Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/6734f4f1c72347eb5d72d39c/aftenposten-haukland-varslet-kronprinsparet-om-hoiby-i-et-mote-i-fjor-sommer

Aftenposten: Haukland varslet kronprinsparet om Høiby i et møte i fjor sommer

Del

I et intervju med Aftenposten forteller Nora Haukland at hun fortalte kronprinsparet om ekskjæresten og kronprinsessesønn Marius Borg Høibys problemer.

Ifølge Haukland skjedde det i et møte med dem i fjor sommer da forholdet med Høiby tok slutt.

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet
Déjà vu skrev (5 minutter siden):

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/6734f4f1c72347eb5d72d39c/aftenposten-haukland-varslet-kronprinsparet-om-hoiby-i-et-mote-i-fjor-sommer

Del

I et intervju med Aftenposten forteller Nora Haukland at hun fortalte kronprinsparet om ekskjæresten og kronprinsessesønn Marius Borg Høibys problemer.

Ifølge Haukland skjedde det i et møte med dem i fjor sommer da forholdet med Høiby tok slutt.

Her er den fra Aftenposten 

https://www.aftenposten.no/norge/i/xm9vxl/nora-haukland-varslet-kronprinsparet-om-hoeiby-i-et-moete-i-fjor-sommer

• Nyttig 1
Skrevet
Isild skrev (24 minutter siden):

Jeg må være svært ulik MM og HM , for meg var det ikke noe som helst problem å anmelde den voldelige rusmisbrukeren i familien. Like nær slekt som det de er. Jeg kunne virkelig ikke se på hva vedkommende gjorde mot andre.

Husker godt at da jeg gikk til politiet, så stoppet de meg et øyeblikk i det jeg fortalte : "Vil bare informere om at hvis du forteller "for mye" så er vi pliktig til å opprette sak". 

Så det gjorde de. Jeg fortalte som det var. 

MM har ikke gått til politiet da hun fikk melding av JS med andre ord. Da ville de opprettet sak, det har de ikke gjort. Jeg finner ingen grunn til å tro at JS lyver. Tvert imot så har jeg fått nok av at det i veldig mange saker snur seg til å bli "stakkars" voldsmann og å mistro ofre. 

Det er jo slike ting MM skulle kjempe på vegne av voldsutsatte kvinner for?? Bli hørt, bli trodd, få hjelp. 

Jeg klarer ikke å tenke annet enn at det har vært en tung avveining ift å beholde fasade her, dysse ned, "prate med", flytte han til Skaugum osv. De snakket nok om etter sms`n fra JS, at det måtte holdes innenfor det kongelige "fort" (for det er et fort de har blitt) 

De ønsket å ordne opp selv, og jeg tror det handlet mer om damagecontrol enn medavhengighet. Så har jeg sagt det. Jeg kjenner medavhengige. De er ganske brutt ned. 

Problemet i denne saken tror jeg er en kultur med mangel på noen voksen i rommet som kan gi korreksjon til denne familien. Gjelder hele gjengen, mangler god gammeldags voksen kjeft.

Betale gjeld til en kriminell organisasjon ved å gi dem et kort som belastes staten uten konsekvenser. 

Varsel om vold mot samboer uten konsekvenser. 

Tyveri av gjenstander uten konsekvenser.

Grisekjøring uten konsekvenser. 

Skaugum festivaler uten konsekvenser. 

Kriminelt nettverk uten konsekvenser. 

Er opplagt et de voksne ikke lengre er tilstede i denne familien. 

Er trist i denne tråden med dem som poster opp og ned med å forsøke å forsvare dette. 

Jeg er umoderne. Prinsipielt monarkiet, med en tanke om at det vil sikre verdier. Kanskje preget av noen tidligere bekjente som vokste opp i en umoderne adelig miljø, der plikt og ære var sentralt. Det å tjene noe større enn seg selv, som såg ned på de nye rike uten de båndene til fortiden. 

Men... det jeg ser i denne saken er litt for mye bortskjemte Oslo vest, Bærum og Asker folk. Eller som en bekjent som flyktet fra lederstilling i politiet i det området etter å ha møtt alt for mange foreldre som ikke tok ansvar når barna ble tatt med hjem av dem. Trusler mot politiet istedenfor å ta tak i problemene. 

