: Beholde dagens bil, gjøre nødvendige reparasjoner på den. Kjøpe en nyere bruktbil, med manuelt gir. Kjøpe en nyere bruktbil, med automatgir. Siste alternativ gjør at barn (ungdom) ikke kan praktisere bruk av kobling og gir. Selve øvelsen kjøringen kan fint gjennomføres. Hvilket alternativ som er mest fornuftig, og økonomisk er avhengig av flere faktorer. Tilstanden på dagens bil kan gjøre første alternativ ugunstig. Er en uheldig eller heldig med kjøp av en nyere bruktbil kan endre regnestykket. Tilstanden og eventuelle garanti betingelser på bruktbil kan variere mye. Endret 9. august 2024 av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. august 2024 #19 Del Skrevet 9. august 2024 (endret) Diana skrev (På 7.8.2024 den 9.59): Jeg vurderer å bytte ut min 2011 Ford focus. Er egentlig veldig fornøyd med den, men det er rust her og der, litt bulker og div deler som jeg har måtte byttet årlig. Jeg ønsker meg suv. Stor bil, god plass. Må være hengerfeste, ikke eldre en 2015 og helst ikke gått mer en 150K. Pga barn som øvelseskjører må det også være manuell gir. Har dere noen anbefalinger? Du trenger ikke ha manuelt gir bare fordi barna skal ta førerkort og øvelseskjøre. Da har du hørt et feil rykte. Min sønn tok lappen på automatgir, og øvelseskjørte med automatgir. Han prøvde å kjøre en manuell helt i starten, likte det overhodet ikke, og gikk over til automatgir. Null problem. Det eneste er at det førerkortet man får, er et førerkort der man kun har tillatelse til å kjøre manuelt girede biler. Men gjør det noe i dag egentlig? Det selges kun biler med automatgir nå, og snart er alle manuelt girede biler på dynga uansett. Kjøp deg bil med automat, og blås i manuelt gir. Endret 9. august 2024 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana Skrevet 9. august 2024 Forfatter #20 Del Skrevet 9. august 2024 Hvorfor i all verden skal jeg ha 2 biler? Det hørtes bare dyrt og upraktisk ut. Har da kun behov for 1 bil. Jeg vet at det går helt fint å øvelseskjøre med automatgir. Jeg VIL ha manuell fordi barna SKAL ta lappen på manuell gir. Og det er noe dumt å da kjøpe automatgir, som gjør at de ikke får øvd på giring. Og selv om manuell gir er på vei ut, er det i mine øyne, en fordel å ta lappen på manuell versus automat, fordi man på manuell kan kjøre begge, mens på automat kun kan kjøre en. Ingen av dere svarer på hva jeg faktisk spør om, HVILKE bil anbefaler dere. Diskusjon om automat vs manuell er det i en annen tråd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå