Gå til innhold

Marius Borg Høiby


Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Miomino skrev (28 minutter siden):

Den boken ble også filmatisert. "En helt vanlig dag på jobben", mener jeg den heter. Journalisten heter Håvard Melnæs.

Har ikke fått med meg at det er filmatisert.  Takker for tips. Skal se on den ligger tilgjengelig et sted

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (Akkurat nå):

Ups, takk🙈 

Nelvik var sidestilt med Haavik fra 1985. Selv om Haavik var medredaktør fram til 2004, så var det Nelvik som styrte skuta de siste årene. Melnæs skrev en del om det i boka, som jeg også oppfattet som kritikk mot lederstilen til Nelvik

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (18 minutter siden):

Det er mange måter å formidle et budskap på, da. Språket i tabloidene er primitivt og sensasjonspreget, og overskrifter er i beste fall blåst opp, i verste fall direkte villedende, og det er tettpakket med dramatiske adjektiver i selv de minst dramatiske saker. De graver dypt selv, men oppmuntrer ikke til at leseren skal gå særlig i dybden. Selv om de er først til mølla, så er det lett å gjennomskue virkemidlene hvis man gidder. Jeg synes ikke de skal løftes til gullstandard for pressen, akkurat. 
Det har likevel satt søkelys på kontrastene mellom dem og det som anses for seriøs presse, for det kan se ut som i dette tilfellet at det sitter langt inne å skrive negativt om kongefamilien. Hyggelig nok det, men i dette tilfellet er det alvorlige ting som kommer frem, og ikke minst har det pågått i mange år. Folk føler seg lurt, virker det som. Slottet har også etter min mening sovet i timen når de ikke har vært tidligere ute med å tydeliggjøre rollene på nettsidene og ift hvor og når MBH er profilert.
 

De mest ryddige artiklene jeg har lest, var faktisk i People.  Ryddig og informativt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.seher.no/kongelig/mine-foreldre-vet-det/81931646

*Siktet for kroppskrenkelse, skadeverk og trusler.
*Anmeldt for å ha stjålet en scooter fra en kjent TV-profil, for hensynsløs adferd, samt at han er under etterforskning for vold i    nære relasjoner.
*Utstedt et besøksforbud, både fysisk og digitalt.
*Politiet sier at den nåværende siktelse mot Marius kan bli utvidet.
*Flere lydklipp fra en samtale mellom to politispanere fra org.krim og MBH avslører at politiet ga  særbehandling, og lekket sensitiv informasjon fra en politietterforskning rundt hans venner.
Politiet avslørte at de spanet på vennene hans, i forbindelse med salg og omsetning av større kvanta narkotika.
*MBH sier: "Min vennekrets har vært den samme de siste ti årene, og sånn er det bare. Mine foreldre vet det."

Jeg skjønner at MM må stå i kritikken. Men jeg har vanskelig for å tro at hun står godt i den.

 

  • Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (3 minutter siden):

Det er jo monarkistene som burde være forbannet på kongehuset nå. Vi andre bare ler.

Words

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonio skrev (36 minutter siden):

Nora var ferdig med intervju for lengst, selv om folk liker å bruke dette som et påskudd for å forsvare at Marius koser seg på ferie i Italia mens ofrene hans sitter hjemme i elendigheten.

Nå er vi tilbake i territorie hvor folk (du) har begynt å forsvare at Marius er på ferie. Det er visstnok bra at han er i Italia og ikke tar ansvar for det han har gjort.

Vi går i sirkler, det hadde vært lettere om du bare kom ut med støtten istedenfor å gjemme det bak 'Nora har vært vekk, det er faktisk bra at Marius er på ferie dere!'.

Det var litt som da du sa at diagnoser ikke har noe å si, for så å bruke flere dager på å skyve diagnosene opp og frem i annenhvert innlegg her.

Ver du hva. Nå har jeg tatt opp flere ganger her om vrenging av det andre her har skrevet. Og du er en av de jeg da sikter til. 

Har ikke hverken forsvart han eller kommet med noen påstander om det.

Noen påsto at marius var i utlandet ulovlig. Jeg svarte det er han ikke.

