Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
JessicaL skrev (Akkurat nå):

Ser ut som det er et sammendrag av Krimpoddens episode om MBH?

Har ikke hørt krimpodden men det er et intervju i dagens vg, hvor de har vært og intervjuet redaktøren av se og hør i deres lokaler.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Doris Becker skrev (På 27.9.2024 den 9.43):

https://www.seher.no/kongelig/oppbevarte-store-mengder-narkotika-pa-skaugum/81988452

"Se og Hørs kilder kan nå avsløre at vitner og kilder har forklart til politiet at Høiby skal ha oppbevart en betydelig mengde narkotika på Skaugum.

Under et politiavhør mandag skal Marius ha blitt konfrontert med denne påstanden. Han skal ha nektet all kjennskap til noen «oppbevaring av en betydelig mengde narkotika på Skaugum». Han er heller ikke blitt siktet for besittelse av narkotika i store mengder."

Han hadde jugd med hånda godt planta nedi kakeboksen.

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (6 timer siden):

Hvordan mener du bokas objektivitet er påvirket av at den er utgitt i et bestemt år?

Har du lest den?

Pressen har skjermet kongefamiliens medlemmer, og da er det ikke å tvile på at forfattere av kongelige bøker har gatt i de samme fotsporene (om ikke med enda større skjermingsmodus på).

• Liker 13
  • Nyttig 9
Skrevet
Istapp skrev (2 minutter siden):

Pressen har skjermet kongefamiliens medlemmer, og da er det ikke å tvile på at forfattere av kongelige bøker har gatt i de samme fotsporene (om ikke med enda større skjermingsmodus på).

Jeg skjønner at du ikke har lest den.

• Liker 4
Gjest NordreSving
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Jada, men første bud er jo å faktisk lese boken. Det har du åpenbart ikke gjort, for da ville du ikke stilt spørsmålet på den måten.

Dette blir litt tynn argumentasjon.

Gjest NordreSving
Skrevet
Revenge o'Cavatina skrev (2 timer siden):

De første to ledende spørsmålene dine er såpass hårreisende unødvendige at jeg velger å overse å svare på de.

Du hevder at det som blir kritisert er måten de håndterer saken på. Meget mulig at akkurat du gjør det, men her er det langt mer enn bare kritikk av håndtering fra ulike brukere. Dette er en av de villeste trådene med permanent ryddemelding i rødt, samt stadig stengt og ryddet for avsporing, brukerdebatt, brukerangrep, oppfordring til ignorering av brukere med uvelkomne ytringer, spekulasjoner og ryktespredning.

De neste spørsmålene dine er interessante, men igjen er det ikke disse temaene jeg leser som blir debattert eller belyst på en saklig måte uten spekulasjoner og brukerdebatt. Har en et annet syn enn den gjengse normen i tråden, blir en tydeligvis raskt angrepet. De siste dagene har jeg ikke bare observert det, men opplevd det selv.

Så hadde det vært en pågående saklig debatt om kongefamiliens håndtering av saken ville det være unødvendig med så mye moderering som her er.

Ryddingene og ryddemeldingene er jo knyttet til begge «sider» av debatten, så det blir jo merkelig å bruke dem som bevis. 

Det er når det kommer ulike meninger i tråden at det blir temperatur og brukerdebatten tar av. Jeg kan spå at vi straks får en stenging igjen, nettopp fordi det nå er mange som er uenige med hverandre. 

Skrevet (endret)
NordreSving skrev (20 timer siden):

Dette blir litt tynn argumentasjon.

Nå er situasjonen her sånn at jeg uttaler meg om en bok som jeg har lest, mens du uttaler deg om en bok du ikke har lest, så det der faller på sin egen urimelighet.

Hvis du hadde lest boken, så ville du visst hvordan forfatteren problematiserer de spørmålene du stiller, og du kunne gjort deg opp en mening om hvorvidt han greidde det. 

Endret av MissLucy
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
NordreSving skrev (7 timer siden):

Tja, det er jo verdt å merke seg et par ting knyttet til disse kildene. For man bør jo forholde seg kildekritisk til alle kilder og særlig dersom man forholder seg til kilder som understøtter eget syn. 

Boka til Melnæs er fra 2007 og dermed 18 år gammel. Som bevis på Se og Hør sine arbeidsmetoder i dag er den lite relevant. Vi vet feks at MM selv skrev at pressen er mindre nærgående i dag. 