Det å ha møtt alt for mange kvinner som har blitt utsatt for vold påvirker sikkert meg også. 

Kongefamilien må få orden på sin moralske kompass ASAP, eller finne på noe annet å gjøre. Haakon og Olav hadde aldri akseptert dette. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet (endret)
Déjà vu skrev (7 minutter siden):

Del

Det regnet  jeg med iht intervjuet jeg delte her i går, som var fra våren 2024.  Hun sa det ikke rett ut. Men hun nevnte om kontakten og støtten hun hadde fått. 

Nå ligger  intervjuet bal betalingsmur iht Aftenposten.  Så vet ikke hva hun sier der. 

Han dro  på rehabilitering samme høst, etter lydopptakene med politiet. 

Endret av Krokenguri
Skrevet (endret)

NH har altså bare tatt opp dette med rusmisbruket, som hun mente var ute av kontroll. Og kunne ikke bære byrden alene, ansvar for livet til MBH - dette var bakgrunnen for møtet. 

Så det hadde egentlig ingenting med siktelsene å gjøre.

https://www.aftenposten.no/norge/i/xm9vxl/nora-haukland-varslet-kronprinsparet-om-hoeiby-i-et-moete-i-fjor-sommer

"Da Nora Haukland et halvår senere sier hun tok kontakt med kronprinsparet, hadde hun samme mål. Hun mente at Høibys rusmisbruk virket ute av kontroll.

Haukland sier hun ba kronprinsparet om et møte. Ifølge Haukland sa hun i møtet at Høiby trengte profesjonell hjelp.

– De sa at de skulle prøve. Vi prøvde alle sammen å få ham i rehabilitering, men man kan ikke tvinge en voksen mann. Det er respektløst av Marius ikke å ta ansvar og gjøre noe for å få det bedre. Det går jo kontinuerlig bare ut over andre, sier hun."

Endret av Déjà vu
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (20 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt dette med et ord. Jeg har skrevet om medavhengighet som fenomen, som har sine fellestrekk i det jeg skrev. I mange tilfeller også kan ha til felles tåkelegging og manipulasjon, sykluser av gode og dårlige perioder, lovnader om bot og bedring, offerrolle, sympatifisking, løgner, devaluering/idealisering, trusler og annen mer eller mindre psykisk vold fra utøveren som koker hodet ditt, sammen med morskjærlighet, kjærlighet til ektemannen eller hvem det nå er du er i et destruktivt forhold med. Dette er ikke alltid tilstede i de tilfellene, men så å si alltid tilstede ved partnervold, der det også forekommer en rekke andre ekstremt skadelige voldsmekanismer og bindinger under psykisk/fysisk/seksualisert/annen vold. 

Skjønte ikke dette. 

Er du enig eller uenig om at alle skal prioritere ofrene fremfor voldsmenn? 

Jeg og håper og tror at du er enig. Og med det enig at kronprinsen og hans kone står til strykk. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (55 minutter siden):

Ja, med avhengighet er et fenomen. Men som brukeren du kommenterte så er det en grunnleggende forskjell mellom:

Voldsofre

Dem som ikke er ofre

Ja, jeg har gjennom årene møtt mange kvinner som har vært utsatt for vold i nære relasjoner. Vet på grunn av det også av erfaring at alt for mange velger å gå tilbake til mannen som konstant er en trussel mot deres liv. Er synd og leit, og i min egen erfaring så ble en av disse kvinnene til slutt drept. 

Er noe helt annet med folk som ikke er ofre men blir kjent med slikt vold. Jeg blåser rett vest i hvilke psykologiske mekanismer som påvirker dem, deres plikt er å prioritere og gjøre riktige valg, som ikke er å støtte voldsmannen. Ferdig snakket. 

Men det er kanskje en kompliserende faktor i dette tilfellet med MM, at hun nå er pårørende, og ikke offeret i situasjonen vi diskuterer her, samtidig som hun så vidt jeg har forstått har vært offer for vold og trusler fra flere mennesker hun hadde et nært forhold til da hun var ung. Sånn sett er hun

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Ja, med avhengighet er et fenomen. Men som brukeren du kommenterte så er det en grunnleggende forskjell mellom:

Voldsofre

Dem som ikke er ofre

Ja, jeg har gjennom årene møtt mange kvinner som har vært utsatt for vold i nære relasjoner. Vet på grunn av det også av erfaring at alt for mange velger å gå tilbake til mannen som konstant er en trussel mot deres liv. Er synd og leit, og i min egen erfaring så ble en av disse kvinnene til slutt drept. 

