Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Malmfrid skrev (3 minutter siden):

Han kvalifiserer ikke til å få sone med fotlenke. 

Det skrev jeg vel heller ingenting om? Det var vel nevnt av den jeg svarte. Men enig, ingenting tilsier at han skal kunne idømmes en fotlenke for volden han har utført.

Ser imidlertid ikke bort fra at det bare er et tidsspørsmål før han kan bli idømt en fotlenke i form av omvendt voldsalarm...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Malmfrid
Frisk Frosk skrev (1 minutt siden):

Det skrev jeg vel heller ingenting om? Det var vel nevnt av den jeg svarte. Men enig, ingenting tilsier at han skal kunne idømmes en fotlenke for volden han har utført.

Ser imidlertid ikke bort fra at det bare er et tidsspørsmål før han kan bli idømt en fotlenke i form av omvendt voldsalarm...

Det var den du siterte - men siden dere diskuterte lengde på event straff så ble det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (På 2.10.2024 den 9.49):

Driver se og hør å koker suppe på spiker?

Hverken kongehuset eller kronprinsparet har ytret seg om temaet men alikevel påstår se og hør at ingrid alexandra skal være lengre i militæret pga sin bror Marius 

https://www.seher.no/kongelig/dypt-bekymret-for-ingrid/82008640

Aricia skrev (På 2.10.2024 den 10.02):

Ja, det gjør de virkelig. "Etter det Se og Hør erfarer". Hva i alle dager betyr det? Ingenting. Det er ikke engang noen henvisning til en skjult kilde, det er ren ryktespredning.

Edit: Jeg ser at Slottet ikke har besvart henvendelse om å kommentere saken (overså det først) - det skjønner jeg godt gitt at man ikke vet hvem man svarer her - påstandene i saken om kronprinsparets angivelige bekrymring og handlinger (jf tittelen) er fremmet av Ingen, ikke engang av en skjult kilde.

Et minimum for å kunne hevde noe om hva kronprinsparet føler eller ikke føler mht forholdet mellom Borg Høiby og Ingrid Aleksandra er å spørre dem, og så trykke saken først når de faktisk har gitt sin bekreftelse eller avkreftelse på det bladet påstår om dem. Se og Hør tråkker over nye grenser her.

Siterer innlegg fra en uke siden om Se og Hørs "sak" om den angivelige grunnen til Ingrid Alexandras forlengede opphold i militæret. Slik jeg leste saken deres da framsto den som ren ryktespredning, der ikke engang en skjult kilde ble oppgitt som opphav til påstandene artikkelen inneholdt.

Justlooking skrev (3 minutter siden):

Det har jo vært veldig mange alvorlige saker hvor media ikke har fått svar eller til nød et «ingen kommentar» av slottet, på artikler som har blitt publisert. 

Men på dette, et lite alvorlig tilfelle sammenlignet med alle de andre, gir plutselig slottet lyd fra seg og benekter … 

Det sier i grunnen det meste. 

Det eneste dette sier det meste om er at dette Se og Hør-oppslaget beviselig var rent oppspinn, noe Se og Hør lett kunne funnet ut før de trykket saken dersom de hadde faktasjekket det aller minste.

https://www.journalisten.no/notice/624490

Her forklarer Ulf Andersen selv på følgende måte: 

Sitat

– Vi har blitt kontaktet av Slottet, som påpekte feil i en av våre artikler. De har forklart dette grundig, og det viser seg at Se og Hør har gjort en feil. Vi har derfor korrigert artikkelen på nett, og vi vil publisere en rettelse i neste tirsdagsutgave av Se og Hør, skriver ansvarlig redaktør Ulf André Andersen i Se og Hør i en e-post til NRK.

Han legger til:

Prinsesse Ingrid Alexandra besluttet allerede i februar å forlenge sin tjeneste i Forsvaret, og dette har ingen sammenheng med avsløringene rundt Marius. Vi har beklaget feilen til Slottet.

Det uthevede har åpenbart vært enkelt å dokumentere for Slottet, og ville vært like enkelt å finne ut for enhver journalist som hadde anstrengt seg.

I stedet malte Se og Hør ut en lang historie om kronsprinsparets indre liv og angivelige bekymring for MBHs negative påvirkning på Ingrid Alexandra, som altså ikke var annet enn fri fantasi. Så selvsagt reagerer Slottet på det.

