Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
O Rakel skrev (39 minutter siden):

Virker ikke som du leste svaret til det innlegget. Brudd på personvern, som er direkte feil, offer blir aldri fri etter dette, som altså påfører kvinnen skammen.

Og som om ikke VG gjorde vurderinger av de ulike hensynene. Å holde tilbake lydfilene ville være å gi MBH en ufortjent beskyttelse som han allerede har nydt godt av i mange år allerede og som har muliggjort et liv som kriminell, rusavhengig voldsmann. Lydfilen ble spilt inn et stykke ut på dagen, likevel er han totalt psycho. Altså et det ikke bare mår han et ruset. Lydfilen gjør også at mange flere forstår at han er farligere enn man ellers hadde trodd.  Som igjen tvinger frem handling fra foreldrene og HM.
Han og de skal være så sykt glad for at dette kom frem før han rakk å skade noen alvorlig - eller enda verre. Men hør VG podcasten mediebobler for å forstå hvorfor vg valgte å publisere. De er ikke hensynsløse idioter. 

Det er dine ord, på ingen måte mine.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ninaen skrev (10 minutter siden):

Eh, var du overhodet på SoMe utenom KG da? Det var en solid gjeng, særlig av middelaldrende og oppover, som var i «nå har han sagt unnskyld, nå må han få være i fred, og stakkars han er syk, og se han elsker henne». Også flere mediefolk omfavner jo unnskyldninga. 

Jeg snakket med folk som jeg anser som oppegående, både på jobb og ellers. Ellers fikk jeg med meg at det var mye fordømming, også med en gang, altså før lydfilene ble sluppet. 

https://www.facebook.com/share/129gJ4sxwiS/?mibextid=WC7FNe

https://www.facebook.com/share/15HqGMBC8f/?mibextid=WC7FNe

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (30 minutter siden):

Lydfilene:

- jeg synes det er et krevende tema, og i utgangspunktet mener jeg det er feil å publisere slikt materiale, på generelt grunnlag

- i denne saken ble konteksten med «unnskyldninga» hans avgjørende for meg, jeg har landa på, under tvil, at det kan forsvares, og at det også kan argumenteres med hensyn til oftere, tross den belastninga som også påpekes, fordi➡️

- den såkalte unnskyldninga hans var i ferd med å lure store deler av befolkningen, utenom oss som pga egen erfaring lukta bullshit lang vei og umiddelbart så tonnevis med røde flagg. At lydopptakene ble publisert rett etter bidro etter sigende til å få opp øya til en stor del av dem som i utgangspunktet trodde på ham mtp bot og bedring

- hvis «unnskyldningen» hadde fått stå i offentligheten alene, uten lydfilene, så kunne det faktisk ført til at offerets troverdighet ble svekket, og at flere hadde begynt å unnskylde og bagatellisere på vegne av MBH, og med det også bidratt til en heftig indirekte gaslighting av offeret, på toppen av den MBH utsatte henne for sammen med klassisk love-bombing.

NH gikk vel ut pga «unnskyldningen» alene. Men også der er det nok mer sannsynlig at man kunne fått «PR-kåte influenser av krenkagenerasjonen»-reaksjoner uten at lydopptakene lakk parallelt.

Innlegget til @Ada. om personvernet til offeret ang lydopptakene har mange viktige poeng, og jeg er enig i det meste. Jeg vil si at uten «unnskyldninga» så hadde det vært mer soleklart at opptakene ikke burde vært publisert. Men jeg er stygt redd for at uten dem, med «unnskyldninga» stående over hele presse-Norge, så kunne det fått stor betydning for folkedomstolen (ikke rettssak senere altså), og faktisk dermed skadet offeret mer enn belastningen av offentliggjøring av opptaket ble. Ikke der og da nødvendigvis, men i det lange løp. Andelen «stakkars lille-Marius» fra etter «unnskyldninga» til etter lydopptakene datt vel som en stein…

Men dette var jo en kjedereaksjon,  det var vel pga lydopptakene han ba offentlig om unskyld, og pga den uttalte to voldsutsatte til seg.

