Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

pøbelsara skrev (13 minutter siden):

ja, man må kunne stille spørsmål. Det er allmennkunnskap om partnervold at den ofte ikke er synlig for noen andre enn de som er i forholdet - fordi den som utsettes, ikke vet hva de skal gjøre, de blir fortalt at det er deres egen skyld, og de aller færreste er klare for å gå første gang de utsettes for vold. ofte utvikler forholdet seg på en slik måte at man ikke helt skjønner at man utsettes for manipulasjon og vold før det har gått lang tid. (Man blir holdt, ristet, brølt til, "bare slått litt med flat hånd" ...). Når man skjønner det, blir man lei seg, forvirret - hvordan kan han som sier han elsker meg, være så slem? - man tenker at man ikke kan si noe før man er klar for å forlate forholdet fordi ingen forstår hvorfor man velger å bli.  Det er derfor ofte sant at det er veldig mange som ikke vet eller ikke ser hva som foregår, selv om de er nære. Fordi begge parter dekker over. Intervjuet med JS fortalte om dette - hun hadde ikke fortalt til noen. 

Det kan derfor godt hende at ingen har visst om det fulle omfanget av dette før det eksploderte med anmeldelse i august. eller noen kan ha visst, og har forsøkt å hjelpe/fikse. eller noen kan ha visst og bevisst forsøkt å skjule. Dette vet vi ikke. Men hvis man vet om dynamikken i voldelige relasjoner, vet man at det er vanlig at den voldsutsatte parten også dekker til. For å hjelpe en kjæreste som hevder å så veldig gjerne VILLE endre seg, men som ikke klarer fordi hen blir så sint, er så engasjert, mister kontroll (typisk skylder på rus), utsettes for press etc. 

Vi vet ikke hva som har skjedd. Vi vet noe.  Men vi vet ikke alt. 

Jeg synes det er helt nydelig for oss som samfunn at de to eksene sto fram og fortalte at de hadde opplevd det samme - det bekrefter at dette er noe MBH gjør, ikke noe han har blitt drevet til av urimelige, vanskelige kjærester. 

det ligger ofte spesielle personlighetstrekk bak slik oppførsel. men verken rus eller personlighetsforstyrrelser kan forklare all forekomsten av voldsbruk hos et individ. Det som kan være felles, er at de føler at de kan - eller at de er berettiget. Anbefaler boken jeg lenket til PDF-utgaven av tidligere i dag, for å lese om dette. Per Isdals Meningen med vold er også god. https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/meningen-med-volden-9788244620659?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD22RQHphc22sY5GAkcVRkY9F89he&gclid=CjwKCAjwg-24BhB_EiwA1ZOx8inQ15hIOd-8uRaWYp0ApsO5lMOhlAFBfq-oslIquUMQf4-5TCiOzhoCORoQAvD_BwE

Når det gjelder omgangskrets og rus- og evt kriminalitetskarrieren til MBH, så håper jeg det han har gjort av evt straffbare ting, kommer for en dag. det er det politiet som må nøste i, og jeg tenker at kronprinsparet må på banen når ting er kartlagt for å si noe om hva dette har vært for dem.

Det uthevede: Det ble sagt i det åpne brevet til MM at foreldre og lærere har kommet med velmente råd om Marius' oppførsel, og da kan man jo tolke det som at det har vært utfordringer som hun har visst om. At det står at de, inkludert henne selv, har hatt andre forventninger til hans oppførsel enn andres, vet jeg ikke hva betyr, men hvis såpass mange har forventet en annen type oppførsel, har det jo vært tydelig "avvik".

