Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Ninaen skrev (2 minutter siden):

Jeg vil påpeke en liten viktig nyanse til avsnitt nr 2. Det er forskjell på å påstå at han får særbehandling fordi han fikk dra til Italia, når det er avklart også av utenforstående jurister at det ville «alle andre» også fått gjøre, og det å lufte tanker om at her er det indikasjoner ut ifra x og y og z på at han kan ha fått særbehandling fra politiet. Jeg var en av dem som sa imot, men det gikk på rene juridiske teknikaliteter som altså ikke er reell særbehandling (det er ikke særbehandling bare fordi vi personlig mener han ikke burde fått reise, eller at han ble pågrepet etter avtale og ikke ved at døra hjemme ble slått inn), og det står jeg for. Årsaken er faktisk nettopp fordi argumentene står seg mye sterkere når det gjelder den faktisk særbehandlingen dersom man ikke blander snørr og bart først.

Villmannskjøringen på Skaugum er et eksempel som faktisk hele veien har framstått som særbehandling, spesielt da det kom fram at den faktisk ble anmeldt og så henlagt etter bare 4 dager uten nærmere undersøkelse. Særlig siden det finnes konkrete eksempler på at det er blitt saker basert på «bare filming i SoMe». Det samme gjelder førerkortet hans, hvor man vet hvor lett andre med rusproblemer mister lappen (og i alle fall får midlertidig forbud), mens han kjører rundt få dager etter og politiet først 2-3 uker etterpå såkalt vurderer om kravene er oppfylt. (Hvorvidt grensa for at folk tas fra lappen pga rusbruk er for lav er en annen diskusjon, det er snakk om likhet for nåværende lov.)

Det er altså forskjell på å motsi/debattere om MBH har fått særbehandling opp mot helt konkrete enkelteksempler, og om han har fått det mer generelt. Det siste er det vel liten tvil om nå, dessverre.

Takk for langt svar.

Innlegget skrev jeg kun for å peke på at man må tåle at andre har motstridende meninger/teorier om saken uten å kritisere andre for lynsjing og hets. Eksempelet mitt var kun ment for å vise at selv om man mener at andre har helt ville og gale teorier, så kan det faktisk vise seg at de ikke var så gale alikevel. Det var ikke meningen at noen skulle føle seg truffet på bakgrunn av gamle innlegg, jeg følte bare jeg måtte bruke et eksempel for å tydeliggjøre hva jeg mente. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissHannigan skrev (2 minutter siden):

Media har vært uvanlig stille. De skriver det de må, for ikke å se kjøpt og betalt ut. Når de skriver noe, så siterer de bare Se og Hør. Det er valget i USA som opptar norsk presse nå. 

Politisamtalen med Marius, ble ikke en gang nevnt i en bisetning på dagsrevyen. Helt stille.

Da Mette Marit og Håkon Magnus møtte pressen for to dager siden, snakket de nesten bare om selbuvotter. Det ble stilt et par spørsmål på slutten, med skjelvende og nesten redde stemmer. Det var flaut å høre på! Hva er pressen redd for lurer jeg på?

Marius er forsvunnet. Ingen stiller spørsmålstegn ved det. 

Denne saken skal nok ties ihjel. 

Ja, og VG har ikke (såfremt jeg har sett de 5+ gangene jeg er innom i løpet av dagen) skrevet et eneste ord om den lekkede samtalen med politiet. Der er det kun Trump, Harris, Biden og Listhaug det går i, som vanlig 😅

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (6 minutter siden):

Takk for langt svar.

Innlegget skrev jeg kun for å peke på at man må tåle at andre har motstridende meninger/teorier om saken uten å kritisere andre for lynsjing og hets. Eksempelet mitt var kun ment for å vise at selv om man mener at andre har helt ville og gale teorier, så kan det faktisk vise seg at de ikke var så gale alikevel. Det var ikke meningen at noen skulle føle seg truffet på bakgrunn av gamle innlegg, jeg følte bare jeg måtte bruke et eksempel for å tydeliggjøre hva jeg mente. 

Oppfattet det ikke sånn heller, og det var et godt og konstruktivt innlegg fra deg. 😊 Valgte å sitere deg for å få en kontekst for å få fram de nyansene, som jeg opplever at en del ikke ser. Det blir litt mye skyting av spurv med kanon noen ganger, og da forsvinner også de viktige momentene. Ville bare prøve å få fram det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (1 minutt siden):

Media har vært uvanlig stille. De skriver det de må, for ikke å se kjøpt og betalt ut. Når de skriver noe, så siterer de bare Se og Hør. Det er valget i USA som opptar norsk presse nå. 