De ytret seg også, fordi det også er vanskeligere å bli trodd når man kun er en. I saken til alle 3, er det politiet som anmeldte det. Så ingen av de har anmeldt forholdene selv. 

Så kan nok tenkes de hadde meldt seg på et eller annet tidspunkt uansett.  

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Déjà vu skrev (27 minutter siden):

Jeg er ikke noen rus-spesialist. Det jeg har lest og hørt, er at de som er rusavhengige, bruker rusmidler mest for å føle seg "normale" og "friske".

Vel. Hvis du tidligere har vært i nærheten av en person som er påvirket av diverse stoffer (blandingsrus), tenker man at han var påvirket i den samtalen. Han fremstår aggressiv, manisk, pågående, uten empati, og synes synd på seg selv. Det kan jo hende han er slik når han er nykter også,  hva vet jeg. 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet
Kollontaj skrev (17 minutter siden):

Jeg snakket med folk som jeg anser som oppegående, både på jobb og ellers. Ellers fikk jeg med meg at det var mye fordømming, også med en gang, altså før lydfilene ble sluppet. 

https://www.facebook.com/share/129gJ4sxwiS/?mibextid=WC7FNe

https://www.facebook.com/share/15HqGMBC8f/?mibextid=WC7FNe

Din egen omgangskrets er ofte ikke et godt bilde på folkeopinionen, vi vil gjerne omgi oss med folk og ha miljøer rundt oss som ofte overlapper med oss selv. Særlig Facebook var ille, før enkelte medier tok til vettet og droppa kommentarfelt. Ingebrigtsen-saken har soleklart vært verre på offerklandring og «stakkars Gjert», men det var jaggu en skremmende stor gjeng i denne saken også. Heldigvis mer på «stakkars Marius» (satt på spissen) enn offerklandring, det siste har det heldigvis vært veldig lite av relativt sett 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (18 minutter siden):

Men dette var jo en kjedereaksjon,  det var vel pga lydopptakene han ba offentlig om unskyld, og pga den uttalte to voldsutsatte til seg.

De ytret seg også, fordi det også er vanskeligere å bli trodd når man kun er en. I saken til alle 3, er det politiet som anmeldte det. Så ingen av de har anmeldt forholdene selv. 

Unnskyldningen og innrømmelsen kom 14.8, lydfilene ble kjent 11.9

https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-mine-foreldre-vet-det/s/5-95-2014847

• Liker 7
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (25 minutter siden):

Nei, nå må du slutte og få orden på fakta før du tyter altså. Unnskyldninga kom først, bestemødre og kommentatorer tilga, folk her inne var på «nå har han bedt om unnskyldning som dere ville», mens noen av oss hylte «røde flagg!» og ble feid bort. Så kom lydopptakene. 

Unnskyldning: 14.august

Lydopptak telefonsamtaler 15.august 

NH uttalte seg på Snapchat etter unnskyldninga, før lydopptakene lå på VG, artikkelen i f.eks Se&Hør er fra ca,kl.11.30. den 15.august.
Det var vel en kjedereaksjon fordi unnskyldningen skapte reaksjoner hos dem som satt på materialet og skjønte at det var bullshit det han kom med, akkurat som oss som har erfaring med denne voldsdynamikken. 

IMG_4139.jpeg

Endret av Ninaen
  • Liker 8
  • Nyttig 9
Skrevet
Kollontaj skrev (8 minutter siden):

Vel. Hvis du tidligere har vært i nærheten av en person som er påvirket av diverse stoffer (blandingsrus), tenker man at han var påvirket i den samtalen. Han fremstår aggressiv, manisk, pågående, uten empati, og synes synd på seg selv. Det kan jo hende han er slik når han er nykter også,  hva vet jeg. 

