Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Déjà vu skrev (8 minutter siden):

MBH hadde ikke alkohol-promille, såvidt jeg husker.

? Men man vet vel ikke om han var ruset. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Og jeg betviler sterkt at mange følte noe av «stakkars, lille Marius» før lydopptakene.  

Eh, var du overhodet på SoMe utenom KG da? Det var en solid gjeng, særlig av middelaldrende og oppover, som var i «nå har han sagt unnskyld, nå må han få være i fred, og stakkars han er syk, og se han elsker henne». Også flere mediefolk omfavner jo unnskyldninga. 

• Liker 11
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (18 minutter siden):

Er du sikker på det ikke har forekommet korrupsjon, at hun ikke har ryddet bort bevis? Fint. Det er viktig å stille spørsmålene. Fordi man vet ikke dette, og mye kan tyde på at kronprinsparet har handlet utover egne fullmakter.

MM har implisert seg selv i saken vedr. MBH, også nå sist med å være nevnt i Universal-saken. 

Så det ville vel vært fornuftig, utfra et rettferdighetshensyn, at hun meddelte der hun kan bistå. Om rydding av mishandler sitt hus, sim-kort, og også om hvordan og når hoffet gav henne og ektemann intel om pågripelsen.

Hvis det skal være grunn til mistanke om det, er det noe politiet har oversikt på . Og så vidt jeg vet er hun ikke anklaget for noe sånt. I utgangspunktet er det ikke ulovlig å rydde å vaske.

Så med mindre du ikke har sett noen myndigheter har kimmet med noe sånt,  er det en stygg beskyldning.  Og grov spekulasjon

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (8 minutter siden):

Jeg er ikke noen rus-spesialist. Det jeg har lest og hørt, er at de som er rusavhengige, bruker rusmidler mest for å føle seg "normale" og "friske".

Endret av Déjà vu
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (1 minutt siden):

Eh, var du overhodet på SoMe utenom KG da? Det var en solid gjeng, særlig av middelaldrende og oppover, som var i «nå har han sagt unnskyld, nå må han få være i fred, og stakkars han er syk, og se han elsker henne». Også flere mediefolk omfavner jo unnskyldninga. 

Og den gjengen finnes enda. Ser det nesten hver dag i kommentarfelt. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Hvis det skal være grunn til mistanke om det, er det noe politiet har oversikt på . Og så vidt jeg vet er hun ikke anklaget for noe sånt. I utgangspunktet er det ikke ulovlig å rydde å vaske.

Så med mindre du ikke har sett noen myndigheter har kimmet med noe sånt,  er det en stygg beskyldning.  Og grov spekulasjon

Bare så det er klinkende klart: Jeg føler meg hverken stygg eller grov for å stille spørsmål rundt dette. Tenker heller at det vil være et feiltrinn å ikke gjøre det.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Déjà vu skrev (3 minutter siden):

Jeg mener jo at hun er unntatt vitneplikt som nærstående og alt det. Og ville sett på det som en gest mer, ovenfor den rollen hun har som kronprinsesse, at hun uttalte seg om det hun vet. Det er jo mulig å legge inn begrensninger i evt. forklaring, der hun sier bare det som ikke kommer i konflikt med morfølelsen.

Var det jeg også tenkte altså. Og at det å muligens bli «ofra» på den måten, uten å ha vært klar over det før nå da det lakk til pressen, kan føre til at hun nå velger å ikke kun ta den enkle (og fordrpelige) utveien som mor uten plikt. Kanskje hun omsider ser hvor skruppelløs, og implisitt farlig han er. Og at å bidra dermed også er omsorg for ham (morsrollen), for å hindre at han en dag blir drapsmann. Med det vi nå vet er det jo kun flaks at han ikke er det allerede, når han driver med kvelertak i rusa tilstand…

• Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Men står ingenting om nivåene. Man kan teste positivt uten at man fortsatt er påvirka rent praktisk. 

IMG_4138.jpeg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (7 minutter siden):

Jeg foretrekker ordet voldsutsatt fremfor voldsoffer nettopp fordi språk har betydning og verden går fremover. En går i større grad bort fra ordet voldsoffer fordi det reduserer mennesket til et slags passivt objekt underlagt den skjebnen. Mennesket er mer enn et offer, har mange andre egenskaper, evne til å reise seg mm. Altså det er litt nedlatende og deterministisk. Men jeg skal innrømme jeg har begynt å bruke ordet litt selv her inne, av rent pragmatiske grunner etter jeg fikk kritikk for å bagatellisere vold med ordbruken voldsutsatt.

