Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Gjest Vanedis
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Jeg vil si at jeg ikke stiller større krav, men andre krav. I tillegg til det man ellers skulle forvente av hvermannsen.

Ja, sant. 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (36 minutter siden):

om partnervold:

en av de viktigste tingene og felleskarakteristikkene for utøvere av partnervold, er at de skylder på andre. De skylder på partneren, som er for trassige, for underdanige, har for mange meninger -  eller for få meninger, de kler seg feil,  sier feil ting.  Gir for mye eller for litt oppmerksomhet til noen. De skylder på ulykkelig barndom og oppvekst, på samfunnet, på alle andre - "look what you made me do!" er utbredt. Og hvis de faktisk må innrømme å ha gjort noe, var det ikke så farlig, ikke så hardt ("jeg slo bare litt med flat hånd!"), det var berettiget, det var overdrevet, og dessuten er det alltid noen andre som er verre.

Les gjerne denne boken: https://ia902200.us.archive.org/19/items/why-does-he-do-that-inside-the-minds-of-bancroft-lundy/Why Does He Do That__ Inside the Minds of - Bancroft%2C Lundy.pdf

Jeg mener at voldsutøveren ALLTID skal holdes til ansvar. Ikke mora, ikke kjæresten, ikke samfunnet ikke alle de andre dumme folka rundt - men den som velger å bruke vold har det fulle og hele ansvaret. Det er alltid et valg.

Jeg mener at å skylde på mora, er en avsporing, og en bagatellisering av hva MBH har gjort og hva ofrene har vært utsatt for.

Interessant og informativt innlegg om partnervold, som er et tema som ihvertfall jeg ikke kan nok om.

Så får vi håpe at alle som etterlyser dette fokuset, kjenner sin besøkelsestid.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det kan være nyttig å skille mellom begrepene «skyld» og «ansvar». 
Hvis du for eksempel blir vitne til barnemishandling, så er det ikke din skyld at det skjer. Men det er likevel ditt ansvar å gjøre noe med det, å forsøke å stoppe det, å ringe til politiet.

Det er kun voldsutøver som har skyld i volden. Men folk rundt - som vet eller mistenker- har et helt selvstendig ansvar for å forsøke å hindre at det skjer. Å påpeke at vi alle har et sånt ansvar,  gjør ikke at den skyldige blir mindre skyldig, slik enkelte virker å tro.

Hva kronprinsparet har visst og ikke visst, det vet vi ikke. Men de bor i landets best bevoktede bolig (i tillegg til slottet), de voktes av garden og PST, og det er rimelig å tro at de i hvert fall har vært klar over MBHs omgangskrets og rus- og atferdsproblemer. Hvilke konsekvenser har det fått, hva har de foretatt seg?

Folk må faktisk få lov til å stille slike spørsmål.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 minutt siden):

Hvis du for eksempel blir vitne til barnemishandling, så er det ikke din skyld at det skjer. Men det er likevel ditt ansvar å gjøre noe med det, å forsøke å stoppe det, å ringe til politiet.

Det er kun voldsutøver som har skyld i volden. Men folk rundt - som vet eller mistenker- har et helt selvstendig ansvar for å forsøke å hindre at det skjer. Å påpeke at vi alle har et sånt ansvar,  gjør ikke at den skyldige blir mindre skyldig, slik enkelte virker å tro.

Hva kronprinsparet har visst og ikke visst, det vet vi ikke. Men de bor i landets best bevoktede bolig (i tillegg til slottet), de voktes av garden og PST, og det er rimelig å tro at de i hvert fall har vært klar over MBHs omgangskrets og rus- og atferdsproblemer. Hvilke konsekvenser har det fått, hva har de foretatt seg?

