Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Oz- skrev (2 minutter siden):

Dette er et godt eksempel på spekulasjoner. Innholdet i siktelsen er ikke kjent. Det vil si at vi ikke vet hvilke handlinger som ligger til grunn for den. Det er opplyst at kvinnen har hjernerystelse, men det er ikke opplyst om hvordan hun fikk den. 
Du skriver at han har utsatt henne for vold, og at han har banket henne. Men det er altså spekulasjoner, for det har ingen opplyst om. 

Siktelsen gjelder jo nettopp vold? Også kalt kroppskrenkelse?

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Morgan Le Fay said:

Siktelsen gjelder jo nettopp vold? Også kalt kroppskrenkelse?

Det har du helt rett i, kroppskrenkelse er en voldskategori, jeg skal redigere det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kinder said:

Hvor leste du at jeg nevnte spesifikt KG? 

Jeg leste ikke at du spesifiserte noe som helst. Beklager såååå meget at jeg gjettet feil i denne tråden hvor ingen spekulerer om noe. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oz- skrev (1 minutt siden):

Dette er et godt eksempel på spekulasjoner. Innholdet i siktelsen er ikke kjent. Det vil si at vi ikke vet hvilke handlinger som ligger til grunn for den. Det er opplyst at kvinnen har hjernerystelse, men det er ikke opplyst om hvordan hun fikk den. 
Du skriver at han har utsatt henne for vold, og at han har banket henne. Men det er altså spekulasjoner, for det har ingen opplyst om. 

Jeg skrev heller ingenting om hvordan hun fikk hjernerystelsen, så da må du nesten lese innlegget bedre. Vi vet at han er siktet for kroppskrenkelse, det har advokaten hans fortalt. Det skal litt til før man blir kastet på glattcelle, altså.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kinder said:

Litt usikker på om du vet betydningen av å forsvare noe, men du kan google det, eller lese her https://naob.no/ordbok/forsvare

Du får det samme rådet tilbake.

Eventuelt så kan du dele lenker så vi kan se selv hva disse folkene skriver, og gjøre oss opp våre egne meninger?

Endret av Gibralfaro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinder skrev (5 minutter siden):

Litt usikker på om du vet betydningen av å forsvare noe, men du kan google det, eller lese her https://naob.no/ordbok/forsvare

jeg har norsk som morsmål og er kjent med ordet forsvare, takk, og jeg ser ikke at noen i denne tråden forsvarer vold.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inkognitoher
PusheenPusheen skrev (25 minutter siden):

Så med andre ord er det registrert et sted, men bare for de som trenger å ha innsyn?

Saken er skjermet i politiets systemer. Helt vanlig når det gjelder offentlige personer. Dette for å unngå snoking. Har selv jobbet innen feltet.

Marius har foreløpig nektet å forklare seg for politiet. Nå skal han konferere med advokaten sin før de sammen går i avhør. Helt standard. Men pleier å være forbeholdt tiltalte som har erfaring med politiet fra før.

Mange får jo sjokk når kjæresten havner på sykehus med hjernerystelse og leiligheten er rasert, og erkjenner på stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (2 minutter siden):

jeg har norsk som morsmål og er kjent med ordet forsvare, takk, og jeg ser ikke at noen i denne tråden forsvarer vold.

Som allerede påpekt, snakker jeg ikke spesifikt om denne tråden. Jeg har heller ikke skrevet at folk forvarer vold. Det jeg har skrevet er at folk forsvarer voldsbruk, med at voldsbruken kunne vært verre. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (2 minutter siden):

Saken er skjermet i politiets systemer. Helt vanlig når det gjelder offentlige personer. Dette for å unngå snoking. Har selv jobbet innen feltet.

Marius har foreløpig nektet å forklare seg for politiet. Nå skal han konferere med advokaten sin før de sammen går i avhør. Helt standard. Men pleier å være forbeholdt tiltalte som har erfaring med politiet fra før.