Etterhvert ble jeg spurt om hva jeg mente om at han var i utlandet . Da svarte jeg ingenting,  jeg har ikke  noe behov for å mene noe om det. Så lenge han ikke gjør noe ulovlig på turen. Så gidder jeg ikke bry meg om det.

Dette anser jeg først og fremst som en sak mellom hans, advokat, marius og politet 

Så at jeg ikke har noe behov for å ha noen mening om det, vrir du da til at det er å forvare marius sine handlinger. 

Jeg syntes ikke den turen har noe som helst med marius sine handlinger han er siktet for.

At andre føler på at det er å gi beng. Det må de få lov å mene, på lik linje som jeg har lov  å mene ingenting  om saken.

Det jeg vet om den turen, er vel at det kunne se ut som han skulle i et bryllup som var planlagt  for lenge siden, ble ikke noe av. Og den ofisielle storyen er at han dro på ferie.

I dont know, and i dont care

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (1 time siden):

Det merkeligste i denne tråden er all klagingen på pressen. Tror virkelig folk at norsk presse setter bedriften sin på spill og publiserer usannheter uten dekning? Det vil å såfall gi dem millionsøksmål. Ingen ting av det som er kommet frem hadde vi visst om ikke pressen og da særlig Se og Hør i denne saken hadde gjort jobben sin. Er der sensurregime ala Nord Korea dere ønsker dere? Vi lever faktisk i et demokrati og makta skal ettergås. Så kan vi selvfølgelig diskuterer om det blir for massivt eller ei. Kongefamilien er den mest beskytta familien i dette landet og de lever av apanasje. De skal representere OSS. Selge OSS i utlandet og fremstå som bedre enn OSS, fordi de er vår førstefamilie. Det gjør de ikke nå. De representerer også lite i forhold til andre kongefamilier og mindre enn før. Det burde vært i deres interesse å snakke til folket så tidlig som mulig. Dette som kommer frem nå har de visst om lenge, og burde hatt strategien klar. Det kom ikke som julekvelden på kjærringa på dem som det har gjort på mange andre i dette landet. Og når hun sier at hun STÅR STØTT i dette, da mister jeg alt håp altså. 
 

Til slutt. Det er ikke pressen som er det største problemer her, det er MBH. Og det faktum at ingen har klart å stoppe dette for lenge siden. 

Se og Hør er selve kroneksemplet på "Evig eies kun et dårlig rykte"😅

Uansett hva de graver opp og hvilke kilder de hevder å ha, så kan kritikerne bare grave frem den gamle Svenno-tiden og slå ihjel alt de kommer med, virker det som. Det er akkurat som om de ikke har fått med seg at det er ny redaktør og nye arbeidsmetoder.

Selvfølgelig lever de av klikk, i likhet med alle andre redaksjoner som lever av klikk. NRK (og til dels TV2) er de eneste mediene som ikke trenger klikkåte for overlevelsens skyld, likevel er det NRK som har vært arbeidsgiveren til Tore Strømøy og Sophie Elise, sånn bare for å understreke hvor seriøse de er. Det har resultert i klagestorm.  NRK er dømt for flest brudd i PFU i 2023, mens Se og Hør hadde ingen, men likevel er det Se og Hør som er den store stygge ulven.

Se og Hør har en journalistisk stil som ikke tiltaler alle. Men å undergrave hver eneste sak de publiserer, bare fordi de er Se og Hør, blir for dumt. De er faktisk et redaktørstyrt medie, som må forholde seg til de samme reglene som alle andre redaktørstyrte medier. De har vært nærmest alene om å belyse prinsessen og hennes utvalgte opp mot bryllupet, og fikk dermed mange nye lesere. Jeg leste en sak her om at trofaste lesere nå er forbannet fordi Se og Hør har distribusjonsprobleaer, pga økt pågang. Jeg tror faktisk ikke Se og Hør vil sette den veksten i fare ved å publisere usanne historier. Tvert imot tror jeg de er ekstra påpasselige med å kvalitetssikre informasjonen de går ut med i denne saken. Og så kan vi jo håpe at kvaliteten på det journalistiske arbeidet også får en oppsving, selv om jeg tror de trives godt med den litt røffe stilen.

 

  • Liker 16
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (20 minutter siden):

Nei, hun er nok isteden så rasende at hun rister. Håper hun er mest rasende på sønnen sin. 