Den typen kan fint være sånn nykter ja, men hjelper jo ikke om han har dratt inn en stripe rett før for å tøffe seg litt…

• Liker 2
Skrevet
Ninaen skrev (Akkurat nå):

Din egen omgangskrets er ofte ikke et godt bilde på folkeopinionen, vi vil gjerne omgi oss med folk og ha miljøer rundt oss som ofte overlapper med oss selv. Særlig Facebook var ille, før enkelte medier tok til vettet og droppa kommentarfelt. Ingebrigtsen-saken har soleklart vært verre på offerklandring og «stakkars Gjert», men det var jaggu en skremmende stor gjeng i denne saken også. Heldigvis mer på «stakkars Marius» (satt på spissen) enn offerklandring, det siste har det heldigvis vært veldig lite av relativt sett 

Det er da veldig synsete av deg å tro at alle som jobber sammen mener det samme fordi vi har valgt å jobbe sammen? Vi er jo ansatte med ulike utdanninger, ikke et amatørlag som spiller fotball fordi vi liker hverandre. Lover deg at det er så ulike meninger som det går an og med større aldersspenn enn i kommentarfeltet til Se og hør. Jeg la ved to kommentarfelt fra aviser, det understreker poenget mitt. Før lydfilene ble kjent, var det også mye fordømmelse. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Det er da veldig synsete av deg å tro at alle som jobber sammen mener det samme fordi vi har valgt å jobbe sammen? Vi er jo ansatte med ulike utdanninger, ikke et amatørlag som spiller fotball fordi vi liker hverandre. Lover deg at det er så ulike meninger som det går an og med større aldersspenn enn i kommentarfeltet til Se og hør. Jeg la ved to kommentarfelt fra aviser, det understreker poenget mitt. Før lydfilene ble kjent, var det også mye fordømmelse. 

Prøv å se poenget i stedet for å overtolke detaljene. Jeg snakker ikke om kun kommentarfeltet til Se&Hør, jeg har ikke sagt at det ikke var noe fordømmelse. Snakker om at det var en skremmende stor andel i kommentarfeltene på særlig Facebook, i tillegg til at enkelte kommentatorer lot seg «frelse», og at det var en tydelig endring etter lydopptakene så kom dagen derpå.

Husk også at det var kun et drøyt døgn mellom her. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Déjà vu skrev (3 timer siden):

Rettferdighet krever at to parter som evt. står mot hverandre, at desse har mulighet til å få sin del av saken vurdert likt.

Da vurderer vi maktbalansen svært ulikt i denne saken, også etter det som har kommet fram til nå i media. Og det er selvsagt ok.

Jeg mener jo at @MissLucy (som var utgangspunktet for denne debatten), og m.a. du - misforstår hvilke krefter som er i sving. Ikke bare akkurat kronprinsparet og deres institusjon, men også alle omgivelser.

Og at dere muligvis ikke innser hvor lett de kan unnslippe noe som helst kritikk, på handlinger de gjør, uten at media følger med. Her mener jeg dere ikke forstår systemet i det hele tatt, ei heller symbiosen kongehus-media. 

Dere burde bli litt mer bevisste på hvor dere legger ned innsatsen deres, rett og slett.

Hittil har dere bevist dere for å være mennsker som fremmer maktpersoner sin side i en sak. I stedet for å vise en kristisk holdning til det som foregår, slik at man har en mulighet til å oppnå en rettsak som belyser saken fra begge sider, så rettferdig som mulig.

Å sitte her og oppildne feks. til at MM ikke skal forklare seg, vil være motsatt hensikt til å belyse saken. Man burde i høyst mulig grad i stedet oppfordret MM, gjennom alle talerør som finnes - til å forklare seg. All den tid hun påståelig skal ha ryddet i leilighet, og at sønnen stod i dusjen da simkortet forsvant. Og man ikke vet om flere enn de to til stede da. For eksempel.

Det er noen i tråden, som tydeligvis ser på det som sin livsoppgave å forsvare de kongelige. Da burde man, i og med at de er maktpersonene i saken, kunne prøve å balansere dette litt slik at man stilte seg på ofrenes side, det man tenker at de fornærmede ville tenke var fint at noen sa noe om/ stilte kritiske spm. om vedr. kongelige.

Det at kongeriket Norges regent velger å skulke fra de avtaler han har som regent fordi regenten prioriterer Marius forteller vel alt om maktbalansen i denne saken. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Fremmed fugl skrev (5 timer siden):

Nei. I hvilken virkelighet lever du. 

"Jeg kom igår kveld på at jeg skal dra på tur med en 27 gammel mann som banker kvinner, så møter ikke på jobb idag, men sender kona min". 

