Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Korpsnerden skrev (6 minutter siden):

Fikk en sjarmerende video av MBH i feeden på TikTok. "The Line King"..

Screenshot_2024-11-03-18-14-51-525_com.zhiliaoapp.musically.thumb.jpg.b35be19ccfb29ab1543e2d414e0e2e8a.jpg

For en teit t-skjorte🙃

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissLucy skrev (1 time siden):

Nei, jeg er enig i at det mest kongelige ville vært å ta på seg tiaraen og reist til Australia i et halvt år.

Personlig ser jeg ikke på det som spesielt problematisk, eller i konflikt med "det rojale", at våre kongelige utviser normal omsorg for sine barn.

Til det første avsnittet; det har jo både IA og SM gjort. Kanskje ikke Australia, men langt unna skuddlinjen.

Det hadde vært mer passende dersom en livvakt eller gardist kjørte MBH til pågripelsen. Jeg syns det er uheldig av kronprinsessen å blande seg inn. Sønnen hennes har vært en voksen mann i snart ti år, så hvorfor trekker hun inn Kongehuset. MM presterte jo også å kontakte voldsofferet. 

• Liker 13
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (27 minutter siden):

Til det første avsnittet; det har jo både IA og SM gjort. Kanskje ikke Australia, men langt unna skuddlinjen.

Det hadde vært mer passende dersom en livvakt eller gardist kjørte MBH til pågripelsen. Jeg syns det er uheldig av kronprinsessen å blande seg inn. Sønnen hennes har vært en voksen mann i snart ti år, så hvorfor trekker hun inn Kongehuset. MM presterte jo også å kontakte voldsofferet. 

Hvordor drar dj fortsatt frem kontakt med offeret som et problem. Når det er avklart som et ikke problem, helt offentlig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Hvordor drar dj fortsatt frem kontakt med offeret som et problem. Når det er avklart som et ikke problem, helt offentlig 

Fordi det var en idiotisk ting å gjøre, helt uavhengig av hvordan offeret tolket det. Det viser dårlig dømmekraft og dårlig forståelse for hva som er innafor og ikke. 

• Liker 29
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Oslo-politiet sendte tidligere i høst et forhåndsvarsel til Høiby om tilbakekalling av hans våpen, får Aftenposten opplyst. Det er ikke kjent hva slags våpen det er snakk om."

"Våpenloven har krav til vandel og personlige egenskaper. Politiet kan bare gi våpenløyve til personer som oppfyller «krav til vandel og edruskap, og som ikkje av andre grunner er uskikka».

Uskikket kan blant annet bety tilknytning til kriminelle miljøer. Det kan også være andre forhold som påvirker evnen eller tilliten en person har til å bruke våpenet i samsvar med loven.

Etter loven skal politiet tilbakekalle løyve til å ha skytevåpen når en person ikke lenger oppfyller vilkårene."

https://www.aftenposten.no/norge/i/vgxgnw/hoeiby-saken-politiet-ville-tilbakekalle-vaapenloeyve?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Synes forsvarsadvokat Bratlien ser ut til å fordreie sannheten her vedr. våpen:

"– Saken og beskyldningene har vært en enorm belastning for ham. Forhåndsdømmingen er massiv. Medietrykket er ubeskrivelig. Av hensyn til ham selv er derfor både våpen og førerrett ikke lenger i hans besittelse. Førerretten ble tatt etter anbefaling av lege. Høiby har vært enig i begge deler og medvirket til det, sier han."

"Aftenposten har tidligere omtalt at politiet varslet om at de ønsket å frata Marius Borg Høiby muligheten til å ha våpen."

https://www.aftenposten.no/norge/i/zAxoLO/hoeiby-fratatt-foererkortet-etter-at-kronprinsessen-skal-ha-varslet

• Liker 9
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Fordi det var en idiotisk ting å gjøre, helt uavhengig av hvordan offeret tolket det. Det viser dårlig dømmekraft og dårlig forståelse for hva som er innafor og ikke. 

Jeg for min del , sliter å lage et problem ut av et ikke problem.  Hadde  bistand advokatw , sagt det var et problem,  hadde jeg sett helt annerledes på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (14 minutter siden):

Jeg for min del , sliter å lage et problem ut av et ikke problem.  Hadde  bistand advokatw , sagt det var et problem,  hadde jeg sett helt annerledes på det.

Dette handler ikke om hva offeret mener, eller hva bistandsadvokat en mener. Det handler om hvilke tilnærmelser landets kronprinsensesse  kan gjøre mot offeret i en sak der sønnen hennes har vært voldelig. Jeg fatter ikke at du ikke ser hvor feil det er.

Endret av Pilaff
Skrivefeil
  • Liker 17
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (15 minutter siden):

Det må jo være lov for andre å diskutere noe selv om du ikke ser på det som et problem?

• Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (16 minutter siden):

Det at det ikke er et problem for offer eller bistandsadvokat, betyr ikke at det ikke er et problem med rolleforståelse og det å kjenne sin plass. Det var virkelig ikke hennes plass å være i kommunikasjon med offeret. Som kronprinsesse bør hun ha skjønt at det ikke tar seg ut. 

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Det at det ikke er et problem for offer eller bistandsadvokat, betyr ikke at det ikke er et problem med rolleforståelse og det å kjenne sin plass. Det var virkelig ikke hennes plass å være i kommunikasjon med offeret. Som kronprinsesse bør hun ha skjønt at det ikke tar seg ut. 

Det er mye verre enn "tar seg ikke ut". 