Det tror jeg og.

Uansett er det neppe hun som bestemmer kongehusets mediestrategi i denne saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg og.

Uansett er det neppe hun som bestemmer kongehusets mediestrategi i denne saken.

Nei, det tror ikke jeg heller. Hun får nok råd og veiledning hele tiden nå. Man kan jo diskutere om denne veiledningen er god eller ikke, men tror altså ikke at hun ene og alene bestemmer strategien her. Man hører jo egentlig det også på svarene de gir, de leser jo nærmest opp fra manus at de ikke ønsker å kommentere ditten og datten.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (16 minutter siden):

Se og Hør er selve kroneksemplet på "Evig eies kun et dårlig rykte"😅

Uansett hva de graver opp og hvilke kilder de hevder å ha, så kan kritikerne bare grave frem den gamle Svenno-tiden og slå ihjel alt de kommer med, virker det som. Det er akkurat som om de ikke har fått med seg at det er ny redaktør og nye arbeidsmetoder.

Selvfølgelig lever de av klikk, i likhet med alle andre redaksjoner som lever av klikk. NRK (og til dels TV2) er de eneste mediene som ikke trenger klikkåte for overlevelsens skyld, likevel er det NRK som har vært arbeidsgiveren til Tore Strømøy og Sophie Elise, sånn bare for å understreke hvor seriøse de er. Det har resultert i klagestorm.  NRK er dømt for flest brudd i PFU i 2023, mens Se og Hør hadde ingen, men likevel er det Se og Hør som er den store stygge ulven.

Se og Hør har en journalistisk stil som ikke tiltaler alle. Men å undergrave hver eneste sak de publiserer, bare fordi de er Se og Hør, blir for dumt. De er faktisk et redaktørstyrt medie, som må forholde seg til de samme reglene som alle andre redaktørstyrte medier. De har vært nærmest alene om å belyse prinsessen og hennes utvalgte opp mot bryllupet, og fikk dermed mange nye lesere. Jeg leste en sak her om at trofaste lesere nå er forbannet fordi Se og Hør har distribusjonsprobleaer, pga økt pågang. Jeg tror faktisk ikke Se og Hør vil sette den veksten i fare ved å publisere usanne historier. Tvert imot tror jeg de er ekstra påpasselige med å kvalitetssikre informasjonen de går ut med i denne saken. Og så kan vi jo håpe at kvaliteten på det journalistiske arbeidet også får en oppsving, selv om jeg tror de trives godt med den litt røffe stilen.

 

Veldig bra innlegg! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (10 minutter siden):

Se og Hør er selve kroneksemplet på "Evig eies kun et dårlig rykte"😅

Uansett hva de graver opp og hvilke kilder de hevder å ha, så kan kritikerne bare grave frem den gamle Svenno-tiden og slå ihjel alt de kommer med, virker det som. Det er akkurat som om de ikke har fått med seg at det er ny redaktør og nye arbeidsmetoder.

Selvfølgelig lever de av klikk, i likhet med alle andre redaksjoner som lever av klikk. NRK (og til dels TV2) er de eneste mediene som ikke trenger klikkåte for overlevelsens skyld, likevel er det NRK som har vært arbeidsgiveren til Tore Strømøy og Sophie Elise, sånn bare for å understreke hvor seriøse de er. Det har resultert i klagestorm.  NRK er dømt for flest brudd i PFU i 2023, mens Se og Hør hadde ingen, men likevel er det Se og Hør som er den store stygge ulven.

Se og Hør har en journalistisk stil som ikke tiltaler alle. Men å undergrave hver eneste sak de publiserer, bare fordi de er Se og Hør, blir for dumt. De er faktisk et redaktørstyrt medie, som må forholde seg til de samme reglene som alle andre redaktørstyrte medier. De har vært nærmest alene om å belyse prinsessen og hennes utvalgte opp mot bryllupet, og fikk dermed mange nye lesere. Jeg leste en sak her om at trofaste lesere nå er forbannet fordi Se og Hør har distribusjonsprobleaer, pga økt pågang. Jeg tror faktisk ikke Se og Hør vil sette den veksten i fare ved å publisere usanne historier. Tvert imot tror jeg de er ekstra påpasselige med å kvalitetssikre informasjonen de går ut med i denne saken. Og så kan vi jo håpe at kvaliteten på det journalistiske arbeidet også får en oppsving, selv om jeg tror de trives godt med den litt røffe stilen.

