Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Kvittre skrev (6 minutter siden):

Enig med deg i alt du skriver.. og vi vet jo heller ikke om han ikke allerede har gjort noe mer? 
ja, det er kjempe fokus på hvem moren hans er . Og kjempe fokus på og kritisere henne. Her og i media. Folk her som er mest opptatt av og slenge dritt om henne om absolutt alt , det er de som liksom bryr seg så mye om ofrene. Kjøper det ikke. 

jeg er selv voldsoffer og anmeldte en kjent person. Det var ikke i nærheten av dette sirkuset her , men forside på se&hør og Dagbladet. Det var kjipt, turte nesten ikke og gå ut, fikk sammenbrudd på jobb da se& hør lå på bakrommet og jeg så forsiden. Det hadde sikkert vært mye lettere om moren hans snakket om det, holdt pressekonferanse om at hun var i mot vold og det var ny forside om madrasskjøp? Det må være helt jævlig for ofrene hans, og det kan godt være fler. Eller bli fler. Man skal være ganske sterk for og gå igjennom dette? Jeg hadde ikke klart det, etter erfaring med og ha gjennomgått ca 1% av gribbemedia som disse damene. Satt og gråt på telefon med journalist i se& hør og skjønte ikke hvorfor han lagde oppslag av noe som egentlig var helt uinteressant , men som ble vridd interessant i overskriften.  Så når  folk her hyler om at mm må skape mer blest rundt saken , at det er viktig hvem som kjøpte madrass, og at pressen bør ødelegge mer av polititets arbeid for oss skuelystne - det skal liksom være fordi de har så omtanke for ofrene - men det de gjør er vel og skremme andre fra og anmelde - for hvem vil være i det sirkuset her? Er det bedre for ofrene jo mer mm sier, jo mer vi vet om innkjøp og oppslag om hvorvidt det er Harry at tiltale har tatoveringer ? Skjønner ikke tankegangen til en del i dette forumet. Jo , jeg skjønner at han har en spesiell mor og stefamilie og at det er interessant hva felleskapets penger går til, men ikke kall det omtanke for ofrene. 
media har oppført seg som gribber ja. 
jeg synes forøvrig politiet har klart seg bra her. 8 hemmelige avhør. Det er tydelig at alt ikke lekker , og det er bra. 

❤️ 

Håper mange leser dette! 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

Slik lærdom, ja, som i blant annet effekt. Jeg forstår 😊

Det setter definitivt partnervold på dagsorden. Når vi samtidig ser på den dystre drapsstatistikken i år så ser vi flere fatale utfall av partnervold og viktigheten ved å ta det på alvor. Det er latterlig hvordan vold blir kalt for kroppskrenkelse i denne sakens begynnelse. 

At flere kvinner står frem er med på å styrke saken. Foreløpig kan ikke disse kvinnene uttale seg i særlig grad, men når de kan vil de potensielt kunne nå mange kvinner med sine historier og også menn. 

Jeg var selv et barn som vokste opp med vold i hjemmet, måtte bli voksen før jeg forsto at effekten av volden mot min mor var like skadelig for meg. Skulle gjerne vist dette mye tidligere og jeg måtte bli voksen for å forstå. Det er viktig informasjon som ikke kommer frem uten åpenhet. Når jeg var på krisesenter med min mor på 90-tallet ble jeg sent på rommet, ingen snakket med meg, dette gjelder også øvrig familie. I dag så vet vi at barn blir dypt berørt av å vokse opp med vold og at det er like ille som å bli slått selv. Men jeg måtte søke denne informasjonen selv 

Derfor trenger vi åpenhet og denne saken er med på å sette det på dagsorden. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Kvittre skrev (18 minutter siden):

Enig med deg i alt du skriver.. og vi vet jo heller ikke om han ikke allerede har gjort noe mer? 
ja, det er kjempe fokus på hvem moren hans er . Og kjempe fokus på og kritisere henne. Her og i media. Folk her som er mest opptatt av og slenge dritt om henne om absolutt alt , det er de som liksom bryr seg så mye om ofrene. Kjøper det ikke. 