• Liker 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pøbelsara skrev (4 minutter siden):

ja, man må kunne stille spørsmål. Det er allmennkunnskap om partnervold at den ofte ikke er synlig for noen andre enn de som er i forholdet - fordi den som utsettes, ikke vet hva de skal gjøre, de blir fortalt at det er deres egen skyld, og de aller færreste er klare for å gå første gang de utsettes for vold. ofte utvikler forholdet seg på en slik måte at man ikke helt skjønner at man utsettes for manipulasjon og vold før det har gått lang tid. (Man blir holdt, ristet, brølt til, "bare slått litt med flat hånd" ...). Når man skjønner det, blir man lei seg, forvirret - hvordan kan han som sier han elsker meg, være så slem? - man tenker at man ikke kan si noe før man er klar for å forlate forholdet fordi ingen forstår hvorfor man velger å bli.  Det er derfor ofte sant at det er veldig mange som ikke vet eller ikke ser hva som foregår, selv om de er nære. Fordi begge parter dekker over. Intervjuet med JS fortalte om dette - hun hadde ikke fortalt til noen. 

Det kan derfor godt hende at ingen har visst om det fulle omfanget av dette før det eksploderte med anmeldelse i august. eller noen kan ha visst, og har forsøkt å hjelpe/fikse. eller noen kan ha visst og bevisst forsøkt å skjule. Dette vet vi ikke. Men hvis man vet om dynamikken i voldelige relasjoner, vet man at det er vanlig at den voldsutsatte parten også dekker til. For å hjelpe en kjæreste som hevder å så veldig gjerne VILLE endre seg, men som ikke klarer fordi hen blir så sint, er så engasjert, mister kontroll (typisk skylder på rus), utsettes for press etc. 

Jeg synes det er helt nydelig for oss som samfunn at de to eksene sto fram og fortalte at de hadde opplevd det samme - det bekrefter at dette er noe MBH gjør, ikke noe han har blitt drevet til av urimelige, vanskelige kjærester. 

det ligger ofte spesielle personlighetstrekk bak slik oppførsel. men verken rus eller personlighetsforstyrrelser kan forklare all forekomsten av voldsbruk hos et individ. Det som kan være felles, er at de føler at de kan - eller at de er berettiget. Anbefaler boken jeg lenket til PDF-utgaven av tidligere i dag, for å lese om dette. Per Isdals Meningen med vold er også god. https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/meningen-med-volden-9788244620659?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD22RQHphc22sY5GAkcVRkY9F89he&gclid=CjwKCAjwg-24BhB_EiwA1ZOx8inQ15hIOd-8uRaWYp0ApsO5lMOhlAFBfq-oslIquUMQf4-5TCiOzhoCORoQAvD_BwE

Når det gjelder omgangskrets og rus- og evt kriminalitetskarrieren til MBH, så håper jeg det han har gjort av evt straffbare ting, kommer for en dag. det er det politiet som må nøste i, og jeg tenker at kronprinsparet må på banen når ting er kartlagt for å si noe om hva dette har vært for dem.

Jeg støtter anbefalingen om Per Isdal, og har vist til ham tidligere. Videre dette med at omgivelsene ofte ikke kjenner til volden fordi voldsmekanismene i seg selv tier den ihjel med frykt og manipulasjon, i mange tilfeller også isolasjon fra øvrig nettverk. I nære relasjoner består ofte overgrepene av svært intrikat tåkelegging over tid, også kalt gaslighting. Alle mennesker bedriver dette i noe skala, men i skadelig form er dette en avansert og sakte nedbrytning av selvfølelse og persepsjon, der du begynner å tvile på deg selv, egen hukommelse og virkelighetsoppfatning. I en voldssyklus, som også består av gode perioder med overstrømmende kjærlighetserklæringer og lovnader om bedre tider, dannes traumebånd, og det hele går/kan gå under radaren for andre. 

Basert på HM sin uttalelse om at de kjenner til noen av hans "problemkomplekser" og siktedes egne uttalelser om problemer med rus og psykisk helse, er det nærliggende å tro de pårørende har hatt kjennskap til noe av dette. Volden er ikke like åpenbar.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (19 minutter siden):

Jeg er selvsagt ikke uenig i noe av dette. Så kan man jo spørre seg - hvor kommer disse personlighetstrekkene fra? Fra arv eller miljø? Antakelig en kombinasjon.

