Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
FORFAR skrev (1 time siden):

Det er meget grovt. Vi snakker overgrep.

Alle voldtekt er jo overgrep! Påstanden er at dette var grov voldtekt. Altså en oppsiktsvekkende brutal voldtekt med særdeles grov vold , eks gruppevoldtekt med store skader og livstruende sykdom? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Purple Basil skrev (Akkurat nå):

Fyren er dum som et brød, rett og slett. 

man kan jo lure da på om han er dum eller bare spiller ett spill med alle rundt seg til enhver tid, det er lett å bli usikker når noen skråsikkert nekter på at det du selv ser er riktig.. som forøvrig er ganske typisk for flere "lidelser" 

• Liker 2
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (36 minutter siden):

Det er jo typisk sovevoldtekt og seksuell omgang med bevisstløs person ? 
Hva gjør denne saken grov? 

din personlige oppfatning er egentlig uinteressant . Sikkert kjipt for kvinner som faktisk har blitt utsatt for grov voldtekt at du sammenligner, men det er altså at du synes voldtekt og grov voldtekt bør straffes likt. Brutalitet  , lengde , antall involverte , fysiske skader og livstruende sykdommer ( hiv ) uvesentlig ? 

Jeg tenker at alle som er blitt utsatt for voldtekt, uansett paragraf, vil ha sterk sympati med denne kvinnen. Jeg tenker at de som har blitt utsatt for voldtekt, ikke ser på det som en konkurranse i hvem som ble voldtatt verst.

Fy faen! Jeg gir opp denne verden. 

Endret av MissHannigan
Skrevet (endret)
Carrot skrev (3 minutter siden):

Han er fratatt føreretten og stanses altså i en bil HAN kjører (ref politiet) og alikevel nekter straffeskyld for alt han er tiltalt for? 

:knegg: Logisk, ja? Han virker ikke å være opptatt av å være/eller virke å være verken redelig, likandes eller oppvakt.

Han kjører jo den taktikken, og nekter for alt han ikke er fersket helt på fersk gjerning med. Tipper han er opptatt av å nekte for voldtekt, og at det ikke er så mye fokus på den ulovlige kjøringen akkurat nå.

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
MissHannigan skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at alle som er blitt utsatt for voldtekt, uansett paragraf, vil ha sterk sympati med denne kvinnen. Jeg tenker at de som har blitt utsatt for voldtekt, ikke ser på det som en konkurranse i hvem som ble voldtatt verst.

Fy faen! Jeg gir opp denne verden. 

Handler det ikke om hvilken paragraf han siktes etter, da? Juridisk språk?

• Liker 5
  • Nyttig 5
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Du får lese innlegget til brukeren jeg siterte. 

Endret av MissHannigan
Skrevet
Kattedama skrev (9 minutter siden):

Det ser ut av artikkelen til NRK at kvinnen har vært dopet ned.»Siktelsen gjelder seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner er ute av stand til å motsette seg handlingen.»https://www.nrk.no/norge/hoiby-pagrepet-pa-nytt-_-siktet-for-voldtekt-1.17132588

Politiet kan ha funnet opptak av overgrep på beslaglagte elektroniske enheter og fornærmede i voldtektssaken har ikke visst om verken overgrep eller opptak før hun ble informert av politiet. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Nå gjør det tydligvis det ja, så denne kvinnen er bare utsatt for tilfeldig sove/neddopet-voldtekt hun. Ikke noe grovt med det, og ingen fare for alvorlige senskader heldigvis. Godt vi har paragrafer som kan rettlede vårt personlige kompass. Jeg tar selvkritikk og beklager at jeg kaller denne handlingen grov. 

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og avsporinger,

Forumansvarlig

Skrevet
Korpsnerden skrev (1 minutt siden):

Nå gjør det tydligvis det ja, så denne kvinnen er bare utsatt for tilfeldig sove/neddopet-voldtekt hun. Ikke noe grovt med det, og ingen fare for alvorlige senskader heldigvis. Godt vi har paragrafer som kan rettlede vårt personlige kompass. Jeg tar selvkritikk og beklager at jeg kaller denne handlingen grov. 