jeg er selv voldsoffer og anmeldte en kjent person. Det var ikke i nærheten av dette sirkuset her , men forside på se&hør og Dagbladet. Det var kjipt, turte nesten ikke og gå ut, fikk sammenbrudd på jobb da se& hør lå på bakrommet og jeg så forsiden. Det hadde sikkert vært mye lettere om moren hans snakket om det, holdt pressekonferanse om at hun var i mot vold og det var ny forside om madrasskjøp? Det må være helt jævlig for ofrene hans, og det kan godt være fler. Eller bli fler. Man skal være ganske sterk for og gå igjennom dette? Jeg hadde ikke klart det, etter erfaring med og ha gjennomgått ca 1% av gribbemedia som disse damene. Satt og gråt på telefon med journalist i se& hør og skjønte ikke hvorfor han lagde oppslag av noe som egentlig var helt uinteressant , men som ble vridd interessant i overskriften.  Så når  folk her hyler om at mm må skape mer blest rundt saken , at det er viktig hvem som kjøpte madrass, og at pressen bør ødelegge mer av polititets arbeid for oss skuelystne - det skal liksom være fordi de har så omtanke for ofrene - men det de gjør er vel og skremme andre fra og anmelde - for hvem vil være i det sirkuset her? Er det bedre for ofrene jo mer mm sier, jo mer vi vet om innkjøp og oppslag om hvorvidt det er Harry at tiltale har tatoveringer ? Skjønner ikke tankegangen til en del i dette forumet. Jo , jeg skjønner at han har en spesiell mor og stefamilie og at det er interessant hva felleskapets penger går til, men ikke kall det omtanke for ofrene. 
jeg synes forøvrig politiet har klart seg bra her. 8 hemmelige avhør. Det er tydelig at alt ikke lekker , og det er bra. 

Trist å høre at du har blitt utsatt for vold. Saken med MBH er i en særstilling i så måte, den har offentlig interesse basert på hvilken familie han er en del av, hvor han bor, og ikke minst alvorlighetsgraden i det han har gjort. Mye av pressedekningen kunne enkelte ha spart seg for, men totalt sett har media gjort jobben sin og ikke latt seg kneble av moren til siktede. Når det gjelder NRK, så er det krise hvordan de har håndtert saken. De viser igjen, at de er forlengelse av kongehuset og ikke opptatt av sitt samfunnsansvar om å opplyse skattebetalerne som betaler lønnen deres. De er på ballen når Se og Hør skal taes for feil, men ellers er de mer opptatt av å framsnakke diverse influere og indirekte fremme deres kommersielle interesser. Syns forøvrig at det er ganske drøyt å påstå at selv om man kritiserer MM, hvordan hun offentlig håndterer sønnens sak og andre relevante saker rundt dette, så har man ikke et genuin omtanke for ofrene? 

Endret av Kattedama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (4 minutter siden):

Trist å høre at du har blitt utsatt for vold. Saken med MBH er i en særstilling i så måte, den har offentlig interesse basert på hvilken familie han er en del av, hvor han bor, og ikke minst alvorlighetsgraden i det han har gjort. Mye av pressedekningen kunne enkelte ha spart seg for, men totalt sett har media gjort jobben sin og ikke latt seg kneble av moren til siktede. Når det gjelder NRK, så er det krise hvordan de har håndtert saken. De viser igjen, at de er forlengelse av kongehuset og ikke opptatt av sitt samfunnsansvar om å opplyse skattebetalerne som betaler lønnen deres. De er på ballen når Se og Hør skal taes for feil, men ellers er de mer opptatt av å framsnakke diverse influere og indirekte fremme deres kommersielle interesser. 

Vet du om MM har forsøkt å kneble pressen nå? Jeg vet ikke hvem du sikter til med influere, men tror du virkelig det er en sammenheng mellom det du mener er manglende dekning av denne saken og hva og hvem NRK ellers omtaler? 🧐

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (30 minutter siden):

Ikke sikkert det blir noen rettsak. Vil tro marius og advokaten vil unngå det. 

Nå skal det først etterforskes etter marius sine avhør. Pg da kan tiltalen bli endret. Og hvis det er noe han vil si seg enig i, kan det bli nye tilståelsedommer. 

Hvis det ikke skjer,  kan det bli rettsak. 

Advokaten virker ikke som en type som går for strategien «å legge seg flat», tvert imot. Sjansen for at politiet tara ut siktelse er vel ganske stor. 

Fin og ryddig oversikt fra VG som viser mulige utfall: https://www.vg.no/spesial/2024/veien-videre-for-marius-borg-hoiby/

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (1 time siden):

Ja, kvinnene. Sier ikke mer enn det pga. vill moderering. Alt kommer nok frem i rettssaken :)

Så du har en kilde på at han nå sier alle kvinnene har utsatt han for vold,  men du kan ikke si noe om det på grunn av « vill moderering « ? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple Basil skrev (1 time siden):

Ja, kvinnene. Sier ikke mer enn det pga. vill moderering. Alt kommer nok frem i rettssaken :)

Men da kan du ikke ytre det på et offentlig forum, heller. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (55 minutter siden):

Trist å høre at du har blitt utsatt for vold. Saken med MBH er i en særstilling i så måte, den har offentlig interesse basert på hvilken familie han er en del av, hvor han bor, og ikke minst alvorlighetsgraden i det han har gjort. Mye av pressedekningen kunne enkelte ha spart seg for, men totalt sett har media gjort jobben sin og ikke latt seg kneble av moren til siktede. Når det gjelder NRK, så er det krise hvordan de har håndtert saken. De viser igjen, at de er forlengelse av kongehuset og ikke opptatt av sitt samfunnsansvar om å opplyse skattebetalerne som betaler lønnen deres. De er på ballen når Se og Hør skal taes for feil, men ellers er de mer opptatt av å framsnakke diverse influere og indirekte fremme deres kommersielle interesser. Syns forøvrig at det er ganske drøyt å påstå at selv om man kritiserer MM, hvordan hun offentlig håndterer sønnens sak og andre relevante saker rundt dette, så har man ikke et genuin omtanke for ofrene? 