For du har jo de skikkelig vonde historiene om oppvekst. Og da kan man virkelig begynne å snakke om ansvar. Hva hvis (NB! Jeg sier IKKE at det har skjedd her) voldsutøver har fått hjerneskade/atferdsproblemer/FAS på grunn av mors rusbruk i svangerskapet, hva hvis vedkommende har hatt en veldig ustabil oppvekst med fysisk og psykisk vold, misbruk,  blitt sett ned på og ydmyket på det groveste osv? Noen har rett og slett fått utdelt veldig dårlige kort her i livet.

Det forsvarer ikke vold, så klart. Men man må i sånne tilfeller kunne si at flere har et ansvar for at det har blitt sånn, uten at det fratar voldsutøveren noe skyld.

(Jeg  tror ikke noe sånt om kronprinsparet, selvsagt. Man kan kanskje stille spørsmål ved om de har dekket over og skyldt på andre i stedet for å ta tak.)

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Morgan Le Fay skrev (6 minutter siden):

Jeg er selvsagt ikke uenig i noe av dette. Så kan man jo spørre seg - hvor kommer disse personlighetstrekkene fra? Fra arv eller miljø? Antakelig en kombinasjon.

For du har jo de skikkelig vonde historiene om oppvekst. Og da kan man virkelig begynne å snakke om ansvar. Hva hvis (NB! Jeg sier IKKE at det har skjedd her) voldsutøver har fått hjerneskade/atferdsproblemer/FAS på grunn av mors rusbruk i svangerskapet, hva hvis vedkommende har hatt en veldig ustabil oppvekst med fysisk og psykisk vold, misbruk,  blitt sett ned på og ydmyket på det groveste osv? Noen har rett og slett fått utdelt veldig dårlige kort her i livet.

Det forsvarer ikke vold, så klart. Men man må i sånne tilfeller kunne si at flere har et ansvar for at det har blitt sånn, uten at det fratar voldsutøveren noe skyld.

(Jeg  tror ikke noe sånt om kronprinsparet, selvsagt. Man kan kanskje stille spørsmål ved om de har dekket over og skyldt på andre i stedet for å ta tak.)

Jeg siterer mor til J.Snekkestad ;– Det er ikke rettferdig – selv om man har bagasje fra barndommen, selv om man har diagnoser, er det mange som har slike problemer. Men det gir deg ikke rett til å behandle andre mennesker dårlig , sa yogainstruktør Snekkestad til MailOnline. https://www.seher.no/kongelig/hardt-ut-mot-marius/81809382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han har gjort må han helt og fullt selv ta ansvar for, ingen tvil om det. 

Men hvorfor han har blitt slik, der er det kanskje flere som har feilet. Jeg tror MBH som mange andre barn med flere hjem har fått litt mye slakk, litt slappere forventninger og hatt foreldre med skyldfølelse, slik mange gjør  når barna  opplever å ikke vokse opp med mor og far i samme hus.

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (6 minutter siden):

Jeg siterer mor til J.Snekkestad ;– Det er ikke rettferdig – selv om man har bagasje fra barndommen, selv om man har diagnoser, er det mange som har slike problemer. Men det gir deg ikke rett til å behandle andre mennesker dårlig , sa yogainstruktør Snekkestad til MailOnline. https://www.seher.no/kongelig/hardt-ut-mot-marius/81809382

Det er jeg helt enig i. Håper ikke du fikk inntrykk av noe annet.

Diskusjonen her gikk på om andre OGSÅ (nei, ikke i steden for) kan ha et ansvar når det går veldig galt med en person.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (24 minutter siden):

Hæ ?

Nå blander du kanskje  litt. J er første  ex, N er 2 ex. Også er det hun vi kaller siste ex. Siste ex er hun som fikk gjennomgå i leiligheten.  J og N fortalte sin historie  etter han skrev det offentlige  brevet, fordi de fikk intrykk av at han prøvde å fremstå det som en engangs hendelse.