Helt betimelige spørsmål. Det går ikke an, for meg hvert fall, å kun se på MBH isolert som den eneste faktoren her. Det er selvsagt at man formes av miljøet man vokser opp i, av familien sin, av gener. Og neida, jeg mener ikke at alle andre har skyld i at han er en voldsutøver, jeg mener at han er formet av sin oppvekst, av oppdragelsen, av miljøet han ellers har vært i. Sånn som alle oss andre, vi er også et produkt av miljøet vi vokser opp i og lever i ellers++. 

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (Akkurat nå):

ja, man må kunne stille spørsmål. Det er allmennkunnskap om partnervold at den ofte ikke er synlig for noen andre enn de som er i forholdet - fordi den som utsettes, ikke vet hva de skal gjøre, de blir fortalt at det er deres egen skyld, og de aller færreste er klare for å gå første gang de utsettes for vold. ofte utvikler forholdet seg på en slik måte at man ikke helt skjønner at man utsettes for manipulasjon og vold før det har gått lang tid. (Man blir holdt, ristet, brølt til, "bare slått litt med flat hånd" ...). Når man skjønner det, blir man lei seg, forvirret - hvordan kan han som sier han elsker meg, være så slem? - man tenker at man ikke kan si noe før man er klar for å forlate forholdet fordi ingen forstår hvorfor man velger å bli.  Det er derfor ofte sant at det er veldig mange som ikke vet eller ikke ser hva som foregår, selv om de er nære. Fordi begge parter dekker over. Intervjuet med JS fortalte om dette - hun hadde ikke fortalt til noen. 

Det kan derfor godt hende at ingen har visst om det fulle omfanget av dette før det eksploderte med anmeldelse i august. eller noen kan ha visst, og har forsøkt å hjelpe/fikse. eller noen kan ha visst og bevisst forsøkt å skjule. Dette vet vi ikke. Men hvis man vet om dynamikken i voldelige relasjoner, vet man at det er vanlig at den voldsutsatte parten også dekker til. For å hjelpe en kjæreste som hevder å så veldig gjerne VILLE endre seg, men som ikke klarer fordi hen blir så sint, er så engasjert, mister kontroll (typisk skylder på rus), utsettes for press etc. 

Vi vet ikke hva som har skjedd. Vi vet noe.  Men vi vet ikke alt. 

Jeg synes det er helt nydelig for oss som samfunn at de to eksene sto fram og fortalte at de hadde opplevd det samme - det bekrefter at dette er noe MBH gjør, ikke noe han har blitt drevet til av urimelige, vanskelige kjærester. 

det ligger ofte spesielle personlighetstrekk bak slik oppførsel. men verken rus eller personlighetsforstyrrelser kan forklare all forekomsten av voldsbruk hos et individ. Det som kan være felles, er at de føler at de kan - eller at de er berettiget. Anbefaler boken jeg lenket til PDF-utgaven av tidligere i dag, for å lese om dette. Per Isdals Meningen med vold er også god. https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/meningen-med-volden-9788244620659?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD22RQHphc22sY5GAkcVRkY9F89he&gclid=CjwKCAjwg-24BhB_EiwA1ZOx8inQ15hIOd-8uRaWYp0ApsO5lMOhlAFBfq-oslIquUMQf4-5TCiOzhoCORoQAvD_BwE

Når det gjelder omgangskrets og rus- og evt kriminalitetskarrieren til MBH, så håper jeg det han har gjort av evt straffbare ting, kommer for en dag. det er det politiet som må nøste i, og jeg tenker at kronprinsparet må på banen når ting er kartlagt for å si noe om hva dette har vært for dem.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (9 minutter siden):

Jeg ser du skriver det. Men i den tiden dette har utviklet  seg, så har ikke Marius bodd på skaugum.  Mer enn litt her og litt der. Og hva som har vært før J, er for meg iallefall helt ukjent. 

I podcadten chit chat med Helle del 1, spør Helle J, når begynte dette her. Der J svarer ca ett år inn i forholdet. Episoden kan du høre på podme , spotify og andre steder. Lyden av norge kan du høre uten innlogging og gratis.