Er noe helt annet med folk som ikke er ofre men blir kjent med slikt vold. Jeg blåser rett vest i hvilke psykologiske mekanismer som påvirker dem, deres plikt er å prioritere og gjøre riktige valg, som ikke er å støtte voldsmannen. Ferdig snakket. 

Men, det er kanskje noe kompliserende i dette tilfellet med MM, det at hun nå er pårørende og sånn sett ikke er offeret i den situasjonen vi dikuterer her, men samtidig også selv er et voldsoffer i den grad de voldelige relasjonene hun levde i og hadde tett på da hun var ung, fortsatt preger henne? Kanskje hun på grunn av disse erfaringene har utviklet en medavhengig personlighet fra tidlig av, og at dette for alltid har rotet med hennes evne til å ta voksne, rasjonelle valg?

• Liker 2
Skrevet

Uffameg. Medavhengighet er nok et stikkord her. Og handlingslammelse når ballongen sprakk. Det er jo bare fryktelig tragisk for alle dette her. Vi vet jo heller ikke hva de har gjort når de har fått vite om disse voldsepisodene. Det jeg også tenker er at det er veldig rart hvis ikke familien også har opplevd episoder med aggressiv oppførsel. Det er helt forferdelig at disse jentene måtte oppleve dette når det var kommunisert slik oppførsel før, men jeg vil ikke gi noen ansvaret, dette er så komplekst. 

Men når det gjelder tillit i forhold til den jobben de har foran seg som Norges overhoder, der tenker jeg man kan gjøre seg noen betraktninger nå. De har en jobb å gjøre der etter at straffesaken er over. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Déjà vu skrev (1 time siden):

NH har altså bare tatt opp dette med rusmisbruket, som hun mente var ute av kontroll. Og kunne ikke bære byrden alene, ansvar for livet til MBH - dette var bakgrunnen for møtet. 

Så det hadde egentlig ingenting med siktelsene å gjøre.

"Da Nora Haukland et halvår senere sier hun tok kontakt med kronprinsparet, hadde hun samme mål. Hun mente at Høibys rusmisbruk virket ute av kontroll.

Haukland sier hun ba kronprinsparet om et møte. Ifølge Haukland sa hun i møtet at Høiby trengte profesjonell hjelp.

– De sa at de skulle prøve. Vi prøvde alle sammen å få ham i rehabilitering, men man kan ikke tvinge en voksen mann. Det er respektløst av Marius ikke å ta ansvar og gjøre noe for å få det bedre. Det går jo kontinuerlig bare ut over andre, sier hun."

Nora Haukland sier videre at hun mener kronprinsparet har gjort så godt de kan i denne saken og hun mener det er feil å peke på dem. Hun sier det bare er én ansvarlig i saken alle snakker om: Voksne MBH. Nora Haukland beskriver kronprinsparet som en veldig varm og fin familie. 

Endret av ~ Ada ~
Omskriving fremfor sitater
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Voice skrev (4 minutter siden):

Men det er kanskje en kompliserende faktor i dette tilfellet med MM, at hun nå er pårørende, og ikke offeret i situasjonen vi diskuterer her, samtidig som hun så vidt jeg har forstått har vært offer for vold og trusler fra flere mennesker hun hadde et nært forhold til da hun var ung. Sånn sett er hun

Men, det er kanskje noe kompliserende i dette tilfellet med MM, det at hun nå er pårørende og sånn sett ikke er offeret i den situasjonen vi dikuterer her, men samtidig også selv er et voldsoffer i den grad de voldelige relasjonene hun levde i og hadde tett på da hun var ung, fortsatt preger henne? Kanskje hun på grunn av disse erfaringene har utviklet en medavhengig personlighet fra tidlig av, og at dette for alltid har rotet med hennes evne til å ta voksne, rasjonelle valg?

