Gå til innhold

Marius Borg Høiby


Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Anbefalte innlegg

Kaffeslabberaset skrev (På 18.9.2024 den 12.54):

Et meget godt innlegg! Dette burde ALLE lese. 

Fordi folk vet ikke bedre, de er fullstendig kunnskapsløse ,og skjønner ikke hvorfor kongen må ta grep, og fordi de vil ha monarki av en eller annen grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissLucy skrev (13 minutter siden):

1 milliard er dobbelt så mye, så jeg kjøper ikke det tallet i det hele tatt før noen kan forklare det ordentlig og vise til litt bedre dokumentasjon enn at det er "ganske sannsynlig".

Ja, her har jeg tatt feil, og det beklager jeg. Finner nå en kilde som oppgir 563, 31 mill. - og at det er inkludert sikkerheten. Sikkerhetskostnadene er beregnet av Dagbladet i 2016, så mulig de er høyere nå.

https://republikk.no/articles/monarkiets-kostnad

Legger til at de kongelige ikke betaler skatt, da.

Tillegg 2: Oppussingsarbeid er heller ikke med. Nå står jo Kongeskipet for tur. Dette er slikt staten ville hatt utgifter til uansett, siden det er verneverdig ofte. Men Sonja har jo vist at hun har ekstremt dyr smak, med tanke på oppussingen av slottet.

 

Skjermbilde 2024-09-20 121821.png

Endret av yedi warrior
Tillegg, merknad x2
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (14 minutter siden):

I statsbudsjettet for 2023 ble det bevilget totalt 541,7 millioner kroner til kongehuset. Dette inkluderer både apanasjen til kongefamilien, driften av de kongelige eiendommene, og utgifter knyttet til offisielle reiser og representasjon. De indirekte kostnadene er ikke medberegnet, feks. transport og sikkerhet. Så 1 milliard er ganske sannsynlig kostnad.

Det er så vanvittige tall - og her inne snakker folk om 300 millioner som om det var kostnaden ved det å ha et kongehus. 

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (7 minutter siden):

Mener å huske at det nylig var en sak i pressen om at kostnadene til politiet som sto for sikkerheten for det tre dager lange bryllupet i Geiranger beløp seg til minst 200.000 kroner. Vet ikke hvor stort behovet for sikkerhet er for kongehusets mange medlemmer igjennom et år, men man kan vel se for seg at kostnadene fort «baller på seg».

det er veldig langt fra 200 000 til 500 millioner.

500 millioner tilsvarer 1,4 millioner per dag på et år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (9 minutter siden):

Mener å huske at det nylig var en sak i pressen om at kostnadene til politiet som sto for sikkerheten for det tre dager lange bryllupet i Geiranger beløp seg til minst 200.000 kroner. Vet ikke hvor stort behovet for sikkerhet er for kongehusets mange medlemmer igjennom et år, men man kan vel se for seg at kostnadene fort «baller på seg».

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/66ebde25c981fbbee4eca0da/politiet-med-oppdatering-om-kostnader-ved-geirangerbryllupet

Tenker vi kan konkludere med at det baller på seg ja. 

Og dette var altså et "privat" bryllup. Man kan da lure på hva sikkerheten koster på f.eks 17. Mai og andre seremonier og presentasjoner ute blandt folk i løpet av et år. 

De fleste som klarer å se dette for det det er forstår at det er ufattelig mye penger som går med til å ha monarki. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (51 minutter siden):

Jeg tror du undervurderer redselen man har for å anmelde noen som banker opp venninnen din og er venner med storstilte gangstere helt uten at andre også bidrar i saken.

Jeg forstår godt at Fetisha ventet - det er lettere å anmelde når flere står sammen. Spesielt når man drar inn Foxtrot i det hele, som dreper 'snitchere' i stor skala.

Fetisha ville stått helt alene mot dette før resten av sakene sprakk. Kunne du tenkt deg det?

Foxtrot har drept flere kjente personer i Sverige - status betyr ingenting. 