J har han ikke hatt kontakt med siden bruddet i 2022

Åja, Takk :) Trodde var hun som hadde nylig gått gjennom det der med han🙂 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (21 minutter siden):

Det uthevede: Det ble sagt i det åpne brevet til MM at foreldre og lærere har kommet med velmente råd om Marius' oppførsel, og da kan man jo tolke det som at det har vært utfordringer som hun har visst om. At det står at de, inkludert henne selv, har hatt andre forventninger til hans oppførsel enn andres, vet jeg ikke hva betyr, men hvis såpass mange har forventet en annen type oppførsel, har det jo vært tydelig "avvik".

Nja, det gjaldt vel velmenende råd ift rollen hans, ikke forhold ved hans oppførsel. Hvordan navigere i tilnærmingen til hans spesielle rolle

https://www.nettavisen.no/kjendis/mette-marits-apne-brev-til-marius-pa-20-arsdagen/s/5-95-2083628

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Nja, det gjaldt vel velmenende råd ift rollen hans, ikke forhold ved hans oppførsel. Hvordan navigere i tilnærmingen til hans spesielle rolle

https://www.nettavisen.no/kjendis/mette-marits-apne-brev-til-marius-pa-20-arsdagen/s/5-95-2083628

"Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.

Og jeg er ikke noe bedre selv. Som mor tar jeg meg ofte i å ha forventninger til Marius sin oppførsel som er urealistiske, og annerledes enn hva jeg ville hatt til hans søsken."

https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=139967&sek=26939

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

"Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.

Og jeg er ikke noe bedre selv. Som mor tar jeg meg ofte i å ha forventninger til Marius sin oppførsel som er urealistiske, og annerledes enn hva jeg ville hatt til hans søsken."

Hun sender signaler om at måten han oppfører seg på er et «ungdomsopprør». Ettersom pressen faktisk tok dette brevet til etterretning, så kan man i det minste utelukke de som en katalysator i denne prosessen.

«De siste par årene har vært preget av en utvikling jeg som mor selvfølgelig gjerne skulle vært foruten. Marius har blitt utsatt for et press fra deler av norsk presse, jeg mener ikke er dem verdig.

Noen få medier har valgt å skrive om ungdommelig ubetenksomhet. Det ville vært unaturlig hvis det ikke fantes eksempler på det.
Jeg er i hvert fall glad for at alt mitt ungdomsopprør ikke ble fulgt med argusøyne. Det hadde sett mye verre ut.»https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=139967&sek=26939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (46 minutter siden):

brevet ble skrevet da han var 20.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Du utelot rolle-delen. Det er mange spm.som kan følge naturlig av den spesielle rollen han fikk som del av kongefamilien men ikke kongehuset, som er tydeligere og mer avklart ift andre "vanlige" barn, prinsen og prinsessen enn for ham. Både barnehagepersonal, lærere, foreldre, andre og foreldrene selv kan oppleve den spesielle rollen som uvant å navigere i, i motsetning til en forståelse av at det var noe direkte galt eller tegn på "skjevutvikling"/svikt i omsorgen/annet. Dette er vel sånn som oppfattes som pirk her, men jeg synes ikke det er pirk fordi forståelsen den ene eller andre veien kan være fatal for videre forestillinger.

"Marius har alltid hatt en rolle som har vært vanskelig å definere i det offentlige rom."

"Rollen har også vist seg vanskelig å tolke for mennesker rundt oss i det private. Helt fra han var bitte liten. Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.Og jeg er ikke noe bedre selv. Som mor tar jeg meg ofte i å ha forventninger til Marius sin oppførsel som er urealistiske, og annerledes enn hva jeg ville hatt til hans søsken."

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (31 minutter siden):

brevet ble skrevet da han var 20.

Nettopp. Allerede da, og tidligere enn det, så folk rundt at oppførselen ikle levde opp til forventningene.