Mange får jo sjokk når kjæresten havner på sykehus med hjernerystelse og leiligheten er rasert, og erkjenner på stedet. 

Ikke sant. Jeg bare misforsto ordlyden i det jeg leste. Skjønner hva de mente nå. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinder skrev (3 minutter siden):

Som allerede påpekt, snakker jeg ikke spesifikt om denne tråden. Jeg har heller ikke skrevet at folk forvarer vold. Det jeg har skrevet er at folk forsvarer voldsbruk, med at voldsbruken kunne vært verre. 

Vold eller voldsbruk - det blir vel litt flisespikkeri, men for all del. You do you. Da er vi enige om at ingen i denne tråden forsvarer vold. Disse andre personene du snakker om, som er utenfor tråden, er det jo litt vanskelig å mene noe om så lenge du ikke viser til hvem&hva de sier.

Endret av MissLucy
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Ikke sant. Jeg bare misforsto ordlyden i det jeg leste. Skjønner hva de mente nå. Tror jeg.

Supert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remote skrev (3 timer siden):

Naturlig nok kan ikke MM lastes for sin voksne sønns handlinger.
Men i det øyeblikket hun tok valget om å avlyse det protokollførte representasjonsoppdraget i Paris-OL for å sitte barnevakt for sin 27-årige sønn så skapte hun et problem for seg selv og kongehuset. Om ikke så altfor lenge er hun dronning, og da skal hun drive å fly rundt og passe på sin voksne sønn istedet for å gjøre sine plikter for kongehuset? 

Jeg tror de aller fleste forstår at man dropper et slikt arrangement når ens voksne sønn er tiltalt for vold mot en kvinne. Synes det var det riktige å gjøre, og hun hadde vel heller ikke blitt spurt om noe annet enn Marius når hun var på OL.

En slik siktelse er helt krise - både for kongehuset og privat. Min sønn er langt fra voksen, men jeg føler meg helt sikker på at jeg ville gjort det samme. Kronprins Håkon er der jo.

Dessuten - et stort idrettsarrangement er en belastning, en kronisk sykdom er en belastning, en kriminell sønn er en belastning. De tre tingene kan nok bli litt mye oppå hverandre.

• Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (11 timer siden):

Ikke hvis saken er kodet etter strl.2005 § 271 

Jo da, retten kan også oppnevne bistandsadvokat hvis «særlige forhold» tilsier at det er behov for det. For eksempel hvis saken er gjenstand for massiv mediedekning som her. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sarah93 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror de aller fleste forstår at man dropper et slikt arrangement når ens voksne sønn er tiltalt for vold mot en kvinne. Synes det var det riktige å gjøre, og hun hadde vel heller ikke blitt spurt om noe annet enn Marius når hun var på OL.

En slik siktelse er helt krise - både for kongehuset og privat. Min sønn er langt fra voksen, men jeg føler meg helt sikker på at jeg ville gjort det samme. Kronprins Håkon er der jo.

Dessuten - et stort idrettsarrangement er en belastning, en kronisk sykdom er en belastning, en kriminell sønn er en belastning. De tre tingene kan nok bli litt mye oppå hverandre.

Helt enig, og hvis hun hadde dratt med en gang ville hun sannsynligvis blitt anklaget for å være ufølsom og folk ville sagt at det var umusikalsk å sitte på OL og ha det gøy mens offeret ligger på sykehus. Damned if you do, damned if you don't.

• Liker 19
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (1 minutt siden):

MM er kronprinsesse. Hun er ikke som deg og meg. Da følger det plikter. Liker hun det ikke, burde hun tenkt på det før hun giftet seg inn i kongefamilien. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (7 minutter siden):

Vold eller voldsbruk - det blir vel litt flisespikkeri, men for all del. You do you. Da er vi enige om at ingen i denne tråden forsvarer vold. Disse andre personene du snakker om, som er utenfor tråden, er det jo litt vanskelig å mene noe om så lenge du ikke viser til hvem&hva de sier.