Som jeg skrev, jeg blåser rett vest i hvorfor dem som velger å ikke gjøre det som er deres plikt gjør som dem gjør. Jeg vurderer dem utfra deres handlinger. Er så og si alltid enn forklaring til hvorfor mennesker gjør det som ikke er riktig. Men vi har en alminnelig akseptert prinsipp om den frie vilje og personlig ansvar som også gjelder landets kommende konge og hans kone. Dem har valgt å prioritere kjeltringen fremfor plikten og ofrene. 

Endret av Fremmed fugl
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (25 minutter siden):

Skjønte ikke dette. 

Er du enig eller uenig om at alle skal prioritere ofrene fremfor voldsmenn? 

Jeg og håper og tror at du er enig. Og med det enig at kronprinsen og hans kone står til strykk. 

Enig i første. Men det må også jobbes mye med voldsutøvere (på systemnivå, og jobbes med andre risikoforebyggende tiltak) om vi skal redusere vold i nære relasjoner.

Ingen mening om siste. Altfor fragmentert "innsikt" i saken.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (21 minutter siden):

Problemet i denne saken tror jeg er en kultur med mangel på noen voksen i rommet som kan gi korreksjon til denne familien. Gjelder hele gjengen, mangler god gammeldags voksen kjeft.

Betale gjeld til en kriminell organisasjon ved å gi dem et kort som belastes staten uten konsekvenser. 

Varsel om vold mot samboer uten konsekvenser. 

Tyveri av gjenstander uten konsekvenser.

Grisekjøring uten konsekvenser. 

Skaugum festivaler uten konsekvenser. 

Kriminelt nettverk uten konsekvenser. 

Er opplagt et de voksne ikke lengre er tilstede i denne familien. 

Er trist i denne tråden med dem som poster opp og ned med å forsøke å forsvare dette. 

Jeg er umoderne. Prinsipielt monarkiet, med en tanke om at det vil sikre verdier. Kanskje preget av noen tidligere bekjente som vokste opp i en umoderne adelig miljø, der plikt og ære var sentralt. Det å tjene noe større enn seg selv, som såg ned på de nye rike uten de båndene til fortiden. 

Men... det jeg ser i denne saken er litt for mye bortskjemte Oslo vest, Bærum og Asker folk. Eller som en bekjent som flyktet fra lederstilling i politiet i det området etter å ha møtt alt for mange foreldre som ikke tok ansvar når barna ble tatt med hjem av dem. Trusler mot politiet istedenfor å ta tak i problemene. 

Det å ha møtt alt for mange kvinner som har blitt utsatt for vold påvirker sikkert meg også. 

Kongefamilien må få orden på sin moralske kompass ASAP, eller finne på noe annet å gjøre. Haakon og Olav hadde aldri akseptert dette. 

Til det siste: Jeg tror heller ikke Haakon og Olav hadde akseptert dette. Kongehuset vårt er ikke spesiellt gammelt, og på få generasjoner henger nå tillitsforholdet mellom de og folket i en svært tynn tråd.

De valgene Märtha Louise og Haakon Magnus har gjort har direkte og indirekte ført til at monarkiet er i krise. Det virker desverre også som kongehuset ikke lenger vil ha noe med oss (folket) å gjøre. 

• Liker 9
  • Nyttig 18
Skrevet

Alt hva kronprinsparet har visst og alt hva de ikke har gjort … de er ikke den vanlige mann i gata og har 140 ansatte i hoffet. Der bør det vel være en eller flere som kunne komme med gode råd eller veiledning angående håndteringen av alt dette. Men de har antagelig tatt sine egne valg, som tydeligvis er å dysse ned de store problemene med M ….

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
Jobbermedbarn skrev (35 minutter siden):

Uffameg. Medavhengighet er nok et stikkord her. Og handlingslammelse når ballongen sprakk. Det er jo bare fryktelig tragisk for alle dette her. Vi vet jo heller ikke hva de har gjort når de har fått vite om disse voldsepisodene. Det jeg også tenker er at det er veldig rart hvis ikke familien også har opplevd episoder med aggressiv oppførsel. Det er helt forferdelig at disse jentene måtte oppleve dette når det var kommunisert slik oppførsel før, men jeg vil ikke gi noen ansvaret, dette er så komplekst. 