Politisamtalen med Marius, ble ikke en gang nevnt i en bisetning på dagsrevyen. Helt stille.

Da Mette Marit og Håkon Magnus møtte pressen for to dager siden, snakket de nesten bare om selbuvotter. Det ble stilt et par spørsmål på slutten, med skjelvende og nesten redde stemmer. Det var flaut å høre på! Hva er pressen redd for lurer jeg på?

Det er sterke krefter som prøver å tie i hjel saken. 
Mange har visst om rusproblemene og den belastede omgangskretsen til eldstesønnen på Skaugum i årevis, men ingen har turt å si fra. 
Det har gjort at mor har kunnet refse pressen i fred. At hun har kunnet definere sønnen som en ikke-offentlig person, selv om han har oppsøkt offentligheten i egen regi, gjentatte ganger.

Det har nok vært viktig å unngå at pressen skrev om MBHs omgangskrets når vi ser navnene deres og hvilke belastede rulleblad de har. 
Selve saken rundt Marius reiser mange viktige prinsipielle problemstillinger som man må kunne diskutere i full åpenhet. 
Jeg forstår f.eks ikke hvorfor folk benekter særbehandling av MBH. Det framkommer da klart og tydelig:

»I lydklippet Se og Hør publiserer onsdag, innrømmer politiet overfor Høiby at de gir ham særbehandling, fordi han er den han er»

https://www.dagbladet.no/nyheter/sv-om-hoiby-samtaler-oser-klassejustis/81927343

• Liker 15
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (13 minutter siden):

Det er en påstand, ikke en vedtatt sannhet. Det kan også forstås som en del av politiets tiltaksarbeid for å opprettholde orden og sikkerhet. Etterforskningssporet ved høyrisiko-saker, forebyggende ved lavere risiko. 

Må det man skriver gjennom domstolen før man poster? Det er ikke kun samtalen som er lekket, det er rusbruk/lappen/kjøring osv osv 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forsøke å kneble meningsytringer i denne tråden ved å stemple dem som å delta i  "lynsjestemning" og "hets" kan dere det gjelder holde dere for gode til. Det er mulig dere ikke forstår hva ordene betyr, "lynsjestemning" betyr for eksempel at det er en gruppe mennesker som ønsker å ta loven i egne hender, mens "hets" er usaklig og ondsinnet hat mot en eller flere personer.

Så langt jeg har sett er det ingen i tråden som faller under noen av disse kategoriene, det diskuteres derimot viktige og alvorlige temaer som vold mot kvinner, knebling av ytringsfrihet, forskjellsbehandling med mere. Dette er ikke temaer som skal ties ihjel, og tåler man ikke å delta i diskusjonen kan man velge ikke å lese tråden heller enn å komme med usaklige karakteristikker.

På mange måter er det nettopp denne berøringsangsten og overdrevne respekten for kongefamilien som har ført oss der vi er. Jeg forstår at det er utrolig vanskelig for ansatte i politiet å håndtere MBHs lovbrudd, og vi vet heller ikke hvilke direktiver de eventuelt har. Dersom trykket ikke holdes oppe vil privilegiene , hvor loven ikke gjelder likt for alle, fortsette - det er bare ved diskusjon og ved nettopp at media våger å skrive disse sakene at vi både kan komme til bunns i mest mulig av hva som har skjedd, og få endringer for fremtiden.

• Liker 19
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissHannigan skrev (10 minutter siden):

Politisamtalen med Marius ble ikke en gang nevnt i en bisetning på dagsrevyen. Helt stille.

Ifølge mediebanken Retriever var det femte september skrevet nærmere ni hundre artikler om Marius Borg Høiby. Nå, en uke senere vil jeg tro de ni hundre er rundet med god margin.

Hvordan får du det da til at denne saken ties ihjel?

Korpsnerden skrev (5 minutter siden):

Ja, og VG har ikke (såfremt jeg har sett de 5+ gangene jeg er innom i løpet av dagen) skrevet et eneste ord om den lekkede samtalen med politiet. Der er det kun Trump, Harris, Biden og Listhaug det går i, som vanlig 😅

Jeg leste mange ord om den saken i VG i går. Så jeg vil anbefale deg å ta en titt til.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellglad skrev (12 minutter siden):

Å forsøke å kneble meningsytringer i denne tråden ved å stemple dem som å delta i  "lynsjestemning" og "hets" kan dere det gjelder holde dere for gode til. Det er mulig dere ikke forstår hva ordene betyr, "lynsjestemning" betyr for eksempel at det er en gruppe mennesker som ønsker å ta loven i egne hender, mens "hets" er usaklig og ondsinnet hat mot en eller flere personer.