Du trenger jo ikke å mene noe om disse menneskene. Det er meningene jeg reagerer på, ikke menneskene. Jeg har heller ikke lest alle innleggene i denne tråden eller andre tråder som omhandler vold her inne, så jeg kan jo selvsagt ikke uttale meg om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye drama i/rundt det norske kongehuset for tiden. 

Hva lever Marius Borg Høiby av i hverdagen? Er han heltidsplayboy eller gjør han noe nevenyttig? 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (5 minutter siden):

Du har nok helt rett. Hun er først og fremst mamma, uansett tittel hun ellers måtte ha. Skjønner godt at dette blir mye. Oppskrift på angst.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (2 minutter siden):

Mye drama i/rundt det norske kongehuset for tiden. 

Hva lever Marius Borg Høiby av i hverdagen? Er han heltidsplayboy eller gjør han noe nevenyttig? 

Jeg leste for noen år siden at han hadde startet et motorsykkelforetak, men aner ikke om det var noe som holdt.

Marius Borg Høiby har startet eget motorsykkel-foretak (vg.no)

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
Jdjdkdudjbs skrev (1 time siden):

Helt enig! Dronning Margrethe har alltid satt kronen og livsoppgaven foran barna. De hadde ikke noe nært forhold da barna var små siden hun reiste og jobbet mye, og ja, hun har vært hard i klypa mtp hvem barna kunne gifte seg med. Kong Frederik har ikke alltid vært sammen med kloke kvinner som Mary, det er en del undertøysmodeller og artister i historikken der som nok ikke hadde gjort seg som dronning.

Og det tenker jeg er prisen man må betale som en del av kongefamilien og for den tittelen man har fått. At ikke Sonja og Harald skjønner denne delen av rollen er for meg lite fattbart. Det er jo bare å spenne sikkerhetsbeltet foran stupet når man lar barna holde på slik de har gjort i den norske kongefamilien. De blir for vanlige, de gjør dumme ting, de har masse skjeletter i skapet. Prøv å forstå hvorfor hvermansen skal gidde å gi sine skattepenger til å finansiere livsstilen og advikatutgiftene til narkotikabrukende, voldelige og helt gale folk. For det er jo ikke bare appanasje, det er også livvakter, politi, slotte, reiser - og dyre vaner av en annen verden. Når de da svarer ved å havne på glattcella for vold, eller gifter seg med sjamaner, eller det eneste man ser av dem er dere dyre vesker og at de sitter på t-banen en gang i året med en bok, vel, da er de ikke kvalifisert til jobben de har. Ikke i nærheten engang. 

Vil man leve et liv som hvermansen, vel, da kan man ikke være kongelig. Og er man ikke kongelig kan man ikke få alle fordelene det medfører å være kongelig.

Mye klokt i det du skriver her. Må bare presisere at jeg tror veldig på at man må gifte seg av kjærlighet.
Men når det gjelder Haakon og MM så var det helt tydelig at det var store sko å fylle og at hun manglet mange av kvalifikasjonene som skulle til. Hun har selv vedgått noe av dette ved å si at hun ikke var den mest opplagte kandidaten til «rollen»

Det som jeg likevel mente den gang som nå mest av alt diskvalifiserte henne for «jobben» var ikke nødvendigvis den brokete fortiden, mangel på utdanning, mangel på fast arbeid, men at hun brakte sønnen sin inn i dette.

Så vidt jeg har forstått, så har det aldri vært noe forhold mellom MM og barnefaren. Det gjorde kanskje ikke sønnen ekstra sårbar, men det at han fikk halvsøsken som var arveberettiget og med titler, vil jeg våge påstå gjorde ham sårbar.

Feilen man ofte da gjør er at msn begynner å kompensere (dette på generelt grunnlag), setter få grenser, og det kan utvikle seg slik som vi ser nå.

En fremtidig konge må bruke hodet i tillegg til hjertet, slik som Dronning Margrethe så klokt sa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...