~ Ada ~ skrev (14 minutter siden):

Du utelot rolle-delen. Det er mange spm.som kan følge naturlig av den spesielle rollen han fikk som del av kongefamilien men ikke kongehuset, som er tydeligere og mer avklart ift andre "vanlige" barn, prinsen og prinsessen enn for ham. Både barnehagepersonal, lærere, foreldre, andre og foreldrene selv kan oppleve den spesielle rollen som uvant å navigere i, i motsetning til en forståelse av at det var noe direkte galt eller tegn på "skjevutvikling"/svikt i omsorgen/annet. Dette er vel sånn som oppfattes som pirk her, men jeg synes ikke det er pirk fordi forståelsen den ene eller andre veien kan være fatal for videre forestillinger.

"Marius har alltid hatt en rolle som har vært vanskelig å definere i det offentlige rom."

"Rollen har også vist seg vanskelig å tolke for mennesker rundt oss i det private. Helt fra han var bitte liten. Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.Og jeg er ikke noe bedre selv. Som mor tar jeg meg ofte i å ha forventninger til Marius sin oppførsel som er urealistiske, og annerledes enn hva jeg ville hatt til hans søsken."

Men hun snakker jo om lærere og andre foreldre. Hvorfor skulle de bry seg om rollen hans? I det daglige, har han jo bare vært en klassekompis og venn. Og hvorfor har selv hun andre forventninger til ham enn hans søsken hvis det er snakk om rollen og ikke oppførsel, som hun skriver om i det jeg uthevde? 

Edit: Og hvorfor skrives brevet om en 20-åring og ikke mens han enda var umyndig? Jeg synes det er merkelig.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Allerede da, og tidligere enn det, så folk rundt at oppførselen ikle levde opp til forventningene.

Men hun snakker jo om lærere og andre foreldre. Hvorfor skulle de bry seg om rolen hans? I det daglige, har han jo bare vært en klassekompis og venn. Og hvorfor har selv hun andre forventninger til ham enn hans søsken hvis det er snakk om rollen og ikke oppførsel, som hun skriver om i det jeg uthevde? 

Men vi har vel ikke noe som helst belegg for at han drev med kriminelle aktiviteter på denne tiden? At han ikke levde opp til folks forventninger, si er oss ingenting om hva han drev med og om dette var ting som var ulovlige,

Igjen - vi aner ikke nettverket rundt har gjort tidligere. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Men vi har vel ikke noe som helst belegg for at han drev med kriminelle aktiviteter på denne tiden? At han ikke levde opp til folks forventninger, si er oss ingenting om hva han drev med og om dette var ting som var ulovlige,

Han har sagt selv, på lydopptak, at han har hatt disse kriminelle vennene i 10 år. Han er 27.

Endret av MissHannigan
  • Liker 6
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (16 minutter siden):

Jeg snakker om oppførsel, ikke kriminell aktivitet. Oppførsel som er opprørsk og som ble lagt merke til av de rundt. Ellers vet vi at han drev med narkotika da han var 20. De kriminelle vennene har han hatt lengre. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PusheenPusheen skrev (16 minutter siden):

Men hun snakker jo om lærere og andre foreldre. Hvorfor skulle de bry seg om rollen hans? I det daglige, har han jo bare vært en klassekompis og venn. Og hvorfor har selv hun andre forventninger til ham enn hans søsken hvis det er snakk om rollen og ikke oppførsel, som hun skriver om i det jeg uthevde? 

Edit: Og hvorfor skrives brevet om en 20-åring og ikke mens han enda var umyndig? Jeg synes det er merkelig.

Handler vel ikke om å forholde seg til ham annerledes andre barn i det direkte samspillet, men om andre hensyn i lys av rollen, som samtlige voksne måtte finne ut av, som pressen og diverse annet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (5 timer siden):

Mange. Rusen har skylden for volden. Han må jo få lov til å kose seg på ferier, på byen og på hyttetur når han er under etterforsking. Madrasskjøp sammen er kun fordi han trenger madrass. MM og HM har sikkert ingen kjennskap til omgangskrets, fester på Skaugum osv osv. At noen tar video mens de kjører Segway eller hoverboard inne på Skaugum betyr absolutt ikke at det har vært fester fra Marius sitt miljø der. Ofrene er jenter fra et visst type miljø og ute etter oppmerksomhet. Marius har aldri villet være offentlig til tross for åpen instagram, rød løper osv. Våpenet på hyttetur var antikk (og ufarlig), det var kun marijuana på hytta. Opptakene av 16:00 samtalen var tatt ut av kontekst og antagelig ikke så alvorlig, samme med samtalene med politiet. Hh og MM har ikke lov til å uttale seg på generelt grunnlag om vold og narkotikabruk. Det er helt normalt å ringe de de skal anhold og varsle dem på forhånd. Det er null problem at telefonen hans var knust og uten simkort for ofrene kan jo vise bevisene på sin side.  The list goes on and on. 

