Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Doris Becker skrev (3 minutter siden):

Mulig avsporing, men jeg synes det er relevant. Hvis kokain er blitt så vanlig, så har vi et gedigent problem. Da må myndighetene gå til krig mor organisert kriminalitet, og de som tar inn dritten, og de som kjøper det, på en helt annen måte en før. Eiendommer og eiendeler må beslaglegges, navn og bedrifter må henges ut. I mye større grad enn før.

Vi si at straffen da ikke står helt i stil med forbrytelsen, men det hadde nok blitt litt kokainstopp på Oslo vest om bil og eiendommen din ble beslaglagt om du ble tatt med noen gram i lomma eller blodet. Rett på hybel med kone og unger, og man måtte ta kollektivt til jobben hvor man ble uglesett. Hadde nok satt en alvorlig brems på kokainbruken. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (22 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/JQXwmj/krisemoete-om-rusbruk-i-frogn-hevder-foreldre-gir-kokain-i-gave

"Hevder kokain gis i gave

I brevet skrives det også om en annen konkret bekymring; at ungdommer i kommunen får en stripe kokain av foreldrene i 18-års gave og at kokainmisbrukerne foreldre blir snakket opp og får status blant ungdommene.

Ordfører i Frogn, Hans Kristian Raanaas, bekrefter overfor VG at at de har fått opplysninger om dette."

Mulig avsporing, men jeg synes det er relevant. Hvis kokain er blitt så vanlig, så har vi et gedigent problem. Da må myndighetene gå til krig mor organisert kriminalitet, og de som tar inn dritten, og de som kjøper det, på en helt annen måte en før. Eiendommer og eiendeler må beslaglegges, navn og bedrifter må henges ut. I mye større grad enn før.

Dette er bare tull. Nixon løy, og det siste vi trenger er krig mot kokain.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXL100 skrev (16 minutter siden):

Vi si at straffen da ikke står helt i stil med forbrytelsen, men det hadde nok blitt litt kokainstopp på Oslo vest om bil og eiendommen din ble beslaglagt om du ble tatt med noen gram i lomma eller blodet. Rett på hybel med kone og unger, og man måtte ta kollektivt til jobben hvor man ble uglesett. Hadde nok satt en alvorlig brems på kokainbruken. 

I de statene med dødstraff, selvmedisinerer mange. Man kan ikke straffe sykdom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (41 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/JQXwmj/krisemoete-om-rusbruk-i-frogn-hevder-foreldre-gir-kokain-i-gave

I brevet skrives det også om en annen konkret bekymring; at ungdommer i kommunen får en stripe kokain av foreldrene i 18-års gave og at kokainmisbrukerne foreldre blir snakket opp og får status blant ungdommene.

Ordfører i Frogn, Hans Kristian Raanaas, bekrefter overfor VG at at de har fått opplysninger om dette."

det eneste som mangler nå er at noen lekker at Marius fikk sin første stripe av mamma eller pappa (forhåpentligvis kke stefar) 🤦‍♀️

Endret av Carrot
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doris Becker skrev (41 minutter siden):

Det har blitt veldig vanlig med kokain blant ungdommer alle steder og ja det er en skremmende utvikling,

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i skribenten her iht delen om å forklare seg.

Men resten. Her står om hvor skremmende some kan være i holdninger og p skrive som om de vet alt om kongefamiliens indre liv.

Siden det er klikk.no sak. Antat jeg at myw av det handler om denne trpden. Og er veldig enig. Jeg blir litt sjokkert over enkelte påstander her

https://www.klikk.no/underholdning/kongelig/kongehusekspert-ikke-smart-7452912

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (42 minutter siden):

Jeg har nevnt et par navn tidligere i tråden, som ble hengt ganske kraftig ut, for kjøp til eget bruk. Full ransakelse, masse media, og straff. Foreldre som mistenkes å gi egne barn kokain bør i det minste sees på. Men det er vel status nå da. Kokan og gucci-loafers...