Nei, jeg sier ikke at hun ikke vil rehabiliteres, jeg reiser etiske problemstillinger for å belyse noe større utover individnivå.

Resten er ikke noe jeg signerer på og gir ingen resonans til å kommentere. 

Takk for en heads up her. Du har selvfølgelig rett i at voldsutsatt er et bedre ord. Skal prøve å ta det i bruk selv. Godt perspektiv 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Og den gjengen finnes enda. Ser det nesten hver dag i kommentarfelt. 

Poenget er at den tilsynelatende ble vesentlig mindre fra post «unnskyldning» til post lydopptak 🙂 Noen får du aldri til å se realiteten. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (27 minutter siden):

Begge  har vel sagt det. Og det kom etter brevet hans, da de syntes det var drøyt at han skrev det som om dette var første gang han holdt på sånn. Tror det også var N som sa at  unskyldningen var gjennkjennbar ( eller noe i den duren)

Takk, det stemmer vel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (13 minutter siden):

Man forsvarer ikke rettsikkerheten til alle parter, når man kritiserer store deler av kritisk mediedekning.

Selvsagt kan man det. Det er ingen motsetning i å være skeptisk til deler av medias omtaler i saken og samtidig være opptatt av at rettssikkerheten ikke forsvinner i blodtåka. Pressen har enormt med makt (var det ikke noen her som var opptatt av makt?) og i et tillitsbasert land som Norge bør de også ha vær varsom-plakaten lagt fremme i pannebrasken når de offentliggjør svært beskrivende samtaler som både den fornærmede og andre utsatte kan få vanskeligheter med. Håper virkelig ikke det skjer med denne kvinnen, at hun får adekvat hjelp til å takle den situasjonen og det presset hun står i. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (1 minutt siden):

Poenget er at den tilsynelatende ble vesentlig mindre fra post «unnskyldning» til post lydopptak 🙂 Noen får du aldri til å se realiteten. 

Ja, er nok mange fordeler med at de lydopptakene ble lekket, selv om det også, dessverre, kan ha hatt negative følger for involverte (som ikke er Marius, han bryr jeg meg ikke så mye om).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O Rakel skrev (39 minutter siden):

Virker ikke som du leste svaret til det innlegget. Brudd på personvern, som er direkte feil, offer blir aldri fri etter dette, som altså påfører kvinnen skammen.

Og som om ikke VG gjorde vurderinger av de ulike hensynene. Å holde tilbake lydfilene ville være å gi MBH en ufortjent beskyttelse som han allerede har nydt godt av i mange år allerede og som har muliggjort et liv som kriminell, rusavhengig voldsmann. Lydfilen ble spilt inn et stykke ut på dagen, likevel er han totalt psycho. Altså et det ikke bare mår han et ruset. Lydfilen gjør også at mange flere forstår at han er farligere enn man ellers hadde trodd.  Som igjen tvinger frem handling fra foreldrene og HM.
Han og de skal være så sykt glad for at dette kom frem før han rakk å skade noen alvorlig - eller enda verre. Men hør VG podcasten mediebobler for å forstå hvorfor vg valgte å publisere. De er ikke hensynsløse idioter. 

Det er dine ord, på ingen måte mine.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (10 minutter siden):

Jeg snakket med folk som jeg anser som oppegående, både på jobb og ellers. Ellers fikk jeg med meg at det var mye fordømming, også med en gang, altså før lydfilene ble sluppet. 

https://www.facebook.com/share/129gJ4sxwiS/?mibextid=WC7FNe

https://www.facebook.com/share/15HqGMBC8f/?mibextid=WC7FNe

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (30 minutter siden):

Lydfilene:

- jeg synes det er et krevende tema, og i utgangspunktet mener jeg det er feil å publisere slikt materiale, på generelt grunnlag

- i denne saken ble konteksten med «unnskyldninga» hans avgjørende for meg, jeg har landa på, under tvil, at det kan forsvares, og at det også kan argumenteres med hensyn til oftere, tross den belastninga som også påpekes, fordi➡️

- den såkalte unnskyldninga hans var i ferd med å lure store deler av befolkningen, utenom oss som pga egen erfaring lukta bullshit lang vei og umiddelbart så tonnevis med røde flagg. At lydopptakene ble publisert rett etter bidro etter sigende til å få opp øya til en stor del av dem som i utgangspunktet trodde på ham mtp bot og bedring

- hvis «unnskyldningen» hadde fått stå i offentligheten alene, uten lydfilene, så kunne det faktisk ført til at offerets troverdighet ble svekket, og at flere hadde begynt å unnskylde og bagatellisere på vegne av MBH, og med det også bidratt til en heftig indirekte gaslighting av offeret, på toppen av den MBH utsatte henne for sammen med klassisk love-bombing.