Så langt jeg har sett er det ingen i tråden som faller under noen av disse kategoriene, det diskuteres derimot viktige og alvorlige temaer som vold mot kvinner, knebling av ytringsfrihet, forskjellsbehandling med mere. Dette er ikke temaer som skal ties ihjel, og tåler man ikke å delta i diskusjonen kan man velge ikke å lese tråden heller enn å komme med usaklige karakteristikker.

På mange måter er det nettopp denne berøringsangsten og overdrevne respekten for kongefamilien som har ført oss der vi er. Jeg forstår at det er utrolig vanskelig for ansatte i politiet å håndtere MBHs lovbrudd, og vi vet heller ikke hvilke direktiver de eventuelt har. Dersom trykket ikke holdes oppe vil privilegiene , hvor loven ikke gjelder likt for alle, fortsette - det er bare ved diskusjon og ved nettopp at media våger å skrive disse sakene at vi både kan komme til bunns i mest mulig av hva som har skjedd, og få endringer for fremtiden.

Ja, jeg synes faktisk det er litt vanskelig å kritisere politiet for hardt. PST har blant annet i oppgave å BESKYTTE kongefamilien, og i den inngår faktisk Marius! Det har visst ikke slått noen - før nå - at det kan bli vi vanlige dødelige som må beskyttes fra DEM! Eller de som må beskyttes fra egne familiemedlemmer…

Hele denne saken eksponerer ganske brutalt hvor håpløst det er å ha et system der noen i praksis er hevet over loven. For alt vi vet kan Marius ha blitt fokusert på av de kriminelle nettverkene nettopp på grunn av dette (akkurat som de kriminelle benytter seg av mindreårige som ikke kan bli straffet).

Folk i Norge har nok ikke tenkt over hvor privilegerte kongefamilien er før nå. De nekter å uttale seg, blander seg inn ved å snakke med offeret, Marius drar på ferie oppi det hele, nye momenter rulles stadig opp. Det kunne ha vært reddet inn hvis de hadde opptrådd mer åpent, ydmykt og klokt, men de bare fortsetter å være arrogante. 

• Liker 24
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronprinsparet sa i møtet med pressen idag at det at de ikke vil kommentere saken nå, ikke betyr at de ikke vil gjøre det senere:

"- Det er ikke sagt at vi ikke kommer til å gjøre det på et seinere tidspunkt, men akkurat sånn som situasjonen er nå, av hensyn til alle de berørte og ivolverte så ønsker vi ikke å kommentere på nåværende tidspunkt."

https://www.dagbladet.no/kjendis/star-godt-i-kritikken/81930782

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (58 minutter siden):

Da Mette Marit og Håkon Magnus møtte pressen for to dager siden, snakket de nesten bare om selbuvotter.

De var på fylkestur. Da var det naturlig å snakke om ting relatert til den når de møter pressen, f.eks. selbuvotter. Om de skal uttale seg om MBH er ikke et pressemøte under et representasjonsoppdrag tid og sted.

Om de skal komme med en uttalelse om MBH mener jeg de må kalle inn til et pressemøte på Skaugum, Slottet e.l.(eller eventuelt sende ut noe ferdig innspilt til pressen).

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg synes faktisk det er litt vanskelig å kritisere politiet for hardt. PST har blant annet i oppgave å BESKYTTE kongefamilien, og i den inngår faktisk Marius! Det har visst ikke slått noen - før nå - at det kan bli vi vanlige dødelige som må beskyttes fra DEM! Eller de som må beskyttes fra egne familiemedlemmer…

Hele denne saken eksponerer ganske brutalt hvor håpløst det er å ha et system der noen i praksis er hevet over loven. For alt vi vet kan Marius ha blitt fokusert på av de kriminelle nettverkene nettopp på grunn av dette (akkurat som de kriminelle benytter seg av mindreårige som ikke kan bli straffet).

Folk i Norge har nok ikke tenkt over hvor privilegerte kongefamilien er før nå. De nekter å uttale seg, blander seg inn ved å snakke med offeret, Marius drar på ferie oppi det hele, nye momenter rulles stadig opp. Det kunne ha vært reddet inn hvis de hadde opptrådd mer åpent, ydmykt og klokt, men de bare fortsetter å være arrogante. 