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (14 minutter siden):

Det ble jo informert om det for flere uker siden at tjenesten var forlenget for hele kompaniet, så her tror jeg kanskje Guri Varpe er feilsitert. Men akkurat det er ikke så interessant. Det interessante er at slottet faktisk tar Se og hør på de drøye spekulasjonene sine, og det skjønner jeg godt at de gjør. For det ligger jo noen halvkveda viser mellom linjene i det Se og hør skriver, som jeg forstår at det er viktig for dem å slå ned på. Mye viktigere enn andre halvsannheter, usannheter og spekulasjoner som Se og hør farer med.

Ja det er bra vi har et slott som er så tydelig! De vet virkelig vet hvilke saker de må «slå ned på». 

• Liker 16
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av Se og Hørs oppslag slår ikke akkurat ned som en bombe når det kommer til stykket. De har igjen vist hvorfor de blir ansett som et useriøst medium, etter å ha publisert feilaktige påstander.

Jeg synes det reflekterer hvordan de får blod på tann i sin iver etter sensasjon, og egentlig ikke er så nøye med at fakta sjekkes i forkant. Det sier mye om et medium som setter salg og klikk foran journalistisk integritet der de er i ferd med å dra et nytt medlem av kongefamilien ned i søla. Forstår godt at kongehuset ønsker å slå ned på dette en gang for alle. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (39 minutter siden):

Hva tenker du på, hun venninnen som var « mellommann «? 

Ja. Bra hun sa fra til ex, og fikk hindret han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (4 minutter siden):

Det står du fritt til å mene. 

For hennes del så håper jeg hun flytter inn i egen leilighet etter militæret. 

Enig. Og så får vi vel si at hun i det minste er «heldig» som får tre ekstra måneders skjerming fra miséren som later til å følge i storebrors fotspor.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (9 timer siden):

Hva annet skal de gjøre når det kommer ufyselige gribber som dette? De kan ikke uttale seg. Ferdig snakka. De er ikke der for å fore gribbenes sensasjonshunger. De er der for å gjøre jobben sin.

Det samme er journalistene der for.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving

Det kan godt være at SeogHør ikke har belegg for å skrive dette og at beviset er tidslinjen. 

Jeg vil likevel tilføye at MBH har hatt problemer mye lenger enn februar i år, så helt urealistisk er det jo ikke. Både «rusbruk» og omgang med kriminelle som kommer på besøk til Skaugum ville jeg i alle fall forsøkt å verne de andre ungdommene fra. Faktum er at ingen av de to andre bor hjemme pr nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (44 minutter siden):

Siterer innlegg fra en uke siden om Se og Hørs "sak" om den angivelige grunnen til Ingrid Alexandras forlengede opphold i militæret. Slik jeg leste saken deres da framsto den som ren ryktespredning, der ikke engang en skjult kilde ble oppgitt som opphav til påstandene artikkelen inneholdt.

Det eneste dette sier det meste om er at dette Se og Hør-oppslaget beviselig var rent oppspinn, noe Se og Hør lett kunne funnet ut før de trykket saken dersom de hadde faktasjekket det aller minste.

https://www.journalisten.no/notice/624490

Her forklarer Ulf Andersen selv på følgende måte: 

Det uthevede har åpenbart vært enkelt å dokumentere for Slottet, og ville vært like enkelt å finne ut for enhver journalist som hadde anstrengt seg.

I stedet malte Se og Hør ut en lang historie om kronsprinsparets indre liv og angivelige bekymring for MBHs negative påvirkning på Ingrid Alexandra, som altså ikke var annet enn fri fantasi. Så selvsagt reagerer Slottet på det.

Det gjorde de. Tenk på alt som Se og Hør har publisert som Slottet ikke har reagert på de siste ukene. Det sier sitt. @NordreSvinghadde et strålende innlegg om dette litt tidligere i tråden. Det burde du virkelig lese!  

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
NordreSving skrev (13 minutter siden):

Det kan godt være at SeogHør ikke har belegg for å skrive dette og at beviset er tidslinjen. 

Jeg vil likevel tilføye at MBH har hatt problemer mye lenger enn februar i år, så helt urealistisk er det jo ikke. Både «rusbruk» og omgang med kriminelle som kommer på besøk til Skaugum ville jeg i alle fall forsøkt å verne de andre ungdommene fra. Faktum er at ingen av de to andre bor hjemme pr nå. 

Helt enig.

Man skal ikke bagatellisere den negative påvirkningen dette kan ha på søsken - de kan bli vitne til ting de ikke burde. 
Foreldre til rusmisbrukere reagerer ikke alltid slik de burde sett i ettertid. Man kommer ikke alltid på at det er yngre søsken som lytter når man prater i telefonen ol. Det er i det hele tatt en svært vanskelig situasjon for hele familien. For foreldre blir det nesten altoppslukende og det går gjerne dessverre på bekostning av yngre søsken. 