Hva som er grunnen vet man lite om. Men  kan iallefall si at fra dette  begynte og utover, så har ikke marius bodd på skaugum.  Før etter bruddet med J.  Så da blir det litt vanskelig å dra inn alle de du peker på her. 

Uansett å stoppe en som allerede er i rusproblemer og yter vold, er ikke noe omgivelsene kan få til om vedkommende ikke er villig til selv å ta tak. 

Hvorfor  J ikke anmeldte den gangen,  sier hun bittelitt om i samme intervju. Og det er en del 1 og del 2. Og tenker det vil ikke jeg gjenfortelle,  men om du er interessert i det, så finner du det nermeste svaret der. 

På generelt  grunnlag er det  mange som velger å ikke anmelde sånt, bla pga belastningen det fort medfører.  Og at  mår det er over er det over. Og de velger kanskje å heller fokusere på å komme seg videre uten ekstra belastning.  Det er generelt allerede ikke lett å få medhold og bli trodd. Eller andre hensyn å tenke på. 

Samtidig er familevold eller vold i mære relasjoner,  noe som ofte ikke er synlig for de nermeste, da det ofte skjer bak lukkede dører. 

Hvis du vet om noen utsatt for vold, så er det ikke bare bare å gå inn i det å fikse det. Så enkelt  er det ikke. På nett finnes det tusenvis av slike historier.  Der et er vanskelig å komme ut, og vanskelig for pårørende  å gjøre noe. Og da mener jeg pårørende på begge sider. 

Så der er det mye lektyre å finne iht diverse mekanismer iht offeret og gjerningsmann, å setteseg inn i om man er interessert i det.  Selv har jeg vært krim interessert siden jeg var ganske liten. Og mye av dette er også ting jeg har interessert meg i, og lest endel om. 

Det høres så enkelt ut å løse, men i praksis veldig komplisert.  Og er enormt tema. 

Så da har du fått litt tips, hvor du iallefall kan finne litt svar på det du setterspør

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (5 timer siden):

Nesten 5 år var de sammen. Det var brudd våren for to år siden i 2022, og tror de ble sanmen i 2018. Men slik på året at det nesten ble 5 år. 

Men krangelen skjedde nylig??? Da har de da gått tilbake eller hatt kontakt??? 

Skrevet
Nonish91 skrev (Akkurat nå):

Men krangelen skjedde nylig??? Da har de da gått tilbake eller hatt kontakt??? 

Hæ ?

Nå blander du kanskje  litt. J er første  ex, N er 2 ex. Også er det hun vi kaller siste ex. Siste ex er hun som fikk gjennomgå i leiligheten.  J og N fortalte sin historie  etter han skrev det offentlige  brevet, fordi de fikk intrykk av at han prøvde å fremstå det som en engangs hendelse.

J har han ikke hatt kontakt med siden bruddet i 2022

• Liker 2
Skrevet
pøbelsara skrev (13 minutter siden):

ja, man må kunne stille spørsmål. Det er allmennkunnskap om partnervold at den ofte ikke er synlig for noen andre enn de som er i forholdet - fordi den som utsettes, ikke vet hva de skal gjøre, de blir fortalt at det er deres egen skyld, og de aller færreste er klare for å gå første gang de utsettes for vold. ofte utvikler forholdet seg på en slik måte at man ikke helt skjønner at man utsettes for manipulasjon og vold før det har gått lang tid. (Man blir holdt, ristet, brølt til, "bare slått litt med flat hånd" ...). Når man skjønner det, blir man lei seg, forvirret - hvordan kan han som sier han elsker meg, være så slem? - man tenker at man ikke kan si noe før man er klar for å forlate forholdet fordi ingen forstår hvorfor man velger å bli.  Det er derfor ofte sant at det er veldig mange som ikke vet eller ikke ser hva som foregår, selv om de er nære. Fordi begge parter dekker over. Intervjuet med JS fortalte om dette - hun hadde ikke fortalt til noen. 