Hey! Jeg har overhodet ikke sagt noe om at det ikke er grovt og traumatisk - det får være måte på å legge ordene i munnen på folk!

Jeg spurte om ikke ordlyden i tiltalen handler om hvilken paragraf har er siktet for. 

Skjerp deg.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
Kattedama skrev (3 minutter siden):

Gode refleksjoner: 
«Denne høsten har med all tydelighet vist oss at Marius selv ikke er i stand til å rydde opp, og da blir det opp til kronprinsparet å vise at de tar ansvar for familiens fremtid.»https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/dette-sporsmalet-bor-kronprinsparet-stille-seg-na/o/5-95-2138058

«Frem til nå har kongefamiliens modus operandi vært å aldri klage og aldri forklare, som betyr at man skal bidra med det man kan til å gjøre verden rundt seg litt bedre, men aldri klage hvis livet går en imot fordi man sitter på store privilegier som andre bare kan drømme om.»

Haha, dette ble jo bare festlig,  MM og ML klager da hele tiden 😂 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Hey! Jeg har overhodet ikke sagt noe om at det ikke er grovt og traumatisk - det får være måte på å legge ordene i munnen på folk!

Jeg spurte om ikke ordlyden i tiltalen handler om hvilken paragraf har er siktet for. 

Skjerp deg.

Jeg har ikke påstått det heller. Jeg bare forklarer at jeg har tatt feil dersom det er paragrafene vi går etter, slik mange har påpekt. Var ikke rettet personlig mot deg. Jeg aner ikke hva du mener om dette. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Kattedama
Skrevet

Det er høy strafferamme når det gjelder disse handlingene; «Dersom noen skal siktes for et straffbart forhold må politiet være mer enn 50 prosent sikre på at det har skjedd et lovbrudd. Når de nå valgte å gå til pågripelse har de med andre ord ment at dette kravet var oppfylt. Strafferammen for et slikt forhold er ti års fengsel. Hver enkelt sak må vurderes for seg, men normalstraffen for denne typen voldtekt er tre-fire år. «https://www.tv2.no/mening_og_analyse/neppe-noen-vei-utenom-fengsel/17194520/

Skrevet
Korpsnerden skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke påstått det heller. Jeg bare forklarer at jeg har tatt feil dersom det er paragrafene vi går etter, slik mange har påpekt. Var ikke rettet personlig mot deg. Jeg aner ikke hva du mener om dette. 

Da synes jeg du kan spare deg for sarkasmene og angrepene.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Da synes jeg du kan spare deg for sarkasmene og angrepene.

Notert! Jeg var ikke tydelig nok, og det var ikke ment personlig til deg.  Jeg antok du hadde lest  diskusjonen fra i dag, spesielt de siste sidene, og at du da skjønte at mitt svar var basert på den. Beklager! 

Jeg burde svart:

Noen av oss har skrevet med bakgrunn i politiets/rettsvesenets paragrafer, uten å synliggjøre det, mens andre har tenkt på hva vi mener om voldtekten som MBH er siktet for. 

• Liker 10
Skrevet
Jadaomatte skrev (27 minutter siden):

Det er nå bra at han ikke opptar en plass i køen. 

Jeg ser poenget. Pga sin famile ville han nok blitt prioritert foran andre og familien hans har uansett  pengene til å betale det.

• Liker 1
Skrevet
Korpsnerden skrev (1 time siden):

Bedre å sitere Kvittre som stilte spørsmål ved om dette var grovt. Jeg er ikke i tvil om at jeg synes det er grovt. 

Kan du forklare? Du er ikke i tvil om at denne voldtekten var oppsiktsvekkende brutal og nedverdigende og må slåes hardere ned på enn voldtekt? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Kattedama skrev (41 minutter siden):

Kudos til NRK som endelig har en god artikkel om saken.https://www.nrk.no/norge/hoiby-pagrepet-pa-nytt-_-siktet-for-voldtekt-1.17132588

«Høiby vil være i arresten til beslutningen om mulig varetektsfengsling er tatt.»

Det var virkelig på tide at NRK skriver skikkelig om saken. Det er slett ingen grunn til å gi dem kudos. Kudos er det Se og Hør som fortjener, de har løftet frem sakene om Borg Høiby og Verret når ingen andre våget.

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...