Prøv deg på den i en seriøs virksomhet... 

Jeg jobber i en sånn seriøs virksomhet og ser nok kronprinsfamiliens utfordringer fra en litt annen vinkel enn du gjør. Å være familie til en person som sliter med så komplekse problemer er ikke enkelt. Og familie er nå engang familie. 

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Krokenguri skrev (7 timer siden):

MM er ikke den som har gjort noe straffbart her, så iht det har hun ingenting å svare for. Det er jobben til hennes 27årige sønn å gjøre selv. 

Og hvor kommer det egentlig inn at spekulasjoner som ikke er sanne skal hjelpe på noe som helst i saken? Det blir jo bare enda større virvar for rettsvesenet å da vurdere grundigere hvor troverdig vitner er, når det er umulig å ikke få  med seg spekulasjoner og feil. 

Jeg har ikke sagt det er feil at media skriver om saken, ei heller at det er feil å diskutere saken. Men det blir gjort på feil måte. Som kan føre til et uønsket resultat. 

Med mengden som er nå og på nivået det er på, kan man ende opp med å forkaste vitner pga inhabilitet og forutintatte påstander bla.

Og i ytterste konsekvens, blir saken mot J og N forkastet pga bevisets stilling.  Når bistand advokaten  vil ha MM som vitne, er jeg redd de har for lite bevis i saken. Om de ikke har nok med annet.

Det er viktig at evnt vitner er minst mulig påvirket i avhør og i en rettsak. Det blir nermest umulig,  med menngen som er nå. 

Vi vet at MM har rydda boligen til Marius før politiet kom, hvis hun da har fjernet beviser så er det meget straffbart.

Vi vet også at MM har snakket med en av de fornærmede i saken. Dersom MM har prøvd å påvirke vedkommendes forklaring og hva hun forteller politiet  og retten så er det også straffbart. 

• Liker 10
  • Nyttig 9
Gjest NordreSving
Skrevet
Purple Basil skrev (7 timer siden):

Helt enig med deg. Hadde vi ikke hatt disse lydopptakene (og bilder) ville saken bare blitt dysset ned igjen. Du ser jo her i denne tråden at det finnes folk som gjør alt for at saken skal dysses ned, og vi ville fått mange innlegg av typen "Hvordan vet du at han truet med å sette fyr på tingene hennes? Hvordan vet du at han har innrømmet å slå til henne? (Osv. Osv.)" Med lydopptakene er det ingen tvil om hva slags person MBH er, og hva han har gjort.

Det verste er jo at noen også problematiserte lydfilenes dokumentasjonsverdi, så også de ble forsøkt grumset til med snakk om kontekst og at de dermed ikke kunne fungere som solide bevis. 

Det store bildet her handler om at mye har foregått over tid, med pressens som taus observatør etter at MM påla dem via brevet å la ham få holde på med «ungdommelig ubetenksomhet». 

Det er helt riktig at opinionen var i ferd med å snu etter unnskyldnings-uttalelsen. Vi har hatt et kongehus som har levd i en problematisk symbiose med pressen, ref artikkelen som ble delt for litt siden. Premisser for hva som skulle skrives og hvem som skulle skrive det / få tilgang til dem har blitt styrt av slottet. Pressen har ikke fått frihet til å utføre samfunnsoppdraget sitt, og nå kommer det en naturlig motreaksjon. Bilder og lydfiler sier mer enn 1000 ord, og de er vanskelige å unndra seg. Denne situasjonen har vi hatt gående i hemmelighet over år, og kronprinsparet har ikke maktet å få det under kontroll.  Bare se på hvor mye ressurser og hvor mange etater som ble involvert da MBH skulle pågripes. Det er helt på det rene at saken har vært et problem for politi, departementer og statsministerens kontor. Alle forsøk fra politi og folk «above my f***ing paygrade» har feilet. Pressen har vært tause, helt til handlingene hans gikk ut over noen. Mange har visst, men med det kongelige «vedhenget» har han vært untouchable. Og saken var i ferd med å bli dysset ned, igjen. Hans kjærlighetserklæring og «kroppskrenkelse» (mildeste formen for vold) var en katalysator for at de to andre stod frem. 