Litt interessant hvordan du spinner dette avgårde. Og kan bekrefte at temaet å ikke ha anmeldt det ennå, ikke handlet om det i det heletat

t. Men som sagt  jeg husker ikke detaljene hun sa konkret før jeg hører episoden på nytt. Og derfor ønsker jeg ikke å prøve å gjengi det.

Akkurat dette jeg mener,  får litt info, spinner avgårde i egne meninger,  uten å vite egentlig hva innholdet er

Men jeg kan iallefall si at det var ikke grunnen til at det ikke var anmeldt ennå

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (7 minutter siden):

Det er så vanvittige tall - og her inne snakker folk om 300 millioner som om det var kostnaden ved det å ha et kongehus. 

Poenget her er at det tallet du kom med, på 1 milliard, fortsatt ikke er dokumentert. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

det er veldig langt fra 200 000 til 500 millioner.

500 millioner tilsvarer 1,4 millioner per dag på et år.

Nå ser jeg at det etter mitt innlegg har kommet en korrigering av tallene. I følge Dagbladet var de reelle kostnadene til kongehuset 563, 31 millioner i 2016. Hvis vi legger de tallene inn i SSB sin priskalkulator så utgjør det 719,36 millioner i «dagens penger». Allikevel et stykke unna en milliard, enig i det.

 https://www.ssb.no/kalkulatorer/priskalkulator

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (6 minutter siden):

det er veldig langt fra 200 000 til 500 millioner.

500 millioner tilsvarer 1,4 millioner per dag på et år.

 

MissLucy skrev (2 minutter siden):

Poenget her er at det tallet du kom med, på 1 milliard, fortsatt ikke er dokumentert. 

Uansett da, så kunne man lønnet 804,74 sykepleiere (tatt utg.pkt i sykepleiere i Oslo sin gjennomsnittslønn på 700.000,-) for den summen som kan dokumenteres. For eksempel.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (12 minutter siden):

Nå ser jeg at det etter mitt innlegg har kommet en korrigering av tallene. I følge Dagbladet var de reelle kostnadene til kongehuset 563, 31 millioner i 2016. Hvis vi legger de tallene inn i SSB sin priskalkulator så utgjør det 719,36 millioner i «dagens penger». Allikevel et stykke unna en milliard, enig i det.

 https://www.ssb.no/kalkulatorer/priskalkulator

700 millioner er for øvrig mer enn Sverige og Danmarks kongehus til sammen.

Vi er vel på topp 3 i Europa.

Om man tar med ressursene som tydeligvis har gått på å spane og advare Marius, så finner man nok også noen flere millioner. 

Poenget til de du argumenterer mot er ikke noe annet enn å ta deg på små detaljer, jeg ville ikke tatt det så hardt. De vil ha fokus vekk fra omdømmet til kongehuset, Marius og Mette Marit.

Den halve milliarden kongehuset har i verdier og ikke betaler skatt på, ingen eiendomsskatt, vedlikehold, privatfly hjem fra ferie langt vekk når man er gammel og syk++. Dagbladet henviser til at mange poster er gjemt hos forskjellige departement. 1 milliard er ganske plausibelt. 

Kostnaden på å hente Harald hjem estimeres til flere titalls millioner, og går ikke på kongehusets budsjett. Arket de viser, er langt fra alt.

Endret av Anonio
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (14 minutter siden):

 

Uansett da, så kunne man lønnet 804,74 sykepleiere (tatt utg.pkt i sykepleiere i Oslo sin gjennomsnittslønn på 700.000,-) for den summen som kan dokumenteres. For eksempel.

Det er sikkert ikke gratis med president heller, så tviler på at pengene ville gått til sykepleiere og ikke drift av en ny styringsform. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (4 minutter siden):

700 millioner er for øvrig mer enn Sverige og Danmarks kongehus til sammen.

Vi er vel på topp 3 i Europa.

Om man tar med ressursene som tydeligvis har gått på å spane og advare Marius, så finner man nok også noen flere millioner. 

Poenget til de du argumenterer mot er ikke noe annet enn å ta deg på små detaljer, jeg ville ikke tatt det så hardt. De vil ha fokus vekk fra omdømmet til kongehuset, Marius og Mette Marit.