Nettopp!

Jeg påstår ikke at det ikke blir skrevet om MBH, men det er primært den kulørte ukepressa som går foran, mens mange andre medier lager sak på Se og Hørs oppslag. 
Jeg påstår derimot at det er krefter som ikke ønsker at det skrives om denne saken som omhandler svært mange aspekter: 

1. Partnervold/vold i nære relasjoner. 2. Grov kriminalitet; herunder gjengkriminalitet, narkotika, vold og vinning. 3. Politiets særbehandling. 4. Pressens særbehandling. 5. Mors rolle i dette 6. Den generelle åpenheten i samfunnet.

Dagens pressemøte har jeg ikke lyst til å si så mye om, utover at det var en flau seanse - og at dette paret ikke forstår betydningen av egne privilegier, og at de lever i et annet samfunn nå, enn hva de gjorde den gangen de ble sammen.

• Liker 9
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Ginny Weasley skrev (3 minutter siden):

De var på fylkestur. Da var det naturlig å snakke om ting relatert til den når de møter pressen, f.eks. selbuvotter. Om de skal uttale seg om MBH er ikke et pressemøte under et representasjonsoppdrag tid og sted.

Om de skal komme med en uttalelse om MBH mener jeg de må kalle inn til et pressemøte på Skaugum, Slottet e.l.(eller eventuelt sende ut noe ferdig innspilt til pressen).

Det har de hatt veldig god tid til - og hadde de gjort det så hadde de mest sannsynlig sluppet ubehagelige spørsmål nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Det har de hatt veldig god tid til - og hadde de gjort det så hadde de mest sannsynlig sluppet ubehagelige spørsmål nå.

Kronprinsparet forstår ikke tiden de lever i. «De står godt i kritikken» Det er mulig det, men veldig mange andre står ikke godt i at de ikke vil svare på vesentlige spørsmål og sentrale problemstillinger. 
Jeg har sagt det før, gjentar det på nytt; de skulle invitert pressen til et møte, framfor at vi blir vitne til disse uverdige forestillingene gang på gang

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (11 minutter siden):

Kronprinsparet sa i møtet med pressen idag at det at de ikke vil kommentere saken nå, ikke betyr at de ikke vil gjøre det senere:

"- Det er ikke sagt at vi ikke kommer til å gjøre det på et seinere tidspunkt, men akkurat sånn som situasjonen er nå, av hensyn til alle de berørte og ivolverte så ønsker vi ikke å kommentere på nåværende tidspunkt."

https://www.dagbladet.no/kjendis/star-godt-i-kritikken/81930782

Da får vi alle vente i spenning på en uttalelse senere...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (7 minutter siden):

Det er vel ingen som har ment at det er tidsklemma som var årsak til at de ikke har gjort det på den måten.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Malmfrid
SagaP skrev (Akkurat nå):

Kronprinsparet forstår ikke tiden de lever i. «De står godt i kritikken» Det er mulig det, men veldig mange andre står ikke godt i at de ikke vil svare på vesentlige spørsmål og sentrale problemstillinger. 
Jeg har sagt det før, gjentar det på nytt; de skulle invitert pressen til et møte, framfor at vi blir vitne til disse uverdige forestillingene gang på gang

Den setningen var rett og slett provoserende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (23 minutter siden):

Den setningen var rett og slett provoserende. 

Mette-Marit så veldig berettiget ut da hun sa det der. Jeg kjente jeg ble veldig provosert.

Som hun selv har sagt en gang: «jeg var ikke den mest typiske kandidaten til rollen som kronprinsesse»

Det er helt riktig det, og hun beviser gang på gang sin manglende rolleforståelse. Dette er helt katastrofe.

Endret av SagaP
Korrektur
  • Liker 23
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
SagaP skrev (Akkurat nå):

Mette-Marit så veldig berettiget ut da hun sa der. Jeg kjente jeg ble veldig provosert.

Som hun selv har sagt en gang: «jeg var ikke den mest typiske kandidaten til rollen som kronprinsesse»

Det er helt riktig det, og hun beviser gang på gang sin manglende rolleforståelse. Dette er helt katastrofe.

Ja, det blir bare verre og verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor åpnes det egentlig opp for spørsmål fra pressen når de ikke svarer på noe av det de blir spurt om?

Måten de ser på hverandre og smiler mens de lirer av seg innøvde svar er provoserende. Tviler på at det er av hensyn til ALLE de involverte for å si det sånn..

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...