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (44 minutter siden):

Ja. Bra hun sa fra til ex, og fikk hindret han

Var det ikke det at hun - som tredjepart - tok kontakt med henne som var brudd på besøksforbudet da? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroklompen skrev (35 minutter siden):

Det samme er journalistene der for.

Det er da ingen som hindret journalistene i å gjøre jobben sin, som i dette tilfellet var å dekke oppdraget kronprinsparet faktisk var der for.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NordreSving skrev (1 time siden):

Det er veldig merkelig å påstå at en tronarving som er i rette alder for førstegangstjenesten, velger førstegangstjeneste for å komme vekk fra broren. Det fremstår som en overdrevent dramatisk spekulasjon. Særlig når vi vet at hun allerede hadde flyttet hjemmefra.

Det ville derimot vært oppsiktsvekkende om det fremtidige overhodet for forsvaret ikke avtjente verneplikten.

Endret av MissLucy
  • Liker 5
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (6 minutter siden):

Var det ikke det at hun - som tredjepart - tok kontakt med henne som var brudd på besøksforbudet da? 

Jeg forsto  det slik at han prøvde via hennes venn å komme på samme nach. Men at hun sa nei. Og at ex dro.

Eller har jeg misforstått innholdet i artikkelen? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (3 minutter siden):

Det er vel ingen som sier at påstandene er drøye. De er feil. 
synes heller de som kritiserer mm og hm for absolutt ALT bagatelliserer påkjenningen. Hvorvidt det er hyggelig for IA på Skaugum får hun vurdere selv, men det er ikke sånn at hun måtte bo på Skaugum om hun ville uansett. 

de som spekulerer i dette overser jo fullstendig det faktum at IA hadde flyttet til Grünerløkka i perioden før hun reiste i militæret.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kvittre skrev (19 minutter siden):

Svarer en gang til jeg. Ble brått usikker på om jeg forsto artikkelen riktig

Sitat: Nå får Dagbladet bekreftet at politiet etterforsker nye brudd på besøksforbud etter at ei venninne av Høiby skal ha kontaktet den fornærmede kvinnen og fortalt at 27-åringen ville ha kontakt med henne.

Ex og venninde er på samme nach. Marius kontakter venninden og sier fra til henne at han vil ha kontakt med ex. Ex stikker fra nach.

Har jeg skjønt det riktig🙈

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (15 minutter siden):

Det er veldig merkelig å tro at en tronarving som er i rette alder for førstegangstjenesten, velger førstegangstjeneste for å komme vekk fra broren. Det fremstår som en overdrevent dramatisk spekulasjon. Særlig når vi vet at hun allerede hadde flyttet hjemmefra.

Det ville derimot vært oppsiktsvekkende om det fremtidige overhodet for forsvaret ikke avtjente verneplikten.

Er faktisk rart at hun har tjenestegjort som mening og ikke gjennomfører krigsskolen. Er helt unikt i europeisk kongelig historie. De to prinsessene i omtrent samme alder (Belgia og Spania) dro på krigsskole. Akkurat som faren, bestefaren og oldefaren til IA. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjuva skrev (6 timer siden):

1: hvem sa de allerede var tungt inne i farlige miljøer? 

Jeg har og bekjente som både bruker stoff og er kriminelle.  Betyr det at jeg er i dette miljøet?  Absolutt ikke. 

Men, dette er byene jeg vet om. Hvordan jeg vet om de? Jo både igjennom de bekjente jeg har, samt venner i politiet. Hvis du er veldig nyskjerrig på området så er jeg sikker på at du kjenner noen eller har en eller flere bekjente som jobber i politiet som kan forklare deg mer utdypende om temaet. 

Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, området grenland. 

Det er de jeg vet 100% sikkert. Men sikkert og byer som Trondheim, Tromsø, osv osv. 

Vet om også både Oslo og Ålesund 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Er faktisk rart at hun har tjenestegjort som mening og ikke gjennomfører krigsskolen. Er helt unikt i europeisk kongelig historie. De to prinsessene i omtrent samme alder (Belgia og Spania) dro på krigsskole. Akkurat som faren, bestefaren og oldefaren til IA. 

det vet jeg ingenting om. Men poenget er at det er hundre prosent som forventet at hun reiste i militæret etter vgs, enten et var på den ene eller andre måten.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...