Den halve milliarden kongehuset har i verdier og ikke betaler skatt på, ingen eiendomsskatt, vedlikehold, privatfly hjem fra ferie langt vekk når man er gammel og syk++. Dagbladet henviser til at mange poster er gjemt hos forskjellige departement. 1 milliard er ganske plausibelt. 

Kostnaden på å hente Harald hjem estimeres til flere titalls millioner, og går ikke på kongehusets budsjett. Arket de viser, er langt fra alt.

Dette er uredelig debattskikk.

Vi kan like gjerne snu argumentet ditt på hodet og si at det var @malmfrid som startet avsporingen om kongehusets kostnader fordi hun har en agenda som hjelpes av å legge en masse irrelevante ting på toppen av MBHs gjerninger, for å gjøre saken verre.

Men sånt sier vi ikke, for da tillegger vi folk meninger. Ok?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titter skrev (5 minutter siden):

Det er sikkert ikke gratis med president heller, så tviler på at pengene ville gått til sykepleiere og ikke drift av en ny styringsform. 

Island og Finlands presidenter koster ikke staten mer enn rundt 30 million på Island og 50 i Finland. Man betaler kun presidenten, boligen han bor i, reiser og sikkerhet. Det er ikke i nærheten. 

Lønnen deres går ikke til å subsidiere kokain i stor skala til poder og bekjente, da de ikke er betalt mer enn statsministeren. 

Endret av Anonio
  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (4 timer siden):

Bratlien, er det deg?

Enda flere innlegg hvor du tåkelegger og spinner helt ville påstander om at dette liksom er noen annens scooter, selv om mediene har skiltene og har skrevet at det er den. Så fremt Marius har stjålet enda en scooter av helt likt merke med helt like kjennetegn lyver du, igjen.

Kan du slutte med tåkeleggingen? Du sier du ikke forsvarer Marius men alt du skriver viser jo noe helt annet. Du prøver å fremstå som du er 'nøytral', men alle ser jo det du skriver. Det blir bare usmakelig at du skal si at mediene som er heftig regulert tar feil, mens du vet bedre. Du klager på pårørende-shaming, men samtidig underspiller du effekten av spytting, vold og andre ting dag ut og inn.

Nei nå må du rett og slett slutte å bestemme hva jeg mener og ikke . Dine tolkninger treffer 0. 

Jeg klarer å bruke egne ord. Og har bedt deg før . Spør heller om det er noe du mener er utydelig  kommet frem. 

Det her gidder jeg ikke svare på engang, fordi det samsvarer på ingen måte noe jeg har skrevet. 

Blir litt lettere  om man ikke  overtolker alt man leser også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonio skrev (7 minutter siden):

Island og Finlands presidenter koster ikke staten mer enn rundt 30 million på Island og 50 i Finland. Man betaler kun presidenten, boligen han bor i, reiser og sikkerhet. Det er ikke i nærheten. 

Lønnen deres går ikke til å subsidiere kokain i stor skala til poder og bekjente, da de ikke er betalt mer enn statsministeren. 

Mener du de har en egen post på det?

(Seriøst spm)

Kan du linke evnt til denne infoen?

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Mener du de har en egen post på det?

(Seriøst spm)

Kan du linke evnt til denne infoen?

Jeg mener at Marius ikke har jobbet nok til å betale for kokain-problemet sitt. Derved er det uovertvistelig sant at appanasjen til Faffa og Mamma går indirekte til å betale for et kokainproblem som spinner helt ut av kontroll, at han har bil til over millionen, dyre vesker og klokker. De få månedene han har som lærling på et verksted er vel ikke en gang nok til å betale for dekkene på bilen eller motorsykkelen hans.

Dette har vi vært gjennom før. Enten tjener Marius penger på å deale, ellers betaler mor og faffa. Take your pick. Om du velger at han dealer, så bedriver han altså en dealer-virksomhet fra krompens eiendom. Tenk litt over det.

Endret av Anonio
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (34 minutter siden):

700 millioner er for øvrig mer enn Sverige og Danmarks kongehus til sammen.