Vi er naive i Norge, tror godt om folk og er både tilgivende og blinde for hvor mye stygt som foregår. De aller fleste tror at alle er som dem, og «ikke plager andre og kan være grei og snill» (Egner) så da må man faktisk ty til slike virkemidler som bilder og lydfiler for å fjerne bindet for øynene. Vi har med en mann å gjøre som ikke på eget initiativ klarer å endre seg. Alle forsøk har strandet og den negative og påståtte belastende medieomtalen har ikke gjort noe med refleksjonsevnen eller påvirket til endring. Fingeren til pressen med ølboksene på skulderen, ikke anerkjennelse av straffeskyld og minimering av egne handlinger (slått litt med flat hånd) . Kronprinsparet som etter alt og dømme har fortsatt sin strategi, med heller magert resultat. Det tok 3 måneder med medietrykk før de (muligens) foretok seg noe. Og saken begynte ikke 4. august for å si det slik. Det er snakk om år. 

Beklager, fikk ikke bort siteringen Ada

~ Ada ~ skrev (6 timer siden):
Skrevet
Krokenguri skrev (8 timer siden):

MM er ikke den som har gjort noe straffbart her, så iht det har hun ingenting å svare for. Det er jobben til hennes 27årige sønn å gjøre selv

Om MM har gjort noe straffbart her vet jo ikke. Så du kan ikke si det mrd sikkerhet. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
NordreSving skrev (58 minutter siden):

Det verste er jo at noen også problematiserte lydfilenes dokumentasjonsverdi, så også de ble forsøkt grumset til med snakk om kontekst og at de dermed ikke kunne fungere som solide bevis. 

Det store bildet her handler om at mye har foregått over tid, med pressens som taus observatør etter at MM påla dem via brevet å la ham få holde på med «ungdommelig ubetenksomhet». 

Det er helt riktig at opinionen var i ferd med å snu etter unnskyldnings-uttalelsen. Vi har hatt et kongehus som har levd i en problematisk symbiose med pressen, ref artikkelen som ble delt for litt siden. Premisser for hva som skulle skrives og hvem som skulle skrive det / få tilgang til dem har blitt styrt av slottet. Pressen har ikke fått frihet til å utføre samfunnsoppdraget sitt, og nå kommer det en naturlig motreaksjon. Bilder og lydfiler sier mer enn 1000 ord, og de er vanskelige å unndra seg. Denne situasjonen har vi hatt gående i hemmelighet over år, og kronprinsparet har ikke maktet å få det under kontroll.  Bare se på hvor mye ressurser og hvor mange etater som ble involvert da MBH skulle pågripes. Det er helt på det rene at saken har vært et problem for politi, departementer og statsministerens kontor. Alle forsøk fra politi og folk «above my f***ing paygrade» har feilet. Pressen har vært tause, helt til handlingene hans gikk ut over noen. Mange har visst, men med det kongelige «vedhenget» har han vært untouchable. Og saken var i ferd med å bli dysset ned, igjen. Hans kjærlighetserklæring og «kroppskrenkelse» (mildeste formen for vold) var en katalysator for at de to andre stod frem. 

Vi er naive i Norge, tror godt om folk og er både tilgivende og blinde for hvor mye stygt som foregår. De aller fleste tror at alle er som dem, og «ikke plager andre og kan være grei og snill» (Egner) så da må man faktisk ty til slike virkemidler som bilder og lydfiler for å fjerne bindet for øynene. Vi har med en mann å gjøre som ikke på eget initiativ klarer å endre seg. Alle forsøk har strandet og den negative og påståtte belastende medieomtalen har ikke gjort noe med refleksjonsevnen eller påvirket til endring. Fingeren til pressen med ølboksene på skulderen, ikke anerkjennelse av straffeskyld og minimering av egne handlinger (slått litt med flat hånd) . Kronprinsparet som etter alt og dømme har fortsatt sin strategi, med heller magert resultat. Det tok 3 måneder med medietrykk før de (muligens) foretok seg noe. Og saken begynte ikke 4. august for å si det slik. Det er snakk om år. 