Det får være en jobb for barnevernet, slike foreldre bør ikke ha ansvar for barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gutter som snart begynner på u.skolen. Der har det florert i flere år, de sliter sånn med å få det under kontroll. Så her har vi snakket om at man får det gratis til å begynne med og hvordan det ruller på. Snakket om indrejustis osv. Synd å skremme de men føler jeg må gjøre alt for å få de til å forstå konsekvensene langsiktig. Frontallappen er ikke akkurat ferdig utviklet. Så gjelder det å holde de opptatt og i aktivitet. 😅 Jeg synes de er bra gutter så har trua men man vet jo aldri… 

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frisk Frosk skrev (9 timer siden):

Enig, og det er dette som blir veldig merkelig i denne diskusjonen. Det er visst mye enklere å ukritisk kritisere kronprinsparet enn å ta innover seg at det er mye vi faktisk ikke vet i saken enda. (Dette er bare rene fakta, og har ingenting med forsvar av kronprinsparets håndtering av saken å gjøre!)

Kronprinsparet skal ha fått med seg alt iflg. flere. Mens f.eks. eieren av hytten som ble ransaket av politiet nå, ingen har sagt at han burde vite alt om sin sønns omgangskrets og gjester og foreta seg noe mot den voksne sønnen.

(Nå gjengir jeg ikke det haakon sa i boka, for det husker jeg ikke ordrett, men har stjålet perspektivet og budskapet. Altså mine ord dette her)

Haakon tar på en måte opp dette selv i boka hans. Med arbeid mot å forbygge ungdommer som faller utenfor,  som de begynte å arbeide med etter bryllupet. Har de vært på kurs og seminarer og møtt mange av byens løse fugler. Og funnet ut at det er så tilfeldig om hvem det  går utfor for.

Da det ikke er slik at alle som har vokst opp dårlig havner der. Og mange som har hatt alle resurser havner også der. 

Så blandt byens løse fugler, er det alle samfunnslag å finne. 

Av og til får man nesten litt intrykket av at mange tror at er du priviligert nok, da er man ikke  utsatt for avhengighet, når folk kommenterer. Men det er jo på ingen måte sant.

Selv bor jeg og er vokst opp på et lite sted. Her er det litt gjennomsiktig,  så vi vet at enkelte direktører sliter med rusproblemer.  At tidligere  ordfører var kleptoman. Men jeg er også vokst opp med at å dømme er ikke altid det beste. Men man kan fint ta avstand fra handlinger. Uten å dømme personen. 

Jeg som 18 år fikk beskjed om å spørre denne ordføreren om han hadde noe mer. Og nesten hver gang sa han ja, litt småflau dro opp småting som pastilleske fra lommen. 

Etterhvert, kunne vi snakke om hvorfor han gjorde dette. Og han var åpen om at det var en sykdom og egentlig ikke ville. Men han løy aldri om det. 

Vi kunne ta avstand fra stjelingen, snakke om hvilke problemer det ble for han. En dag kom han i kassen og sa i dag har jeg ingenting og vrengte lommene sine for å vise at de var tomme. 

Siden vi ikke dømte,  så kunne han være åpen, og vi kunne jobbe med dette sammen. Men desto stlrre var skanmen hansnår han ikke klarte  det nestte gang. Men da hjalp det å si at da får vi prøve mer, du har klart det en gang iallefall,  pg det er en begynnelse 

Jeg forteller dette. Fordi mitt perspektiv at  komme seg ut av situasjoner der man sliter med noe, blir vanskelig å komme ut av om man er dømt. Da er det lettere å gi opp. 

Og tenker dette også gjelder marius. Skal det være et håp om at han skal komme på rett vei, så tenker jeg at det han trenger er at man tar avstand fra handlinger han har gjort til nå. Ikke dømming for resten av livet, om han skulle klare det. 

Men alikevel,  man unngår ikke å bli bedømt om man fortsetter i samme spor. 

Og mulig derfor jeg også sitter å håper og krysser fingre for at han iallefall ikke finner på mer nå. 

Jeg forventer ikke at folk med rusproblemer blir rusfrie over natten. Så selv om de fant canabis og alkohol på hytta. Er jeg også veldig glad det ikke var kokain eller andre sterkere narkotika. Og tar den infoen i positiv retning.