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilaff skrev (Akkurat nå):

Det er mye verre enn "tar seg ikke ut". 

Selvfølgelig helt enig.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (2 timer siden):

"Oslo-politiet sendte tidligere i høst et forhåndsvarsel til Høiby om tilbakekalling av hans våpen, får Aftenposten opplyst. Det er ikke kjent hva slags våpen det er snakk om."

"Våpenloven har krav til vandel og personlige egenskaper. Politiet kan bare gi våpenløyve til personer som oppfyller «krav til vandel og edruskap, og som ikkje av andre grunner er uskikka».

Uskikket kan blant annet bety tilknytning til kriminelle miljøer. Det kan også være andre forhold som påvirker evnen eller tilliten en person har til å bruke våpenet i samsvar med loven.

Etter loven skal politiet tilbakekalle løyve til å ha skytevåpen når en person ikke lenger oppfyller vilkårene."

https://www.aftenposten.no/norge/i/vgxgnw/hoeiby-saken-politiet-ville-tilbakekalle-vaapenloeyve?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Synes forsvarsadvokat Bratlien ser ut til å fordreie sannheten her vedr. våpen:

"– Saken og beskyldningene har vært en enorm belastning for ham. Forhåndsdømmingen er massiv. Medietrykket er ubeskrivelig. Av hensyn til ham selv er derfor både våpen og førerrett ikke lenger i hans besittelse. Førerretten ble tatt etter anbefaling av lege. Høiby har vært enig i begge deler og medvirket til det, sier han."

"Aftenposten har tidligere omtalt at politiet varslet om at de ønsket å frata Marius Borg Høiby muligheten til å ha våpen."

https://www.aftenposten.no/norge/i/zAxoLO/hoeiby-fratatt-foererkortet-etter-at-kronprinsessen-skal-ha-varslet

Han har faktisk vært i besittelse av våpen helt frem til nå i år, selv om det i flere år har vært kjent at han har hatt et rusproblem og psykiske problemer? 

Jeg trodde han hadde våpenløyve gjennom jegereksamen men ikke hadde våpen. At han har hatt våpen helt frem til nå er ganske skremmende. 

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jegerprøve er for å få lov å jakte.

Man må sende søknad til politiet for hvert våpen man vil kjøpe, og får våpenkort.

Trenger ikke nødvendigvis være til jakt. Kan også eie våpen hvis man bedriver konkuranseskyting.

Endret av Durex
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Durex skrev (36 minutter siden):

Jegerprøve er for å få lov å jakte.

Så må man sende søknad til politiet om hvert våpen man vil kjøpe, og får våpenkort.

Jegerprøven gir deg lov til å ha våpen, og hvis du skal ha det må det registrering så klart. Men kan altså ha rett til å ha våpen, uten å faktisk å ha våpen. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (15 minutter siden):

Jegerprøven gir deg lov til å ha våpen, og hvis du skal ha det må det registrering så klart. Men kan altså ha rett til å ha våpen, uten å faktisk å ha våpen. 

Det er bare politiet som kan gi deg lov til å ha våpen, og de vil gjerne vite hva du skal bruke våpenet til, og det er der jegerprøven kommer inn i bildet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Durex skrev (10 timer siden):

Det er bare politiet som kan gi deg lov til å ha våpen, og de vil gjerne vite hva du skal bruke våpenet til, og det er der jegerprøven kommer inn i bildet.

Dagens regler er slik at du som 16 åring kan ta jegerprøven (også tidligere på visse vilkår), og når du har tatt denne kan du jakte og eie våpen. Skal du faktisk gå til anskaffelse av våpen må det meldes inn via poliet slik at du får våpnkort. Du kan bestå jegerprøven og ha lov til å eie våpen, uten at du noen gang har tenkt å eie våpen. 

Edit: er det snakk om andre formål enn jakt er det andre regler. Så klart. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Omformulerer for å ikke spekulere, Men synes det er en merkelig uttalelse, spesielt siste setning.

"Det skriver kommunikasjonssjef Guri Ofstad Varpe ved Det kongelige hoff i en uttalelse til VG.

«Politiet varslet Det kongelige hoff og Det kongelige hoff informerte deretter Kronprinsparet om en hendelse som involverte Marius Borg Høiby og om mulig pågripelse. Som kjent varslet politiet også Marius Borg Høiby i forkant av pågripelsen. Politiet valgte å ikke pågripe i hans bopel, og har aldri ransaket den.»"

https://www.vg.no/nyheter/i/8qOn3Q/det-kongelig-hoff-varslet-mette-marit-om-mulig-paagripelse

Endret av Déjà vu
link
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (7 minutter siden):

Dagens regler er slik at du som 16 åring kan ta jegerprøven (også tidligere på visse vilkår), og når du har tatt denne kan du jakte og eie våpen. Skal du faktisk gå til anskaffelse av våpen må det meldes inn via poliet slik at du får våpnkort. Du kan bestå jegerprøven og ha lov til å eie våpen, uten at du noen gang har tenkt å eie våpen. 

Men det er også krav ift. rulleblad og helse for å eie våpen, og man må vel være 18 år for å eie våpen, men en 16 åring har lov å jakte sammen med voksne? 🙂 

Endret av Durex
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (3 timer siden):

Kronprinsessen uteble fra programmet 11.09. Samme dag som som Oslo Tingrett begjæret ransaking i boligen til MBH. 

https://www.tv2.no/underholdning/kronprinsesse-mette-marit-uteble-fra-programmet/16976799/

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politiet-planla-razzia-mot-skaugum/17051915/

Og poenget er hva? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...