Det kan derfor godt hende at ingen har visst om det fulle omfanget av dette før det eksploderte med anmeldelse i august. eller noen kan ha visst, og har forsøkt å hjelpe/fikse. eller noen kan ha visst og bevisst forsøkt å skjule. Dette vet vi ikke. Men hvis man vet om dynamikken i voldelige relasjoner, vet man at det er vanlig at den voldsutsatte parten også dekker til. For å hjelpe en kjæreste som hevder å så veldig gjerne VILLE endre seg, men som ikke klarer fordi hen blir så sint, er så engasjert, mister kontroll (typisk skylder på rus), utsettes for press etc. 

Jeg synes det er helt nydelig for oss som samfunn at de to eksene sto fram og fortalte at de hadde opplevd det samme - det bekrefter at dette er noe MBH gjør, ikke noe han har blitt drevet til av urimelige, vanskelige kjærester. 

det ligger ofte spesielle personlighetstrekk bak slik oppførsel. men verken rus eller personlighetsforstyrrelser kan forklare all forekomsten av voldsbruk hos et individ. Det som kan være felles, er at de føler at de kan - eller at de er berettiget. Anbefaler boken jeg lenket til PDF-utgaven av tidligere i dag, for å lese om dette. Per Isdals Meningen med vold er også god. https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/meningen-med-volden-9788244620659?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD22RQHphc22sY5GAkcVRkY9F89he&gclid=CjwKCAjwg-24BhB_EiwA1ZOx8inQ15hIOd-8uRaWYp0ApsO5lMOhlAFBfq-oslIquUMQf4-5TCiOzhoCORoQAvD_BwE

Når det gjelder omgangskrets og rus- og evt kriminalitetskarrieren til MBH, så håper jeg det han har gjort av evt straffbare ting, kommer for en dag. det er det politiet som må nøste i, og jeg tenker at kronprinsparet må på banen når ting er kartlagt for å si noe om hva dette har vært for dem.

Det uthevede: Det ble sagt i det åpne brevet til MM at foreldre og lærere har kommet med velmente råd om Marius' oppførsel, og da kan man jo tolke det som at det har vært utfordringer som hun har visst om. At det står at de, inkludert henne selv, har hatt andre forventninger til hans oppførsel enn andres, vet jeg ikke hva betyr, men hvis såpass mange har forventet en annen type oppførsel, har det jo vært tydelig "avvik".

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Jeg støtter anbefalingen om Per Isdal, og har vist til ham tidligere. Videre dette med at omgivelsene ofte ikke kjenner til volden fordi voldsmekanismene i seg selv tier den ihjel med frykt og manipulasjon, i mange tilfeller også isolasjon fra øvrig nettverk. I nære relasjoner består ofte overgrepene av svært intrikat tåkelegging over tid, også kalt gaslighting. Alle mennesker bedriver dette i noe skala, men i skadelig form er dette en avansert og sakte nedbrytning av selvfølelse og persepsjon, der du begynner å tvile på deg selv, egen hukommelse og virkelighetsoppfatning. I en voldssyklus, som også består av gode perioder med overstrømmende kjærlighetserklæringer og lovnader om bedre tider, dannes traumebånd, og det hele går/kan gå under radaren for andre. 

Basert på HM sin uttalelse om at de kjenner til noen av hans "problemkomplekser" og siktedes egne uttalelser om problemer med rus og psykisk helse, er det nærliggende å tro de pårørende har hatt kjennskap til noe av dette. Volden er ikke like åpenbar.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (19 minutter siden):

Jeg er selvsagt ikke uenig i noe av dette. Så kan man jo spørre seg - hvor kommer disse personlighetstrekkene fra? Fra arv eller miljø? Antakelig en kombinasjon.