Ikke be meg finne frem eksempler da masse er slettet. Jeg er sikker på at mange med meg kan bekrefte dette. 

Hvorfor er dette spekulasjoner som er negativt for ofrene? At jentene er fra et visst type miljø og ute etter oppmerksomhet er jeg enig i at er spekulasjoner som er negativt for ofrenes, men det har jeg ikke lest her.
 Om rusen har « skylden « vet vi ikke. Ja, han kan gjøre disse tingene under etterforskning så lenge det er greit for politiet og etterforskningen, han ble vel arrestert på hytteturen så der « måtte han ikke få lov og kose seg «.  Er det spekulasjoner at våpenet på hytteturen var antikk og at det var marijuana der spekulasjoner eller fakta? Hva har det med jentene og gjøre? Hvem har sagt det er null problem at telefonen var knust, bortsett fra politiet som sa de fant det de lette etter? Hva har knust telefon med jentene og gjøre? Det var vel noen som trengte madrass , at den var til Marius og at det var gjort for at de skulle se smilende ut sammen er bare spekulasjoner. Jeg synes det er litt rart og kjøpe madrass de ikke trenger for og bli tatt bilde av sammen, de kunne jo kjøpt en kaffe, men ok.. 

det du drar fram er jo spekulasjoner noen har og andre ikke er enig i. Hvis vi ikke tar dine spekulasjoner for god fisk , så spekulerer vi mot ofrene ? Ja, jeg tror noen trengte madrass. Hva i alle dager har det med jentene og gjøre? 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (På 25.10.2024 den 14.38):

Men hvorfor han har blitt slik, der er det kanskje flere som har feilet. Jeg tror MBH som mange andre barn med flere hjem har fått litt mye slakk, litt slappere forventninger og hatt foreldre med skyldfølelse, slik mange gjør  når barna  opplever å ikke vokse opp med mor og far i samme hus.

Det kan det være, men det kan også være en hjerne som bare ikke fungerer helt som den skal. Som skeier helt ut på tross av all kjærlighet og gode oppdragelse. Det skjer unntaksvis.  

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (På 25.10.2024 den 14.38):

Det han har gjort må han helt og fullt selv ta ansvar for, ingen tvil om det. 

Det blir å spekulere  i veldig private ting. Og om han er sånn eller blitt sånn vet man ikke høna eller egget av. Rus og vold ser iallefall ut til å ha en felles utvikling,  hva som var hva før den tid,  er umulig  å vite. 

Han sier selv at han har  slitt med diagnoser hele livet og at hans handlinger iht leiligheten var utført i rus. Så når han skriver det sånn, antar jeg at han har noen diagnoser han sliter med å håndtere  på et vis. Pluss ruspoblemer. Og at iallefall den dagen kanskje handler om en blanding av alt det. Iallefall det jeg sitter igjen med som intrykk. Siden han skriver det sånn i brevet.  Men er heller ikke årsaken siden han selv påpeker i brevet at det heller ikke unnskylder hans handlinger. 

Så da velger jeg å tro akkurat det han skriver iht det. 

Hva som direkte ligger bak hans ord,  er noe han vet, og er av særdeles privat karakter. 

Det er egentlig ikke så viktig heller.  Det som er viktig er at han står for det han har gjort og tar den staffen han får. Og helst innser at her har han mye å rette opp i og fikse med seg selv. Og at han tar det på alvor.

Så får  vi håpe han får en straff, som føles rettferdig for ofrene. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...