Jeg er enig i at mbh er i særstilling på grunn av familien, og det skrev jeg også. Og det gjør det lettere for evt flere ofre og stå frem ? Jeg skjønner den offentlig interessen, jeg er også interssert i og vite resultater av etterforskning og få klarhet i hva som skjer i kongehuset. 
Jeg setter spørsmål til om det er gjennomtenkt omsorg for ofrene at madrasskjøp skal på forsiden og diskuteres, at det skal anylserers hva tiltaltes mor har sagt spontant i en presset situasjon og at det er så ille at hun primært ikke kommenterer saken. Jeg tror ofrene, og eventuelt andre ofre , gjerne kunne hatt en uke uten bilder av voldsmannen overalt de går eller ser. Pressen sin oppgave er ikke og ha omsorg for ofrene, men og tjene penger. Hva folk her som vil ha mest mulig blest sin tankegang er skjønner jeg ikke. 
ja, du må gjerne synes det er drøyt, jeg synes veldig mye av det som skrives her er drøyt selv. Jeg synes det er drøyt og påstå at mm må si at hun ( fortsatt ) er i mot narkotika , og nå også vold, for det indikerer jo at hun er FOR vold? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Kollontaj skrev (2 timer siden):

Kvinnene? Var vel en av dem for å være etterrettelig.

Kvittre skrev (2 timer siden):

Har han nå sagt ofrene i flertall? At alle har mishandlet han? Gått bort i fra at det var kun forholdet med juliane som var turbulent med vold begge veier? 

Advokat Bratlien uttalte på et tidspunkt etter at avhørene av MBH var ferdig at «minst en av kvinnene hadde utsatt MBH for mishandling». Den uttalelsen har han aldri klargjort. Media har forsøkt å få klarhet i dette, og bistandsadvokaten til JS har sagt at de «har forstått at de handler om henne», men uten å ha full innsikt i avhørene. 

Men Bratlien har latt det henge i luften med frasen «minst en av kvinnene» og «tre turbulente forhold».

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-er-ferdig-avhort-1.17085084

Endret av NordreSving
Lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (2 timer siden):

Takk for at du deler, og kommer med dette viktige perspektivet.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (1 time siden):

Advokaten virker ikke som en type som går for strategien «å legge seg flat», tvert imot. Sjansen for at politiet tara ut siktelse er vel ganske stor. 

Fin og ryddig oversikt fra VG som viser mulige utfall: https://www.vg.no/spesial/2024/veien-videre-for-marius-borg-hoiby/

Advokatens jobb er ikke å legge noen flat. Hans jobb er å passe på at klienten  blir fulgt opp etter norsk lov. Og klientens rettigheter.

Flat er noe man legger seg selv, og har lite med rettsvesenet å gjøre 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kattedama skrev (2 timer siden):

Det står ikke det. Det står i betydning at det ikke er av hensyn til offerets behov, altså en handling direkte sprunget ut av at ofrene trenger akkurat dette, men av andre hensyn i saken. Betyr ikke at en mangler omtanke for ofrene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (3 minutter siden):

Kilde?

Eh, minst en av kvinnene, skrev du at advokaten har uttalt. Da vet vi at det er en kvinne, ikke to eller tre. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NordreSving skrev (1 minutt siden):

Kilde?

Det ble vel linket til. Marius har uttalt at det forholdet med J og N   var turbulente forold. Der han tok ansvar for sin del av turbulensen. Han har sagt at en av dem har også ytt vold mot han også. Advokaten til J, sier at de har forstått volds påstanden gjelder mot henne.

Han har påstått å ha blitt utsatt for vold hos en av dem

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Kvittre skrev (3 minutter siden):

Du postet jo kilden selv? 
en kvinne bekrefter i kilden du postet. 

Nei. Bratlien sier «minst en av kvinnene»

De andre advokatene har ikke innsyn i avhørene, så det er ikke bekreftet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (Akkurat nå):

Nei. Bratlien sier «minst en av kvinnene»

De andre advokatene har ikke innsyn i avhørene, så det er ikke bekreftet. 

Minst en av kvinnene ja. Det betyr en bekreftet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Eh, minst en av kvinnene, skrev du at advokaten har uttalt. Da vet vi at det er en kvinne, ikke to eller tre. 

«Minst en av kvinnene» er ikke det samme som «en kvinne». Det åpner for mer enn en. Og termen «tre turbulente forhold». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...