For ofrene tenker jeg det er viktig at de får en anerkjennelse og blir trodd  på det de er utsatt for. Og det føler jeg de har blitt her. Men jeg kan også tenke meg at de setter mest pris på at han evnt slutter å slå og være kjip mot fremtidig dame. De vil jo selvsagt ikke at andre skal utsettes for det samme. Som nora utrykte at hun håpet han kunne ta imot hjelp. Og det er jeg veldig enig i. 

Det jeg frykter med denne  sterke bedømmingen som foregår nå. Er at om marius får tilbakefall eller ikke klarer det. Får seg dame som blir utsatt for det samme.  Da kan det lett ende opp i grov victimshaming. Og det  får jeg litt vondt i magen av å tenke på. 

(Sorry ble litt langt)

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (9 minutter siden):

Det hjelper ikke at influensere og andre "forbilder" fronter det som et statussymbol, der det forbindes med luksus, fest, kjendiser og folk i toppstillinger. Her vi bor er ungdommen litt i revers når det gjelder den formen for status, men ikke alle selvsagt. Har inntrykk av at de synes den type "flashing" er  utdatert og "cringe". Lov å håpe...

Bor litt på bygda i Trøndelag så føler kanskje det er mindre statusjag her enn på østlandet. Så har jeg selv slettet alt av influensere og følger noen få som har vanlige jobber, kanskje derfor jeg merker mindre til det selv også. 
Men absolutt viktig å holde seg oppdatert på hva ungdommen ser på. Mine gutter har en storebror på 20 som drev å framsnakka Andrew Tate. Da måtte jeg gjøre masse research for å ha gode argumenter mot dette synet. Helt horribelt. Fikk snudd det tidlig heldigvis.

#avsporing! (Ikke drep meg)

Endret av Eyr
  • Liker 8
  • Hjerte 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Eyr skrev (32 minutter siden):

Har gutter som snart begynner på u.skolen. Der har det florert i flere år, de sliter sånn med å få det under kontroll. Så her har vi snakket om at man får det gratis til å begynne med og hvordan det ruller på. Snakket om indrejustis osv. Synd å skremme de men føler jeg må gjøre alt for å få de til å forstå konsekvensene langsiktig. Frontallappen er ikke akkurat ferdig utviklet. Så gjelder det å holde de opptatt og i aktivitet. 😅 Jeg synes de er bra gutter så har trua men man vet jo aldri… 

Føler med deg. En veldig utrygg tid. Man får ikke gjort så mye annet enn å ta noen prater med ungene sine. Og være sykt på tilbudsiden iht henting. Jeg sa klart og tydelig nei,  til overnatting bla iht fest.  Hentet heller kl 03 på natta. 

Noe alle foreldre med barn fra ca 8 års alder bør tenke litt på. Når maset om overnatting begunner. slipper man for mye til med det tidlig. Kan det bli  vanskelig i tenårene å begynne å si nei. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (1 time siden):

Det hjelper ikke at influensere og andre "forbilder" fronter det som et statussymbol, der det forbindes med luksus, fest, kjendiser og folk i toppstillinger. Her vi bor er ungdommen litt i revers når det gjelder den formen for status, men ikke alle selvsagt. Har inntrykk av at de synes den type "flashing" er  utdatert og "cringe". Kanskje er det håp.

Her ser det ut til a ungdommer har snudd helt. Og kjører arbeidstøy stil. Det er på kort tid gått fra crop top, flott hår og sminke, til signalgul arbeidsjakke, hestehale og sminkeløs.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt  her syntes jeg blir litt tøyseye.

Her tenker jeg at selv om summene ikke var klare, så burde han ha bladd opp 30.000-50.000kr. Og latt henne beholde det som evnt er til overs. 

Å krangle på kr, etter det han har gjort , blir for meg litt for dumt.  Om han evnt da hadde betalt for lite, så kan man kjøre et etteroppgjør. Men  da hadde hun sluppet  å sitte i saksa i nesten to mnd. 

Det  ville ha lettet litt på det dårlige intrykket å ikke være helt pirk på krona her og la det dra så mye ut i tid.

Spm er jo im han har de pengene da, ettersom det tar så lang tid å få betalt dette

https://www.seher.no/kongelig/full-krangel-mellom-partene/81975758

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...