Men når det gjelder tillit i forhold til den jobben de har foran seg som Norges overhoder, der tenker jeg man kan gjøre seg noen betraktninger nå. De har en jobb å gjøre der etter at straffesaken er over. 

Det virker ganske opplagt  at de pga jobben eller den offentlig rollen har prøvd å skjule eller legge lokk på ting rundt Marius . Det er nok delvis derfor de har latt han bo på Skaugum også for å ha litt mer kontroll på en sønn som er ute av kontroll og beskytte mot at media finner ut og  minimere skade osv. Jeg tror faktisk de har vært klar over at Marius sliter med rus og kan være i voldelig i minst 7 år. Da MM på 20årsdagen til MBH ba pressen om å ikke skrive om han. 

Jeg lurer også på om London turen kan ha vært et siste forøk på å få Marius på rehab men at de mislyktes fordi Marius ikke vil. 

Endret av FruR
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (6 timer siden):

Til det første: jo. Selvsagt. Men det er veldig lett å være etterpåklok.

Til det andre: tja. Jeg antar at se ikke planla å starte et forbryterkartell, så kanskje et feilslått forsøk på å få MBH til p føle seg inkludert?

Eller kanskje de ikke er veldig smarte mennesker og/eller har veldig dårlige rådgivere. Her er alt mulig, vi spekulerer alle i vei.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Annonse
Skrevet
Isild skrev (26 minutter siden):

Til det siste: Jeg tror heller ikke Haakon og Olav hadde akseptert dette. Kongehuset vårt er ikke spesiellt gammelt, og på få generasjoner henger nå tillitsforholdet mellom de og folket i en svært tynn tråd.

De valgene Märtha Louise og Haakon Magnus har gjort har direkte og indirekte ført til at monarkiet er i krise. Det virker desverre også som kongehuset ikke lenger vil ha noe med oss (folket) å gjøre. 

Haakon er i min bok den mest imponerende regenten i moderne tid globalt. Er bare så trist å se hvordan arven etter han ikke forvaltes. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (32 minutter siden):

Enig i første. Men det må også jobbes mye med voldsutøvere (på systemnivå, og jobbes med andre risikoforebyggende tiltak) om vi skal redusere vold i nære relasjoner.

Ingen mening om siste. Altfor fragmentert "innsikt" i saken.

Greit å ikke kunne ta stilling basert på fragmenter fra media bildet. Jeg syns jeg ser et tydelig bilde, du føler ikke det samme, helt greit det. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Jeg må være svært ulik MM og HM , for meg var det ikke noe som helst problem å anmelde den voldelige rusmisbrukeren i familien. Like nær slekt som det de er. Jeg kunne virkelig ikke se på hva vedkommende gjorde mot andre.

Husker godt at da jeg gikk til politiet, så stoppet de meg et øyeblikk i det jeg fortalte : "Vil bare informere om at hvis du forteller "for mye" så er vi pliktig til å opprette sak". 

Så det gjorde de. Jeg fortalte som det var. 

MM har ikke gått til politiet da hun fikk melding av JS med andre ord. Da ville de opprettet sak, det har de ikke gjort. Jeg finner ingen grunn til å tro at JS lyver. Tvert imot så har jeg fått nok av at det i veldig mange saker snur seg til å bli "stakkars" voldsmann og å mistro ofre. 

Det er jo slike ting MM skulle kjempe på vegne av voldsutsatte kvinner for?? Bli hørt, bli trodd, få hjelp. 

Jeg klarer ikke å tenke annet enn at det har vært en tung avveining ift å beholde fasade her, dysse ned, "prate med", flytte han til Skaugum osv. De snakket nok om etter sms`n fra JS, at det måtte holdes innenfor det kongelige "fort" (for det er et fort de har blitt) 

De ønsket å ordne opp selv, og jeg tror det handlet mer om damagecontrol enn medavhengighet. Så har jeg sagt det. Jeg kjenner medavhengige. De er ganske brutt ned. 

JA!!!

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Flott. Så da er vi enige at plikten som pårørende til en voldsmenn er å sikre ofrene for denne mannen. 

Plikt til  pårørende faktisk....

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...