Boka om HM er jo skrevet i forbindelse med 50 årsdagen og det bør man ha i bakhodet ved vurdering av bokas objektivitet. 

Selvfølgelig er det ikke alt  han sier.  Men boka sier mye om hvem han er og hva han har vært optatt av. Bla som igjen førte til valget av mettemarit som sin bedre halvdel, på tross av mye motstand. Pga hun var alenemor og bakgrunnen. 

Og den sier mye om rekasjonen han har hatt til marius og alle timene han har engasjert seg i bla sport marius har holdt på med. 

• Liker 1
Skrevet

Han har tid til å dra på madrasshandel, men ikke til avhør? Merkelig prioritering.

• Liker 22
  • Nyttig 13
Skrevet
yedi warrior skrev (3 timer siden):

Jeg mener at hun ikke har tatt noe stilling til om hun er for eller i mot partnervold (hadde vært fint å få vite).

Og at hun nå, i partnervold-sak, har vist at hun stiller opp for voldutøveren, og at det er hennes eneste oppgave nå. Å være mor altså, først og fremst (ser ut som det er førsteprio alltid). 

Du skrev hun gir blaffen, derav mitt innspill. Dvs. høyst usannsynlig. 

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er midlertidig stengt. 

Sol, admin.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, persondebatt, brukerdebatt og avsporinger.

Jeg gjentar, denne tråden er om Marius, ikke Mette Marit eller hennes familie. 

Sol, admin.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Doris Becker
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
NordreSving skrev (På 29.9.2024 den 11.56):

Tja, det er jo verdt å merke seg et par ting knyttet til disse kildene. For man bør jo forholde seg kildekritisk til alle kilder og særlig dersom man forholder seg til kilder som understøtter eget syn. 

Boka til Melnæs er fra 2007 og dermed 18 år gammel. Som bevis på Se og Hør sine arbeidsmetoder i dag er den lite relevant. Vi vet feks at MM selv skrev at pressen er mindre nærgående i dag. 

Boka om HM er jo skrevet i forbindelse med 50 årsdagen og det bør man ha i bakhodet ved vurdering av bokas objektivitet. 

Objektivt eller subjektivt er ikke tema i en selvbiografi.

Hvis ikke en person skal få velge sine ord og ytre sine tanker og meninger evt fortelle sin historie.  Hvem har rett til det da?

Så jeg skjønner  ikke perspektivet ditt.

Mettemarit sin bok og den fra melnes er skrevet av journalister på journlisisk grunnlag.  Uten medvirkning fra hovedpersonen selv. Dog refereres det til hennes følser etc som jeg da setter et spm tegn ved. 

Uansett iht boka en helt vanlig dag på jobben beskrives det situasjoner Mettemarit har blitt kritisert for iht å beskytte sin sønn marius, i media. Men i boken der skribenten er førstehåndsvitne, bruker annen beskrivelse  og støtter henne i de reaksjonene.  Som feks marius var syk. De hadde stått utenfor leiligheten  24/7 i to år ca tror jeg det var. Han som sitter i bilen, skriver at hun knakk sammen mens hun ba om litt fred  pga marius var sårbar pga syk. 

Medier skrev at hun raste mot se og hør journalistene. På ca samme tid , var Haakon utsatt for kidnappings forsøk og trussel.  Iht boka om mettemarit. 

Så istedenfor å gi litt forståelse for en litt heftig periode,  ble hun hengt ut som raser mot media. Mens hun i bunn og grunn knakk sammen. Spesielt når dette da gikk utover en syk marius

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Doris Becker
  • Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Tråden er ryddet for kommentarer til moderering. Spørsmål om moderering kan tas på Ris og Ros Rampelyset eller Private Henvendelser Rampelyset. 

Sol, admin.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan varmt anbefale podcasten det linkes til i Kongehus-tråden - virkelig verdt å høre på.  

Skrevet (endret)

.

Endret av Doris Becker
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Doris Becker skrev (8 minutter siden):

Enda en tråd? Stakkars moderatorer. Særbehandlingen tar hardt på, de jobber gratis. Du kan ikke legge ut link, for den slettes? 🤪 Jeg går over i annet forum. Blir for spesielt her. Jøje meg. 

Det er vel 2 tråder ettersom jeg forstår - utenom ML og Durek-tråden. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Doris Becker
  • Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...