 

Har ikke undergravd alt de har skrevet.  

Men kritisert enkelt  artikler. 

Når de kommer med halv påstander. 

Lydopptak saken fra før  og etter lydopptaket og før politiet  komenterte det. Var vi flere her som gjettet at det kunne dreie seg om forebyggende arbeid,  og ikke nødvendigvis  sær behandling.  

Flere delte ting de visste  iht slikt forbyggende arbeid iht andre sivilister også.

Som jeg nevnte far til en i klassen  til et av mine barn. Jobber netopp med slikt forebyggende  arbeid. Det er i hovedsak rettet mot unge, men de jobber også mot voksne på vei inn eller ut av slike miljøer. 

Og det er langt  unna oslo og skaugum. 

Resursene er jo små. Områdene er store. Så det er selvsagt  litt tilfeldig  hvem som får slik "hjelp". Og ikke noe alle får. 

Nå leser jeg  at han svarer å hatt de vennene i 10år. Så jeg lurer egentlig mer på hvorfor de har ventet såååå lenge med slik prat med marius, da han er knyttet til kongefamilien. I mitt hode er det mye værre enn at de har snakket med han

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Nei, det tror ikke jeg heller. Hun får nok råd og veiledning hele tiden nå. Man kan jo diskutere om denne veiledningen er god eller ikke, men tror altså ikke at hun ene og alene bestemmer strategien her. Man hører jo egentlig det også på svarene de gir, de leser jo nærmest opp fra manus at de ikke ønsker å kommentere ditten og datten.

Jeg tror det er mer enn råd og veiledning.

Jeg tror det er en ordre.

Kongen/hoffet/slottet bestemmer mediestrategien, og hun har ingenting hun skal ha sagt.

For det første er det et rent hierarkisk spørsmål som gjør at det ikke er hun som bestemmer. Men for det andre så er jo den personlige tilknytningen i seg selv så nær at hun neppe får lov å blande seg allerede av den grunn.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det er mer enn råd og veiledning.

Jeg tror det er en ordre.

Kongen/hoffet/slottet bestemmer mediestrategien, og hun har ingenting hun skal ha sagt.

For det første er det et rent hierarkisk spørsmål som gjør at det ikke er hun som bestemmer. Men for det andre så er jo den personlige tilknytningen i seg selv så nær at hun neppe får lov å blande seg allerede av den grunn.

Jeg ser ikke bort i fra at du har helt rett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (6 minutter siden):

Her må jeg nesten sitere meg selv. Men det er jo morsomt å få bekreftet min påstand angående hersketeknikkene som florerer i denne tråden. En påstand som plutselig ble fakta.  Det blir vel 1 - 0 til meg og "monarkistene" det. 👇👇

 

haha, du har laget en oppskrift som folk bare kan klippe og lime 😂

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Nei, det tror ikke jeg heller. Hun får nok råd og veiledning hele tiden nå. Man kan jo diskutere om denne veiledningen er god eller ikke, men tror altså ikke at hun ene og alene bestemmer strategien her. Man hører jo egentlig det også på svarene de gir, de leser jo nærmest opp fra manus at de ikke ønsker å kommentere ditten og datten.

De er på defensiven i denne saken. Med det famøse brevet hun skrev til pressen tok hun regien og ‘vant’. Den familien som har alle mulige ressurser som kan kjøpes for penger klarer ikke å stoppe en tenåring fra utviklingen vi er blitt presentert for. Det er helt vanvittig. Det er derfor jeg tenker fri barneoppdragelse. Dannelsesreisen de var på gjorde ikke akkurat underverker. 

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonio skrev (25 minutter siden):

For å late som du ikke bryr deg bruker du veldig mye tid på å informere om hvor Nora (som er intervjuet i 6 timer og ferdig i henhold til hennes advokat) er. Det blir brukt som en slags grunn for at saken ikke går fremover.