NH gikk vel ut pga «unnskyldningen» alene. Men også der er det nok mer sannsynlig at man kunne fått «PR-kåte influenser av krenkagenerasjonen»-reaksjoner uten at lydopptakene lakk parallelt.

Innlegget til @Ada. om personvernet til offeret ang lydopptakene har mange viktige poeng, og jeg er enig i det meste. Jeg vil si at uten «unnskyldninga» så hadde det vært mer soleklart at opptakene ikke burde vært publisert. Men jeg er stygt redd for at uten dem, med «unnskyldninga» stående over hele presse-Norge, så kunne det fått stor betydning for folkedomstolen (ikke rettssak senere altså), og faktisk dermed skadet offeret mer enn belastningen av offentliggjøring av opptaket ble. Ikke der og da nødvendigvis, men i det lange løp. Andelen «stakkars lille-Marius» fra etter «unnskyldninga» til etter lydopptakene datt vel som en stein…

Men dette var jo en kjedereaksjon,  det var vel pga lydopptakene han ba offentlig om unskyld, og pga den uttalte to voldsutsatte til seg.

De ytret seg også, fordi det også er vanskeligere å bli trodd når man kun er en. I saken til alle 3, er det politiet som anmeldte det. Så ingen av de har anmeldt forholdene selv. 

Så kan nok tenkes de hadde meldt seg på et eller annet tidspunkt uansett.  

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Déjà vu skrev (27 minutter siden):

Jeg er ikke noen rus-spesialist. Det jeg har lest og hørt, er at de som er rusavhengige, bruker rusmidler mest for å føle seg "normale" og "friske".

Vel. Hvis du tidligere har vært i nærheten av en person som er påvirket av diverse stoffer (blandingsrus), tenker man at han var påvirket i den samtalen. Han fremstår aggressiv, manisk, pågående, uten empati, og synes synd på seg selv. Det kan jo hende han er slik når han er nykter også,  hva vet jeg. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (17 minutter siden):

Jeg snakket med folk som jeg anser som oppegående, både på jobb og ellers. Ellers fikk jeg med meg at det var mye fordømming, også med en gang, altså før lydfilene ble sluppet. 

https://www.facebook.com/share/129gJ4sxwiS/?mibextid=WC7FNe

https://www.facebook.com/share/15HqGMBC8f/?mibextid=WC7FNe

Din egen omgangskrets er ofte ikke et godt bilde på folkeopinionen, vi vil gjerne omgi oss med folk og ha miljøer rundt oss som ofte overlapper med oss selv. Særlig Facebook var ille, før enkelte medier tok til vettet og droppa kommentarfelt. Ingebrigtsen-saken har soleklart vært verre på offerklandring og «stakkars Gjert», men det var jaggu en skremmende stor gjeng i denne saken også. Heldigvis mer på «stakkars Marius» (satt på spissen) enn offerklandring, det siste har det heldigvis vært veldig lite av relativt sett 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (18 minutter siden):

Men dette var jo en kjedereaksjon,  det var vel pga lydopptakene han ba offentlig om unskyld, og pga den uttalte to voldsutsatte til seg.

De ytret seg også, fordi det også er vanskeligere å bli trodd når man kun er en. I saken til alle 3, er det politiet som anmeldte det. Så ingen av de har anmeldt forholdene selv. 

Unnskyldningen og innrømmelsen kom 14.8, lydfilene ble kjent 11.9

https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-mine-foreldre-vet-det/s/5-95-2014847

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (25 minutter siden):

Nei, nå må du slutte og få orden på fakta før du tyter altså. Unnskyldninga kom først, bestemødre og kommentatorer tilga, folk her inne var på «nå har han bedt om unnskyldning som dere ville», mens noen av oss hylte «røde flagg!» og ble feid bort. Så kom lydopptakene. 

Unnskyldning: 14.august

Lydopptak telefonsamtaler 15.august 

NH uttalte seg på Snapchat etter unnskyldninga, før lydopptakene lå på VG, artikkelen i f.eks Se&Hør er fra ca,kl.11.30. den 15.august.
Det var vel en kjedereaksjon fordi unnskyldningen skapte reaksjoner hos dem som satt på materialet og skjønte at det var bullshit det han kom med, akkurat som oss som har erfaring med denne voldsdynamikken. 

IMG_4139.jpeg

Endret av Ninaen
  • Liker 7
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...