Beklager, fikk ikke bort siteringen Ada

Helt enig med deg. Underveis i tråden her har jeg stadig tenkt på omskrivelsen av det mye kjente "jeg tror det ikke før jeg får se det" som jeg synes passer så godt for denne saken:

"Man må tro det for å se det"

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Friluftsdame skrev (5 timer siden):

Jeg jobber i en sånn seriøs virksomhet og ser nok kronprinsfamiliens utfordringer fra en litt annen vinkel enn du gjør. Å være familie til en person som sliter med så komplekse problemer er ikke enkelt. Og familie er nå engang familie. 

1. Nei, du jobber ikke i en virksomhet der topplederen skulker møte med understilte ledere som har møtt opp fra alle ulike kanter, fordi han på kort varsel kom på at det passet å dra på tur med enn 27 år gammel mann som banker kvinner. Så sender kona som ikke har enn rolle til disse understilte lederne som "vikar". 

2. Du blander sammen det at det selvfølgelig er krevende med å ha en person som Marius nært livet sitt, og at det fint går å ta gode valg selv når ting er krevende (er litt av kjernekompetanse som man forventer av en regent). 

3. Kan du saklig forklare hvorfor HM måtte ta akkurat det flyet, og ikke et fly seinere på kvelden eller på fredagen. Nei, er ikke noe annet enn at han blåste i plikten og rollen som ikke er så viktig. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (8 timer siden):

? Det var en kommentar i forlengelsen av et tema som ble reist her; lydopptakene var nødvendige og eneste måten å avsløre ham på og han hadde jo mishandlet to kvinner tidligere. Det ble nevnt her før også, at det drev de to andre kvinnene til å stå fram, noe som altså er ukjent for meg.

Helt enig med deg - og takk for ditt gode, nyanserte og viktige innlegg om hvorfor det at lydfilene ble lekket og publisert var vanskelig og opplevdes inngripende for den fornærmede kvinnen. 

Jeg har ikke lest meg opp på de to siste sidene (det finnes ingen grunner i universet for det strengt tatt), og dette blir en siste krampetrekning her fra meg. Men: 

https://radio.nrk.no/podkast/arena/l_27d0e062-912f-4666-90e0-62912fc666f4

Podkasten Arena med tittelen "Fråtser media i Høiby-saken?", om publisering av lydfilene. VGs Gard Steiro forsvarer valget, men forklarer at det var vanskelig og at avgjørelsen de landet på slett ikke var selvsagt, mot kritikk fra bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen, som KRITISERER det, på vegne av den fornærmede kvinnen hun representerer. Larsen ber media innrømme at de publiserer slikt for klikk og penger.

Fra 12.48-14.31.

Dessuten: Lydopptaket er viktig - for politi og påtalemyndighet. Det er der saken ikke må "dysses ned", fram til den er ferdig etterforsket og en tiltale foreligger. Vi er ikke domstolen.

Endret av Aricia
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
FruR skrev (2 timer siden):

Vi vet at MM har rydda boligen til Marius før politiet kom, hvis hun da har fjernet beviser så er det meget straffbart.

Vi vet også at MM har snakket med en av de fornærmede i saken. Dersom MM har prøvd å påvirke vedkommendes forklaring og hva hun forteller politiet  og retten så er det også straffbart. 

I dette tilfellet er ingen av de tingene ulovlig.

Skaugum er ikke et årsted. Å rydde og vaske  er ikke straffbar handling. Iht den voldsutsatte, er det ikke ulovlig at hun svarer på tlf fra den voldsutsatte. Det forelå ingen  juridiske  påleg om at de ikke hadde lov å ha kontakt.

Dette er en tråd om marius, og da lurer jeg på hvorfor du henger deg opp i MM sine ikke ulovligheter.  Men nevner ingenting om offer og voldsmann i bil, og masse tlf kontakt de har hatt, før han fikk besøksforbud.jeg syntes det er mer graverende og urovekkende. Enn en melding til den voldsutsatte,  som er veldig lite vanskelig å kunne lese i etterkant. 

Å okke svatw når den voldsutsatte ringer selv, volle vel vært den kalde skulderen alle er så redd hun har. 

• Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...