Vi er vel på topp 3 i Europa.

Om man tar med ressursene som tydeligvis har gått på å spane og advare Marius, så finner man nok også noen flere millioner. 

Poenget til de du argumenterer mot er ikke noe annet enn å ta deg på små detaljer, jeg ville ikke tatt det så hardt. De vil ha fokus vekk fra omdømmet til kongehuset, Marius og Mette Marit.

Den halve milliarden kongehuset har i verdier og ikke betaler skatt på, ingen eiendomsskatt, vedlikehold, privatfly hjem fra ferie langt vekk når man er gammel og syk++. Dagbladet henviser til at mange poster er gjemt hos forskjellige departement. 1 milliard er ganske plausibelt. 

Kostnaden på å hente Harald hjem estimeres til flere titalls millioner, og går ikke på kongehusets budsjett. Arket de viser, er langt fra alt.

Folk er forskjellige og noen har et større behov for at «rett skal være rett» enn andre. Det forholder jeg meg helt greit til, så lenge det gjøres med saklighet og respekt.

I dette tilfelle er det «det store bildet» som jeg er mest interessert i, og ikke helt nøyaktige tall. 500 000 000 kroner + er mye penger hvis man sammenligner med Ola og Kari Nordmann. En gjennomsnittlig familie på fire, med to biler og hytte, har i gjennomsnitt 1 400 000 kroner i inntekt (gjennomsnittslønn i følge statistisk sentral byrå for 2023). Gjennomsnittslånet er på ca 650 000 per husholdning i følge samme kilde. Hvis man legger til en besteforeldre generasjon med gjennomsnittspensjon fra folketrygden på rundt 300 000 kroner hver per år (rundet oppover etter tall fra NAV), så får ve en gjennomsnittsinntekt for familien på 2 100 000 kroner per år. Det skal dekke mat, klær, ferie, vedlikehold av eiendommer, lån, transport et c. 
Da får man et annet perspektiv på hvor mye penger en halv milliard er. 
 

Kan legge til at Ola og Kari Nordmann ikke får ekstra lønn hvis hytta må pusses opp. Da må man spare av de surt opptjente kronene man har, og heller gå uten ferie et år. 

Endret av TigerK
Lagt til siste avsnitt
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter skrev (4 minutter siden):

Noen som har vg+ og som er behjelpelige med å fortelle hva som står i denne saken?

https://www.vg.no/nyheter/i/vg3klX/marius-borg-hoeiby-her-er-det-noen-som-ikke-snakker-sant

"Og her kjemper narrativene mot hverandre.

Snakker vi om en beskyttet mann med mektige kontakter? Eller en som nettet snører seg rundt?

Det er hevdet fra flere hold at pågripelsen av Borg Høiby i Gausdal fredag var en overdreven reaksjon, en slags PR-stunt fra politiet for å statuere et eksempel og svare på pressekritikk.

– Nå må vi vise tydelig at han ikke får særbehandling, dere, skrev jusprofessor Hans F. Marthinussen spydig på X etter arrestasjonen fredag.

Voldsofre flest får kanskje ikke rekvirert en gjeng politimenn til Gausdal etter ett ulovlig anrop over telefon?

Se og Hør mener politiet har gitt Borg Høiby innsideinformasjon, og skriver i tillegg at Borg Høiby selv har sagt det finnes en avtale som gjør at media ikke skriver om alt.

 

For det denne saken fører til, er at viktige institusjoner jobber og følges med på.

Fordi Høiby er vokst opp i Norges mest kjente familie, blir saken større enn ham selv.

Mange har flomlyset på seg nå: Media, kongehuset og politiet.

Og de vet det.

Men den som burde kjenne det flomlyset aller best, er Marius Borg Høiby."

Og så litt midt i kommentaren : Se og Hør sine påstander om at VG er et talerør for politiet i saken. En ganske kronglete kommentar, som handler om narrativet man velger. Om Marius er beskyttet, eller som Bratlien sier, forskjellsbehandlet andre veien. Mæland konkluderer ikke, bare liksom diskuterer dette.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...