Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

K_mb skrev (Akkurat nå):

"Salomon sier siktelsen gjelder voldtekt uten samleie. Den omfattes ikke av minstestraffen, forklarer bistandsadvokaten."

Grov voldtekt er ikke nødvendigvis penetrering. Men er overhodet ikke overrasket at enkelte skal klassifisere voldtekten som mild, akkurat som enkelte gjorde angående volden. 

Bedre å sitere Kvittre som stilte spørsmål ved om dette var grovt. Jeg er ikke i tvil om at jeg synes det er grovt. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvittre skrev (16 minutter siden):

Nei..høres mer ut som at se& hør hadde rett i at London var er formøte, dersom hun skulle låne bilen hans NÅ på grunn av et lengre rehab opphold. 

Så det nå, kommentaren min kom før det 🙂Og ja, logisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (1 minutt siden):

"Salomon sier siktelsen gjelder voldtekt uten samleie. Den omfattes ikke av minstestraffen, forklarer bistandsadvokaten."

Grov voldtekt er ikke nødvendigvis penetrering. Men er overhodet ikke overrasket at enkelte skal klassifisere voldtekten som mild, akkurat som enkelte gjorde angående volden. 

Klassifisering handler om strafferamme. Ikke noe annet. 

Feks  litt urettferdig at samme handling kan gi intil 3 år, for å ikke være samboere, men over 3 år hvis man er samboende.

Nå da siste ex er iht nær relasjon,  vil jeg tro de har gått over i å anse de som samboende. Og da vil strafferammen øke. (Håper det holder i evnt retten)

Så det handler ikke om å dempe  noe iht alvorlighet, hvis det var det du tenkte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (2 minutter siden):

Bedre å sitere Kvittre som stilte spørsmål ved om dette var grovt. Jeg er ikke i tvil om at jeg synes det er grovt. 

Jeg siterte et utdrag fra artikkelen du postet. Og ga deg rett i at det er grovt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (18 minutter siden):

Det politiet kan si om voldtekten, er at den gjelder seksuell omgang uten samleie. Fornærmede skal ha vært ute av stand til å motsette seg handlingen.

SItat hentet fra: https://www.aftenposten.no/norge/i/AvJvWE/marius-borg-hoeiby-paagrepet-paa-nytt-og-siktet-for-voldtekt

Ikke grovt mener du? 

Politiet mener åpenbart at det er et forhold som er dekket av straffeloven § 291, men ikke 292 eller 293 (som er den som handler om det som strafferettslig kalles grov voldtekt".

Lov om straff (straffeloven) - Kapittel 26. Seksuallovbrudd - Lovdata

Det virker som enkelte ikke forstår at politiet bruker de strafferettslige begrepene som vi finner i straffeloven. Ordbruken deres er nøytral. Det er ikke en moralsk vurdering, men en vurdering av hva de mener de kan bevise - juridisk - har skjedd.

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (Akkurat nå):

Jeg siterte et utdrag fra artikkelen du postet. Og ga deg rett i at det er grovt.

Skjønner. Så får vi håpe de som mener det ikke er det får det med seg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaisyD skrev (12 minutter siden):

Ser at poliet har gjort beslag i boligen hans på Skaugum. Lurer på hva de er ute etter. PC og andre elektroniske spor, sikkert - men hva er det de vil dokumentere?

Kan fort være noen filmer/bilder ute og går? 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Politiet mener åpenbart at det er et forhold som er dekket av straffeloven § 291, men ikke 292 eller 293 (som er den som handler om det som strafferettslig kalles grov voldtekt".

Det virker som enkelte ikke forstår at politiet bruker de strafferettslige begrepene som vi finner i straffeloven. Ordbruken deres er nøytral. Det er ikke en moralsk vurdering, men en vurdering av hva de mener de kan bevise - juridisk - har skjedd.

Jeg har ikke sett at brukerne i denne tråden har skrevet at det er politiets klassifikasjon som diskuteres, så da da burde det i så fall vært spesifisert. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (4 minutter siden):

Det betyr at det dekkes av beskrivelsen i straffeloven § 291, men ikke av beskrivelsen i § 292:

Takk. Ser ut som iallefall minstetiden han kan få nå , strammer seg til minimum 3 år. Med flere hendelser,  så antar jeg et stort potensiale i mer enn minstetid, intil 6 år. 

Kommer jo litt an på om han får straff for alt eller deler av det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (1 time siden):

Det er ikke xen på Frogner han er siktet for voldtekt mot. Det er en annen kvinne. Det er altså nå ikke én men fire kvinner som Marius nå er anmeldt for å ha brukt voldt mot en av de voldtekt. I tillegg til at han har invitert Hells Angels og tungt kriminelle på fest i huset til kronprinsparet, stjålet en moped, ikke lagt seg inn på rehab som han lovet å gjøre, nesten kjørt på en gardist, kjørt uten førerkort, brutt besøksforbud, vist flere ganger at han driter i kongefamilien og ikke tar dette på alvor ( blandet annet på   av de mye omtalte  bildene se og hør har trykket). 

Dere som hele tiden skal legge på.. synes dere ikke det han er tiltalt for er ille nok? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (11 minutter siden):

Klassifisering handler om strafferamme. Ikke noe annet. 