For du har jo de skikkelig vonde historiene om oppvekst. Og da kan man virkelig begynne å snakke om ansvar. Hva hvis (NB! Jeg sier IKKE at det har skjedd her) voldsutøver har fått hjerneskade/atferdsproblemer/FAS på grunn av mors rusbruk i svangerskapet, hva hvis vedkommende har hatt en veldig ustabil oppvekst med fysisk og psykisk vold, misbruk,  blitt sett ned på og ydmyket på det groveste osv? Noen har rett og slett fått utdelt veldig dårlige kort her i livet.

Det forsvarer ikke vold, så klart. Men man må i sånne tilfeller kunne si at flere har et ansvar for at det har blitt sånn, uten at det fratar voldsutøveren noe skyld.

(Jeg  tror ikke noe sånt om kronprinsparet, selvsagt. Man kan kanskje stille spørsmål ved om de har dekket over og skyldt på andre i stedet for å ta tak.)

• Liker 2
  • Nyttig 9
Gjest Kattedama
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (6 minutter siden):

Jeg er selvsagt ikke uenig i noe av dette. Så kan man jo spørre seg - hvor kommer disse personlighetstrekkene fra? Fra arv eller miljø? Antakelig en kombinasjon.

For du har jo de skikkelig vonde historiene om oppvekst. Og da kan man virkelig begynne å snakke om ansvar. Hva hvis (NB! Jeg sier IKKE at det har skjedd her) voldsutøver har fått hjerneskade/atferdsproblemer/FAS på grunn av mors rusbruk i svangerskapet, hva hvis vedkommende har hatt en veldig ustabil oppvekst med fysisk og psykisk vold, misbruk,  blitt sett ned på og ydmyket på det groveste osv? Noen har rett og slett fått utdelt veldig dårlige kort her i livet.

Det forsvarer ikke vold, så klart. Men man må i sånne tilfeller kunne si at flere har et ansvar for at det har blitt sånn, uten at det fratar voldsutøveren noe skyld.

(Jeg  tror ikke noe sånt om kronprinsparet, selvsagt. Man kan kanskje stille spørsmål ved om de har dekket over og skyldt på andre i stedet for å ta tak.)

Jeg siterer mor til J.Snekkestad ;– Det er ikke rettferdig – selv om man har bagasje fra barndommen, selv om man har diagnoser, er det mange som har slike problemer. Men det gir deg ikke rett til å behandle andre mennesker dårlig , sa yogainstruktør Snekkestad til MailOnline. https://www.seher.no/kongelig/hardt-ut-mot-marius/81809382

Skrevet

Det han har gjort må han helt og fullt selv ta ansvar for, ingen tvil om det. 

Men hvorfor han har blitt slik, der er det kanskje flere som har feilet. Jeg tror MBH som mange andre barn med flere hjem har fått litt mye slakk, litt slappere forventninger og hatt foreldre med skyldfølelse, slik mange gjør  når barna  opplever å ikke vokse opp med mor og far i samme hus.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Kattedama skrev (6 minutter siden):

Jeg siterer mor til J.Snekkestad ;– Det er ikke rettferdig – selv om man har bagasje fra barndommen, selv om man har diagnoser, er det mange som har slike problemer. Men det gir deg ikke rett til å behandle andre mennesker dårlig , sa yogainstruktør Snekkestad til MailOnline. https://www.seher.no/kongelig/hardt-ut-mot-marius/81809382

Det er jeg helt enig i. Håper ikke du fikk inntrykk av noe annet.

Diskusjonen her gikk på om andre OGSÅ (nei, ikke i steden for) kan ha et ansvar når det går veldig galt med en person.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (24 minutter siden):

Hæ ?

Nå blander du kanskje  litt. J er første  ex, N er 2 ex. Også er det hun vi kaller siste ex. Siste ex er hun som fikk gjennomgå i leiligheten.  J og N fortalte sin historie  etter han skrev det offentlige  brevet, fordi de fikk intrykk av at han prøvde å fremstå det som en engangs hendelse.