Saken går ikke fremover fordi Marius har 'dratt på ferie for å få ro'. Det er usmakelig alt sammen. Når man ser hvordan politiet skjermer han, skjønner man også at de antageligvis fortsatt driver med dette ved å la han være i Italia ved å ikke begjære han hjem med en møtetid på stasjonen, sånn som oss andre dødelige ville fått.

På tide å bytte politidistrikt her, litt som med Kristiansand og Baneheia virker Oslo politidistrikt inhabile når det gjelder saker rundt Marius.

Hva vet du om at nora er ferdig med avhør? Håper da ikke hun er ferdig med det etter bare 6 timer. Da slipper  marius raskt en tiltale der også. Det ville vært veldig dumt 

Det sto vel at hun rakk ett avhør på 6 timer før hun dro på inspilling. Det er ikke det samme som at avhør av henne er ferdig

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det er mer enn råd og veiledning.

Jeg tror det er en ordre.

Kongen/hoffet/slottet bestemmer mediestrategien, og hun har ingenting hun skal ha sagt.

For det første er det et rent hierarkisk spørsmål som gjør at det ikke er hun som bestemmer. Men for det andre så er jo den personlige tilknytningen i seg selv så nær at hun neppe får lov å blande seg allerede av den grunn.

Jeg lurer på hvor aktive vårt 87 år gamle kongepar er nå. Kongen har selv alltid avfeid blankt at han vil abdisere, han vil dø på post før HM kommer på tronen. I praksis er likevel HM mest synlig nå. Hvor mye «makt» har inngiftede Sonja og MM? Dronningen vår er formidabel, men rollemessig er hun ikke i linje.

Så hvem utarbeider mediestrategi, i den grad det er noen? Kongen, HM og stab? Eller bare HM, som ikke usannsynlig drøfter med MM?

Uansett bestemmer ikke MM, nei. Da tror jeg vi hadde sett et nytt sinnabrev for lenge siden.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det er mer enn råd og veiledning.

Jeg tror det er en ordre.

Kongen/hoffet/slottet bestemmer mediestrategien, og hun har ingenting hun skal ha sagt.

For det første er det et rent hierarkisk spørsmål som gjør at det ikke er hun som bestemmer. Men for det andre så er jo den personlige tilknytningen i seg selv så nær at hun neppe får lov å blande seg allerede av den grunn.

Det kan godt hende du har rett, men jeg har vanskelig for å se at hun tar i mot ordre. Jeg tror heller det er i samarbeid med hele staben at de har blitt enige i denne strategien🤷🏻‍♀️

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (19 minutter siden):

Jeg tror at jeg er en ganske klar stemme her i debatten. Jeg legger ikke skjul på at jeg ønsker et valgt statsoverhode her i Norge - gjerne i form av en seremoniell president. 
Likevel har det vært mer en verdisak for meg, da jeg har andre politiske saker som jeg brenner mer for. 
Imidlertid, så synes jeg at de kongelige har skjøttet oppgavene sine dårligere og dårligere med åra. Mer jet set og luksusliv enn noe annet - møtene med folket har det blitt færre og færre av, og representasjonen nådde et bunnpunkt like før pandemien brøt ut - siste statsbesøk kongeparet dro på var tidlig i mars 2020.

Jeg tror ikke det blir noen endring på mange år, siden MM er syk og IA ikke vil være i jobb på mange år.

Det topper seg for meg med særbehandling og grov kriminalitet, samt ML og DVs kommersiell utnytting av tittelen. 

Ønsker ikke at vi skal ha det sånn i Norge, og går derfor ikke i dialog med de brukerne som forfekter en monoman beundring for de kongelige og ikke vil diskutere sak, og/eller driver med brukerdebatt. Det siste prøver jeg å holde meg unna, selv om også jeg dessverre har valgt å svare et par- tre brukere 

Jeg har sett en god del eksempler på dårlig skjult hat mot kongefamilien og monarkiet, og vi kan godt kalle en del av det monomant. 

Men monoman beundring av de kongelige? Jeg kan ikke komme på ett eneste eksempel på det i tråden, men vi ser jo det vi vil se, så jeg antar du kan komme med en god del konkrete eksempler som underbygger påstanden din om at det bedrives monoman beundring her.

Jeg kommer til å betrakte påstanden din som en ren usannhet inntil du har bevist den.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...