Feks  litt urettferdig at samme handling kan gi intil 3 år, for å ikke være samboere, men over 3 år hvis man er samboende.

Nå da siste ex er iht nær relasjon,  vil jeg tro de har gått over i å anse de som samboende. Og da vil strafferammen øke. (Håper det holder i evnt retten)

Så det handler ikke om å dempe  noe iht alvorlighet, hvis det var det du tenkte på. 

Nær relasjon betyr ikke utelukkende samboere; for eksempel vil et par spm overnatter sammen i gjennomsnitt hver helg og flere ganger i uken naturlig nok ikke anses på samme måte som noen har datet to ganger. 

Jeg regner med at skillet eksisterer fordi det er ekstra inngripende å bli utsatt for vold av noen man bor sammen med. 

Det er ikke like enkelt å gå fra ektefeller, samboer eller noen man har hatt et langvarig forhold til. Det er sannsynlig at det er en relasjon som er skadelig på flere områder også.

Endret av Josephine
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (5 minutter siden):

Dere som hele tiden skal legge på.. synes dere ikke det han er tiltalt for er ille nok? 

Det er påfallende at det kommer stadig nye ting i denne saken da. Han blir stadig siktet og pågripet for nye ting. Det er ikke sånn at jeg overdriver eller finner på ting her. Det er for å vise at det er et mønster og en gjentagende greie. 

Endret av FruR
  • Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (57 minutter siden):

Sterke saker. Ikke overraskende.

Kan rehab fikse dette tro? Får man plutselig respekt for kvinner og slutter å voldta dem, etter rehab? 

Nei. Det kommer litt an på om han gjør dette nykter og da. Hvis han « kun « er drittsekk når han er rusa kan jo mye fikses om han blir rusfri, men det vet vi jo ikke. Han trenger sikkert litt terapi også. Rehab er et fint sted og starte da, selvom det ser ut som og bli litt utsatt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser noen reagerer på at det siste offeret fortsatt er i kontakt med Marius. 

Psykisk vold inneholder ofte også intens love-bombing, løfter om en bedre fremtid og gaslighting. Det er nok ikke så lett å holde seg unna, selvom det virker enkelt for oss utenfor situasjonen. 

• Liker 26
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Korpsnerden skrev (12 minutter siden):

Det står i denne artikkelen: 

https://www.aftenposten.no/norge/i/AvJvWE/marius-borg-hoeiby-paagrepet-paa-nytt-og-siktet-for-voldtekt

For ikke å nevne fokus på henleggelse, tilståelsesdom og minstetid, for å hele tiden holde alvorlighetsgraden så langt nede som mulig. 

☝️💯 Og ikke minst forklare årsakssammenheng mellom rusmisbruket og de grove handlingene han har utført. Som at det er en god nok «unnskyldning» for oppførselen hans de siste 10 årene. 

Endret av Kattedama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (20 minutter siden):

Nær relasjon betyr ikke utelukkende samboere; for eksempel vil et par spm overnatter sammen i gjennomsnitt hver helg og flere ganger i uken naturlig nok ikke anses på samme måte som noen har datet to ganger. 

Jeg regner med at skillet eksisterer fordi det er ekstra inngripende å bli utsatt for vold av noen man bor sammen med. 

Det er ikke like enkelt å gå fra ektefeller, samboer eller noen man har hatt et langvarig forhold til. Det er sannsynlig at det er en relasjon som er skadelig på flere områder også.

Hvor står det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kvittre skrev (4 minutter siden):

Nei. Det kommer litt an på om han gjør dette nykter og da. Hvis han « kun « er drittsekk når han er rusa kan jo mye fikses om han blir rusfri, men det vet vi jo ikke. Han trenger sikkert litt terapi også. Rehab er et fint sted og starte da, selvom det ser ut som og bli litt utsatt. 

Å være rusavhengig, er ikke det samme som å være en voldtektsmann og en systematisk kvinnemishandler. Rehab fikser ikke dyssosial adferd. 

• Liker 18
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (24 minutter siden):

Nå er Marius 27 år og voksen men ja når det er så mye styr burde han vært involvert selv om det er en boksen sønn og Morten Borg kan sier og fortjene like mye kritikk for å være tafatt som kronprinsparet i denne saken. Vet at Marius far har vært i fengsel og hatt problemer med rus selv. 

Marius sin far lever ikke av våre skattepenger og han har ikke huset den kriminelle sønnen sin og lagt til rette for at han kan suse rundt uten jobb og ruse seg og voldta. Han har ikke noe særlig ansvar ovenfor den generelle befolkningen.

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (46 minutter siden):

Det politiet kan si om voldtekten, er at den gjelder seksuell omgang uten samleie. Fornærmede skal ha vært ute av stand til å motsette seg handlingen.

SItat hentet fra: https://www.aftenposten.no/norge/i/AvJvWE/marius-borg-hoeiby-paagrepet-paa-nytt-og-siktet-for-voldtekt

Ikke grovt mener du? 

Jeg får ikke åpnet linken til Aftenposten. I følge vg var det seksuell omgang uten samleie og han var alene om det . Ser han sitter i avhør nå, så mulig det kommer noe nytt. Hva står det i Aftenposten da? 

hva jeg mener? Jeg var ikke til stede så jeg forholder meg til det som har kommet fram. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...