J har han ikke hatt kontakt med siden bruddet i 2022

Åja, Takk :) Trodde var hun som hadde nylig gått gjennom det der med han🙂 

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (21 minutter siden):

Det uthevede: Det ble sagt i det åpne brevet til MM at foreldre og lærere har kommet med velmente råd om Marius' oppførsel, og da kan man jo tolke det som at det har vært utfordringer som hun har visst om. At det står at de, inkludert henne selv, har hatt andre forventninger til hans oppførsel enn andres, vet jeg ikke hva betyr, men hvis såpass mange har forventet en annen type oppførsel, har det jo vært tydelig "avvik".

Nja, det gjaldt vel velmenende råd ift rollen hans, ikke forhold ved hans oppførsel. Hvordan navigere i tilnærmingen til hans spesielle rolle

https://www.nettavisen.no/kjendis/mette-marits-apne-brev-til-marius-pa-20-arsdagen/s/5-95-2083628

• Liker 4
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Nja, det gjaldt vel velmenende råd ift rollen hans, ikke forhold ved hans oppførsel. Hvordan navigere i tilnærmingen til hans spesielle rolle

https://www.nettavisen.no/kjendis/mette-marits-apne-brev-til-marius-pa-20-arsdagen/s/5-95-2083628

"Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.

Og jeg er ikke noe bedre selv. Som mor tar jeg meg ofte i å ha forventninger til Marius sin oppførsel som er urealistiske, og annerledes enn hva jeg ville hatt til hans søsken."

https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=139967&sek=26939

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Gjest Kattedama
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

"Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.

Og jeg er ikke noe bedre selv. Som mor tar jeg meg ofte i å ha forventninger til Marius sin oppførsel som er urealistiske, og annerledes enn hva jeg ville hatt til hans søsken."

Hun sender signaler om at måten han oppfører seg på er et «ungdomsopprør». Ettersom pressen faktisk tok dette brevet til etterretning, så kan man i det minste utelukke de som en katalysator i denne prosessen.

«De siste par årene har vært preget av en utvikling jeg som mor selvfølgelig gjerne skulle vært foruten. Marius har blitt utsatt for et press fra deler av norsk presse, jeg mener ikke er dem verdig.

Noen få medier har valgt å skrive om ungdommelig ubetenksomhet. Det ville vært unaturlig hvis det ikke fantes eksempler på det.
Jeg er i hvert fall glad for at alt mitt ungdomsopprør ikke ble fulgt med argusøyne. Det hadde sett mye verre ut.»https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=139967&sek=26939

Skrevet
PusheenPusheen skrev (46 minutter siden):

brevet ble skrevet da han var 20.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Du utelot rolle-delen. Det er mange spm.som kan følge naturlig av den spesielle rollen han fikk som del av kongefamilien men ikke kongehuset, som er tydeligere og mer avklart ift andre "vanlige" barn, prinsen og prinsessen enn for ham. Både barnehagepersonal, lærere, foreldre, andre og foreldrene selv kan oppleve den spesielle rollen som uvant å navigere i, i motsetning til en forståelse av at det var noe direkte galt eller tegn på "skjevutvikling"/svikt i omsorgen/annet. Dette er vel sånn som oppfattes som pirk her, men jeg synes ikke det er pirk fordi forståelsen den ene eller andre veien kan være fatal for videre forestillinger.

"Marius har alltid hatt en rolle som har vært vanskelig å definere i det offentlige rom."

"Rollen har også vist seg vanskelig å tolke for mennesker rundt oss i det private. Helt fra han var bitte liten. Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.Og jeg er ikke noe bedre selv. Som mor tar jeg meg ofte i å ha forventninger til Marius sin oppførsel som er urealistiske, og annerledes enn hva jeg ville hatt til hans søsken."

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...